AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #1 Skrevet 15. august 2024 Hei! Jeg er desperat etter råd (og søvn). Gutten på snart 2 år har begynt å våkne hver eneste natt i 3-tida og er våken i minst 2 timer før han sovner igjen. Da har mannen og jeg tatt turer i å styke, bysse og alt det er å gjøre. Han vil ikke sove i senga vår, det har vi prøvd, han vil helst ligge i senga si og bli strøket på en ganske bestemt måte (som endrer seg fra dag til dag). Problemet er at når vi tror han har sovna og prøver å gå så våkner han og hyler igjen. Vi er dritt lei og har prøvd alt mulig. Føler jeg er på det stedet hvor jeg vurderer å bare la han ligge og hyle og grine. Han tar igjen søvnen sin på morgenen og i løpet av dagen, men vi må på jobb... og helst fungere. Har dere råd? Jeg prøver hva som helst 😣 Anonymkode: 65584...b95
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #2 Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hei! Jeg er desperat etter råd (og søvn). Gutten på snart 2 år har begynt å våkne hver eneste natt i 3-tida og er våken i minst 2 timer før han sovner igjen. Da har mannen og jeg tatt turer i å styke, bysse og alt det er å gjøre. Han vil ikke sove i senga vår, det har vi prøvd, han vil helst ligge i senga si og bli strøket på en ganske bestemt måte (som endrer seg fra dag til dag). Problemet er at når vi tror han har sovna og prøver å gå så våkner han og hyler igjen. Vi er dritt lei og har prøvd alt mulig. Føler jeg er på det stedet hvor jeg vurderer å bare la han ligge og hyle og grine. Han tar igjen søvnen sin på morgenen og i løpet av dagen, men vi må på jobb... og helst fungere. Har dere råd? Jeg prøver hva som helst 😣 Anonymkode: 65584...b95 Kutt ned på dagsøvnen. Dumt å ta igjen søvnen på dagtid for da vil problemet mest sannsynlig vedvare 🫣 Stå opp og legg til faste tider. Du skriver ingenting om når han legger seg, når han står opp og hvor mye han sover på dagen. Anonymkode: 18ac8...e87
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #3 Skrevet 15. august 2024 Vi har pleid å legge han rundt 19-19:30, men sovner kanskje ikke før 20-20:30. Det er etter sommerferien at det har blitt forskjøvet. Siste uka har vi sagt i fra til barnehagen at han ikke skal sove i mer enn 1.5 time. Han kunne sove i 2 timer og mer uten at det var problem. Jeg har alltid vært veldig nøye med leggerutiner og leggetid. Vi har hatt utfordringer med at ledding har tatt en del tid, men det har ikke vært sånne lange oppvåkninger på natta før. Jeg skjønner ikke hva det kommer av. Anonymkode: 65584...b95
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #4 Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Vi har pleid å legge han rundt 19-19:30, men sovner kanskje ikke før 20-20:30. Det er etter sommerferien at det har blitt forskjøvet. Siste uka har vi sagt i fra til barnehagen at han ikke skal sove i mer enn 1.5 time. Han kunne sove i 2 timer og mer uten at det var problem. Jeg har alltid vært veldig nøye med leggerutiner og leggetid. Vi har hatt utfordringer med at ledding har tatt en del tid, men det har ikke vært sånne lange oppvåkninger på natta før. Jeg skjønner ikke hva det kommer av. Anonymkode: 65584...b95 Kanskje prøve å legge tidligere? Her er 19.30 altfor sent🫣 kan være derfor leggingen tar tid.. Anonymkode: 18ac8...e87
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #5 Skrevet 15. august 2024 Har hatt noe tilsvarende med de to første våre. Våknet ca kl. 2 kjempehappy og klare til å starte dagen. Tok som regel rundt to timer å få dem tilbake i søvn. Begge ganger hjalp det å kutte ned/ut luren. Anonymkode: df9dc...136
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #6 Skrevet 15. august 2024 Slutt å dulle. Selvfølgelig våkner han når han vet at det betyr at dere kommer og stryker han på ryggen i to timer. Trenger ikke være 2 år for å synes at det er godt. Gå inn, si at nå er det natt, bre over dyna og gå ut. Gjenta uten noe mer dull. Da er det ikke kos å våkne, men allikevel trygt og oppvåkningene kommer til å sakt gli bort. Anonymkode: bb6ee...1de 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #7 Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har pleid å legge han rundt 19-19:30, men sovner kanskje ikke før 20-20:30. Det er etter sommerferien at det har blitt forskjøvet. Siste uka har vi sagt i fra til barnehagen at han ikke skal sove i mer enn 1.5 time. Han kunne sove i 2 timer og mer uten at det var problem. Jeg har alltid vært veldig nøye med leggerutiner og leggetid. Vi har hatt utfordringer med at ledding har tatt en del tid, men det har ikke vært sånne lange oppvåkninger på natta før. Jeg skjønner ikke hva det kommer av. Anonymkode: 65584...b95 Ah, dere må få vekk duppen! Klassisk symptom på at han er ferdig med å sove på dagen, når de får lange våkenperioder om natta. Ikke bli frustrert på barnet, ikke barnets skyld at det sover al for mye på dagtid. Vi hadde heller ikke sovet godt om vi sov 1,5-2 timer på dagtid. Jeg klarer ikke sove om natta om jeg dupper av 10 min på toget hjem en gang 😛 Dagsøvn er ok helt til det går utover nattesøvnen. Vi trappet ned dagsovingen. tok en halvtime i uka sånn ca. Så blir de ikke så utslitte som hvis man slutter over natta. Den dagen duppen forsvant helt fikk de hvile 10-15 min i bhg, gjerne i vogna med kosen og bare en rolig stund. Sovnet de innen 10 min fikk de sove en halvtime. For dagsformen varierer jo. Samtidig kan man også skyve leggetid mye senere, men det vil de færreste foreldre for da får man ikke egentid... I andre kulturer er de oppe til sent og sover på dagtid mye lenger enn hva vi pleier å gjøre her. Vi er mer opptatt av egentid på kvelden. Og da må duppen bare vekk, så natta til barnet blir lang. Vi hadde leggetid 20:30 frem til dagen duppen var borte, da måtte vi legge 17:30 (i seng rett etter middag) i et par uker, før leggetiden helt av seg selv ble senere, vi bare så an barnet. Plutselig ble det ikke "helt ødelagt" like tidlig lenger. Og så stabiliserte det seg etter en stund på rundt kl 19. Alt dette skjedde mellom 2,5 og 3 år for begge barna. Men slikt er individuelt. Men det vises jo tydelig at nå er det på tide å trappe ned på dagsøvnen. Anonymkode: ac49a...b55
kjærring Skrevet 15. august 2024 #8 Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei! Jeg er desperat etter råd (og søvn). Gutten på snart 2 år har begynt å våkne hver eneste natt i 3-tida og er våken i minst 2 timer før han sovner igjen. Da har mannen og jeg tatt turer i å styke, bysse og alt det er å gjøre. Han vil ikke sove i senga vår, det har vi prøvd, han vil helst ligge i senga si og bli strøket på en ganske bestemt måte (som endrer seg fra dag til dag). Problemet er at når vi tror han har sovna og prøver å gå så våkner han og hyler igjen. Vi er dritt lei og har prøvd alt mulig. Føler jeg er på det stedet hvor jeg vurderer å bare la han ligge og hyle og grine. Han tar igjen søvnen sin på morgenen og i løpet av dagen, men vi må på jobb... og helst fungere. Har dere råd? Jeg prøver hva som helst 😣 Anonymkode: 65584...b95 da forklarer dere han at det er natta og at man skal være stille. han kan fint være våken, men i senga skal han forbli og at dere skal sove. ikke byss og stryk på han.. det er helt vanlig at unger våkner på natt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå