Gå til innhold

Nye kostholdsråd - veldig mye mat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

53 minutter siden, jabx said:

Hva mener du?

14 hours ago, AnonymBruker said:

Karbohydrater, fra både korn og frukt. Vi er ikke tilpasset et så høyt inntak av karbohydrater. Moderne frukt har også ekstremt mye mer sukker enn i sin opprinnelige form.

Hull i tennene kommer ikke av dårlig tannhygiene, men av for mye karbohydrater. Tannhygiene er noe vi gjør for å bremse de skadelige effektene av kostholdet.

Anonymkode: 66e33...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje ikke. Men vi anbefales altså MYE mer enn som så. Her fra Helsedirektoratet:

Videre anbefales vi å spise frukt, bær eller grønnsaker til ALLE måltider, og spise mest fra planteriket, noe som i seg selv vil bety store mengder karbohydrater. Og 20-30 gram nøtter på toppen av det hele, som gir enda mer.

ja, på samme måte som man får hodepine av å ikke ta Paracet. Å pusse tennene er behandling og forebygging mot sykdommen karies. Av alle arter som har tenner, er mennesket den eneste som må pusse dem og bruke medisiner for at de ikke skal bli ødelagt.

Men et annet kosthold (uten så enorme mengder karbohydrater), ville jo åpenbart være bedre for tennene?

Jeg er helt enig i at myndighetenes anbefalinger er ræva, sånn bortsett fra å droppe UP mat osv. Jeg er bare ikke enig i at kostholdsrådene betyr hull i tennene. Skal man virkelig sammenligne mennesker med dyr når det gjelder tannhelse? 
Hva mener du man skal spise for å aldri trenge å pusse tenner? Carnivore? 

Anonymkode: fc942...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kanskje ikke. Men vi anbefales altså MYE mer enn som så. Her fra Helsedirektoratet:

Videre anbefales vi å spise frukt, bær eller grønnsaker til ALLE måltider, og spise mest fra planteriket, noe som i seg selv vil bety store mengder karbohydrater. Og 20-30 gram nøtter på toppen av det hele, som gir enda mer.

ja, på samme måte som man får hodepine av å ikke ta Paracet. Å pusse tennene er behandling og forebygging mot sykdommen karies. Av alle arter som har tenner, er mennesket den eneste som må pusse dem og bruke medisiner for at de ikke skal bli ødelagt.

Men et annet kosthold (uten så enorme mengder karbohydrater), ville jo åpenbart være bedre for tennene?

Det er ikke akkurat en overraskelse at norske myndigheter anbefaler å kveles med brødskiver hele dagen. Mens resten av verden har brød som tilbehør, har vi det som hovedingrediensen i all mat unntatt middag. 

Anonymkode: 139b6...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke akkurat en overraskelse at norske myndigheter anbefaler å kveles med brødskiver hele dagen. Mens resten av verden har brød som tilbehør, har vi det som hovedingrediensen i all mat unntatt middag. 

Jeg skjønner ikke hva som er greia med alt dette kornet selv, særlig ikke i kombinasjon med belgfrukter. Det er verken særlig næringsnyttig eller heldig for tarmen over tid. Det er jo ganske interessant at det er nettopp disse matvarene folk med tarmsykdom må kutte ut. Det vil alltid være delte meninger så klart, fiber vs ikke noe fiber. Men det er likevel et overdrevet fokus på fiber. Er usikker på hvordan disse ekspertene ble eksperter :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er helt enig i at myndighetenes anbefalinger er ræva, sånn bortsett fra å droppe UP mat osv. Jeg er bare ikke enig i at kostholdsrådene betyr hull i tennene.

Men det er jo velkjent og helt ukontroversielt at karies kommer av å spise (for mye) karbohydrater. Bakteriene som ødelegger tennene lever av karbohydrater.

Skal man virkelig sammenligne mennesker med dyr når det gjelder tannhelse?

Ja, det er jo naturlig å sammenligne oss med andre dyr som har tenner. Ingen ville dyr mister tennene av å spise sin naturlige mat. Når maten vi mennesker spiser gjør at tennene ødelegges, er jo det et soleklart bevis på at vi ikke er laget for å spise den maten.

Hva mener du man skal spise for å aldri trenge å pusse tenner? Carnivore? 

Jo mindre karbohydrater, dess færre tannproblemer.

Det er forresten ikke bare karies som gir tannplager. Ifølge noen studier får opptil 2/3 av oss problemer med visdomsjekslene. De får ikke plass i kjeven, fordi vi spiser så mye most og myk mat at kjeven ikke utvikler seg som den skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men det er jo velkjent og helt ukontroversielt at karies kommer av å spise (for mye) karbohydrater. Bakteriene som ødelegger tennene lever av karbohydrater.

Ja, det er jo naturlig å sammenligne oss med andre dyr som har tenner. Ingen ville dyr mister tennene av å spise sin naturlige mat. Når maten vi mennesker spiser gjør at tennene ødelegges, er jo det et soleklart bevis på at vi ikke er laget for å spise den maten.

Jo mindre karbohydrater, dess færre tannproblemer.

Det er forresten ikke bare karies som gir tannplager. Ifølge noen studier får opptil 2/3 av oss problemer med visdomsjekslene. De får ikke plass i kjeven, fordi vi spiser så mye most og myk mat at kjeven ikke utvikler seg som den skal.

Er det? For det er jo forskjell på karbohydrater, og det er stor forskjell på å spise 20 gram raffinert sukker, og 1 søtpotet. Jeg burde hatt store problemer med tenner så mye karbohydrater jeg har spist, men ikke et eneste hull. Hadde jeg drukket brus og spist mye godteri derimot, og ikke minst brukt tobakk, så hadde nok tannhelsen min vært elendig. Men så spiller også kalsium og d vitamin en viktig rolle i tannhelse. 

Da må vi sammenligne oss med dyr som har mager også da, når vi først er i gang. 

Igjen, jeg er enig i at mengden karbohydrat ikke er bra, jeg er bare ikke enig i at korn gir hull i tennene. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Man trenger ikke spise mye grønt for å gå ned i vekt. 

For å gå ned i vekt må man innta færre kalorier enn man forbrenner. Så enkelt er det.

Grønnsaker har ofte veldig lav kaloritetthet, så man kan spise mye av det og få ganske få kalorier.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det? For det er jo forskjell på karbohydrater, og det er stor forskjell på å spise 20 gram raffinert sukker, og 1 søtpotet. Jeg burde hatt store problemer med tenner så mye karbohydrater jeg har spist, men ikke et eneste hull.

Hvis du er som nordmenn flest, ville du sannsynligvis ha manglet flere tenner om det ikke hadde vært for pussing og fluor :)

Da må vi sammenligne oss med dyr som har mager også da, når vi først er i gang. 

Hva mener du med dyr som har mager?

Igjen, jeg er enig i at mengden karbohydrat ikke er bra, jeg er bare ikke enig i at korn gir hull i tennene. 

Det er som sagt ikke ukontroversielt. Det er et kjent faktum at karies og tannproblemer økte ekstremt da vi gikk fra jakt og sanking til jordbruk, dvs korn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvorfor bør man unngå raps og hva kan man heller bruke? Jeg bruker smør til å steke egg eller fisk og ekstra virgin olivenolje til salat men bruker raps eller kokos olje til steking av wok og sånt fordi den er smaksnøytral og tåler sterk varme

Anonymkode: be91b...351

Bare fortsett med det, og ikke hør på konspirasjonssynserne.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Karbohydrater fra frukt og grønt er bare bra.

Sitat

Kuer spiser jo bare karbohydrater. Får de hull i tennene?

Endret av jabx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

For noe vås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Grovt brød er veldig bra for kroppen. I resten av verden er det vel som regel fint brød.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hva som er greia med alt dette kornet selv, særlig ikke i kombinasjon med belgfrukter. Det er verken særlig næringsnyttig eller heldig for tarmen over tid. Det er jo ganske interessant at det er nettopp disse matvarene folk med tarmsykdom må kutte ut. Det vil alltid være delte meninger så klart, fiber vs ikke noe fiber. Men det er likevel et overdrevet fokus på fiber. Er usikker på hvordan disse ekspertene ble eksperter :ler:

Et kosthold med fullkorn er veldig bra. Fiber er særdeles bra for kroppen. Det er faktisk veldig bra for tarmene med et fiberrikt kosthold.

Sykdommer er noe annet. Du kan ikke gi generelle kostholdsanbefalinger basert på sykdommer. Skal alle liksom la være å spise nøtter fordi noen har nøtteallergi? Latterlig.

Det er faktisk for lite fokus på fiber. Forskning viser at et høyt fiberinntak gir bedre helse, og faktisk har en beskyttende effekt på blant annet risikoen for tarmkreft.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, jabx said:

Karbohydrater fra frukt og grønt er bare bra.

Bra for hva? Og jo mer jo bedre, eller tenker du det er opp til et visst nivå.

Kuer spiser jo bare karbohydrater. Får de hull i tennene?

Haha! Nei, det er nok ikke så vanlig. Så det tyder jo på at kyr er godt tilpasset å spise gress, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, jabx said:

For noe vås.

Hva er vås?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, jabx said:

Grovt brød er veldig bra for kroppen. I resten av verden er det vel som regel fint brød.

Hvis grovbrød er så bra, så er implikasjonen at vi hadde dårligere helse før vi begynte å spise det for rundt ti tusen år siden. Det er en svært spesiell evolusjon i så fall, at vi ikke tilpasset oss maten vi faktisk spiste, men heller en type mat som ikke eksisterte.

Mat som ødelegger tennene er jo per definisjon usunt - spesielt med tanke på at vi i fortiden var enda mer avhengige av sterke tenner enn vi er i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jabx skrev (22 minutter siden):

For å gå ned i vekt må man innta færre kalorier enn man forbrenner. Så enkelt er det.

Grønnsaker har ofte veldig lav kaloritetthet, så man kan spise mye av det og få ganske få kalorier.

Poenget er at man ikke må spise mye grønt for å gå ned i vekt. Grønnsaker er ikke næringsmessig noe man blir mett av, det er bedre å la være å spise så mye korn og mat med mye karbohydrater, og fokusere på proteiner fra animalsk hvis man vil ned i vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvis du er som nordmenn flest, ville du sannsynligvis ha manglet flere tenner om det ikke hadde vært for pussing og fluor :)

Hva mener du med dyr som har mager?

Det er som sagt ikke ukontroversielt. Det er et kjent faktum at karies og tannproblemer økte ekstremt da vi gikk fra jakt og sanking til jordbruk, dvs korn.

Jeg bruker ikke fluor, men jeg pusser tenner og bruker tanntråd. Jeg spiser forøvrig verken korn eller belgfrukter. 

Altså sammenligne mennesker med dyr "fordi de har mager", siden du mener vi skal sammenlignes med dem siden vi/de har tenner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (25 minutter siden):

Bare fortsett med det, og ikke hør på konspirasjonssynserne.

453707367_1244426443251177_3748315254603876986_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (23 minutter siden):

Et kosthold med fullkorn er veldig bra. Fiber er særdeles bra for kroppen. Det er faktisk veldig bra for tarmene med et fiberrikt kosthold.

Sykdommer er noe annet. Du kan ikke gi generelle kostholdsanbefalinger basert på sykdommer. Skal alle liksom la være å spise nøtter fordi noen har nøtteallergi? Latterlig.

Det er faktisk for lite fokus på fiber. Forskning viser at et høyt fiberinntak gir bedre helse, og faktisk har en beskyttende effekt på blant annet risikoen for tarmkreft.

Vel jo på en måte kan jeg det, fordi økningen av tarmsykdommer er enorm. Det er anslått at minst 25 % av befolkningen har IBS, 300 nye tilfeller av crohns årlig, og antall som får ulcerøs kolitt er økende. Hvis fiber fra korn og belgfrukter er så bra for tarmen, hvorfor er det nettopp dette pasienter med slike tarmlidelser blir veldig dårlig av og ikke kan spise? Hvorfor får man slik tarmsykdom i utgangspunktet, og blir symptomfri nå man kutter ut fiber? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...