Gå til innhold

Foreldre vil fordele ulik arv mellom søsken

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 15.8.2024 den 17.15):

Mine foreldre er gamle og ønsker nå å fordele arven.

De har tre eiendommer som de ønsker å gi til oss tre barna, men den ene eiendommen bor de i selv foreløpig.

Den ene eiendommen er taksert til rundt 3 og den går til min ene søster, den andre eiendommen til cirka 1,5 millioner går til min andre søster og eiendommen som de selv bor på og som de ønsker at jeg skal arve, er på en drøy million.

Jeg synes dette er urettferdig og mener at vi tre barna må få eiendommer som er verdt omtrent det samme, dessuten ønsker ikke jeg å vente på min arv til mine foreldre er borte, for jeg trenger penger nå.

Dette ønsker ikke mine foreldre å høre noe om og mine søsken sier at mine foreldre må få lov til å bestemme dette, men lett for de å si da de arver eiendommer som er verdt mer enn den som jeg skal arve.

Hvordan ordner vi dette?

Jeg regner med at det er lurt å få en advokat til å ordne alt slik at det blir rettferdig?

Jeg er eldst i søskenflokken og har odel på mitt barndomshjem, men det er den eiendommen som er minst verdt.

Anonymkode: 7c773...9b2

Så lenge de lever kan de gi bort hva de vil.

Derimot kan det bli problemer hvis husene deres blir gitt i gave og ikke ditt.

Når de går bort skal så og så mye gå til pliktarv, så da kan det hende dine søsken har krav på noe av det siste huset også.

Nå gjelder ikke odelsrett ved lov, så ingen har mer rett enn andre så sant de ikke får gave eller blir spesielt tilgodesett i testamentet.

Når det er sagt, er det helt opp til dine foreldre hvordan de gjør det når de lever.

Og så usmakelig av deg å forvente noe mens de fortsatt lever.

Anonymkode: 9f031...7c9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ikke ansett som gave hvis gaven ikke har realitet i levende live

Er livslang bruksrett tinglyst vil det ikke anses som gave og og ikke ha realitet og  dermed inngå i boet. 

Anonymkode: b9772...84b

Dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Alle eiendommene bør taksteres av to uavhengige, da ligger verdien rundt midten om det er store avvik. La oss si at en er 3 mill, en er 2 mill og en er 1 mill.

Det betyr at man må kjøpe ut andre søsken. Den som får 3 mill, må kjøpe ut til den som har den med 1 mill. Da står alle tre med en arv på 2 mill. Verdistigning vet jeg ikke om er med, for mest sannsynlig vil den som får eiendom til 3 mill tjene best på et fremtidig salg, om det skulle skje. 

I mitt hode er dette det riktige, men er sikkert mer komplisert. 

Anonymkode: 12436...923

Så lenge livsarving får pliktdelen sin står foreldrene fritt til å testamentere fordelingen av arv mellom dem.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Nå gjelder ikke odelsrett ved lov, så ingen har mer rett enn andre så sant de ikke får gave eller blir spesielt tilgodesett i testamentet.

Anonymkode: 9f031...7c9

Hva mener du med at odelsrett ikke gjelder ved lov? Odelsretten er regulert i odelsloven, og er også beskyttet av grunnloven.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.8.2024 den 11.14):

Jeg er ikke"ekkel".

Jeg har bare skrevet hvordan saken er og hva som er mine ønsker.

Mine søstre får eiendommer nå som er opp mot dobbelt så verdifulle som den eiendommen jeg får, og de kan selge eller bo i der, mens jeg får den eiendommen som er minst verdt og må vente til våre foreldre er borte, og det kan ta opp i mot 10-15 år.

Ts

Anonymkode: 7c773...9b2

Det er en veldig stor skjevfordeling. Og i de årene du må «vente» så må du leie et annet sted, bruke gjennomsnitt 120000 pr år / 1,8M på 15 år i leieutgifter mens søsknene dine kan bare flytte rett inn i husene de skal arve. Dette er ikke greit. Dine foreldre burde ikke la noen flytte inn, heller leie ut frem til de dør så det ikke blir skjevt. Kunne aldri gjort det mot mine barn. Det skal gjøres likt uansett. Dette er også noe du bør legge på bordet til foreldrene dine. 

Anonymkode: 8c6a5...d91

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (På 15.8.2024 den 22.23):

Så lenge foreldrene dine lever trenger de ikke å dele likt mellom dere barna.  De kan til og med gi alt til Dyrebeskyttelsen om de vil.  

Det hadde vært bedre å gjøre det enn å skjevfordele mellom søsken hvertfall.

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 16.8.2024 den 19.13):

Her, i likt tilfelle, så fikk vi megler til å ta verdi på eiendommene. Deretter utlignet vi hverandre, så begge kom ut likt. Jeg har fått eiendommen som er mest verdt, og har betalt ut min søster, så begge får lik verdi.

Anonymkode: c5a0c...851

Det er slik alle burde gjøre 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dine søsken får gaver nå, men du skal arve når de faller fra, risikerer du ikke da at det sol står igjen går inn i arveoppgjøret og blir delt på 3?

Eller sørger odøren din for at det ikke blir sånn? 

Anonymkode: c3735...b97

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis dine søsken får gaver nå, men du skal arve når de faller fra, risikerer du ikke da at det sol står igjen går inn i arveoppgjøret og blir delt på 3?

Eller sørger odøren din for at det ikke blir sånn? 

Anonymkode: c3735...b97

Lukten til TS? 

Anonymkode: c092f...7eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men det er ikke alle som har økonomi til det . Og så er det noen som er takknemlige og ikke regner på kroner og ører bestandig. 

Anonymkode: bcbde...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må snakke med foreldrene dine om skjevfordelingen i verdi. Har de tenkt på det? 

Ett av dine mer velstående søsken får forskudd på arv som har en verdi på 3 millioner kroner. Mens du som er uføretrygdet og bor i kommunal bolig ikke får forskudd på arv, samt du kommer til å få en brøkdel av hun andre i arv. Det er bare trist. Den falleferdige boligen du vil arve høres også helt uegnet ut for deg. Kan ikke se for meg at du vil ha råd til å drive omfattende oppussing på en bolig, så det vil ende i salg uansett. Søsteren din som arver bolig til 1,5 millioner kommer også dårlig ut av det. Om enn ikke like dårlig som deg. 

Nei, dette må løses ved at hun som arver en bolig til 3 millioner kroner kjøper ut dere andre. 

Anonymkode: 8112f...3ae

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvorfor burde "alle" det?! Alle familier er ikke like.

Anonymkode: f14c7...8e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...