AnonymBruker Skrevet 25. august #121 Del Skrevet 25. august 11 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg bruker ikke fluor, men jeg pusser tenner og bruker tanntråd. Jeg spiser forøvrig verken korn eller belgfrukter. Altså sammenligne mennesker med dyr "fordi de har mager", siden du mener vi skal sammenlignes med dem siden vi/de har tenner. Anonymkode: fc942...e25 Poenget er at dyr ikke får problemer med tennene når de spiser sin naturlige mat. Det er vi mennesker som skiller oss ut. Hvis vi var laget for å spise mye karbohydrater, slik som f.eks aper som lever av frukt, ville tennene våre selvsagt være tilpasset et slikt kosthold. Anonymkode: 66e33...714 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august #122 Del Skrevet 25. august Jeg ser ikke helt hvorfor det er vanskelig å spise nok fullkorn, frukt, grønt, belgfrukter og melkeprodukter? 90 g fullkorn: to brødskiver av mitt hjemmebakte grovbrød (90% grovt) med masse rug veier ca. 100 g. Jeg spiser gjerne 3-4 skiver om dagen. Av og til knekkebrød (100% grovt). Hvis vi spiser pasta, er det fullkornpasta og vi bruker også halvparten sammalt hvetemel eller spelt når vi lager pasta selv. 500-800 g grønt: et stort stykke agurk 100 g, en håndfull cherrytomater 100 g, gulrot i staver 100 g - gjerne med litt hjemmelaget hummus : allerede 300 g. Et eple og en banan, 200g til. En ovnsbakt blomkål på 2 personer som tilbehør til middag: minst 200 g per person. I en gryterett er det minst 100 g tomat per person, 100 g squash og 100 g aubergine per person. Ofte mer. Middag varierer mye, men som regel minst 200-300 g grønnsaker. 1 dl ferskpresset appelsinjuice kan inngå. Vi (to personer) drikker av og til en kartong på 1 l i uka. Kjøpes til helgefrokost en gang i blant, men varer nesten hele uka. Belgfrukter: lager hummus som pålegg, har en boks med bønner i gryteretter, har linser i supper... Enkelt og greit. Melkeprodukter: ost på 1-2 brødskiver, lager omelett med 1 egg og cottage cheese. Ikke glad i melk, men gjerne yoghurt naturell med en ts hjemmelaget syltetøy til dessert i blant, eller kjøleskapshavregrøt (igjen fullkorn) med yoghurt og banan. Anonymkode: aaaef...406 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august #123 Del Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Poenget er at dyr ikke får problemer med tennene når de spiser sin naturlige mat. Det er vi mennesker som skiller oss ut. Hvis vi var laget for å spise mye karbohydrater, slik som f.eks aper som lever av frukt, ville tennene våre selvsagt være tilpasset et slikt kosthold. Anonymkode: 66e33...714 Og mitt poeng er at vi er mennesker, og ikke dyr. Men jeg er enig med det i forhold til at vi ikke er ment å spise slike karbohydrater, er bare ikke enig i at korn er det som gir hull i tennene. Men det er klart, vi lever ikke ei en naturlig verden, og spiser veldig mye mat som ikke er skapt for mennesker. Klarer vi oss virkelig uten tannpuss/tanntråd hvis man kun spiser animalsk? Anonymkode: fc942...e25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august #124 Del Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg ser ikke helt hvorfor det er vanskelig å spise nok fullkorn, frukt, grønt, belgfrukter og melkeprodukter? 90 g fullkorn: to brødskiver av mitt hjemmebakte grovbrød (90% grovt) med masse rug veier ca. 100 g. Jeg spiser gjerne 3-4 skiver om dagen. Av og til knekkebrød (100% grovt). Hvis vi spiser pasta, er det fullkornpasta og vi bruker også halvparten sammalt hvetemel eller spelt når vi lager pasta selv. 500-800 g grønt: et stort stykke agurk 100 g, en håndfull cherrytomater 100 g, gulrot i staver 100 g - gjerne med litt hjemmelaget hummus : allerede 300 g. Et eple og en banan, 200g til. En ovnsbakt blomkål på 2 personer som tilbehør til middag: minst 200 g per person. I en gryterett er det minst 100 g tomat per person, 100 g squash og 100 g aubergine per person. Ofte mer. Middag varierer mye, men som regel minst 200-300 g grønnsaker. 1 dl ferskpresset appelsinjuice kan inngå. Vi (to personer) drikker av og til en kartong på 1 l i uka. Kjøpes til helgefrokost en gang i blant, men varer nesten hele uka. Belgfrukter: lager hummus som pålegg, har en boks med bønner i gryteretter, har linser i supper... Enkelt og greit. Melkeprodukter: ost på 1-2 brødskiver, lager omelett med 1 egg og cottage cheese. Ikke glad i melk, men gjerne yoghurt naturell med en ts hjemmelaget syltetøy til dessert i blant, eller kjøleskapshavregrøt (igjen fullkorn) med yoghurt og banan. Anonymkode: aaaef...406 Ingen som har klagd på at det er vanskelig å spise nok fullkorn, melkeprodukter, og belgfrukter. Anonymkode: fc942...e25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august #125 Del Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Vel jo på en måte kan jeg det, fordi økningen av tarmsykdommer er enorm. Det er anslått at minst 25 % av befolkningen har IBS, 300 nye tilfeller av crohns årlig, og antall som får ulcerøs kolitt er økende. Hvis fiber fra korn og belgfrukter er så bra for tarmen, hvorfor er det nettopp dette pasienter med slike tarmlidelser blir veldig dårlig av og ikke kan spise? Hvorfor får man slik tarmsykdom i utgangspunktet, og blir symptomfri nå man kutter ut fiber? Anonymkode: fc942...e25 Men altså, hvis dette er økende i Norge, må det jo skyldes noe vi spiser mer av nå enn før, ikke noe vi spiser mindre av? Så hvorfor legger du skylda på grovbrød og ikke kjøttprodukter som vi vitterlig spiser mye mer av nå enn vi har gjort noen gang etter at man begynte å føre statistikker? I tillegg skulle jeg gjerne sett en kilde på 25 % med IBS. Anonymkode: abb45...93b 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august #126 Del Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men altså, hvis dette er økende i Norge, må det jo skyldes noe vi spiser mer av nå enn før, ikke noe vi spiser mindre av? Så hvorfor legger du skylda på grovbrød og ikke kjøttprodukter som vi vitterlig spiser mye mer av nå enn vi har gjort noen gang etter at man begynte å føre statistikker? I tillegg skulle jeg gjerne sett en kilde på 25 % med IBS. Anonymkode: abb45...93b Fordi folk med tarmsykdommer blir bedre av å kutte ut fiber og å spise mer animalsk basert kost. Da snakker jeg selvsagt ikke om pølser og leverpostei, men rent kjøtt. Lett å google selv, men https://sml.snl.no/irritabel_tarm-syndrom Mange går udiagnoserte. Har selv diagnosen, men tok mange år før jeg fikk den. Anonymkode: fc942...e25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 25. august #127 Del Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bra for hva? Og jo mer jo bedre, eller tenker du det er opp til et visst nivå. Haha! Nei, det er nok ikke så vanlig. Så det tyder jo på at kyr er godt tilpasset å spise gress, da. Anonymkode: 66e33...714 Bra for helsa. Frukt og grønt inneholder mange viktige næringsstofer. Og ja nettopp. Ku-eksemplet viser at det bare er vås, det du påstår. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 25. august #128 Del Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva er vås? Anonymkode: 66e33...714 Alt du skriver om karbohydrater. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 25. august #129 Del Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis grovbrød er så bra, så er implikasjonen at vi hadde dårligere helse før vi begynte å spise det for rundt ti tusen år siden. Det er en svært spesiell evolusjon i så fall, at vi ikke tilpasset oss maten vi faktisk spiste, men heller en type mat som ikke eksisterte. Mat som ødelegger tennene er jo per definisjon usunt - spesielt med tanke på at vi i fortiden var enda mer avhengige av sterke tenner enn vi er i dag. Anonymkode: 66e33...714 Eh... For ti tusen år siden levde vi ikke like lenge som i dag. Jeg forholder meg bare til forskningen. Karbohydrater fra f.eks. grønnsaker ødelegger ikke tennene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 25. august #130 Del Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Poenget er at man ikke må spise mye grønt for å gå ned i vekt. Grønnsaker er ikke næringsmessig noe man blir mett av, det er bedre å la være å spise så mye korn og mat med mye karbohydrater, og fokusere på proteiner fra animalsk hvis man vil ned i vekt. Anonymkode: fc942...e25 Hva er det du mener? Grønnsaker pleier å ha lav kaloritetthet, som vil si at du kan spise mer av det og fortsatt innta færre kalorier. Dermed fyller det opp magen i større grad. Det betyr ikke at man ikke bør få i seg proteiner, men poenget er at grønnsaker pleier å ha lav kaloritetthet, så man kan spise mer av det. En biff har høyere kaloritetthet enn brokkoli. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 25. august #131 Del Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Anonymkode: fc942...e25 Vi bør ignorere påstander fra enkeltpersoner, og heller se på forskningen, som gjøres rede for her: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 25. august #132 Del Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Vel jo på en måte kan jeg det, fordi økningen av tarmsykdommer er enorm. Det er anslått at minst 25 % av befolkningen har IBS, 300 nye tilfeller av crohns årlig, og antall som får ulcerøs kolitt er økende. Hvis fiber fra korn og belgfrukter er så bra for tarmen, hvorfor er det nettopp dette pasienter med slike tarmlidelser blir veldig dårlig av og ikke kan spise? Hvorfor får man slik tarmsykdom i utgangspunktet, og blir symptomfri nå man kutter ut fiber? Anonymkode: fc942...e25 Blir de som er allergiske mot nøtter, allergiske fordi de spiser nøtter? Hvorfor blir ikke alle som spiser nøtter allergiske da? Ærlig talt, bruk hodet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august #133 Del Skrevet 25. august jabx skrev (6 minutter siden): Blir de som er allergiske mot nøtter, allergiske fordi de spiser nøtter? Hvorfor blir ikke alle som spiser nøtter allergiske da? Ærlig talt, bruk hodet. 🤣 Altså....du sammenligner nøtteallergi med tarmsykdom, som ikke har noe som helst med allergi å gjøre? Ta gjerne i bruk ditt eget råd om å bruke hodet her. Anonymkode: fc942...e25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august #134 Del Skrevet 25. august jabx skrev (8 minutter siden): Vi bør ignorere påstander fra enkeltpersoner, og heller se på forskningen, som gjøres rede for her: Vedlegget var fra nettavisen og ikke enkeltperson. Men for all del, kan du ikke bare helle innpå med rapsolje og korn, og la det gå som det går? Anonymkode: fc942...e25 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august #135 Del Skrevet 25. august 15 minutter siden, jabx said: Bra for helsa. Frukt og grønt inneholder mange viktige næringsstofer. Og ja nettopp. Ku-eksemplet viser at det bare er vås, det du påstår. Jeg forstår ikke. Hvordan betyr det at kyr er tilpasset å spise gress, at mennesker er tilpasset å spise mye karbohydrater? Anonymkode: 66e33...714 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august #136 Del Skrevet 25. august 16 minutter siden, jabx said: Alt du skriver om karbohydrater. ok Anonymkode: 66e33...714 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august #137 Del Skrevet 25. august jabx skrev (13 minutter siden): Hva er det du mener? Grønnsaker pleier å ha lav kaloritetthet, som vil si at du kan spise mer av det og fortsatt innta færre kalorier. Dermed fyller det opp magen i større grad. Det betyr ikke at man ikke bør få i seg proteiner, men poenget er at grønnsaker pleier å ha lav kaloritetthet, så man kan spise mer av det. En biff har høyere kaloritetthet enn brokkoli. Ja man kan spise mer av det, poenget er at det er ikke i grønnsakene den viktigste næringen ligger. En biff har masse viktig næring som grønnsaker og planter ikke har, og er en av de beste kildene til protein - som holder oss mette. Du blir ikke tjukk av å spise en biff på 300 gram, tvert i mot. Det er all risen/stivelsen vi har ved siden av, som gjør det. Anonymkode: fc942...e25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august #138 Del Skrevet 25. august 15 minutter siden, jabx said: Eh... For ti tusen år siden levde vi ikke like lenge som i dag. Jeg forholder meg bare til forskningen. Karbohydrater fra f.eks. grønnsaker ødelegger ikke tennene. Er det bare karbohydrater fra sukker og korn som er mat for bakteriene som gir karies? Og jo, vi levde sannsynligvis lenge også i fortiden. Det er vanskelig å slå fast med tanke på at vi tross alt finner ekstremt få skjeletter og fossiler. Infeksjoner og fall var naturlig nok farligere før moderne medisin. Samtidig er det nettopp moderne medisin som gjør at mange av oss lever lenge i dag, til tross for sykdommer som ville tatt livet av oss for bare få år siden. Anonymkode: 66e33...714 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august #139 Del Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Vel jo på en måte kan jeg det, fordi økningen av tarmsykdommer er enorm. Det er anslått at minst 25 % av befolkningen har IBS, 300 nye tilfeller av crohns årlig, og antall som får ulcerøs kolitt er økende. Hvis fiber fra korn og belgfrukter er så bra for tarmen, hvorfor er det nettopp dette pasienter med slike tarmlidelser blir veldig dårlig av og ikke kan spise? Hvorfor får man slik tarmsykdom i utgangspunktet, og blir symptomfri nå man kutter ut fiber? Anonymkode: fc942...e25 Sånn apropos tarmsykdommer: Min datter har ulcerøs kollitt (arvelig belasted). Men på sykehuset (les: legene) sa at de hun kan spise som før og at det ikke har noe å si. Det er jo helt hårreise å påstå at maten man spiser ikke har påvirkning på tarmsykdommer! Anyways, jeg spurte legen og henviste til blant annet denne https://tidsskriftet.no/2019/09/debatt/tilsetningsstoffer-er-vi-fore-var Legen sa hun leste på en del forskning pga dette og havna på at hun fra nå av kom til å anbefale å unngå de stoffene som nevnt i artikkelen. Det gjorde vi før hun sa dette, og ungen har vært symptonfri i flere år. Hun går også på forebyggende medisiner. Jeg tror at denne kombinasjonen gjør at hun er så frisk som hun er i dag. Vi har ikke kutta ut fiber. Legen nevnte også det at flere og flere barn kommer og har tarmsykdommer. Anonymkode: 95e0b...31b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august #140 Del Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Sånn apropos tarmsykdommer: Min datter har ulcerøs kollitt (arvelig belasted). Men på sykehuset (les: legene) sa at de hun kan spise som før og at det ikke har noe å si. Det er jo helt hårreise å påstå at maten man spiser ikke har påvirkning på tarmsykdommer! Anyways, jeg spurte legen og henviste til blant annet denne https://tidsskriftet.no/2019/09/debatt/tilsetningsstoffer-er-vi-fore-var Legen sa hun leste på en del forskning pga dette og havna på at hun fra nå av kom til å anbefale å unngå de stoffene som nevnt i artikkelen. Det gjorde vi før hun sa dette, og ungen har vært symptonfri i flere år. Hun går også på forebyggende medisiner. Jeg tror at denne kombinasjonen gjør at hun er så frisk som hun er i dag. Vi har ikke kutta ut fiber. Legen nevnte også det at flere og flere barn kommer og har tarmsykdommer. Anonymkode: 95e0b...31b Dessverre overrasker det meg ikke. Det er helt horribelt hvor lite kunnskap leger og spesialister har om ernæring i forhold til sykdommer, og særlig tarmsykdommer. Jeg tror det er flere veier til Rom, hvor noen vil respondere positivt på mindre tiltak (som å kutte ut tilsetningsstoffer), mens mange andre jeg hører om (inkl meg selv), må kutte ut fiber fra korn og belgfrukter. Belgfrukter er en veldig viktig årsak til at jeg har tarmsykdom i dag. Jeg fulgte ei på instagram som fikk ulcerøs kolitt etter flere år som veganer (korn, belgfrukter), og ble helt symptomfri ved å gå over til carnivore - helt uten medisiner. Ja ikke sant, stakkars barn ❤️ Anonymkode: fc942...e25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå