Gå til innhold

Hvilke poser kan man med velsignelse bruke til rest, plastavfall?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kan jo ikke bruke papirposene til annet enn papiravfall, så har du link eller bilde til noe som er ok, så tas dette i mot med takk. Jeg vil gjerne gjøre det riktig. :sukk: 

Anonymkode: 6c34a...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Plastposer. Anonymkode: 2bd51...358

Man skal jo ikke bruke de vanlige handleposene, så hva anbefales da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Man skal jo ikke bruke de vanlige handleposene, så hva anbefales da? 

Hvorfor kan du ikke bruke vanlige handleposer?

Jeg bruker helt vanlige handleposer, men jeg har også kjøpt noen ruller med poser på Rusta i tilfelle jeg ikke har handleposer

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale de mørkegrønne hos Coop Extra og de brune hos EuroPris. Begge har bærehanker og er like bra som handleposene.

Anonymkode: a9db7...823

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wenda skrev (25 minutter siden):

Hvorfor kan du ikke bruke vanlige handleposer?

Jeg bruker helt vanlige handleposer, men jeg har også kjøpt noen ruller med poser på Rusta i tilfelle jeg ikke har handleposer

Det er jo ikke bra for naturen. De har blitt dyrere så vi skal velge noe annet, men jeg lurte bare på hva en er anbefalt å bruke istedenfor, som er bedre for avfallshåndtering. 

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Kan anbefale de mørkegrønne hos Coop Extra og de brune hos EuroPris. Begge har bærehanker og er like bra som handleposene.

Takk. Da skal jeg sjekke de ut.  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pleier å kjøpe på Öbo i Sverige, du får mye for pengene. De fra Rusta er altfor tynne til restavfall, synes jeg.

Anonymkode: e9153...69f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. :)  Jeg vil gjerne ha dem ugjennomsiktige. Vi er mange som bor i samme huset og litt privatliv vil jeg gjerne ha. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker vanlige plastposer fra butikken, eller kjøper rull med poser. Noen ganger bruker jeg papirposer hvis det passer meg best. Kildesorterer gjerne, men det skal være brukervennlig.

Anonymkode: 15cf3...381

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kan jo ikke bruke papirposene til annet enn papiravfall, så har du link eller bilde til noe som er ok, så tas dette i mot med takk. Jeg vil gjerne gjøre det riktig. :sukk: 

Poser på rull som selges som 'avfallspose' eller 'søppelpose' fra en hvilken som helst dagligvarebutikk, Europris, Clas Ohlson, Rusta, Biltema eller en hvilken som helst annen butikk som fører dette.

Og ja, om du har 'vanlig handlepose' kan du helt fint bruke den til rest/plast.

Så enkelt.

Anonymkode: b20a8...806

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Poser på rull som selges som 'avfallspose' eller 'søppelpose' fra en hvilken som helst dagligvarebutikk, Europris, Clas Ohlson, Rusta, Biltema eller en hvilken som helst annen butikk som fører dette.

Og ja, om du har 'vanlig handlepose' kan du helt fint bruke den til rest/plast.

Så enkelt.

Takker for tilbakemeldinger. Da fortsetter jeg å kaste med mindre dårlig samvittighet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. :)  Jeg vil gjerne ha dem ugjennomsiktige. Vi er mange som bor i samme huset og litt privatliv vil jeg gjerne ha. 

Da er de grønne og brune perfekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Perine skrev (1 time siden):

Jeg bruker de rosa, blå eller lilla på ruller til 10 kr hos Europris. De er sterke nok og har håndtak.

De er altfor gjennomsiktige etter min smak. Derfor jeg anbefaler de grønne og brune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Takker for tilbakemeldinger. Da fortsetter jeg å kaste med mindre dårlig samvittighet. :) 

Jeg har fortsatt en del handleposer liggende fra før jeg gikk over til gjenbruks på heltid, og det er virkelig bedre at de gjør nytte som søppelpose enn at de 'bare' kastes.

Grunnen til at de har økt prisen for å få ned forbruket, er for å være forbilder for de deler av verden der plastgjenvinning er mer eller mindre ikkeeksisterende. Problematikken med plast i havene f.eks kommer i svært liten grad fra norske forbrukere sammenlignet med mange andre land. 

Plast er et utmerket materiale dersom det blir forbrukt og deponert miljøvennlig. 

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (1 time siden):

Jeg bruker de rosa, blå eller lilla på ruller til 10 kr hos Europris. De er sterke nok og har håndtak.

De bruker jeg også. Billig, revner ikke, er store nok til søpledunken.

Endret av Sniff76
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Til plastavfall får man vel poser fra det søppeltømmegreiene. Ellers trodde jeg man fint kunne bruke vanlige handleposer til restavfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er altfor gjennomsiktige etter min smak. Derfor jeg anbefaler de grønne og brune.

Det har jeg ikke tenkt over. Jeg har ikke sett de grønne og brune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 time siden):

Til plastavfall får man vel poser fra det søppeltømmegreiene. 

Det er helt sikkert forskjellig utover landet. Vi får bare grønne gjennomsiktige til matavfall. Ingenting annet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper avfallsposer hos Clas Ohlson. 5 for 200 kr. 4 sorte og 1 rosa. De sorte er til restavfall, den rosa til plastavfall. Ellers sorterer jeg mye. Det har blitt en livsstil, eller, endel av hverdagen. Glass, papp, lyspærer, batteri mm. I dag tenker jeg ikke over dette med sortering, det bare er sånn. For 20 år siden var ikke dette i tankene engang. Man lærer så lenge man lever. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...