Gå til innhold

Hvordan komme seg ut av situasjonen når man er sykemeldt og jobben gjør deg sykere..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har vært i lignende situasjon? Mistrives veldig i jobben min, og trenger en ny jobb. Sykemeldt pga utbrenthet/angst. Går noe bedre nå, så tenker å trappe opp igjen snart. Men klarer ikke å se at jeg skal jobbe der videre, men kan jo ikke søke nye jobber som sykemeldt heller.. Noen som har vært i lignende situasjon?🥺

Anonymkode: 53143...cc9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ingenting som hindrer deg i å søke jobb som sykemeldt så det er bare å søke.

Anonymkode: 482fc...242

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Ta kontakt med ditt lokale Nav-kontor og drøft muligheten om friskmelding til arbeidsformidling. Hvis du oppfyller vilkårene kan du motta sykepenger mens du søker jobber som sykemeldt, i inntil 12 uker.

Anonymkode: 5e618...e41

• Liker 1
Skrevet

Ingenting som hindrer deg i å søke andre jobber, enten du er helt eller delvis sykemeldt 😊

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vel ingenting som hindrer deg i å søke jobb som sykemeldt så det er bare å søke.

Nei, men føler meg så uredelig på en måte. Akkurat nå vet jeg ikke om jeg er i stand til å starte i en ny jobb, men jeg tror ikke jeg vil bli helt bra i den jobben jeg er i heller pga så mye stress i jobben, dårlige arbeidsvilkår og arbeidsoppgaver som ikke passer meg så godt som jeg trodde.. Så litt vanskelig situasjon.. ny i arbeidslivet også, bare jobbet 1 år.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, men føler meg så uredelig på en måte. Akkurat nå vet jeg ikke om jeg er i stand til å starte i en ny jobb, men jeg tror ikke jeg vil bli helt bra i den jobben jeg er i heller pga så mye stress i jobben, dårlige arbeidsvilkår og arbeidsoppgaver som ikke passer meg så godt som jeg trodde.. Så litt vanskelig situasjon.. ny i arbeidslivet også, bare jobbet 1 år.

Kan du ikke få hjelp av Nav til arbeidsutprøving?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Noen som har vært i lignende situasjon? Mistrives veldig i jobben min, og trenger en ny jobb. Sykemeldt pga utbrenthet/angst. Går noe bedre nå, så tenker å trappe opp igjen snart. Men klarer ikke å se at jeg skal jobbe der videre, men kan jo ikke søke nye jobber som sykemeldt heller.. Noen som har vært i lignende situasjon?🥺

Det at du mistrives på jobb er ikke synonymt med utbrenthet.. Forstår at det høres mer "innafor" ut å si at du er utbrent grunnet jobb men det er har ingenting med mistrivsel å gjøre. 

Mistrives du på jobb så søker du jobb andre steder. 

Hvordan har den psykiske helsen din vært før du begynte å jobb? 

Anonymkode: 167fa...cda

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det at du mistrives på jobb er ikke synonymt med utbrenthet.. Forstår at det høres mer "innafor" ut å si at du er utbrent grunnet jobb men det er har ingenting med mistrivsel å gjøre. 

Mistrives du på jobb så søker du jobb andre steder. 

Hvordan har den psykiske helsen din vært før du begynte å jobb? 

Anonymkode: 167fa...cda

Utviklet angst under studiene, har innsett nå i ettertid at jeg har kjørt et løp hvor jeg har vært altfor hard mot meg selv.. jobber med det nå. Så psyken min var ikke helt bra før jeg startet å jobbe heller, men da var jeg hvert fall livsglad. Etter at jeg begynte å jobbe føler jeg at alt mistet mening og tilværelsen ble gradvis helt meningsløs.. Er i en jobb der de fleste har sluttet innen kort tid og det er en del sykemeldinger, så jeg har nok hatt litt uflaks oppå det hele tror jeg. Føler jeg har jobbet hardt for å komme dit jeg er, og så har jeg bare innsett at jeg ikke jobber med noe jeg egentlig trives med i det hele tatt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg søkte ny jobb som sykmeldt

- og fikk den

Prøv da vel, det er ikke bra å jobbe et sted som gjør deg syk

Anonymkode: 8dea8...de2

Skrevet

Søk jobb, du skylder ikke arbeidsgiver noe som helst. 

Lykke til ❤️

Anonymkode: 2d9ee...627

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig kan du søke ny jobb. Jeg gjorde det! Sykmeldt i nesten ett år, fikk ny jobb, rett tilbake i 100% jobb og stortrives. Med NAVs velsignelse, de vil jo at jeg skal jobbe - så det var jo helt i deres ånd å gjøre det som fikk meg tilbake i jobb. Altså jobbytte for min del. 

Anonymkode: 6f965...307

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Utviklet angst under studiene, har innsett nå i ettertid at jeg har kjørt et løp hvor jeg har vært altfor hard mot meg selv.. jobber med det nå. Så psyken min var ikke helt bra før jeg startet å jobbe heller, men da var jeg hvert fall livsglad. Etter at jeg begynte å jobbe føler jeg at alt mistet mening og tilværelsen ble gradvis helt meningsløs.. Er i en jobb der de fleste har sluttet innen kort tid og det er en del sykemeldinger, så jeg har nok hatt litt uflaks oppå det hele tror jeg. Føler jeg har jobbet hardt for å komme dit jeg er, og så har jeg bare innsett at jeg ikke jobber med noe jeg egentlig trives med i det hele tatt. 

Det er helt normalt å ikke prikke inn Drømmejobben umiddelbart etter studier. Men ikke bare legg deg ned med sykemeldinger og dyrke angsten din, jobb heller målrettet med å finne en jobb som passer deg bedre. Jeg jobbet selv på en helt sinnssyk arbeidsplass i et drøyt år før jeg fikk meg jobb et annet sted. Det går virkelig helt fint, det er 168 timer i en uke og du jobber 40 av dem. Resten av tiden er din som du kan bruke som du vil. Blant annet til å søke jobb på arbeidsplasser som du tror vil passe deg bedre. Akkurat nå fremstår du bare som tiltaksløs og på diagnosejakt for å kunne få Ung Ufør.

Anonymkode: 96424...85c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er helt normalt å ikke prikke inn Drømmejobben umiddelbart etter studier. Men ikke bare legg deg ned med sykemeldinger og dyrke angsten din, jobb heller målrettet med å finne en jobb som passer deg bedre. Jeg jobbet selv på en helt sinnssyk arbeidsplass i et drøyt år før jeg fikk meg jobb et annet sted. Det går virkelig helt fint, det er 168 timer i en uke og du jobber 40 av dem. Resten av tiden er din som du kan bruke som du vil. Blant annet til å søke jobb på arbeidsplasser som du tror vil passe deg bedre. Akkurat nå fremstår du bare som tiltaksløs og på diagnosejakt for å kunne få Ung Ufør.

Anonymkode: 96424...85c

Takk for en konstruktiv tilbakemelding, er enig i at jeg ikke kan legge meg ned og at jeg  må mobilisere styrke. Men du vet ingenting om hva som ligger bak, og jeg synes du kunne spart deg for den siste setningen. Det å bli ufør er jo det jeg har mest angst for av alt når kroppen har sviktet så mye som den har nå. Har tro på at jeg skal komme meg ut av det, og vet at jeg ikke vil havne der. Grunnen til at jeg ble sykemeldt av angst er fordi jeg fikk angstsymptomer av at kroppen sviktet og at jeg følte noe var alvorlig galt. Men så var det visstnok bare kroppen som sa stopp. Jeg har nok gjort hele situasjonen verre i mitt eget hode og har godt av å høre det, men synes det er kjipt å bli kalt tiltaksløs når jeg har gjort ekstremt mange tiltak for å bli bedre og være i stand til å komme tilbake. 

• Hjerte 1
Skrevet

Be NAV om hjelp. Det er vel en der som følger deg opp i sykemeldingen din, som du kan kontakte. 

Anonymkode: f1dc4...d15

Skrevet

Her er det litt misoppfatninger ute og går. Mistrivsel og angst er utbrenthetens «følgevenner». Helt normalt. 

Om du bør bytte jobb nå avhenger av hvor utbrent du er. Klarer du å selge deg inn i et intervju? Hr du referanser du kan bruke? Klarer du sosialisering/nyansatt-perioden? Klarer du 100% stilling nå? Jeg har lest det er mange som avventer jobb-bytte til de er friskere. Plutselig klarer man ikke prøveperioden, og skaper «krøll» i ny jobb. Det kan bli et økonomisk feilsteg. 

Anonymkode: 30668...b9d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.8.2024 den 15.13):

Det er ikke uredelig i det hele tatt. Bare glem den tanken i alle fall. ❤️ 

Anonymkode: 374a6...3c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...