Gå til innhold

Hva feiler det det norske folk egentlig? Tilliten til Erna er nesten tilbake til der den var før aksjesaken...

catman

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lurer på det samme! 

Husker jeg sa til mine venner at hele landet har glemt dette innen dette året. Men det gikk enda fortere. Samme med attentatet mot Trump 😆 Vi glemmer så fort det skjer noe nytt. Hele den vestlige verden har kollektiv dårlig hukommelse. 

Uansett, jeg blir helt kvalm av at Erna nå klarer karre seg opp til makten igjen! 

• Liker 22
  • Hjerte 3
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har mest vanskelig for å skjønne, er hvordan blå folk, enten økonomiske liberalister eller konservative, kan stemme på Høyre, når en ser at de har regjert som Arbeiderpartiet-light. 

Byråkratiet har eset ut under Solberg-regjeringen. 

Venstresiden er lost. Men alle med inntekt over 550 tusen burde skjønt og hatt interesse av at så lite som mulig av tjenesteproduksjon skjer i et planøkonomisk system og ikke i en markedsøkonomi. 

Hvis du lurer på hvorfor, så google forenklingsgeneralen, sløseriombudsmannen og Sindre Wiig Nordby. 

Vi må ha noe byråkrati, men det løper løpsk, og det er ikke de rike som betaler. Det er de som tjener over 550 tusen. Melkekyrne. 

Høyre har sveket sine velgere, og jeg skjønner ikke hvordan nordmenn kan være så dumme å stemme på dem. Rødt klarer ikke å skjule hva de er. SV er et parti for akademikermafiaen på universitetene, det nye partiboka-i-orden-partiet. Arbeiderpartiet har aldri lagt skjul på at de er et parti som setter størst mulig stat foran alt. 

Men Høyre har gått som det økonomisk forsvarlige alternativet. Det er dette partiet ikke. Jeg mistenker at de først og fremst er et få-kontakter-og-vennetjenester-networking-sted, omtrent som frimurerne. 

Jeg vet ikke hva du bør stemme, men ikke stem Høyre. Faen ta Høyre. Må dere gå til grunne og erstattes av et annet, mer fornuftig økonomisk parti. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at folks politiske hukommelse er på maks 3 mnd.  Høyre og FrPs taktikk med å fokusere på alt som er "galt", og så skylde på regjeringen, ser ut til å virke.  Folk har glemt at vanlige folks kjøpekraft ble redusert igjennom alle de 8 år de blå-blå satt i regjering.  De har glemt at både kriminalitet og fattigdom økte.  At veier og havner i distriktene ikke ble vedlikeholdt og fornyet fordi veier i byene ble prioritert.  At barnehageplass kostet dobbelt så mye.  At Erna lovet at kommunale avgifter skulle ned i Høyre-styrte kommuner.  Listen er lang.  

Det er bare å lese her på KG, så får man bekreftet at folk biter på klagesangen om hvor dårlig det står til i Norge.  Det er jo ikke sant!  Tvert i mot, går det meget bra.  Og enda bedre blir det framover :)

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (24 minutter siden):

Og enda bedre blir det framover :)

For hvilke klasser da?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror et par år med Senterparti-regjering har hjulpet på tilliten til Erna 🙄

• Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AntiPolitiker skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke hva du bør stemme, men ikke stem Høyre. Faen ta Høyre.

Høyre sin regjeringstid var en katastrofe, er enig i det. Det brakk ryggen til Venstre også, med god grunn, egentlig. Og jeg mistet respekten for dem i akkurat denne saken. "Nei, jeg kan da ikke vite hva mannen min gjør med innsideinformasjon". Satan! Type 2-3 dager etter kommunevalget? Sleipeste sleiping i Sleipistan.

Men hva skal den økonomisk ansvarlige stemme på? Sløseriombudsmannen er heller ikke tydelig, og har dessverre av og til glipp i retning FrP. Det går i hvert fall ikke.

Jeg er ikke redd for planøkonomi og er nok uansett ikke noe Høyre-velger. Men se på Moxnes mose sin egen karriere over et par solbriller. Finnes/Solberg saken er mange ganger verre. Nettverksbyggerne bryr seg ikke.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AntiPolitiker skrev (1 time siden):

sløseriombudsmannen

Joda, en tulling som har vært aktiv i Liberalistene og ønsker å fjerne hele velferdsstaten, fordi det fungerte så fint i den lille byen han bodde i når han var i Utah i ungdommen. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AntiPolitiker skrev (2 timer siden):

Venstresiden er lost. Men alle med inntekt over 550 tusen burde skjønt og hatt interesse av at så lite som mulig av tjenesteproduksjon skjer i et planøkonomisk system og ikke i en markedsøkonomi. 

Sikker på at ikke tallet er noe høyere enn 550.000? Tidligere har jeg sett påstander om at tallet er såpass høyt at godt over halvparten av befolkningen hevner under. Og det "markedsøkonomiske" helsesystemet i USA er det ikke spesielt populært for å si det mildt. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PeeWee skrev (2 timer siden):

Joda, en tulling som har vært aktiv i Liberalistene og ønsker å fjerne hele velferdsstaten, fordi det fungerte så fint i den lille byen han bodde i når han var i Utah i ungdommen. 

Disse ideologiske politikerene er noen nedsnødde tullinger, og liberalistene kommer aldri noen vei i Norge. Men å erstatte byråkratisk tjenesteproduksjon med marked, og la pengene følge personene i form av borgerlønn, barnetrygd osv er ikke ideologi, men økonomi og spm om hvilke grupper man støtter og hva som er levedyktig i samfunnet på sikt. 

Byråkratisk tjenesteproduksjon er lite tilgjengelig for feedback, tilpasser seg ikke ønskene til brukerene, og forandringer skjer tregt. Byråkrater er ikke spesielt kreative, og om de er kreative og gjør feil, så lar feilene seg vanskelig rette, fordi offentlig tjenesteproduksjon skyver støyten på skattebetalere. 

Man trenger ikke være liberalistene-homeboy for å ønske at mest mulig makt fjernes fra en forvaltning som unndrar seg folkestyre. 

Alternativt må forvaltningen bringes nærmere folkestyre, så man har større demokratisk innflytelse på utforming av tjenestene og reguleringer. 

Endret av AntiPolitiker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PeeWee skrev (1 time siden):

Sikker på at ikke tallet er noe høyere enn 550.000? Tidligere har jeg sett påstander om at tallet er såpass høyt at godt over halvparten av befolkningen hevner under. Og det "markedsøkonomiske" helsesystemet i USA er det ikke spesielt populært for å si det mildt. 

USA har jo et helt molbo-system. Marked for akuttjenester fungerer rimelig dårlig. Er du i Sahara, og du holder på å tørste ihjel og du kommer over noen som selger vann, så betaler du det hvite ut av øyet for å overleve. Det samme gjelder jo for akutte legetjenester. Da fungerer ikke markedsmekanismer. Det burde ha fungert i form av forsikringer, at en lærer av markedet hvilke forsikringer en kan stole på, men teori og praksis er veldig forskjellig. 

Men alle helsetjenester er ikke trafikkulykker, avkappede tomler i vedkløyver som må replanteres eller hjerneslag og hjerteinfarkt. 

Svært mye er planlagt utredning. På sykehus i Norge jobber lærlinger oftest med det akutte, mens overleger brukes til planlagte ting som genererer mer penger i systemet byråkratene har skapt. 

Hvorfor skal utredning av hovne knær som i Norge venter fire uker, overhodet ikke er livsfarlig, måtte skje i regi av det offentlige, mens knuste tenner og rotfyllinger må betales privat?

Jeg er sjeleglad jeg måtte betale for rotfyllinga mi selv, og kunne velge en spesialist i endodontologi. Hadde det vært offentlig, hadde jeg vel vært prøvekanin for en tannlege-i-spesialisering. 

Endret av AntiPolitiker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

catman skrev (5 timer siden):

Skjønner det bare ikke:

https://www.nrk.no/norge/ny-maling_-solberg-tilbake-pa-gamle-hoyder-1.17003536

En statsminister og manipulator, klart ulovlig. Hun ventet til rett etter valget med å la saken sprekke også. Hvordan kan folk få tillit til henne igjen?

Hun har tross alt ikke gjort noe, det er verre med sp og ap der folk som har gjort ulovlige ting både med pendlerfradrag og svindlet med stortingsleiligheter og mastergrader.....de blir skjøvet ut av rollen sin i et par måneder før de igjen får ny tillit og beholder samme lønn hele tiden.Ap prøver å være folkets parti mens de er partiet som KUN er opptatt av å sope mest mulig inn i egen kasse. Solberg er desidert den som juger minst av dem, derfor får hun min støtte!

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ludden skrev (4 minutter siden):

Hun har tross alt ikke gjort noe, det er verre med sp og ap der folk som har gjort ulovlige ting både med pendlerfradrag og svindlet med stortingsleiligheter og mastergrader.....de blir skjøvet ut av rollen sin i et par måneder før de igjen får ny tillit og beholder samme lønn hele tiden.Ap prøver å være folkets parti mens de er partiet som KUN er opptatt av å sope mest mulig inn i egen kasse. Solberg er desidert den som juger minst av dem, derfor får hun min støtte!

Eeeeehhhhh.....

Greit at du liker henne som person. Og jeg er for såvidt enig med deg i de personlige argumentene. 

Men har du noen fordel av henne?

De lavtlønnede har ingen fordel av henne. 

Middelklassen har generelt ingen fordel av henne. 

Er du i en av særgruppene hun gir penger til, eller er du en byråkrat som har fått jobb under ekspansjon som har skjedd med henne ved roret? 

jeg skjønner det bare ikke?

Hadde jeg vært lavtlønnet, ville jeg stemt Rødt eller SV. Aller helst på et borgerlønnsparti, men det fins jo ikke, så da ville jeg stemt Rødt eller SV. 

Hadde jeg vært byråkrat, så ville jeg stemt for Arbeiderpartiet, for de er mest ambisiøse med å skulle erstatte marked med reguleringer. 

Men jeg har vanskelig for å se hvem jeg måtte være, for å stemme Høyre. De satser vel på at Høyre ikke er like ille som de andre, for øvre middelklasse, og FrP for uspiselige. 

Hva er inntekten din? Har du mye formue?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg hører fra folk som ikke har stemt Høyre før, men vurderer det i sterkere grad er at Erna har en klar økonomisk politikk. For eksempel: Helsekøene øker betraktelig, og kan ikke per nå så syk som befolkningen vår er dekke behovet. De ressurssterke tyr til privatiserte løsninger uansett, og selv om Erna mener at det offentlige skal være bærebjelken i helsevesenet så skal ikke private aktører motarbeides.

I tillegg har Høyre en tydelig politikk overfor problemet vi har i dag med en ufør befolkning. Erna tørr å ta debatten andre politikere viker fra. Denne utviklingen kan ikke forsette. Det er ingen grunn til at en 22 åring med psykiske diagnoser skal være borte fra arbeidslivet for alltid. Det er ikke personlig hensiktsmessig, og det er ikke hensiktsmessig for AS Norge. 

Så tror populariteten kun handler om praktisk politikk. Andre politikere eller partier kjører hardt på ideologi, men dette er mest et online fenomen uten konkret innhold. Feks Sylvi i FRP har gått bort fra kristenkonservativismen, nasjonalismen og fronter seg mindre populistisk nå. I Ernas ånd. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

XaoS skrev (2 timer siden):

Det jeg hører fra folk som ikke har stemt Høyre før, men vurderer det i sterkere grad er at Erna har en klar økonomisk politikk. For eksempel: Helsekøene øker betraktelig, og kan ikke per nå så syk som befolkningen vår er dekke behovet. De ressurssterke tyr til privatiserte løsninger uansett, og selv om Erna mener at det offentlige skal være bærebjelken i helsevesenet så skal ikke private aktører motarbeides.

I tillegg har Høyre en tydelig politikk overfor problemet vi har i dag med en ufør befolkning. Erna tørr å ta debatten andre politikere viker fra. Denne utviklingen kan ikke forsette. Det er ingen grunn til at en 22 åring med psykiske diagnoser skal være borte fra arbeidslivet for alltid. Det er ikke personlig hensiktsmessig, og det er ikke hensiktsmessig for AS Norge. 

Så tror populariteten kun handler om praktisk politikk. Andre politikere eller partier kjører hardt på ideologi, men dette er mest et online fenomen uten konkret innhold. Feks Sylvi i FRP har gått bort fra kristenkonservativismen, nasjonalismen og fronter seg mindre populistisk nå. I Ernas ånd. 

Men da må det bli ordentlig offentlig behandling for psykisk syke. Psykiatrien blir jo nedlagt i hytt og pine. 

Dessuten var det selveste Erna, som under covid i fullt alvor spurte om folk med dårlig råd "ikke hadde dårlig råd fra før?" 

For å ikke snakke om tannlegeutgifter 🙄 Noe sånt som " Jeg og flere andre har råd til tannlege" 

Hun (Høyre) er så fjernt fra oss vanlige at det er direkte skummelt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lurer på det samme. For min del har hun mistet all troverdighet.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ludden skrev (6 timer siden):

Hvem har kommet tilbake etter noen måneder?

Det er sant at vi har hatt altfor mange politikere som har handlet usømmelig. I alle partier. Men statsministerrollen har ekstra tyngde og Erna har gjort noe. Hun har kjent til dette og holdt tilbake informasjon til egen fordel. Hun må også ha visst og forstått hva mannen holdt på med. Det er vanskelig å skjule dette. Og han har helt bevisst løyet og manipulert. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erna skal fortsette der Støre slapp jaja alle skal ned 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

catman skrev (12 timer siden):

Skjønner det bare ikke:

https://www.nrk.no/norge/ny-maling_-solberg-tilbake-pa-gamle-hoyder-1.17003536

En statsminister og manipulator, klart ulovlig. Hun ventet til rett etter valget med å la saken sprekke også. Hvordan kan folk få tillit til henne igjen?

Altså, de som stemmer på Erna er jo åpenbart folk med høyreideologi. Tror du de med høyreideologi bryr seg om hva hun og Sindre har gjort?!😂

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...