Gå til innhold

Barn, hus og studering; hva kommer først?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 23 og har en samboer på snart 25. Vi har vært sammen i 6,5 år og bodd sammen i 4/5 år. Jeg har kommet til den tiden av livet der jeg blir litt usikker på hvilken vei som er den «neste», når det gjelder både barn, hus og studering. Fordi… vi ønsker jo veldig å kjøpe leilighet/hus sammen ettersom vi leier p.d.d, men det er jo så dyre priser på boligmarkedet og man må ha så mye i EK at det tar litt tid før vi kommer til det stadiet. Jeg har også lyst på barn, ettersom jeg ønsker å være ung mor og jeg føler meg klar. Samboer har tidligere sagt seg «enig» i at vi kan droppe prevansjon neste år, og skjer det så skjer det. Men etter en video på tiktok om at man ikke burde leie å få barn, og at ALT blir vanskeligere mtp huskjøp og lån etter man har fått barn, så blir man jo litt usikker på det å få barn nå/mens vi leier.  Vi har begge 100% fast jobb og som sagt leilighet som vi leier og bil osv, og verdens beste nettverk rundt oss som er til hjelp. Men så er det jo noe med det å ha «sitt eget» sted å bo evt først? Skal man da vente til vi får kjøpt (som da blir noen år til)? Jeg ønsker også å ta et studie på deltid som går utover 4 år. Jeg må ta dette gjennom realkompetanse og vil derfor ikke være ferdig med å studere før jeg er 29 år. Jeg føler da selv at dette blir for sent for meg å få barn osvosv. Jeg klarer ikke å «velge» hva som er viktigst og i hvilken rekkefølge jeg skal prioritere.. Selv om jeg vet at både hus og å ta utdanningen ferdig først er det mest ideelle, så vet jeg ikke om jeg klarer å vente så lenge før evt barn osvosv. Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men hadde vært fint å høre deres erfaringer, og hva dere evt tenker ang situasjonen min:) På forhånd, takk for svar

Anonymkode: 63275...8ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville nok prioritert egen bolig, men samtidig så er det bare å følge magefølelsen. Det er godt å ha egen plass å bo og å vite at det ikke blir flytting i nær framtid, men samtidig så ordner alt seg. Bare sørg for å ha en god utleier :)

Å være student og mamma kan være en veldig fin kombinasjon mtp tid og stønader, men skal dere prøve å time noe så er mitt råd å forsøke å unngå termin i april-mai-juni pga eksamen, men, alt går. Jeg tok selv bachelor på deltid med baby og det kom vel 4-5 unger i min klasse, så det er ikke noe hinder 😊

Vet ikke hvor dere bor, men mange studiesteder har gode boligordninger for studerende foreldre. 

Anonymkode: c724d...530

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg er ei jente på 23 og har en samboer på snart 25. Vi har vært sammen i 6,5 år og bodd sammen i 4/5 år. Jeg har kommet til den tiden av livet der jeg blir litt usikker på hvilken vei som er den «neste», når det gjelder både barn, hus og studering. Fordi… vi ønsker jo veldig å kjøpe leilighet/hus sammen ettersom vi leier p.d.d, men det er jo så dyre priser på boligmarkedet og man må ha så mye i EK at det tar litt tid før vi kommer til det stadiet. Jeg har også lyst på barn, ettersom jeg ønsker å være ung mor og jeg føler meg klar. Samboer har tidligere sagt seg «enig» i at vi kan droppe prevansjon neste år, og skjer det så skjer det. Men etter en video på tiktok om at man ikke burde leie å få barn, og at ALT blir vanskeligere mtp huskjøp og lån etter man har fått barn, så blir man jo litt usikker på det å få barn nå/mens vi leier.  Vi har begge 100% fast jobb og som sagt leilighet som vi leier og bil osv, og verdens beste nettverk rundt oss som er til hjelp. Men så er det jo noe med det å ha «sitt eget» sted å bo evt først? Skal man da vente til vi får kjøpt (som da blir noen år til)? Jeg ønsker også å ta et studie på deltid som går utover 4 år. Jeg må ta dette gjennom realkompetanse og vil derfor ikke være ferdig med å studere før jeg er 29 år. Jeg føler da selv at dette blir for sent for meg å få barn osvosv. Jeg klarer ikke å «velge» hva som er viktigst og i hvilken rekkefølge jeg skal prioritere.. Selv om jeg vet at både hus og å ta utdanningen ferdig først er det mest ideelle, så vet jeg ikke om jeg klarer å vente så lenge før evt barn osvosv. Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men hadde vært fint å høre deres erfaringer, og hva dere evt tenker ang situasjonen min:) På forhånd, takk for svar

