Gå til innhold

Hvor viktig er det å spis middag sammen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer er de fleste dager ikke hjemme før kl 18.30. Barnet legger seg kl 20.00, og jeg føler da at felles middag sammen blir stressende. Særlig med tanke på at barnet ikke er så glad i middag og vil ha kveldsmat før det legger seg.

Er det helt krise om jeg og barnet de fleste av disse dagene spiser middag sammen før samboer kommer hjem? 

Anonymkode: 4201e...f0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Samboer er de fleste dager ikke hjemme før kl 18.30. Barnet legger seg kl 20.00, og jeg føler da at felles middag sammen blir stressende. Særlig med tanke på at barnet ikke er så glad i middag og vil ha kveldsmat før det legger seg.

Er det helt krise om jeg og barnet de fleste av disse dagene spiser middag sammen før samboer kommer hjem? 

Nei, det er ikke helt krise. 

Anonymkode: c561c...d43

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan dere spise kveldsmat sammen i stedet? Slik at samboeren din (og eventuelt du) spiser sin middag mens barnet spiser kveldsmat og dere alle sitter rundt bordet sammen.

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet

Det er jo ikke helt uvanlig å spise middag 1900. Barnet kan spise brød etter barnehagen.

• Liker 2
Skrevet

Vi har alltid spist middag sammen rundt kl 19. 

Anonymkode: 9f154...392

Skrevet

Man må jo ikke spise middag.. La barna spise kvelds når dere spiser da.. Og man må ikke spise sammen hver dag. Men forskning viser at det er bra rent utviklingsmessig, psykisk, tilknyttningsmessig etc å spise måltider sammen. 

Vi spiser ikke mer enn 1- 2 måltider samme i ukedagene, men vi spiser felles frokost og middag i helgene. 

Anonymkode: 60d9e...122

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg og mannen spiste ofte middag sammen etter at barnet var lagt. 

De gangene vi gjorde det, spiste vi litt sammen med barnet rundt middagstider.

Anonymkode: 96d8b...0bd

Skrevet
Brunello skrev (47 minutter siden):

Det er jo ikke helt uvanlig å spise middag 1900. Barnet kan spise brød etter barnehagen.

Skjønner at det ikke er så uvanlig, og hadde barnet spist seg mett på middag, hadde det ikke vært et problem. Og da selv om vi har mat barnet i utgangspunktet liker. Barnet har bare aldri vært noe begeistret for middag, men det føles også feil å varte opp med kveldsmat istedenfor når det nettopp fikk servert middag som det ikke spiste.. i tillegg til at det gjerne da går over leggetid siden det da skal ryddes opp etter middag, lages kveldsmat om barnet skal ha det osv.

Ts

• Liker 1
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Slett ikke. Men å spise sammen er viktig på mange måter. Spis med ungen når det passer og gjør måltidet når hun kommer hjem til kveldsmat for ungen og middag for dere hvis det funker.

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Man må jo ikke spise middag.. La barna spise kvelds når dere spiser da.. Og man må ikke spise sammen hver dag. Men forskning viser at det er bra rent utviklingsmessig, psykisk, tilknyttningsmessig etc å spise måltider sammen. 

Vi spiser ikke mer enn 1- 2 måltider samme i ukedagene, men vi spiser felles frokost og middag i helgene. 

Anonymkode: 60d9e...122

Jeg og barnet vil jo isåfall spise sammen. Så du mener det er greit å droppe middag til barnet siden det ikke er glad i det? En dag i ny og né skjer det jo, men i utgangspunktet bør vel barnet få servert middag stort sett hver dag? Eller?

Ts

• Liker 1
Skrevet
Sago skrev (56 minutter siden):

Kan dere spise kveldsmat sammen i stedet? Slik at samboeren din (og eventuelt du) spiser sin middag mens barnet spiser kveldsmat og dere alle sitter rundt bordet sammen.

Nja, dette vil nok gi lite matro, da barnet spiser litt av hvert til kvelds. Først havregrøt/brød, så litt frukt/grønnsaker, så kanskje en yoghurt. Så vil det kanskje ha mer frukt.. vi hadde isåfall blitt løpende en del frem og tilbake.

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skjønner at det ikke er så uvanlig, og hadde barnet spist seg mett på middag, hadde det ikke vært et problem. Og da selv om vi har mat barnet i utgangspunktet liker. Barnet har bare aldri vært noe begeistret for middag, men det føles også feil å varte opp med kveldsmat istedenfor når det nettopp fikk servert middag som det ikke spiste.. i tillegg til at det gjerne da går over leggetid siden det da skal ryddes opp etter middag, lages kveldsmat om barnet skal ha det osv.

Ts

Da er det vel uansett best at barnet spiser seg mett etter barnehagen på brød og så spiser det deres middag dom kveldsmat.

Skrevet

Barnet er 6 år om det er av betydning. 

Ts

• Nyttig 1
Skrevet

Når han kommer så selt hjem tenker jeg dere spiser først. Om barnet uansett ikke er så glad i middag, så gjør det jo ikke noe om far spiser middag til kvelds, og barnet får annen kvelds. Og da kan dere jo gjerne sitte sammen. Evt han og barnet hvis du trenger en liten pause. Så kan dere ha felles frokost og middag i helgene.

Anonymkode: 5953e...855

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Da er det vel uansett best at barnet spiser seg mett etter barnehagen på brød og så spiser det deres middag dom kveldsmat.

Men barnet insisterer likevel på å skulle ha kveldsmat..

Ts

Skrevet

Vi spiser middag kl 16.00 uavhenging av om far er hjemme eller ikke. Noen ganger spiser barnet godt med middag, andre ganger ikke.

Frukt spises etter middag.. kveldsmat er knekkebrød, brødskive eller grøt. 

Kveldsmat blir tilbudt ca kl 17.30. 

Anonymkode: d6bf3...6f3

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men barnet insisterer likevel på å skulle ha kveldsmat..

Ts

Kveldsmat er mat. Det kan være suppe, fisk, grøt, brødskiver, smalahove, kjøttkaker eller hva som helst annet en spiser.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det å sitte sammen og det å spise sammen er ikke sammenfallende enheter. Det å spise sammen og det å spise det samme, sammen, er heller ikke sammenfallende enheter.

Man spiser dessuten når man er sulten. Man tvinger ikke noen som helst til å vente på «flokken» før de får mat, det er ikke konstruktiv adferd.

Du sier ikke noe om dine preferanser, ts, og de må jo åpenbart også vektlegges. Men la oss si det for deg ikke spiller noen rolle (siden du altså ikke nevner deg selv). 

Det nærliggende er å tenke barnet spiser rett etter barnehagen, gitt at det (som barn flest) er sulten og sliten da. Noe raskt og sunt i hånden duger plenty. Få mat og hvile inn. Raskt. Det samme gjelder muligens deg? Du er trolig også sulten og sliten etter jobb. Noe dere varmer raskt (maks 15 min for en ukesmiddag) er altså rasjonelt. 

Deretter ønsker barnet spise kvelds. Som antagelig er din omtale av brødmat? Da spiser barnet det sammen med far, som lager seg og spiser middag, samtidig som han lager kvelds til barnet. Om du ønsker sitte ved bordet men ikke spise, ta deg en skive brød, spise noe frukt og grønnsaker, eller ta en porsjon av samboers middag? Det er opp til deg.

Om samboer ikke gidder lage seg middag utpå kvelden og også spiser brødmat må også være ok.

Anonymkode: 77125...b33

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ekstremt viktig. Middagsbordet er en arena for å sitte sammen regelmessig og «sjekke inn» på hverandre.

Hvorfor er ikke samboer hjemme før sent de fleste dager?

Skrevet

Synes det er veldig viktig å spise et måltid rundt bordet sammen, men det må jo ikke være middagen.

Anonymkode: b7152...aa3

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...