Gå til innhold

Når mannen jobber mye borte, og ikke kan hjelpe til med praktiske utfordringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går kveld oppsto en ny konflikt i forholdet mitt. Vi har vært sammen i et års tid, godt voksne. Han jobber mye borte, som anleggsarbeider. Dvs han er borte ofte 1-2 uker for så å ha en litt lengre friperiode hjemme. 

Han ønsker gjerne å hjelpe meg med smått og stort, og jeg setter stor pris på at han ordner opp når han er hjemme. Vi er særboere per nå. Innimellom oppstår det jo akutte ting som må ordnes raskt. For eksempel at bilen må på verksted. Jeg har ikke mulighet til å vente til han kommer hjem med å få ordnet dette. Ofte har jeg allerede ordnet med time til verksted, verkstedet er bare 10 minutter unna og det koster meg ikke mer enn en telefon, samt bussen hjem igjen. Så jeg kan ordne opp uten å være avhengig av tjenester og hjelp fra familie og venner.
Han foreslår ofte en helt absurd komplisert løsning, som gjør at jeg potensielt blir uten bil i dagesvis, og ikke får kommet meg hjem etter å ha levert bilen, da det ikke er bussforbindelser. Eller aller helst… venter en uke med å ta tak i det, til han er kommet hjem. 

Jeg setter pris på at han ønsker å hjelpe meg, men hvorfor må han alltid foreslå en løsning som er langt mer komplisert og ugrei, når jeg allerede har funnet en god løsning? Og ikke minst, hvorfor blir han så himla sint om jeg velger å gå for det jeg allerede har ordet?  

Dette gjelder alt som oppstår, om jeg snakker om å ommøblere, så tar han helt av å kommer med gigantiske prosjekter som jeg kan gjøre. Og blir deretter sur om jeg presiserer at jeg kun ønsket å flytte noen møbler i første omgang.. Han blir også sur om jeg spør min bror om råd, eller om naboen kan hjelpe meg å få inn ett nytt møbel. Da er det bedre at møbelet står ute å regner ned i påvente av at han skal komme hjem.. 

Dette tærer enormt på forholdet vårt, da han ofte blir passiv aggressiv eller rett og slett ufin. Jeg sitter igjen med en følelse av at han ikke er glad for at det ordner seg, eller at det er snille naboer som kommer over for å hjelpe meg, når han ikke kan. Har prøvd å tatt det opp flere ganger uten hell, så mitt spørsmål er om dette er normalt? Eventuelt hva kan jeg gjøre for at det skal bli bedre? 

Anonymkode: 46fe1...2e3

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at han må få lov til å ha de følelsene han har. Men jeg hadde ikke giddet å være sammen med en sånn surpomp som MÅ få viljen sin, og som bruker sutring og gneldring for å få det til.

Anonymkode: f5fc0...3a7

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenker at han må få lov til å ha de følelsene han har. Men jeg hadde ikke giddet å være sammen med en sånn surpomp som MÅ få viljen sin, og som bruker sutring og gneldring for å få det til.

Anonymkode: f5fc0...3a7

Problemet er at jeg ikke forstår hva disse følelsene går ut på. Har spurt han flere ganger, men han klarer ikke forklare meg det. Jeg kan jo forstå at han vil være den jeg går til for hjelp, å det gjør jeg jo også. Så fremst det ikke er noe som må taes tak i med en gang. 

Han liker heller ikke at jeg spør familie, eller venner om hjelp. Da er det bedre at jeg spør han, og han organiserer sine venner til å hjelpe meg? Det blir veldig ubehagelig for meg at hans venner skal komme å hjelpe meg med å bære inn noe i huset, når jeg ikke kjenner de spesielt godt.. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

I går kveld oppsto en ny konflikt i forholdet mitt. Vi har vært sammen i et års tid, godt voksne. Han jobber mye borte, som anleggsarbeider. Dvs han er borte ofte 1-2 uker for så å ha en litt lengre friperiode hjemme. 

Han ønsker gjerne å hjelpe meg med smått og stort, og jeg setter stor pris på at han ordner opp når han er hjemme. Vi er særboere per nå. Innimellom oppstår det jo akutte ting som må ordnes raskt. For eksempel at bilen må på verksted. Jeg har ikke mulighet til å vente til han kommer hjem med å få ordnet dette. Ofte har jeg allerede ordnet med time til verksted, verkstedet er bare 10 minutter unna og det koster meg ikke mer enn en telefon, samt bussen hjem igjen. Så jeg kan ordne opp uten å være avhengig av tjenester og hjelp fra familie og venner.
Han foreslår ofte en helt absurd komplisert løsning, som gjør at jeg potensielt blir uten bil i dagesvis, og ikke får kommet meg hjem etter å ha levert bilen, da det ikke er bussforbindelser. Eller aller helst… venter en uke med å ta tak i det, til han er kommet hjem. 

Jeg setter pris på at han ønsker å hjelpe meg, men hvorfor må han alltid foreslå en løsning som er langt mer komplisert og ugrei, når jeg allerede har funnet en god løsning? Og ikke minst, hvorfor blir han så himla sint om jeg velger å gå for det jeg allerede har ordet?  

Dette gjelder alt som oppstår, om jeg snakker om å ommøblere, så tar han helt av å kommer med gigantiske prosjekter som jeg kan gjøre. Og blir deretter sur om jeg presiserer at jeg kun ønsket å flytte noen møbler i første omgang.. Han blir også sur om jeg spør min bror om råd, eller om naboen kan hjelpe meg å få inn ett nytt møbel. Da er det bedre at møbelet står ute å regner ned i påvente av at han skal komme hjem.. 

Dette tærer enormt på forholdet vårt, da han ofte blir passiv aggressiv eller rett og slett ufin. Jeg sitter igjen med en følelse av at han ikke er glad for at det ordner seg, eller at det er snille naboer som kommer over for å hjelpe meg, når han ikke kan. Har prøvd å tatt det opp flere ganger uten hell, så mitt spørsmål er om dette er normalt? Eventuelt hva kan jeg gjøre for at det skal bli bedre? 

Tenk deg hvordan det blir hvis dere blir samboere 🫣 Jeg synes dette er røde flagg 🚩

Anonymkode: da6ac...331

• Liker 20
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, dette er ikke normalt og er et gedigent rødt flagg. Virker som et slags kontrollbehov. Jeg hadde gitt beskjed om at dette må ta slutt, ellers er det over og ut. 

Anonymkode: 98900...652

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke normalt, høres ut som om han har noen issues han bør jobbe med. Helt merkelig oppførsel. 

Anonymkode: f6ed2...25b

• Liker 6
Skrevet

Jeg måtte lese begynnelsen igjen; "særboere". Bra! Fortsett med det!

Du må nok si veldig klart i fra at du finner løsninger selv, og at du setter pris på hans hjelp når du trenger det.

Anonymkode: 456dd...0fe

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Skjørt ego og forvridd syn på maskulinitet. 

Anonymkode: cc49b...60f

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet

Dere er særboere, og ingenting du gjøri ditt hjem eller med dine ting berører ham og hans ting, så dette handler om kontroll over deg. Du skal ikke være selvhjulpen og ikke ha nettverk som kan hjelpe. Uansett hva slags følelser som ligger til grunn, er det dette som er konsekvensen dersom hans følelser skal styre. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Oj, han hadde jeg nok styrt unna.

Anonymkode: 9aa17...286

• Liker 6
Skrevet

Kanskje den mannen bør se seg etter ei annen dame som ikke er selvstendig nok til å ordne opp ? 

Anonymkode: 20199...cba

• Liker 4
Skrevet

Har tenkt tanken selv, at dette er et rødt flagg.. Nå er jeg veldig selvstendig og har alltid vært det. Synes det er veldig koselig med en mann som ønsker å stille opp å hjelpe meg. Men ønsker jo at grunnlaget for det, er at han genuint bryr seg om at jeg har det bra, noe han selv mener at det er. Det mest naturlige da, er vel å være takknemlig ovenfor de som bistår meg når han ikke kan.. 

Vi har som sagt diskutert dette flere ganger, men han står veldig på sitt om at jeg da på en måte ikke respekterer han. Ikke det han har sagt direkte, men det er det jeg har inntrykk av. Jeg skal prøve å si i fra at det er uakseptabelt og at han må godta at jeg klarer å ordne opp i sakene mine selv.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor er han involvert i feks bilen din? Det er jo bare for deg å ordne opp selv slik voksne folk gjør, og så evt fortelle han det etterpå når dere prater om ukas hendelser? 

Anonymkode: a9d05...7c7

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis han foreslå ei komplisert løsning, tar du den enkle løsninga. Han kan selvfølgelig ikke hjelpe deg særlig mye praktisk om dere ikke er på samme sted. Har ingenting med respekt noen vei å gjøre, det er bare et faktum. 

Skrevet
Virrevirrevapp skrev (4 minutter siden):

Hvis han foreslå ei komplisert løsning, tar du den enkle løsninga. Han kan selvfølgelig ikke hjelpe deg særlig mye praktisk om dere ikke er på samme sted. Har ingenting med respekt noen vei å gjøre, det er bare et faktum. 

Det er jo det TS skiver at hun gjør. Det resulterer i irritasjon, surmulig og passiv aggressiv oppførsel. 

• Liker 5
Skrevet
Factum Factaria skrev (1 minutt siden):

Det er jo det TS skiver at hun gjør. Det resulterer i irritasjon, surmulig og passiv aggressiv oppførsel. 

Ja, sånt hadde jeg ikke giddet å være en del av. Helt absurd oppførsel. Er opp til ham å bytte jobb om det er viktig for ham å være mer praktisk til stede. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis dere er særboere, så er det vel begrenset hva du kan forvente av hva han skal gjøre i ditt hjem 

Anonymkode: 23b3a...a7b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis dere er særboere, så er det vel begrenset hva du kan forvente av hva han skal gjøre i ditt hjem 

Anonymkode: 23b3a...a7b

Jeg forventer jo ikke at han skal gjøre noe? Det er han som blir sur om jeg får hjelp av andre, når han ikke er tilstede. For meg er det ingen selvfølge at han, eller noen andre skal gjøre noe i mitt hjem. Jeg ordner det jeg kan selv, å ber om hjelp når jeg trenger det. Setter pris på de som er så snill at de gidder å stille opp. 

• Liker 7
Skrevet

Menn har ofte en vilje til være praktiske og behjelpelige på det praktiske, så de føler jeg nyttige. Når det blir avslått så kan de føle seg anvist og unyttige. Han vil bare være til hjelp og blir sluttet når han ikke får lov å hjelpe. Han skjønner dettte ikke selv, og ikke du heller. Forklar at du er glad i han og at du klarer å fikse ting selv, og det har ingenting med hvor mye / lite du er glad i han. Si at du setter pris på at han vil hjelpe, men i visse tilfeller så må han godta at du ordner det selv. 

• Liker 1
Skrevet

Er han kontrollerende ellers også? For dette høres jo helt sprøtt ut. Dere er til og med særboere, det er din bil, dine møbler, din leilighet? Og så vil han styre dette og blir sur når han ikke får lov?

Ai ai, rødt flagg TS, det er hverken sunt eller normalt å holde på slik når det ikke engang er hans ting det er snakk om. Tenk deg å få barn med ham når du ikke engang får lov å kjøpe et par nye gummistøvler fordi det er hull i de gamle uten at han må bli med (om et par uker når han er hjemme) 😱

Anonymkode: ed5d4...fc5

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...