Anonymkode: 63275...8ec

Per idag så får en mindre i lån om rn har barn, så her blir det bolig og lån først, studier og barn lar seg stortsett greit kombinere. 

Anonymkode: 8d26d...911

• Liker 3
Skrevet

Dersom dere ser for dere å kjøpe bolig og ikke vll være lenge på leiemarkedet hadde jeg prioritet å få kjøpt bolig først da lånerammen blir vesentlig redusert om dere får barn.

Studier og barn kan normalt sett kombineres fint 😊

Anonymkode: 8e275...3d4

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke for sent å få barn når man er 29. Men ja, hvis du får barn før du kjøper bolig, vil det sterkt påvirke hvor mye lån dere kan få. Det vil også påvirke sparingen til egenkapital, for barn er dyrt. Så dere må regne litt - bruk lånekalkulatorer, legg inn 0 barn vs 1 vs 2 barn, og se hvordan det påvirker lånesummen. Sammenlign med boliger til salgs i området dere bor i. Sett opp budsjett, se hvor mye kostnader knyttet til barn vil påvirke økonomien deres. Husk at barn kan gjøre det vanskeligere å jobbe overtid, hvis dere har regnet med inntekter fra overtid. 

Anonymkode: d7653...a7e

• Liker 1
Skrevet

Ville prioritert bolig først da låneevnen reduseres med barn.

Barn og studier kan kombineres. 

Men skal sant sies finnes det ingen fasit eller rett tidspunkt for barn.

Fikk 2 barn ung selv, under studier- var ikke noe problem, kjøpte bolig først når eldste var 5 år og studier ferdig. 

Anonymkode: 23c91...260

Skrevet

Går helt fint å studere mens man har barn, men hvis dere får til å kjøpe bolig før dere får barn ville jeg gjort dette av den grunnen som nevnes av flere her. Det er fullt mulig å kjøpe bolig med barn uansett da, så om det blir den rekkefølgen så er det overkommelig det også!

Anonymkode: 2ed98...c92

Skrevet

Vi tok studie, bolig og barn 

Anonymkode: 323a3...bf5

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Dersom dere ser for dere å kjøpe bolig og ikke vll være lenge på leiemarkedet hadde jeg prioritet å få kjøpt bolig først da lånerammen blir vesentlig redusert om dere får barn.

Studier og barn kan normalt sett kombineres fint 😊

Anonymkode: 8e275...3d4

Vel, om man ender opp med stort lån lar det å eie et hus seg vanskelig kombinere med fulltidsstudier og barn.

Her ble det barn under studier, så jobb og så leilighet etterpå. Det går ganske greit å få barn under studier, men man går glipp av en del inntekt. Jeg studerte i 10 år, så da ble sånn, og er egentlig glad for vi ikke ventet flere år til.

Anonymkode: d3acd...5ee

Skrevet

Hva med å kompromisse litt -hvis studet er deltid kan du jobbe ved siden av?  Etter to år droppe prevensjon og prøve å kjøpe bolig?

Anonymkode: 06a0d...e6c

Skrevet

Her ble det studie, bolig og så barn.

Jeg ville iallefall kjøpt bolig før barn!

Anonymkode: b212c...534

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...