Brunello Skrevet 15. august 2024 #41 Del Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Foreldrene selv kaller det i følge TS «forskudd på arv» -da ligger det i korta at man fordeler tilgjenglige verdier . Men rart da å fordele skjev uten at søsken evt må kjøpe ut hverandre etter en el annen avtale eller at det lages ett testament/avtale om hvordan fordele så verdiene blir nogenlunde likt fordelt til slutt når foreldrene har falt fra. Anonymkode: ce55d...f10 Dersom det er forskudd på arv, er det en forutsetning at det skal gjøres opp når arven faller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #42 Del Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg skjønner godt du synes dette er urettferdig, men det er ingenting som hindrer dem i å forskjellsbehandle når det gjelder fordeling av arv så lenge reglene om pliktdelsarv overholdes. Er vel rundt 1,5 millioner det er snakk om i dag. Det er de som bestemmer om det skal være arv i form av eiendom eller ikke. Anonymkode: c092f...7eb Pliktdelsarv gjelder arv. Så lenge man er i live kan man gjøre hva man vil med det man eier. Og det kan være gode grunner til at foreldre ønsker at noen barn skal overta spesielle eiendommer, og andre ikke. Dette vet vi ingenting om. Anonymkode: d40fe...96c 1 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 15. august 2024 #43 Del Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Her må mor og far gjøre det eneste rette, de må selge alle eiendommene og kjøpe seg ei lettstelt leilighet for alderdommen, så bruker de opp det som er til overs. Krangle over arva kan ungene gjøre når foreldrene er borte. Anonymkode: 320e5...fb4 Hvorfor er det det eneste rette? Hvorfor er det ikke riktig at folk får bestemme over pengene sine? I diskusjoner om beskatning og innføring av arveavgift, brukes ofte argumenter om at man har jobbet så hardt for pengene sine. Men med en gang de som har jobbet hardt for pengene ønsker å gjøre noe med de som ikke er til fordel for en selv, jo da blir det urettferdig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #44 Del Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hvilken verden lever du i? Gir foreldrene bort noe de fortsatt skal bo i, så er de neppe så dumme at de ikke lager et papir på at de skal disponere eiendommen vederlagsfritt så lenge de har behov. Dette er en slik typisk tråd der man får en ensidig fremstilling av en sak at det er rett og slett tåpelig å diskutere. Hvordan ville saken blitt fremstilt fra foreldrene eller søsknene? Og er dette en regel konflikt eller en oppdiktet sak for å skape debatt? Anonymkode: 8037b...b0f Hvilken verden lever du i? det er ikke en reell gave hvis de innretter seg dithen at de skal disponere den vederlagsfritt. Hvis ikke Ts sørger for skriftlige bekreftelser på at gavene søsknene får er forskudd på arv OG hun ikke krever leie av foreldrene for den siste eiendommen, sitter hun igjen med svarteper når arven skal fordeles, for da er det bare «hennes» eiendom som inngår i arveoppgjøret. Ingen tvinger deg til å diskutere noe som helst, så hvorfor gjør du det hvis du finner hele tråden tåpelig? Anonymkode: ad06f...195 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 15. august 2024 #45 Del Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mine foreldre er gamle og ønsker nå å fordele arven. De har tre eiendommer som de ønsker å gi til oss tre barna, men den ene eiendommen bor de i selv foreløpig. Den ene eiendommen er taksert til rundt 3 og den går til min ene søster, den andre eiendommen til cirka 1,5 millioner går til min andre søster og eiendommen som de selv bor på og som de ønsker at jeg skal arve, er på en drøy million. Jeg synes dette er urettferdig og mener at vi tre barna må få eiendommer som er verdt omtrent det samme, dessuten ønsker ikke jeg å vente på min arv til mine foreldre er borte, for jeg trenger penger nå. Dette ønsker ikke mine foreldre å høre noe om og mine søsken sier at mine foreldre må få lov til å bestemme dette, men lett for de å si da de arver eiendommer som er verdt mer enn den som jeg skal arve. Hvordan ordner vi dette? Jeg regner med at det er lurt å få en advokat til å ordne alt slik at det blir rettferdig? Jeg er eldst i søskenflokken og har odel på mitt barndomshjem, men det er den eiendommen som er minst verdt. Anonymkode: 7c773...9b2 Det er deres verdier og deres valg. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomBombadil Skrevet 15. august 2024 #46 Del Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mine foreldre er gamle og ønsker nå å fordele arven. De har tre eiendommer som de ønsker å gi til oss tre barna, men den ene eiendommen bor de i selv foreløpig. Den ene eiendommen er taksert til rundt 3 og den går til min ene søster, den andre eiendommen til cirka 1,5 millioner går til min andre søster og eiendommen som de selv bor på og som de ønsker at jeg skal arve, er på en drøy million. Jeg synes dette er urettferdig og mener at vi tre barna må få eiendommer som er verdt omtrent det samme, dessuten ønsker ikke jeg å vente på min arv til mine foreldre er borte, for jeg trenger penger nå. Dette ønsker ikke mine foreldre å høre noe om og mine søsken sier at mine foreldre må få lov til å bestemme dette, men lett for de å si da de arver eiendommer som er verdt mer enn den som jeg skal arve. Hvordan ordner vi dette? Jeg regner med at det er lurt å få en advokat til å ordne alt slik at det blir rettferdig? Jeg er eldst i søskenflokken og har odel på mitt barndomshjem, men det er den eiendommen som er minst verdt. Anonymkode: 7c773...9b2 Hva du ønsker er totalt irrelevant, så lenge du får pliktdelen din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomBombadil Skrevet 15. august 2024 #47 Del Skrevet 15. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her Jeg er ikke interessert i et gammelt hus og litt eiendom, så jeg ønsker egentlig pengene. Anonymkode: 7c773...9b2 Da får du få deg en jobb, TS. Endret 15. august 2024 av TomBombadil 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lønnesirup01 Skrevet 15. august 2024 #48 Del Skrevet 15. august 2024 Svært dårlig av foreldrene dine, og jeg hadde nok følt meg urettferdig behandlet om jeg var deg. Er det noe «vondt blod» mellom dere ellers? Eneste grunnen til at jeg kan se at foreldre ønsker å gjøre det på denne måten, er at de har en idé om at eiendommene kan forbli i familien. Hvis dine søsken har uttrykt ønske om at de vil beholde og bruke eiendommene de arver (enten de mener det eller ei), påvirker det foreldrene dine til å ville gjøre det slik. Tanken om at noe du har anskaffet, bygget på og vært glad i blir i familien, veier tungt for mange. Mine foreldre forsøkte seg også med dette med to fritidseiendommer av helt ulik verdi, men mine søsken og jeg forklarte det som det var, og de forsto. Vi deler alle disse 50/50. Det er ikke så mye du i praksis kan gjøre, men hvis dette er en pågående diskusjon kan du jo si rett ut at du blir litt lei seg. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #49 Del Skrevet 15. august 2024 TomBombadil skrev (14 minutter siden): Hva du ønsker er totalt irrelevant, så lenge du får pliktdelen din. TomBombadil skrev (13 minutter siden): Da får du få deg en jobb, TS. Hva er vitsen med å gå inn for å svare mest mulig usympatisk, og prøve å få ts til å føle seg ille og liten? Mulig du mener det du skriver, men de aller fleste normalt oppegående hadde kjent på en slik urettferdighet som ts skriver om, så hvorfor svare ekkelt? Anonymkode: a37b9...f71 11 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #50 Del Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvilken verden lever du i? det er ikke en reell gave hvis de innretter seg dithen at de skal disponere den vederlagsfritt. Hvis ikke Ts sørger for skriftlige bekreftelser på at gavene søsknene får er forskudd på arv OG hun ikke krever leie av foreldrene for den siste eiendommen, sitter hun igjen med svarteper når arven skal fordeles, for da er det bare «hennes» eiendom som inngår i arveoppgjøret. Ingen tvinger deg til å diskutere noe som helst, så hvorfor gjør du det hvis du finner hele tråden tåpelig? Anonymkode: ad06f...195 Jeg lever i jussens verden og mine svar bærer preg av at jus er en del av livet 24/7. Å disponere eiendom man har gitt bort/overført juridisk vederlagsfritt til barn, er en juridisk rett foreldre/den som overfører egen bolig til andre har. Helt vanlig ved overføring av gårdsbruk/eiendom meg jordbruksareal. Resten av svaret ditt finner jeg så nedrig, at jeg ser ingen grunn til å bruke mer tid på deg. Anonymkode: 8037b...b0f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #51 Del Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Pliktdelsarv gjelder arv. Så lenge man er i live kan man gjøre hva man vil med det man eier. Og det kan være gode grunner til at foreldre ønsker at noen barn skal overta spesielle eiendommer, og andre ikke. Dette vet vi ingenting om. Anonymkode: d40fe...96c Ja, jeg vet det? Nå sier TS at det er (forskudd på arv) det er snakk om, og ikke gave, så innlegget mitt er riktig. Anonymkode: c092f...7eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #52 Del Skrevet 15. august 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg synes dette er urettferdig og mener at vi tre barna må få eiendommer som er verdt omtrent det samme, dessuten ønsker ikke jeg å vente på min arv til mine foreldre er borte, for jeg trenger penger nå. Anonymkode: 7c773...9b2 Du får meg til å miste sympatien før punktum er satt i dette avsnittet. Ja, det er urettferdig å gi ulikt, men det er nå engang ikke din arv før foreldrene dine er borte. Alt etter første komma blir veldig usympatisk. Du er antagelig voksen siden du har gamle foreldre, og da må man kunne forsørge seg selv. Anonymkode: 375ff...11b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #53 Del Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg lever i jussens verden og mine svar bærer preg av at jus er en del av livet 24/7. Å disponere eiendom man har gitt bort/overført juridisk vederlagsfritt til barn, er en juridisk rett foreldre/den som overfører egen bolig til andre har. Helt vanlig ved overføring av gårdsbruk/eiendom meg jordbruksareal. Resten av svaret ditt finner jeg så nedrig, at jeg ser ingen grunn til å bruke mer tid på deg. Anonymkode: 8037b...b0f Hvorfor er mitt svar mer nedrig enn din første kommentar, det er du som ranter over håpløse tråder på KG med ensidig fremstilling, men som du likevel MÅ legge inn kommentarer på. Og med tanke på at du lever i jussens verden 24/7 så er jeg overrasket over hvor lite du kan. Anonymkode: ad06f...195 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 15. august 2024 #54 Del Skrevet 15. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ts her Jeg er ikke interessert i et gammelt hus og litt eiendom, så jeg ønsker egentlig pengene. Anonymkode: 7c773...9b2 Kan det være derfor de prioriterer som de gjør? At de ønsker at hyttene skal bli i familien, og vet at du ville solgt om du fikk dem? Det er jo ikke sikkert søstrene dine har penger til å kjøpe deg ut. Kansje foreldrene dine ikke ønsker å beholde ansvaret for vedlikehold og derfor ønsker å overføre ansvaret til neste generasjon, og da de i generasjonen som er innstilt på og ta over. Synes du det er riktig at foreldrene dine skal måtte sitte med ansvaret for eiendommene selv når de blir gamle? Eller at de skal måtte selge de mot sit ønske, bare for at du skal få det "retferdig"? Juridisk sett er det jo snak om gaver og ikke arv så lenge de lever. Det er opp til deg hvordan du vil håntere dette, men mitt råd er å tenke over om arv er vært å ødelege familien for. Endret 15. august 2024 av Pippi Lotta 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #55 Del Skrevet 15. august 2024 Svigerforeldrene mine står i en lignende situasjon, de har 3 eiendommer med ulik verdi, der de bor i den ene eiendommen selv. De har et sterkt ønske om at 2 av eiendommene skal forbli i familien (den ene eiendommen har vært i familien siden tidlig på 1800-tallet!). Eiendommene krever også vedlikehold og oppfølgning. De har fordelt eiendommene til sine 3 barn, den ene til mannen min. Valget er basert på hvem som minst sannsynlig selger de ut av familien og kommer til å vedlikeholde de. Heldigvis så er ikke verdiforskjellene enorme og heldigvis er ikke mannen min sur fordi han ikke får den mest verdifulle eiendommen. Anonymkode: 0ffef...463 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 15. august 2024 #56 Del Skrevet 15. august 2024 Så lenge foreldrene dine lever trenger de ikke å dele likt mellom dere barna. De kan til og med gi alt til Dyrebeskyttelsen om de vil. 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomBombadil Skrevet 16. august 2024 #57 Del Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hva er vitsen med å gå inn for å svare mest mulig usympatisk, og prøve å få ts til å føle seg ille og liten? Mulig du mener det du skriver, men de aller fleste normalt oppegående hadde kjent på en slik urettferdighet som ts skriver om, så hvorfor svare ekkelt? Anonymkode: a37b9...f71 Fordi TS er ekkel i hvordan hen krever arv. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #58 Del Skrevet 16. august 2024 TomBombadil skrev (3 timer siden): Fordi TS er ekkel i hvordan hen krever arv. Jeg er ikke"ekkel". Jeg har bare skrevet hvordan saken er og hva som er mine ønsker. Mine søstre får eiendommer nå som er opp mot dobbelt så verdifulle som den eiendommen jeg får, og de kan selge eller bo i der, mens jeg får den eiendommen som er minst verdt og må vente til våre foreldre er borte, og det kan ta opp i mot 10-15 år. Ts Anonymkode: 7c773...9b2 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #59 Del Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): og må vente til våre foreldre er borte, og det kan ta opp i mot 10-15 år. 🤮 Anonymkode: f8dbf...ca3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #60 Del Skrevet 16. august 2024 TomBombadil skrev (8 timer siden): Fordi TS er ekkel i hvordan hen krever arv. Ts er vel ikke ekkel fordi hn ønsker rettferdighet?? Eller syns du det er greit å skjevfordele mellom søsken? Du er kanskje ikke opptatt av rettferdighet og den slags? Det er uansett ikke greit å være ufin og ekkel mot noen som uttrykker helt normale tanker og følelser. Anonymkode: a37b9...f71 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå