Gå til innhold

Hvilke poser kan man med velsignelse bruke til rest, plastavfall?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er helt sikkert forskjellig utover landet. Vi får bare grønne gjennomsiktige til matavfall. Ingenting annet. 

Anonymkode: 6c34a...628

Sorteres det plast det du bor da? Der jeg bodde før gjorde man ikke det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maleficenta skrev (7 timer siden):

Til plastavfall får man vel poser fra det søppeltømmegreiene. Ellers trodde jeg man fint kunne bruke vanlige handleposer til restavfall

Her får vi sekker til plast, ikke poser. Sekkene plasseres ved dunkene ved hentedag. Vi har også egne dunker til mat, rest, papir og glass/metall og har nylig fått poser samt knagg til å feste på dunken for henting av batterier. Vi får matavfallsposer, og bruker de posene vi vil til rest og plast.

Anonymkode: b20a8...806

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg kan jo ikke bruke papirposene til annet enn papiravfall, så har du link eller bilde til noe som er ok, så tas dette i mot med takk. Jeg vil gjerne gjøre det riktig. :sukk: 

Sist vi sjekket og teste ut brukbare poser til søppel, kom vi frem til at det som fungerte for oss og som er rimeligst er Europris sine poser på rull. 
https://www.europris.no/p-soppelpose-20-stk-30-l-202199 tror det er denne. 
De slipper du at søpla detter ut på vie til søpleplassen fordi posen revner. Det opplevde vi stadig med Jula.no sine poser. Tomflasker samler vi og i søpleposene. Kaster ikke bæreposer fra butikken i søpla med søppel i, det er de for syre til, og for sjelden vare når vi bruker handlenett. 

Anonymkode: c5bd3...e40

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

De er altfor gjennomsiktige etter min smak. Derfor jeg anbefaler de grønne og brune.

Anonymkode: a9db7...823

Du kan bare ta to av de tynne posene og legge sammen, så blir det ganske tett/vanskelig å se gjennom.

Anonymkode: 09f9b...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Her får vi sekker til plast, ikke poser. Sekkene plasseres ved dunkene ved hentedag. Vi har også egne dunker til mat, rest, papir og glass/metall og har nylig fått poser samt knagg til å feste på dunken for henting av batterier. Vi får matavfallsposer, og bruker de posene vi vil til rest og plast.

Sekk. Pose. Poteito potato

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg bruker vanlige plastposer fra butikken, eller kjøper rull med poser. Noen ganger bruker jeg papirposer hvis det passer meg best. Kildesorterer gjerne, men det skal være brukervennlig.

Anonymkode: 15cf3...381

For å redde kloden bør alle kildesortere.

Anonymkode: 6fddb...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (4 timer siden):

Sekk. Pose. Poteito potato

Nei. Pose er i søppelbøtta i skapet under vasken og er typisk 10-15 liter. Sekk er typisk 90-100 liter og fylles av poser.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse er min favoritt:

https://www.europris.no/p-soppelpose-25-stk-40-l-transparent-199007

Disse er en god nr. 2 (De luker i tilegg lavendel 🤩😞

https://www.europris.no/p-avfallsekk-15-pk-56x62-cm-knyt-saplex-161241

Begge er 40 liter så god plass til en ekstra toppen på søplebøtte som så fort kommer.

Anonymkode: ff800...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får egne poser til plastavfall. Vi får gjennomsiktige poser med lilla prikker på. De er til plast 

Restavfall må vi kaste i blanke poser. Mat i gjennomsiktige poser med grønne prikker. Papp og kartong i gjennomsiktige poser med blå prikker. 

Anonymkode: 687aa...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Pose er i søppelbøtta i skapet under vasken og er typisk 10-15 liter. Sekk er typisk 90-100 liter og fylles av poser.

Jeg kaller det nå pose likevel jeg da. Det er store poser og små poser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (3 minutter siden):

Som da er feil.

Anonymkode: 2bd51...358

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (6 minutter siden):

En pose er en pose, og en sekk er en sekk. De man bruker i søppelbøtter er poser, de mye større er sekker.

Det du driver med blir som å kalle en spiseskje en teskje bare fordi en spiseskje er «en stor teskje».

Anonymkode: 86ba8...c15

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

En pose er en pose, og en sekk er en sekk. De man bruker i søppelbøtter er poser, de mye større er sekker.

Det du driver med blir som å kalle en spiseskje en teskje bare fordi en spiseskje er «en stor teskje».

Anonymkode: 86ba8...c15

Men når jeg hører sekk så tenker jeg ryggsekk eller skolesekk. Men nå kverulerer jeg bare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Du kan bare ta to av de tynne posene og legge sammen, så blir det ganske tett/vanskelig å se gjennom.

Anonymkode: 09f9b...b6a

Sløsing.

Anonymkode: a9db7...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk til presten og fikk han til å velsigne plastposene mine. Nå kan jeg ha god samvittighet 😊

Anonymkode: a1aee...8b5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.8.2024 den 9.37):

Disse er min favoritt:

https://www.europris.no/p-soppelpose-25-stk-40-l-transparent-199007

Disse er en god nr. 2 (De luker i tilegg lavendel 🤩😞

https://www.europris.no/p-avfallsekk-15-pk-56x62-cm-knyt-saplex-161241

Begge er 40 liter så god plass til en ekstra toppen på søplebøtte som så fort kommer.

Anonymkode: ff800...193

Ikke kjøp de lilla om du er vár for lukt, jeg kjøpte dem uten å lese på etiketten og det er den grusomste stanken jeg har kjent i mitt liv. Det burde vært pålagt å merke 'duftende' ting som forventes å være tilført syntetisk stank med store røde bokstaver 'OBS! DISSE HAR LUKT' eller noe sånt. Jeg kan faktisk ikke ha dem i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duftende ting som ikke forventes å være tilført syntetisk stank, selvsagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.8.2024 den 15.12):

Det er jo ikke bra for naturen. De har blitt dyrere så vi skal velge noe annet, men jeg lurte bare på hva en er anbefalt å bruke istedenfor, som er bedre for avfallshåndtering. 

Disse som man får kjøpt på rull hos Clas Ohlson, inneholder ikke plast pr pose som posene fra matbutikken, og er dermed mer miljøvennlige pga mindre plast. Dessuten forbrennes de som vanndamp og karbondioksid når de brenner hos renovasjonsanlegget. Ingen giftige gasser.

Kjøper du 5 får du en gratis, 5 for 100 kr. Jeg kjøper dem. De er sant å si ikke like holdbare som de tykkere posene fra matbutikken, men det går, man lærer seg å stappe søppelet nedi litt mer forsiktig så de ikke revner. De er bedre enn andre søppelposer på rull som jeg har prøvd, i alle fall, og får god stjerne-score på forbruker-erfaringene til kunder hos Clas Ohlson.

20 poser pr rull, fem ruller til 100 kr blir altså 1 kr pr pose. Det er rimelig pris.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...