Gå til innhold

Nye kostholdsråd - veldig mye mat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når det kommer til lavt stoffskifte er ikke dette en "kvinnesykdom", men du har rett i at flere kvinner enn menn rammes. Det er dessverre mange som ikke opplever at behandlingen for lavt stoffskifte er god nok, men denne gruppen er et veldig lavt antall sett opp mot alle de som mener at de har såkalt "lav forbrenning" og legger på seg av ingen ting

Anonymkode: 59134...415

Jeg skrev om hormonforstyrrelser, ikke lavt stoffskifte. 

Anonymkode: 139b6...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 hours ago, AnonymBruker said:

Poenget mitt var at man ikke må spise mye grønnsaker for å gå ned i vekt. Man trenger ikke spise mye grønnsaker for å holde seg mett heller, så lenge man spiser nok protein av god kvalitet. 

Anonymkode: fc942...e25

Nei, men du burde spise masse grønt for helsa sin del. Proteinkvalitet er forøvrig irrelevant med mindre du et veldig lite, og eg råder deg til å skrive mindre og lese meir (nei, youtube/tiktok/facebook teller ikkje) om dette er noko du bekymrer deg for.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aazy skrev (1 time siden):

Nei, men du burde spise masse grønt for helsa sin del. Proteinkvalitet er forøvrig irrelevant med mindre du et veldig lite, og eg råder deg til å skrive mindre og lese meir (nei, youtube/tiktok/facebook teller ikkje) om dette er noko du bekymrer deg for.

Men nå var kommentaren min relatert til at man ikke trengte å spise mye grønnsaker for å gå ned i vekt, ikke for noe annet. Selvfølgelig er kvaliteten på protein viktig, det er merkelig å påstå noe annet.
Jeg bekymrer meg forøvrig ikke for noe som helst og trenger ikke lese meg opp om et tema jeg allerede kan mye om. Men jeg vet at du har blitt diskutert ned i andre tråder rundt planteprotein vs animalsk protein, så vi trenger nok ikke ta diskusjonen på nytt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skrev om hormonforstyrrelser, ikke lavt stoffskifte. 

Det vet jeg, men det er jo hovedsakelig lavt stoffskifte som snakkes om når man går opp i vekt av et lavt/normalt kcal-inntak. Forstyrrelser i østrogen/progesteron kan jo også påvirke vekten, men da er det jo oftest snakk om menopause eller prevensjon 

Anonymkode: 59134...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/25/2024 at 12:58 PM, AnonymBruker said:

Og mitt poeng er at vi er mennesker, og ikke dyr. Men jeg er enig med det i forhold til at vi ikke er ment å spise slike karbohydrater, er bare ikke enig i at korn er det som gir hull i tennene. Men det er klart, vi lever ikke ei en naturlig verden, og spiser veldig mye mat som ikke er skapt for mennesker. Klarer vi oss virkelig uten tannpuss/tanntråd hvis man kun spiser animalsk?

Som nevnt eksploderte tannproblemer med overgangen til jordbruk.

Og ja, vi klarte oss ganske godt uten tannpuss etc i fortiden da vi spiste hovedsaklig animalsk (som vi naturlig nok gjorde i enda større grad i kalde og karrige strøk som nord-Europa).

Anonymkode: 66e33...714

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.8.2024 den 12.49):

Jeg ser ikke helt hvorfor det er vanskelig å spise nok fullkorn, frukt, grønt, belgfrukter og melkeprodukter?

90 g fullkorn: to brødskiver av mitt hjemmebakte grovbrød (90% grovt) med masse rug veier ca. 100 g. Jeg spiser gjerne 3-4 skiver om dagen. Av og til knekkebrød (100% grovt). Hvis vi spiser pasta, er det fullkornpasta og vi bruker også halvparten sammalt hvetemel eller spelt når vi lager pasta selv. 

500-800 g grønt: et stort stykke agurk 100 g, en håndfull cherrytomater 100 g, gulrot i staver 100 g - gjerne med litt hjemmelaget hummus : allerede 300 g. Et eple og en banan, 200g til. En ovnsbakt blomkål på 2 personer som tilbehør til middag: minst 200 g per person. I en gryterett er det minst 100 g  tomat per person, 100 g squash og 100 g aubergine per person. Ofte mer. Middag varierer mye, men som regel minst 200-300 g grønnsaker. 1 dl ferskpresset appelsinjuice kan inngå. Vi (to personer) drikker av og til en kartong på 1 l i uka. Kjøpes til helgefrokost en gang i blant, men varer nesten hele uka. 

Belgfrukter: lager hummus som pålegg, har en boks med bønner i gryteretter, har linser i supper... Enkelt og greit. 

Melkeprodukter: ost på 1-2 brødskiver, lager omelett med 1 egg og cottage cheese. Ikke glad i melk, men gjerne yoghurt naturell med en ts hjemmelaget syltetøy til dessert i blant, eller kjøleskapshavregrøt (igjen fullkorn) med yoghurt og banan. 

Anonymkode: aaaef...406

Jeg hadde aldri klart å få i meg all den mengden mat per dag!!

Anonymkode: 695de...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.8.2024 den 20.14):

Lag deg en smoothie da. Bær og frukt med vann til base. Ikke så mettende, men du får fort 300g inn i en. Hvorfor skal dere lage problemer av alt?

Anonymkode: d9d48...269

Det er ikke et problem. Jeg bare poengterer at om man skal spise alt det som skisseres av frukt, grønt, bær, fisk, protein, fullkorn og meieri som er i anbefalingene, så er det langt mer enn jeg spiser per dag! Selv om jeg spiser utelukkende de varene. Jeg kan godt være enig i sammensetningen og at dette er varer man bør spise, men synes rådene tar veldig lite hensyn til størrelse. Skal jeg som dame på 48 kg og kontorjobb  spise det samme som en mann på 100 kg som jobber fysisk hardt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke et problem. Jeg bare poengterer at om man skal spise alt det som skisseres av frukt, grønt, bær, fisk, protein, fullkorn og meieri som er i anbefalingene, så er det langt mer enn jeg spiser per dag! Selv om jeg spiser utelukkende de varene. Jeg kan godt være enig i sammensetningen og at dette er varer man bør spise, men synes rådene tar veldig lite hensyn til størrelse. Skal jeg som dame på 48 kg og kontorjobb  spise det samme som en mann på 100 kg som jobber fysisk hardt?

Det stusset jeg også på. GENERELLE kostholdsråd, når folk er svært forskjellige. Damer i overgangsalderen har ofte veldig lav forbrenning, og trenger mye mindre mat enn jenter på 20 i hardtrening. Menn trenger mer mat enn kvinner. Overvektige eller veldig muskuløse mennesker trenger mer mat enn petite, tynne mennesker. Å gi generelle kostholdsråd a la "one size fits all" er bare idiotisk og vitner om inkompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at du misforstår noe? Det som oppgis i spesifik mengde her er på ingen måte nok til å dekke dagsbehovet, selv for en dame på 48kg med lavt aktivitetsnivå. 

Det som er nevnt spesifikt (med utgangspunkt i høyeste anbefaling), omregnet til daglig inntak er:

• 5dl melk - ca 250 kcal
  • Fet fisk 30g (200g ukentlig) - ca 60kcal
  • Mager fisk 35g (250g ukentlig) - 30 kcal
  • 400g frukt - ca. 200 kcal
  • 400g grønnsaker - ca. 100 kcal
  • nøtter 30g - 200kcal
  • fullkorn (havregryn?) 90g - 333 kcal

Total: 1173 kcal - med andre ord, ganske lite, selv for deg 😊

Legger man til litt magert kjøtt og poteter er vi nok tett på et godt kosthold for din del, men en stor aktiv mann vil måtte gange det hele med 2, minst.

Men, nå er disse rådene først og fremst en standardisert oppskrift for å dekke behovet av essensielle næringstoffer for en hel befolkning, og ikke kaloribehov. Behovet for vitaminer og mineraler øker ikke i takt med kropsstørrelse og aktivitet på samme måte som kalorier. 

Det er heller ikke ment å omfatte individuelle avvik og sier ingenting om kjønn eller alder. Først og fremst så er det en god fremstilling av hva et variert kosthold er, og mengdeforhold i dette.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å ta kostholdsråd med en klype salt. Det er ingen eksakt vitenskap, og det er umulig å forske på dette uten at det er uendelig mange andre faktorer som påvirker resultatet. Alle er også forskjellige, så hva som er best for en, kan være helt feil for andre 

Anonymkode: fc865...a47

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken jeg, foreldrene mine eller besteforeldrene mine har hørt på statens råd noensinne. Likevel er vi slanke og atletiske hele gjengen.

Anonymkode: c7a03...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det grønnsaker og frukt som er så sunt, eller er det fraværet av det usunne som er sunt. Jeg begynner å spekulere siden kostholdsrådene stadig øker mengden med grønnsaker og frukt. Med så mye frukt og grønt er det vanskelig å få i seg så mye usunt.

Anonymkode: beee0...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ultima skrev (7 timer siden):

Kan det være at du misforstår noe? Det som oppgis i spesifik mengde her er på ingen måte nok til å dekke dagsbehovet, selv for en dame på 48kg med lavt aktivitetsnivå. 

Det som er nevnt spesifikt (med utgangspunkt i høyeste anbefaling), omregnet til daglig inntak er:

• 5dl melk - ca 250 kcal
  • Fet fisk 30g (200g ukentlig) - ca 60kcal
  • Mager fisk 35g (250g ukentlig) - 30 kcal
  • 400g frukt - ca. 200 kcal
  • 400g grønnsaker - ca. 100 kcal
  • nøtter 30g - 200kcal
  • fullkorn (havregryn?) 90g - 333 kcal

Total: 1173 kcal - med andre ord, ganske lite, selv for deg 😊

Legger man til litt magert kjøtt og poteter er vi nok tett på et godt kosthold for din del, men en stor aktiv mann vil måtte gange det hele med 2, minst.

Men, nå er disse rådene først og fremst en standardisert oppskrift for å dekke behovet av essensielle næringstoffer for en hel befolkning, og ikke kaloribehov. Behovet for vitaminer og mineraler øker ikke i takt med kropsstørrelse og aktivitet på samme måte som kalorier. 

Det er heller ikke ment å omfatte individuelle avvik og sier ingenting om kjønn eller alder. Først og fremst så er det en god fremstilling av hva et variert kosthold er, og mengdeforhold i dette.

Om jeg spiser den mengden som du skisserer, så har jeg ikke sjanse til å spise noe annet (stappmett). Og da er det jo ikke rom for å bevege seg uten å gå ned i vekt. Det er jo for lite kcal i forhold til volum for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.8.2024 den 19.44):

Som nevnt eksploderte tannproblemer med overgangen til jordbruk.

Og ja, vi klarte oss ganske godt uten tannpuss etc i fortiden da vi spiste hovedsaklig animalsk (som vi naturlig nok gjorde i enda større grad i kalde og karrige strøk som nord-Europa).

Klart vi hadde fine tenner når vi spiste kun animalsk. Vi levde jo ikke lengre en til 30 år. 

Da rekker ikke tennene å bli ødelagt.  

Anonymkode: 650d2...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Klart vi hadde fine tenner når vi spiste kun animalsk. Vi levde jo ikke lengre en til 30 år. 

Da rekker ikke tennene å bli ødelagt.  

Anonymkode: 650d2...304

Det stemmer ikke at vi døde i 30-årene. Uansett får vi hull lenge før den tid, noe som også vises på gamle skjeletter, som er fulle av hull etter at vi begynte å leve av korn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om jeg spiser den mengden som du skisserer, så har jeg ikke sjanse til å spise noe annet (stappmett). Og da er det jo ikke rom for å bevege seg uten å gå ned i vekt. Det er jo for lite kcal i forhold til volum for meg.

Klart, det kan jo hende at du er et ytterpunkt som passer dårlig i «støpeformen». Folk flest sliter jo den andre veien. I så fall må man jo bare tilpasse. Tallene for kalorier over er gjennomsnittlige, og du får fint alternativer i de forskjellige kategoriene som er mer næringstette. Så er det ingenting i livet som er perfekt.

Så må jeg innrømme at jeg lurer litt på om du egentlig har noen erfaring med å spise lignende dette, eller om du vurderer det ut i fra hva du føler om mengden i et kosthold som består av svært næringstett mat.

Det får meg til å tenke på enkelte barn, som aldri vil spise maten sin (til foreldrenes store bekymring). Men ingen tenker over all kjeks, og div snacks de stadig får i seg. Det er litt sånn med voksne også. Mett er ikke nødvendigvis en fysisk begrensning, og vi er ganske gode på å underrapporterte hva vi faktisk spiser.

Hvordan ser en typisk dag ut for deg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ultima skrev (15 timer siden):

Klart, det kan jo hende at du er et ytterpunkt som passer dårlig i «støpeformen». Folk flest sliter jo den andre veien. I så fall må man jo bare tilpasse. Tallene for kalorier over er gjennomsnittlige, og du får fint alternativer i de forskjellige kategoriene som er mer næringstette. Så er det ingenting i livet som er perfekt.

Så må jeg innrømme at jeg lurer litt på om du egentlig har noen erfaring med å spise lignende dette, eller om du vurderer det ut i fra hva du føler om mengden i et kosthold som består av svært næringstett mat.

Det får meg til å tenke på enkelte barn, som aldri vil spise maten sin (til foreldrenes store bekymring). Men ingen tenker over all kjeks, og div snacks de stadig får i seg. Det er litt sånn med voksne også. Mett er ikke nødvendigvis en fysisk begrensning, og vi er ganske gode på å underrapporterte hva vi faktisk spiser.

Hvordan ser en typisk dag ut for deg da?

Varierer litt, men spiser ofte havregrøt til frokost (en porsjon). Knekkebrød eller brød med makrell i tomat til lunch, drikker juice. Kanskje en yoghurt som mellommåltid eller kveldsmat. Middag er helt vanlig mat, taco, laks med potet og grønnsaker, wok med kylling og ris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer litt, men spiser ofte havregrøt til frokost (en porsjon). Knekkebrød eller brød med makrell i tomat til lunch, drikker juice. Kanskje en yoghurt som mellommåltid eller kveldsmat. Middag er helt vanlig mat, taco, laks med potet og grønnsaker, wok med kylling og ris

Da høres det jo ikke ut som du er så fryktelig langt unna det som anbefales i grunn :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ultima skrev (16 minutter siden):

Da høres det jo ikke ut som du er så fryktelig langt unna det som anbefales i grunn :)  

Nei, det er sammensetning som anbefalt. Men spiser f eks kanskje en gulrot eller et eple med lunchen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...