Gå til innhold

Hvor mye skatt er det vanlig å betale på uføretrygd? Hvor mye/% betaler dere?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selv betaler jeg 27%, føler det er mye, men kanskje det er vanlig?

Hvor mange prosent betaler dere andre som har uføretrygd?

Anonymkode: 65241...3f2

Hvis du har f eks 320.000 brutto, så er standardtrekket 19,8% fordelt over 10,5 måneder.

https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/3786-skatteberegning-2024

Det er det man skal trekke.  Individuelle greier som rentefradrag eller whatever the fuck, det er irrelevant. Det som spiller en rolle er hva standardtrekket starter med og det er 19,8% ved 320.000 brutto, fordelt over 10,5 måneder.

Anonymkode: 0377c...997

• Nyttig 2
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Du har nesten halvparten av min skatteprosent. Jeg skatter 46% (tjener godt altså, men jeg betaler heftig mye skatt…)

Anonymkode: 3ac55...44f

Er 46% ditt skattetrekk, eller betalte du 46% skatt i 2023?  Jeg spør fordi det er overraskende mange som ikke forstår forskjellen. 

• Liker 4
  • Nyttig 1

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selv betaler jeg 27%, føler det er mye, men kanskje det er vanlig?

Hvor mange prosent betaler dere andre som har uføretrygd?

Jeg har 21%, men har også noen hundretusen igjen på boliglånet. Forstod det slik når jeg snakket med de på skatteetaten at jeg fikk mindre skatteprosent pga lånet jeg har. 

Minste uføretrygd. Får utbetalt rett over 20k. 

Anonymkode: d00a9...704

Du skatter for mye. Eller du kan selvfølgelig velge å trekke den skatten per måned for å få igjen på skatten i juni om du ønsker det. Men da betaler du "for mye" for å få igjen. 

Maks uføre er 491.155 kroner. Dermed er maks beskatning etter de utbetalte godene dine 24,6%. 

Anonymkode: 9357e...bc0

• Liker 1
  • Nyttig 1
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du skatter for mye. Eller du kan selvfølgelig velge å trekke den skatten per måned for å få igjen på skatten i juni om du ønsker det. Men da betaler du "for mye" for å få igjen. 

Maks uføre er 491.155 kroner. Dermed er maks beskatning etter de utbetalte godene dine 24,6%. 

Kan jo hende hun har formue, da kan trekket bli mye høyere. Selv er jeg ikke ufør, men lavtlønnet. Tjener marginalt mer enn TS, trekker 50% og får likevel (planlagt) baksmell.  

Anonymkode: 84a65...a3b

• Liker 2
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

?

Jeg får maks, betaler 30% og fikk 500 kr i baksmell.

Har ingen spesielle faktorer til å forklare den. 

Anonymkode: 0996e...8e5

Jeg får igjen og får restskatt annet hvert år, vil helst ha restskatt som jeg betaler inn innen 31 mai for å unngå renter men jeg klarer ikke styre så jeg får restskatt hvert år, i fjor fikk jeg 32000 tilbake men i år blir det vel 30000+ i restskatt, trekkes 10% av 500000.

Anonymkode: 06b6f...328

Annonse

Du skatter ikke 27% bare fordi du betaler det i skatt alle måneder utenom juni og halve desember. Siden det er halv skatt i desember og null skatt i juni, er det reelle skattetrekket ditt betydelig lavere :)

Anonymkode: b6eac...938

• Liker 1

Det varierer litt, etter trygdeoppgjøret ble det justert til 24%. I fjor hadde jeg tabell (eller var det året før). Har boliglån. Betaler nå ca 8000 kr i mnd i skatt. 

Anonymkode: e312f...9b7

Annonse
Amossa skrev (17 timer siden):

Er 46% ditt skattetrekk, eller betalte du 46% skatt i 2023?  Jeg spør fordi det er overraskende mange som ikke forstår forskjellen. 

Ja, det var 46% skatt i fjor. Har formue 😉

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ja, det var 46% skatt i fjor. Har formue 😉

Da må formuen din være veldig høy.  Som enslig må den være over 1,7 mill, for under dette er der ingen formuesskatt. 

Et annet moment for formuesskatt er hva du betaler av.  Er formuen din bankinnskudd, livrente eller kapitalforsikring? Eller er den plassert i eget hus?  Det siste er veldig lønnsomt fordi formuesverdien for primærbolig kun er 25% av boligens reelle verdi opptil 10 mill.  Deretter 70% av overstigende 10 mill.  

AnonymBruker skrev (På 15.8.2024 den 22.33):

Hm, ok. Jeg har ca 439 000 før skatt, så det blir trukket ca 9300 i skatt. Dvs at jeg får utbetalt ca 25 000. Jeg er ganske fersk som ufør og har ikke satt meg inn i alt sånt🙈 Så jeg var nysgjerrig på hva andre betaler i skatt😊 Jeg har ikke huslån og sånne ting, om det har noe å si?

AnonymBruker skrev (På 15.8.2024 den 23.47):

Kan jo hende hun har formue, da kan trekket bli mye høyere. Selv er jeg ikke ufør, men lavtlønnet. Tjener marginalt mer enn TS, trekker 50% og får likevel (planlagt) baksmell.  

Anonymkode: 84a65...a3b

Nei, jeg har ikke formue. Jeg har ikke skrevet hvor mye jeg får i uføretrygd, før denne posten, så hvordan vet du at du tjener mer enn meg?🙈 Spør av nysgjerrighet😊 Og hvordan er det mulig at du betaler halve inntekten din i skatt og allikevel ender opp med baksmell?😳

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...