AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #1 Skrevet 15. august 2024 Føler virkelig med alle som har utfordringer med både økonomistyring og helse. For økonomien får virkelig utfordre deg når helsa svikter! Jeg har ganske god kontroll selv, men merker at det hele er i ferd med å bli mer komplisert. I mange år har jeg hatt forutsigbar inntekt, et beløp inn månedlig, forutsigbar skatteberegning osv. Nå er det noe helt annet! Etter et par år på AAP er det restskatt på mange tusen blant annet. Og nå skal jeg begynne å jobbe litt så da kan det skapende mer lappeteppe av inntekt hvor inntekten er fordelt på tre og kommer til ulike tider, litt lønn, litt AAP, litt forsikringspenger.. Jeg har oversikt på mine plikter og oppdaterer NAV og forsikring om tilbakekomst til arbeid, og så håper jeg bare på at ikke jeg får for mye utbetalt og får erstatningskrav senere. Hvis man er litt rotete og impulsiv så kan det fort komme ut av kontroll. Anonymkode: 41d30...8d2 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #2 Skrevet 15. august 2024 Ja, jeg har vært deprimert i mange år (i hvert fall 20) og alt har vært kaos. Det er et under at jeg har klart å holde meg unna stor forbruksgjeld og har klart å kjøpe bolig, men det har vært konstant brannslukking. Nå er jeg bedre og så smått begynt å få kontroll, men jeg er 40 og tenker mye på hvordan det kunne ha vært om jeg var frisk. Ikke helt det samme, men det er dårlig helse som er årsaken her og 😕 Anonymkode: 33fd0...e5b 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #3 Skrevet 15. august 2024 Jeg har det som deg, litt lønn, litt AAP, utbetaling fra to forskjellige forsikringer og barnetrygd - det blir gjerne utbetaling 5-7 ulike datoer i måneden. Det jeg synes er problematisk med AAP-utbetalingene er at de kommer 26 ganger i året - annenhver uke. De fleste måneder får man da to utbetalinger, for til sammen 4 uker. Altså får man de fleste måneder betalt for 90-93% av det man skulle hatt om man mottok dagssats for alle månedens dager én gang i måneden. To måneder i året mottar vi 3 utbetalinger, for til sammen 6 uker. Det meste av faste økonomiske forpliktelser kommer for én måned av gangen, til faste datoer, og gjerne med et fast beløp uavhengig av månedens lengde. Så om man ikke har litt penger i bakhånd må man være veldig strukturert med pengene når man mottar AAP. For meg fungerer det godt med rammelån. Jeg vet hvilke fakturaer som forfaller den kommende 2-ukers perioden. Så da overfører jeg alt som ikke skal gå til regninger, til rammelånet. Når jeg handler bruker jeg kredittkort. Da vet jeg i god tid hvor stort beløp jeg må betale ved forfall, så da overfører jeg tilsvarende mindre til rammelånet for den perioden. I år betalte jeg også restskatten fra rammelånet. Rammelånet er litt dyrere enn et vanlig lån ville vært, men jeg trenger den fleksibiliteten nå, og jeg sparer det inn på at jeg nå innbetaler mer enn jeg ville gjort med et vanlig banklån. Det er absolutt ikke gitt at alle klarer å styre økonomien sin på en god måte når man ikke helt vet hvor mye som kommer inn på konto hver måned. Og da kan økonomien kan bli en tilleggsbelastning når man er langvarig syk. Anonymkode: aa0d6...808 2
Seff Skrevet 15. august 2024 #4 Skrevet 15. august 2024 Hvis man er rotete og impulsiv, kan vel de fleste få problemer med økonomien. Jeg forstår at det kan dukke opp overraskelser når man har uforutsigbar inntekt, men da må man må jo ta hensyn til det, være strukturert og bruke så lite som mulig fram til man får kontroll. Og akkurat det gjelder mange, ikke bare folk med dårlig helse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå