powerpuffen Skrevet 15. august 2024 #21 Del Skrevet 15. august 2024 Tror ikke jeg bruker touch-metoden sånn helt korrekt med tanke på hvilke fingre siom skal brukes. Jeg bruker pekefinger og langefinger på høyre hånd, og stort sett langefinger og ringefinger på venstre, men kan skrive ganske raskt uten å se et sekund på tastaturet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 15. august 2024 #22 Del Skrevet 15. august 2024 Jeg prøvde Dvorak-tastatur for mange år siden og etter bare 2 uker var det raskere enn en slags blanding av touch og LFT, nå bruker jeg laptop og da blir det litt komplisert, hvis jeg ikke finner ett eksternt tastatur som kan tilpasses da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #23 Del Skrevet 15. august 2024 Hvor mange tegn i minuttet skriver dere som mener at dere skriver raskt uten touch? Anonymkode: 32882...77c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #24 Del Skrevet 15. august 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvor mange tegn i minuttet skriver dere som mener at dere skriver raskt uten touch? Anonymkode: 32882...77c Dårlig gjort å poste tall, jeg blir så konkurransedrevet av sånt! 🤣 Jeg brukte https://monkeytype.com/ og satte tiden til 60s oppe til høyre der. Noen bedre? Anonymkode: c5df4...b6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #25 Del Skrevet 15. august 2024 Jeg har ikke lært meg noen metode å skrive på men jeg skriver ekstremt fort og trenger ikke se på tastaturet når jeg skriver. Så kanskje jeg bruker touch metoden uten å vite det? Anonymkode: 908ae...210 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 15. august 2024 #26 Del Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg skriver en del, men har aldri lært meg touchmetoden. Har aldri hatt tålmodigheten til det. Selvfølgelig blir det litt tungvint, men går greit. Men burde alle kunne Touch? Anonymkode: ec8d5...851 Jeg kan det ikke, men skrev raskest av alle i maskinskrivingstimene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
esk Skrevet 15. august 2024 #27 Del Skrevet 15. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor mange tegn i minuttet skriver dere som mener at dere skriver raskt uten touch? Anonymkode: 32882...77c 133 på det beste. Når jeg sier jeg ikke kan touch mener jeg altså at jeg er selvlært, aldri lært touch på skolen eller noen andre steder. Jeg bruker selvsagt begge hendene og fingrene har sin faste plass, men det er nok ikke riktig i følge touch-metoden. Endret 15. august 2024 av esk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #28 Del Skrevet 15. august 2024 1 minutt siden, esk said: 133 på det beste. Er dette på et rimelig standard qwerty-tastatur? Anonymkode: c5df4...b6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
esk Skrevet 15. august 2024 #29 Del Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er dette på et rimelig standard qwerty-tastatur? Anonymkode: c5df4...b6e Helt vanlig qwerty-tastatur, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjekkfyr Skrevet 15. august 2024 #30 Del Skrevet 15. august 2024 Oi, touchmetoden, det var et uttrykk jeg ikke hadde hørt på noen tiår 😃 Og joda, lærte den og bruker den fremdeles 😊👌 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #31 Del Skrevet 15. august 2024 Bruker ikke touch-metoden, men ser ikke på tastaturet når jeg skriver, og skriver ganske raskt, opplever jeg selv i alle fall, vi kunne jo prøvd en test, og sett om det er forskjell på de av oss som bruker touch og de som har en annen variant? Anonymkode: 91fc6...11c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #32 Del Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Dårlig gjort å poste tall, jeg blir så konkurransedrevet av sånt! 🤣 Jeg brukte https://monkeytype.com/ og satte tiden til 60s oppe til høyre der. Noen bedre? Anonymkode: c5df4...b6e Anonymkode: 32882...77c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #33 Del Skrevet 15. august 2024 https://10fastfingers.com/typing-test/norwegian#google_vignette Fikk 112 ord i minuttet. Og det er uten touch. Anonymkode: 91fc6...11c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #34 Del Skrevet 15. august 2024 esk skrev (20 minutter siden): 133 på det beste. Når jeg sier jeg ikke kan touch mener jeg altså at jeg er selvlært, aldri lært touch på skolen eller noen andre steder. Jeg bruker selvsagt begge hendene og fingrene har sin faste plass, men det er nok ikke riktig i følge touch-metoden. blæh, den der gidder jeg ikke forholde meg til i kveld 🫠 Anonymkode: 32882...77c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #35 Del Skrevet 15. august 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Hvor mange tegn i minuttet skriver dere som mener at dere skriver raskt uten touch? Anonymkode: 32882...77c Fikk 91 i minuttet sist jeg sjekka. Bruker ikke touch. Jeg skriver på tastatur i jobben og for det meste på fritiden og gjorde det i hele oppveksten. Det gjelder nok svært mange nå for tiden, så det er ikke like stort behov for touch-metoden. Kanskje den var nyttig for en generasjon voksne som ikke var vant til tastatur, men nå sitter det i fingrene på de fleste som vokste opp på 90- og 2000-tallet. Jeg tror også mange av oss bare har utviklet en metode som funker for oss. Jeg bruker de fleste fingrene i et eller annet system, men det er bare et system som kroppen har utviklet helt selv. Anonymkode: 74b8a...c5f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 16. august 2024 #36 Del Skrevet 16. august 2024 Jeg kunne ønske jeg hadde lært touch metoden tidligere, og dermed hatt det som muskelminne for resten av livet. Føler likevel det går greit for det, og har skrevet ganske mye i løpet av livet. Når det er sagt, er det nødvendigvis dumt å se på tastaturet når man skriver? Man sitter som regel ikke og skriver ord man ser på en skjerm foran seg, som disse testene går ut på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #37 Del Skrevet 16. august 2024 Skrev lynraskt på tastatur lenge før vi begynte å lære touch på skolen. Fikk beskjed av læreren første dag om at «dette er ikke touch, men jeg ser heller ingen grunn til at du skal kaste bort tid på å lære det». Jeg kan skrive korrekt touch, men greier ikke skrive like raskt. Touch er genialt å lære hvis du ikke har noe særlig erfaring i å skrive på tastatur fra før. Anonymkode: 43805...010 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #38 Del Skrevet 16. august 2024 Callisto83 skrev (25 minutter siden): Jeg kunne ønske jeg hadde lært touch metoden tidligere, og dermed hatt det som muskelminne for resten av livet. Føler likevel det går greit for det, og har skrevet ganske mye i løpet av livet. Når det er sagt, er det nødvendigvis dumt å se på tastaturet når man skriver? Man sitter som regel ikke og skriver ord man ser på en skjerm foran seg, som disse testene går ut på. Det handler vel om at hvis en ser på tastaturet så ser en ikke hva en skriver, og en legger ikke like raskt merke til skrivefeil, noe som fører til at tempoet går ned og en må gå tilbake og rette. Slik som jeg som driver med transkribering av ord til tale, så er det dumt hvis jeg etterpå må se opp på skjermen og så gå tilbake, for da er jo samtalen allerede gått flere sekunder fremover. Da er det viktig at jeg legger merke til bokstavfeil med det samme så det er en sjanse for å rette det opp før det går videre. Så poenget er ikke at en skal se på en skjerm for å skrive av, men en skal se på skjermen for å se at en skriver ordene en selv ønsker å skrive. Eller f.eks ved en forelesning, at en skal kunne få med seg kroppspråk og mimikk til foreleser som kan tilby mer informasjon og læring enn hvis en sitter og forsøker å lytte og se på tastaturet. What wires together fires together, and all that jazz. Samtidig hvis innlæring er det viktigste så er å skrive for hånd å foretrekke. I de fleste tilfeller er det ikke nødvendig å skrive superraskt. Anonymkode: 91fc6...11c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 16. august 2024 #39 Del Skrevet 16. august 2024 Jeg stokket om på tastene for mange år siden så jeg stort sett fikk vokaler på venstre side av tastaturet og konsonanter på høyre og jeg tror det er det mest effektive uansett om man bruker Touch eller LFT, man har som bruker som regel flere konsonanter enn vokaler og man er ofte mer effektiv med høyre hånd, dessuten fører det til mindre fingerbevegelse og vil sannsynligvis gi mindre belastningsskader. Dessverre er det dårlig utvalg i tastaturer så jeg måtte demontere ett tastatur og bygge det opp på nytt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
esk Skrevet 16. august 2024 #40 Del Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): blæh, den der gidder jeg ikke forholde meg til i kveld 🫠 Anonymkode: 32882...77c Si fra når du slår meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå