Gå til innhold

Samle inn penger til mat på planleggingsdag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Får ingen tydelig svar fra leder.

Min første høst på nåværende arbeidsplass. På alle andre plasser har jeg fått mat på slike plandager.

Vi har planleggingsdag om 2 uker. Har fått beskjed om å vippse 300 kr til en av medarbeiderne hvis man har lyst på varmmat og litt «kos». Det rareste er at de mener at den ene timen altså lunsjen fra kl 11.00- til kl 12.00 skal være en form for personalfest og at de derfor krever at alle som vil «feste» kan vippse 300 kr. Da får man varmmat, potetgull og juice. 

Jeg har ikke så altfor god råd men valgte allikevel å vippse som de fleste andre. Vil ikke være den eneste som sitter med niste på en slik obligatorisk arbeidsdag. 

Ettersom dette er min første måned på jobb har jeg ikke turt å stille spørsmål ved dette..

Er dette vanlig i barnehagene, (dette er ikke privat barnehage)?

Anonymkode: 56642...9d3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår ikke helt spørsmålet. Arbeidsgiver har ingen plikt til å dekke lunsj for arbeidstaker, planleggingsdag eller ei, dersom det er det du spør om. :klo: 

At tidligere arbeidsgiver har spandert lunsj på planleggingsdager har ingen relevans i så måte. Dersom du ønsket å spise medbragt matpakke som vanlig så burde du ha avstått fra å spleise på mat. 🤷‍♀️

Anonymkode: 8a0d8...cc3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

300 kr?! Det var mye. Jeg har en godt betalt jobb og ville sagt nei, med begrunnelse at det er altfor dyrt for en lunsj. 

Anonymkode: b8aca...10f

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har pleid å spise matpakke på planleggingsdager. 

Anonymkode: bb5f5...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dyrt, skal de bestille tapas eller noe sånt kanskje? Det virker jo som om noen ønsker å gjøre en litt kjedelig arbeidsdag litt triveligere, men jeg ville likevel påpekt til leder at slike ting i arbeidstiden vil føles som om man er pålagt å betale.

Anonymkode: 8c388...c05

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig med vanlig medbrakt niste på planleggingsdager her, aldri opplevd å få spandert noe nei. Hadde noen samlet inn for å lage noe ekstra kos felles, så hadde jeg deltatt for å ikke være utenom. 

Anonymkode: 5c371...578

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arbeidsgiver har ikke plikt til å gi mat på slike dager, men jeg synes det er litt dårlig stil å planlegge en «fest» i lunsjen der man «tvinger» folk til å betale. Hva er alternativet? Sitte der med matpakken sin mens andre har buffet og snop? Jeg hadde nok ikke sagt noe nå, men kanskje om ett år når jeg er litt varmere i trøyen.

Anonymkode: 37215...eb6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Arbeidsgiver har ikke plikt til å gi mat på slike dager, men jeg synes det er litt dårlig stil å planlegge en «fest» i lunsjen der man «tvinger» folk til å betale. Hva er alternativet? Sitte der med matpakken sin mens andre har buffet og snop? Jeg hadde nok ikke sagt noe nå, men kanskje om ett år når jeg er litt varmere i trøyen.

Anonymkode: 37215...eb6

De som ikke skal være med på 1 times fest midt på dagen skal sitte og spise vanlig niste på avdelingen ved siden av. Dvs 2 kolleger skal ikke være med på varmmat og kos, de har ikke råd, den ene er ung og den andre er student. Synes det er trist.  

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

300kr er mye. Jeg er lærer og vi hadde felles lunsj før sommerferien. Da vippset vi 40kr hver, og så betalte skolen resten. 

Anonymkode: 6bcb4...252

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

300kr er mye. Jeg er lærer og vi hadde felles lunsj før sommerferien. Da vippset vi 40kr hver, og så betalte skolen resten. 

Anonymkode: 6bcb4...252

Jeg synes også 300 kr er mye for 1 time sommerfest midt på dagen. Hvor ikke alle får vært med en gang fordi ikke har råd til det. Alle er på jobb da det er obligatorisk arbeidsdag men må sette seg alene hvis de ikke har råd til å feste fra kl 11.00- kl 12.00. Varmmat er pizza. Resten går til kjeks på pauserommet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spist matpakka mi. Hadde slettes ikke giddet å betale for pizza og snaks midt på dagen. Vi får mat på plandager hos oss. Jobber ikke i barnehage, men på skole.

Anonymkode: 1ee7d...73b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i barnehage i mange år, og det har variert hvorvidt vi får lunsj på planleggingsdager. Når det er kurs arrangert av kommunen for alle ansatte så får vi lunsj. Hvis det er arbeid i egen barnehage så har vi enten med oss matpakke eller blir enige om å feks bestille mat. 
300 kr for en lunsj hørtes altfor mye ut, veldig lite inkluderende måte å løse det på. 

Anonymkode: e6072...7f4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har jobbet i barnehage i mange år, og det har variert hvorvidt vi får lunsj på planleggingsdager. Når det er kurs arrangert av kommunen for alle ansatte så får vi lunsj. Hvis det er arbeid i egen barnehage så har vi enten med oss matpakke eller blir enige om å feks bestille mat. 
300 kr for en lunsj hørtes altfor mye ut, veldig lite inkluderende måte å løse det på. 

Anonymkode: e6072...7f4

Og dette må vippses til en kollega, vi får null oversikt over hvor mye som blir brukt og hva som blir igjen. 
Bare det å si at det er frivillig å ha det ekstra hyggelig på en obligatorisk arbeidsdag (1 times fest mist på dagen) er helt uhørt. Synes ikke det er fint gjort mot de unge som ikke tar seg råd til en dyr lunsj. Veldig lite inkluderende. Kan sånt varsles? Jeg er ikke ute etter at arbeidsgiver skal betale lunsj, niste går fint. Men ikke la noen sitte alene på egen avdeling imens folk som har råd koser seg. Trodde Oslo kommune var imot sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

300,- er enormt mye for en lunsj. Jeg hadde ikke akseptert det. Det er jo mer enn hva man vanligvis betaler for en lunsj ute på en restaurant... Jeg hadde takket nei, og heller vurdert bestilt egen lunsj levert på døra...

Anonymkode: f32ca...c07

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å alle andre synes det er greit at 2 stykker ikke har mulighet å delta? Dårlig arbeidsmiljø

ingen reagerer på at 300kr er vell høyt for spleisepizza?  Det er nesten 1 pizza per persjon. Burde være nok til å dekke de 2 som ikke har råd…. 

Anonymkode: 10191...08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...