Alvea Skrevet 15. august 2024 #1 Del Skrevet 15. august 2024 Nør jeg vanner plantene mine renner vannet nesten bare rett igjennom. Jorden er knusktørr og tar ikke til seg vannet. Skyller gjennom flere ganger og det er veldig tidskrevende. Hvorfor blir det slik og finnes det noen triks for å unngå at det blir slik? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #2 Del Skrevet 15. august 2024 Ikke vent til jorden er knusktørr. Anonymkode: 5cde5...95d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #3 Del Skrevet 15. august 2024 Bytt jord til potteplantene hvert år når de plantes om, næringen forsvinner raskt i små krukker. Anonymkode: 3d241...db7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #4 Del Skrevet 15. august 2024 https://www.plantasjen.no/omplanting-slik-lykkes-du.html https://www.plantasjen.no/velg-riktig-jord-og-gjodsel-til-inneplantene.html Anonymkode: 3d241...db7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #5 Del Skrevet 15. august 2024 Fyll vann i ei bøtte og hold potta under vann til det slutter å boble. Anonymkode: 87e5b...8bc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #6 Del Skrevet 15. august 2024 Du må nok ikke vente så lenge mellom hver gang. Selv pleier jeg å sette plantene i bøtte el.l og lar de stå i vann en god stund. Noen vanner jeg ovenfra, men lar de stå i vannet som renner igjennom en god stund, andre vanner jeg som en gjør med f.eks azalea. Anonymkode: 7cb97...d1a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 15. august 2024 #7 Del Skrevet 15. august 2024 1 hour ago, Alvea said: Nør jeg vanner plantene mine renner vannet nesten bare rett igjennom. Jorden er knusktørr og tar ikke til seg vannet. Skyller gjennom flere ganger og det er veldig tidskrevende. Hvorfor blir det slik og finnes det noen triks for å unngå at det blir slik? Fyll en bøtte med vann og sett plantepotta nedi. La stå noen minutter. Om du skyller gjennom vil jo jord og næring bli borte over tid 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #8 Del Skrevet 15. august 2024 Bland i noe som holder på vannet. Ideelt sett ta ut all jorda, bland den med løv/gress/kvist eller kvast, kanskje også litt sand eller grus, og noe jord fra "jorda" slik at du får med mikroorganismer. Kjøpejord som stort sett består av torv kan bli veldig tørr og papp-aktig, og da trenger den organisk materiale. Anonymkode: 07e79...648 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 15. august 2024 #9 Del Skrevet 15. august 2024 (endret) Alvea skrev (1 time siden): Nør jeg vanner plantene mine renner vannet nesten bare rett igjennom. Jorden er knusktørr og tar ikke til seg vannet. Skyller gjennom flere ganger og det er veldig tidskrevende. Hvorfor blir det slik og finnes det noen triks for å unngå at det blir slik? Dette er ren kjemi. Vannmolekyl er en dipol som trekker til seg andre vannmolekyler som en magnet. Hvis jorda er knusktørr finnes det ikke vannmolekyler i jorda som vannet du heller i vil "feste" seg til, så mesteparten av vannet vil i stedet følge tyngdekraften og renne rett gjennom. Det er det samme som gjør at det er lettere å tørke opp vann fra et benk med en fuktig klut enn en tørr. Så løsningen er som andre har skrevet, å vanne før det blir knusktørt. Hvis det har rukket å bli det, må du bare vanne bittelitt av gangen, slik at noe av det blir igjen i jorda, og etterhvert hjelper til å holde på mer av vannet. Endret 15. august 2024 av Capitan Fracassa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hactar Skrevet 15. august 2024 #10 Del Skrevet 15. august 2024 Hva slags jord har du i pottene, og er det lenge siden plantene ble satt i potter? Krukkejord holdet godt på vannet, men kan måtte byttes ut innimellom. Plantene kan også trenge større potter om de ser ut til å vantrives, eller det er mye røtter og lite jord igjen i potten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #11 Del Skrevet 15. august 2024 Mange planter liker godt å tørke ut mellom vanning. Men vanning fra bunnen er bedre enn ovenfra. La jorda trekke til seg alt de klarer. Jeg vanner mine etter å kjenne på tyngden på potta. Lett potte betyr at det er tid for vanning Din jord er blitt hydrofoil som det heter. Vannet renner bare igjennom. Anonymkode: 65de1...4ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #12 Del Skrevet 15. august 2024 Mest sannsynlig fordi du har kjøpt billig jord med mye torv. Anonymkode: ca4b5...72a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #13 Del Skrevet 16. august 2024 Ser at noen skriver at du bare skal la de stå i vann noen minutter. Det mener jeg er helt feil. Du må la planten stå i en skål med vann helt til du ser at den har drukket det den ønsker for den gangen. Dette gjentar du ca en gang i uken (etter hvor varmt det er). Når plantene får stå slik i ro noen timer, så vil de trekke opp det vannet de ønsker, og du vil merke at jorden blir fuktig. Ikke la planten tørke fullstendig ut. Anonymkode: 45058...f40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå