AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #61 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sjefen sier jeg må bruke egenmelding dersom ingen andre kan ta vakten? Hvordan er det jeg som troller? Anonymkode: e1d3f...87d Tipper sjefen mener at du skal bruke egenmelding på den andre jobben. Da ber han deg om å ringe inn falsk syk til den slik at du kan jobbe for han. Det er både frekt, misbruk av systemet og ulovlig. Blir du fersket kan du miste retten til denne goden. Når du har satt deg utilgjengelig en mnd før har du faktisk rett til å si "Denne dagen har jeg sakt fra om for lenge siden, du må bare finne en annen." Anonymkode: 04abb...032
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #62 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Sjef for jobb 1 krever jeg tar egenmelding på jobb 1. altså for den jobben han er sjef for. Vaktene på jobb 2 får jeg 1-2mnd før jobb 1, derfor vet alltid sjef på jobb 1 når jeg kan og ikke kan jobbe. Han vet hvilke dager i uka jeg kan jobbe, og setter meg likevell opp på vakter jeg har gitt beskjed om at jeg ikke kan. Så sier han at jeg må ta egenmelding dersom ingen kan ta vakten. Anonymkode: e1d3f...87d Det henger jo ikke på greip 🤔 Hvordan hjelper egenmelding når ingen kan jobbe vakten din uansett? Anonymkode: 738e4...386 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #63 Skrevet 16. august 2024 Man kan i prinsippet se for seg at man er ute av stand til å jobbe ett sted og i stand til å jobbe et annet, sånn om man har en helt avgrenset skade som det ikke kan tilrettelegges for i den ene jobben og som knapt gjør noe i den andre. Selvfølgelig ikke aktuelt så ofte, men i teorien mulig. Men at sjefen din skal be deg ta egenmelding, en ordning for sykdom, fordi vakter krasjer - det er helt fjernt. Og helt feil. Og uendelig uprofesjonelt. Anonymkode: 5ebfd...ab2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #64 Skrevet 16. august 2024 Dersom det er forhold ved arbeidsplassen som gjør at du ikke kan jobbe der (eks. om du ikke kan se og er taxisjåfør så kan du ikke arbeide der så lenge synet er ute av drift, men da kan du fortsatt for eksempel jobbe et sted det syn ikke er like viktig) så er det greit. Men det er ikke greit å bruke egenmelding når man ikke er syk. Du må faktisk stille sjefen til ansvar og be ham/henne om å forholde seg til den beskjeden du har gitt om hvilke dager / vakter du kan ta. Det er et lederansvar. Om sjefen ikke vil / ønsker / kan forholde seg til det så må du si opp, eller at de sier deg opp. Anonymkode: 61738...7ba
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #65 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Man kan i prinsippet se for seg at man er ute av stand til å jobbe ett sted og i stand til å jobbe et annet, sånn om man har en helt avgrenset skade som det ikke kan tilrettelegges for i den ene jobben og som knapt gjør noe i den andre. Selvfølgelig ikke aktuelt så ofte, men i teorien mulig. Det er sant, men det er allikevel ikke lov å jobbe på det andre stedet i det tidspunktet man har levert egenmedling for på det første. Anonymkode: 04abb...032
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #66 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har bare formulert meg feil. Er sjefen som sier jeg må bruke egenmelding og sjefen som sier jeg ikke kan jobbe på 100% jobben da. Anonymkode: e1d3f...87d AnonymBruker skrev (13 timer siden): Sjefen i 5% jobben sier jeg må bruke egenmelding på 5% jobben dersom jeg ikke kan jobbe/ta vakta. Anonymkode: e1d3f...87d Da må du rett å slett spørre hva sjefen mener. Hvordan kan sjefen si at du må ta egenmelding hvis du ikke kan jobbe pga den andre jobben, og samtidig si at du ikke kan jobbe på den andre jobben. Når du bruker egenmelding så må de betale full lønn til deg. Det sier seg selv at de neppe er veldig interessert i å betale full lønn til deg fordi du skal jobbe å få full lønn ett annet sted samtidig. For det er det som er problemstillingen her. Når du leverer egenmelding så krever du samtidig utbetalt sykepenger. For at du skal få lønn ett annet sted. Det er misbruk av sykepengeordningen, Misbruk av sykmelding (nhoreiseliv.no) Sitat Loven uttrykker positivt at arbeidsuførhet som skyldes sosiale eller økonomiske problemer og lignende, ikke gir rett til sykepenger. I loven står det følgende: https://lovdata.no/lov/1997-02-28-19/§8-23 Sitat Med egenmelding menes det at arbeidstakeren melder fra til arbeidsgiveren om arbeidsuførhet på grunn av sykdom eller skade uten å legge fram legeerklæring. Du har altså ikke lov til å bruke egenmelding da du ikke har en skade eller sykdom, og du har heller ikke rett på sykepenger da du ikke er arbeidsufør grunnet sykdom eller skade. Anonymkode: d236f...d18 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #67 Skrevet 16. august 2024 Dette er vås fra ende til annen. Det åpenbare, og enkle, svaret her er selvsagt at TS gir klar og tydelig beskjed til arbeidsgiver at hun er utilgjengelig denne dagen, og viser til at hun har gitt arbeidsgiver beskjed om dette tidligere. Leder er fullt klar over at TS har en annen 100% stilling og de har en muntlig avtale om at TS gir beskjed om hvilke dager hun ikke er tilgjengelig for å jobbe hos denne arbeidsgiveren. Dersom leder bryter denne avtalen og setter TS opp på vakt en dag hun ikke er tilgjengelig likevel er det leder som har gjort en feil, og som må sørge for å dekke opp vakten. I fremtiden bør TS enten søke å skaffe seg en mer seriøs arbeidsgiver, eller gå i dialog med den andre arbeidsgiveren om det er mulig med en mer forutsigbar turnus slik at Ts kan jobbe faste dager for begge arbeidsgivere. Anonymkode: be0bc...308 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #68 Skrevet 16. august 2024 Altså TS, du må være tydelig og klar i kommunikasjonen her og ikke være så konfliktsky. At sjefen sier sånn og sånn, så må du komme med motsvar og minne på avtalen dere har. 1) Du sier i fra god tid hva slags dager du kan/ikke kan jobbe. Sjefen har sagt at han skal tilrettelegge for å ikke sette deg opp når det kræsjer med vaktlisten med den andre jobben. Jeg regner med det er premisset for at du kan faktisk ha denne stillingen at dere har blitt enig om at vaktene skal settes opp sånn at det fungerer med din fulle stilling. Du sender planen i GOD TID og før vaktene på jobb nr. 2 blir satt opp, så du følger din del av planen her. 2) Sjefen i jobb nr. 2 setter opp vaktlisten, men retter seg ikke etter vaktlisten du har sendt, dermed blir det dobbeltbooking på enkeltdager. Han bryter sin del av avtalen. 3) Når du sier ifra om det og bemerker det, så sier sjefen at da får du heller ta ut egenmelding på de dagene du ikke kan jobbe i stedet for å ordne opp?! 4) Her må du komme med motsvar, fikk jeg et sånt svar så hadde jeg sagt: Avtalen var at du skal sette opp vakter som passer med min andre jobb, du har fått vaktlisten i god tid, det er ingen grunn til at jeg skal ta ut egenmelding når avtalen er at du skal sette opp slik at det ikke kræsjer. Dermed så er det DU som må endre vakten, det er ikke mitt ansvar, for vi har en avtale. 5) Om sjefen svarer igjen, "men du kan bare ta egenmelding på den ene vakten", så si i fra om at dette ikke er lov, det er ikke det egenmelding er for, det er når man er syk og dette har ingenting med det å gjøre. Sjefen må bytte vakt til deg, ellers bryter han avtalen. Det er han som må ordne problemet, og problemet blir ikke løst ved å ta ut egenmelding. Sørg for å få alt dette skriftlig i kommunikasjon via mai.. Ikke muntlig. Du må bare fortsette å minne han på avtalen dere har gjort og at å ta ut egenmelding er uaktuelt. Om han fortsatt maser om at du kan ta ut egenmelding, så kan du si - nei det er ikke lov, om du skal fortsette å be om å ta ut egenmelding på denne måten, så kontakter jeg NAV for å høre om det kan gjøres på denne måten, for jeg vil ikke ha på meg at jeg gjør noe ulovlig, og siden vi er så uenig om bruken av egenmelding så vil jeg få det på rene ved å spørre NAV. Om han ikke er stokk dum, så burde det siste få han til å faktisk løse problemet slik han skal, da han selvfølgelig ikke vil at NAV skal vite at han ber sin ansatte om å ta ut egenmelding på falsk grunnlag. Anonymkode: efc59...76a
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #69 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Altså TS, du må være tydelig og klar i kommunikasjonen her og ikke være så konfliktsky. At sjefen sier sånn og sånn, så må du komme med motsvar og minne på avtalen dere har. 1) Du sier i fra god tid hva slags dager du kan/ikke kan jobbe. Sjefen har sagt at han skal tilrettelegge for å ikke sette deg opp når det kræsjer med vaktlisten med den andre jobben. Jeg regner med det er premisset for at du kan faktisk ha denne stillingen at dere har blitt enig om at vaktene skal settes opp sånn at det fungerer med din fulle stilling. Du sender planen i GOD TID og før vaktene på jobb nr. 2 blir satt opp, så du følger din del av planen her. 2) Sjefen i jobb nr. 2 setter opp vaktlisten, men retter seg ikke etter vaktlisten du har sendt, dermed blir det dobbeltbooking på enkeltdager. Han bryter sin del av avtalen. 3) Når du sier ifra om det og bemerker det, så sier sjefen at da får du heller ta ut egenmelding på de dagene du ikke kan jobbe i stedet for å ordne opp?! 4) Her må du komme med motsvar, fikk jeg et sånt svar så hadde jeg sagt: Avtalen var at du skal sette opp vakter som passer med min andre jobb, du har fått vaktlisten i god tid, det er ingen grunn til at jeg skal ta ut egenmelding når avtalen er at du skal sette opp slik at det ikke kræsjer. Dermed så er det DU som må endre vakten, det er ikke mitt ansvar, for vi har en avtale. 5) Om sjefen svarer igjen, "men du kan bare ta egenmelding på den ene vakten", så si i fra om at dette ikke er lov, det er ikke det egenmelding er for, det er når man er syk og dette har ingenting med det å gjøre. Sjefen må bytte vakt til deg, ellers bryter han avtalen. Det er han som må ordne problemet, og problemet blir ikke løst ved å ta ut egenmelding. Sørg for å få alt dette skriftlig i kommunikasjon via mai.. Ikke muntlig. Du må bare fortsette å minne han på avtalen dere har gjort og at å ta ut egenmelding er uaktuelt. Om han fortsatt maser om at du kan ta ut egenmelding, så kan du si - nei det er ikke lov, om du skal fortsette å be om å ta ut egenmelding på denne måten, så kontakter jeg NAV for å høre om det kan gjøres på denne måten, for jeg vil ikke ha på meg at jeg gjør noe ulovlig, og siden vi er så uenig om bruken av egenmelding så vil jeg få det på rene ved å spørre NAV. Om han ikke er stokk dum, så burde det siste få han til å faktisk løse problemet slik han skal, da han selvfølgelig ikke vil at NAV skal vite at han ber sin ansatte om å ta ut egenmelding på falsk grunnlag. Anonymkode: efc59...76a Glemte å skrive, om du må gå så langt med å true om å kontakte NAV om dette, så sørg for å ha det skriftlig på mail at han ber deg ta ut egenmelding, så har du bevis til NAV at sjefen prøver å få deg til å ta ut falsk egenmelding, og at du er helt i mot det. Anonymkode: efc59...76a
TomBombadil Skrevet 17. august 2024 #70 Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Forstår egenmelding, men samtidig så må jeg vel også kunne stole på at det han sier er sant? Hjelper jo ikke sjefen at jeg tar egenmelding nei. forstår du egentlig det jeg mener? Anonymkode: e1d3f...87d Det er ingen som forstår hva du mener, fordi dette henger ikke på greip. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå