AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #1 Del Skrevet 15. august 2024 Mine foreldre er gamle og ønsker nå å fordele arven. De har tre eiendommer som de ønsker å gi til oss tre barna, men den ene eiendommen bor de i selv foreløpig. Den ene eiendommen er taksert til rundt 3 og den går til min ene søster, den andre eiendommen til cirka 1,5 millioner går til min andre søster og eiendommen som de selv bor på og som de ønsker at jeg skal arve, er på en drøy million. Jeg synes dette er urettferdig og mener at vi tre barna må få eiendommer som er verdt omtrent det samme, dessuten ønsker ikke jeg å vente på min arv til mine foreldre er borte, for jeg trenger penger nå. Dette ønsker ikke mine foreldre å høre noe om og mine søsken sier at mine foreldre må få lov til å bestemme dette, men lett for de å si da de arver eiendommer som er verdt mer enn den som jeg skal arve. Hvordan ordner vi dette? Jeg regner med at det er lurt å få en advokat til å ordne alt slik at det blir rettferdig? Jeg er eldst i søskenflokken og har odel på mitt barndomshjem, men det er den eiendommen som er minst verdt. Anonymkode: 7c773...9b2 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #2 Del Skrevet 15. august 2024 Er det snakk om forskudd på arv? Når ting er så komplisert ville jeg ha kontaktet advokat så får dere skikkelig råd og oppsett. Selvsagt er det dine foreldre som bestemmer ikke du. Anonymkode: a6964...5d7 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #3 Del Skrevet 15. august 2024 Gaver gitt mens foreldre lever er noe annet enn arv. De står fritt til å gi bort hva de vil mens de lever. Og da trenger de ikke fordele likt. Anonymkode: 992aa...bf8 24 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #4 Del Skrevet 15. august 2024 De burde jo dele det rettferdig, det er jo kjempeenkelt å få takst og så må de som arver mest kjøpe ut de andre slik at alle får tilsvarende sum. Det høres ikke ut som at foreldrene dine har tenkt over hvordan dette kan påvirke søskenforhold. Trist. Anonymkode: 5821b...27f 18 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #5 Del Skrevet 15. august 2024 Hjelper ikke med advokat så lenge foreldrene dine lever. De står selv fritt til å gjøre som de vil. Men ja, ut i fra HI synes jeg det er dårlig gjort og urettferdig. Anonymkode: c0048...8a9 13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #6 Del Skrevet 15. august 2024 Det du kan risikere ved du blander inn advokat er at alt blir solgt. Og ingen eiendom. Og så lenge de lever behøver de ikke gjøre noe. Og så lenge de lever kan de gjøre som de vil. Ser søsteren min fikk hus av mine foreldre, vi andre ikke. Da far min døde så spurte vi advokat om dette og fikk beskjed så lenge ho fikk det mens de levde gikk ikke dette unn under felles arv. Gave før de går bort fikk en ikke gjort noe med fikk vi beskjed om Anonymkode: ab5f7...59e 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #7 Del Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Mine foreldre er gamle og ønsker nå å fordele arven. De har tre eiendommer som de ønsker å gi til oss tre barna, men den ene eiendommen bor de i selv foreløpig. Den ene eiendommen er taksert til rundt 3 og den går til min ene søster, den andre eiendommen til cirka 1,5 millioner går til min andre søster og eiendommen som de selv bor på og som de ønsker at jeg skal arve, er på en drøy million. Jeg synes dette er urettferdig og mener at vi tre barna må få eiendommer som er verdt omtrent det samme, dessuten ønsker ikke jeg å vente på min arv til mine foreldre er borte, for jeg trenger penger nå. Dette ønsker ikke mine foreldre å høre noe om og mine søsken sier at mine foreldre må få lov til å bestemme dette, men lett for de å si da de arver eiendommer som er verdt mer enn den som jeg skal arve. Hvordan ordner vi dette? Jeg regner med at det er lurt å få en advokat til å ordne alt slik at det blir rettferdig? Jeg er eldst i søskenflokken og har odel på mitt barndomshjem, men det er den eiendommen som er minst verdt. Anonymkode: 7c773...9b2 Arv er noe du får når folk er døde, forskudd på arv er noe annet og ikke noe du har krav på. Dra inn advokat før foreldrene din er døde er veldig spesielt Anonymkode: 47224...726 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #8 Del Skrevet 15. august 2024 Ts her Jeg er ikke interessert i et gammelt hus og litt eiendom, så jeg ønsker egentlig pengene. Anonymkode: 7c773...9b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #9 Del Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ts her Jeg er ikke interessert i et gammelt hus og litt eiendom, så jeg ønsker egentlig pengene. Anonymkode: 7c773...9b2 Men det er ikke et valg du har her. Anonymkode: f4e98...a2f 34 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #10 Del Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det er ikke et valg du har her. Anonymkode: f4e98...a2f Ok, skjønner Ts Anonymkode: 7c773...9b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #11 Del Skrevet 15. august 2024 Nrk hadde programmer om dette. Foreldrene dine risikerer å skape splid mellom dere søsken og mellom seg og dere (voksne) barn. kanskje se en aktuell episode sammen alle samlet? Arveoppgjøret heter serien. https://tv.nrk.no/serie/arveoppgjoeret Anonymkode: 71bc9...1ad 12 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #12 Del Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ts her Jeg er ikke interessert i et gammelt hus og litt eiendom, så jeg ønsker egentlig pengene. Anonymkode: 7c773...9b2 Har du tatt dette skikkelig opp med foreldrene dine? Hvordan de egentlig har tenkt rundt dette og hvorfor de velger å gjøre det slik. Høres litt spesielt ut at de ønsker gjøre forskjell på denne måten. Ikke sikkert de ser helt hva de legger opp til her. Anonymkode: ce55d...f10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #13 Del Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du tatt dette skikkelig opp med foreldrene dine? Hvordan de egentlig har tenkt rundt dette og hvorfor de velger å gjøre det slik. Høres litt spesielt ut at de ønsker gjøre forskjell på denne måten. Ikke sikkert de ser helt hva de legger opp til her. Anonymkode: ce55d...f10 Evt snakke om dette alle parter, ikke sikkert søsknene dine syntes dette er en grei ordning heller Anonymkode: ce55d...f10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimma Skrevet 15. august 2024 #14 Del Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ts her Jeg er ikke interessert i et gammelt hus og litt eiendom, så jeg ønsker egentlig pengene. Anonymkode: 7c773...9b2 Du virker ikke akkurat sjarmerende, å kreve og forvente arv av levende foreldre er ufint. Så lenge de lever kan de gi hva de vil til hvem de vil - det er bare ved dødsfall pliktarven skal likedeles (selv om de kan skjevdele resten). 24 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest watt Skrevet 15. august 2024 #15 Del Skrevet 15. august 2024 Dersom foreldrene dine gjennomfører denne planen så er det virkelig duket for konflikt. Hva synes søsknene dine om dette da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #16 Del Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du tatt dette skikkelig opp med foreldrene dine? Hvordan de egentlig har tenkt rundt dette og hvorfor de velger å gjøre det slik. Høres litt spesielt ut at de ønsker gjøre forskjell på denne måten. Ikke sikkert de ser helt hva de legger opp til her. Anonymkode: ce55d...f10 Nei det har jeg ikke, men vi søsken har snakket sammen. Ts Anonymkode: 7c773...9b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #17 Del Skrevet 15. august 2024 Det er gaver det er snakk om så lenge de er i live. De kan velge å gjøre akkurat hva de vil. Men om du er misfornøyd så kan du jo bare selge eiendommen den dagen de går bort. Anonymkode: c6e24...dce 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #18 Del Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Mine foreldre er gamle og ønsker nå å fordele arven. De har tre eiendommer som de ønsker å gi til oss tre barna, men den ene eiendommen bor de i selv foreløpig. Den ene eiendommen er taksert til rundt 3 og den går til min ene søster, den andre eiendommen til cirka 1,5 millioner går til min andre søster og eiendommen som de selv bor på og som de ønsker at jeg skal arve, er på en drøy million. Jeg synes dette er urettferdig og mener at vi tre barna må få eiendommer som er verdt omtrent det samme, dessuten ønsker ikke jeg å vente på min arv til mine foreldre er borte, for jeg trenger penger nå. Dette ønsker ikke mine foreldre å høre noe om og mine søsken sier at mine foreldre må få lov til å bestemme dette, men lett for de å si da de arver eiendommer som er verdt mer enn den som jeg skal arve. Hvordan ordner vi dette? Jeg regner med at det er lurt å få en advokat til å ordne alt slik at det blir rettferdig? Jeg er eldst i søskenflokken og har odel på mitt barndomshjem, men det er den eiendommen som er minst verdt. Anonymkode: 7c773...9b2 Dette er ikke å fordele arv, det er å fordele eiendelen/eiendom mens de fortsatt er i live. Ønsker du ikke eiendommen du er tiltenkt, så får du si nettaket til gaven. Du kan verken kreve forskudd på arv eller kreve gaver fra dine foreldre uansett verdi. Når eiendommene er taksert ulikt hvordan mener du da at dere tre søsken skal få eiendommer med tilnærmet lik takstverdi? Hadde jeg vært en av dine foreldre, så hadde jeg sett på deg som en herskesyk egoist som bare er ute etter å lage kvalm. 🤮 For alt jeg vet så kan de faktisk gjøre nettopp det? Anonymkode: 8037b...b0f 8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #19 Del Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er ikke å fordele arv, det er å fordele eiendelen/eiendom mens de fortsatt er i live. Ønsker du ikke eiendommen du er tiltenkt, så får du si nettaket til gaven. Du kan verken kreve forskudd på arv eller kreve gaver fra dine foreldre uansett verdi. Når eiendommene er taksert ulikt hvordan mener du da at dere tre søsken skal få eiendommer med tilnærmet lik takstverdi? Hadde jeg vært en av dine foreldre, så hadde jeg sett på deg som en herskesyk egoist som bare er ute etter å lage kvalm. 🤮 For alt jeg vet så kan de faktisk gjøre nettopp det? Anonymkode: 8037b...b0f Men Ser du ikke at det er urettferdig? Hvis du fikk en eiendom til 1 million og dine to søsken fikk eiendommer som er dobbelt så mye verdt, hadde du da bare plystret og smilt og syntes at alt var tipp topp? I don't think so! Ts Anonymkode: 7c773...9b2 8 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #20 Del Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er ikke å fordele arv, det er å fordele eiendelen/eiendom mens de fortsatt er i live. Ønsker du ikke eiendommen du er tiltenkt, så får du si nettaket til gaven. Du kan verken kreve forskudd på arv eller kreve gaver fra dine foreldre uansett verdi. Når eiendommene er taksert ulikt hvordan mener du da at dere tre søsken skal få eiendommer med tilnærmet lik takstverdi? Hadde jeg vært en av dine foreldre, så hadde jeg sett på deg som en herskesyk egoist som bare er ute etter å lage kvalm. 🤮 For alt jeg vet så kan de faktisk gjøre nettopp det? Anonymkode: 8037b...b0f Det kan jo være foreldrene har sagt at dette er arv og ikke gave. Jeg syntes ikke det er rart å reagere. Jeg hadde reagert selv også om jeg var det søskenet som fikk den beste dealen. Hadde jeg vært foreldre her så hadde jeg lagt det opp til at det skulle bli så likt som mulig, både for min egen del og det forholdet man skulle ha i familien etter på. Anonymkode: ce55d...f10 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå