Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gikk nesten et halvt år på omsorgspenger for sykt barn i vår. Grunnet skolen som gjorde barnet mitt syk. Kort fortalt fikk vi fullt medhold fra statsforvalteren og en skriftlig unnskyldning av ledelsen i kommunen. 
Jeg startet på jobb igjen nå, og ble syk med en gang. Går på antibiotika og det går framover. Samtidig tenker legen at jeg skal starte gradvis med jobb fra 50% og bygge meg opp til fullt. 
Kommunal jobb. 
nå er jeg innkalt på møte i kommunen grunnet fraværet mitt og skal diskutere dette og veien videre. 
Bør jeg fortelle at det er kommunen selv som har sendt oss ut i dette og vise til skriftlig unnskyldning vi har fått? 
Og at hadde kommuen gjort jobben sin og vært profesjonell hadde vi ikke stått i en situasjon  med pleiepenger i et halvt år. 
Som forelder har dette vært så krevende at det har vært helt jævlig. 
Føler det er urettferdig jeg blir kalt inn på møte ang fravær. 
Når det er kommunen selv som har påført oss dette. 
Jeg og legen sammen er enig om at jeg skal trappe gradvis opp da jeg ikke går på en smell og det blir for mye. 
Føler dette er en hevn fra kommuens side. 
jeg klaget inn kommunen og fikk medhold, nå kommer hevnen

Anonymkode: dc48f...15c

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hevn faktisk? Hva skal du oppnå med denne så kalte "hevnen"? 

Anonymkode: 42f41...b87

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Så uprofesjonelle håper jeg da inderlig ikke de er.

Endret av Rotemor
  • Liker 2
Skrevet

Du er ikke syk nå pga. kommunens feil så dette ble bare helt merkelig og det vil få deg til å fremstå som en bajas om du drar det frem 

Anonymkode: 50748...faa

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Din arbeidsgiver som er kommunen er pålagt å invitere til dialogmøter med sykmeldte.

Om det ikke er samme enhet som har hatt med omsorgspenger har de ingen ting med saken som det er snakk om.

• Liker 13
  • Nyttig 7
Skrevet

Skal du elte i dette i all evighet da? 

Anonymkode: c6c45...cac

• Liker 4
Gjest takinova
Skrevet

Din arbeidsgiver i kommunen er jo en annen enhet enn den som har behandlet søknadene dine.

Hvis fraværet ditt er der at du ikke fyller stillingen så kan man bli oppsagt.

Skrevet

Jeg forstår at du/dere har vært igjennom en tøff periode og står fortsatt i en vanskelig situasjon. Jeg vil allikevel råde deg til å holde disse to tingene adskilt - til tross for fristelsen til å prøve å forklare det ene med det andre.

Husk at arbeidsgiver, uavhengig av hvem det er, er pålagt å tilrettelegge og ha dialog med syke ansatte. Du som ansatt er på din side pålagt å medvirke til dette. Årsaken til dette er ikke å straffe ansatte eller hevne seg på de, men å korte ned på sykefraværet og få den ansatte tidligere tilbake i jobb.

Hold dialogen med fastlegen og følg rådene han/hun gir, og gjør det som er rett for deg. Ikke gå i detaljer på diagnoser med arbeidsgiver men forhold deg til sykemeldingen som er gitt og planen til deg og fastlege. Vær mottakelig for tilrettelegging men ta det i DITT tempo for å unngå å gå på en smell igjen.

Samtidig, med bakgrunn i din skepsis til kommunen, så hold det saklig men dokumenter. Forvent saklighet tilbake og dokumenter alle avtaler, samtaler og møter. Ha gjerne med deg noen du stoler på om du føler du trenger det på møter, men forhold deg så saklig som mulig.

Lykke til :)

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Nei, det ville jeg overhodet ikke nevnt, det er utrolig usaklig. 

Anonymkode: be399...b56

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du høres ut som en som selv aldri har feil og dytter alt over på andre...

Anonymkode: 10c7c...210

• Liker 4
Skrevet

Du overanalyserer max. Trekk inn piggene og pust...

Gå på møtet og få det ut av verden.

• Liker 3
Skrevet

Kommunen er ikke én enhet. Din leder er vel ikke den som jobbet med barnet ditt? 

På sikt kan du jo vurdere om det ville vært bedre å jobbe et annet sted. 

Anonymkode: 610eb...3f9

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

PS, dialogmøter er arbeidsgiver pålagt å holde. Ikke ta opp det med barnet ditt, snakk om tilrettelegging 

Anonymkode: 610eb...3f9

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ser ikke at det er relevant. Arbeidsgiver er pliktig til å kalle inn til dialogmøte, det handler om å finne måter de kan tilrettelegge på. Altså ønsker de å vite om de kan gjøre noe for å hjelpe deg.

Du kan ta med både fastlege og navrådgiver om du ønsker støtte og/eller hjelp til å tale din sak.

Anonymkode: b96bb...12d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
takinova skrev (50 minutter siden):

Hvis fraværet ditt er der at du ikke fyller stillingen så kan man bli oppsagt.

Nå er hun jo syk og har vært hjemme med omsorgspenger før det, så det du skriver her er bare tull. 

Anonymkode: 4cf0a...929

• Liker 3
Skrevet

Jeg forstår at du er ekstremt bitter. Vi er mange som har opplevd at skolen ikke klarer å møte barnet og gjør det dårligere. Det er forferdelig slitsomt og forferdelig trist. Men din arbeidsgiver skal bare ha et møte med deg for å høre om det er ting som kan tilrettelegges for deg på jobb. Du kan selvsagt fortelle om situasjonen med barnet ditt om du vil, men disse enhetene i kommunene -skolen og jobben din - er adskilt og har ikke noe med hverandre å gjøre. Altså har dette møtet selvsagt ikke noe med klagen til Statsforvalteren å gjøre heller. Dette er vel en pliktig oppfølging ved sykdom og fravær. 

Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå er hun jo syk og har vært hjemme med omsorgspenger før det, så det du skriver her er bare tull. 

Hvis og kan. Det er slett ikke tull. Vi vet ingenting om fraværet før, under eller etter dette. Generelt er arbeidsgivere altså snill med fraværsgjengangere. 

Skrevet

Dette er tull, TS. Din nærmeste leder har plikt til å følge opp sykefravær. Det er ikke en hevn fra kommunen!

Anonymkode: 3a3b7...9e8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette minner meg om han som skulle komme ned på kommunehuset med våpen og "ordne opp" i et vedtak han ikke var enig i...

Anonymkode: a314e...e78

Skrevet

Du er ansatt i kommunen?

Det har ingenting med pleiepengesaken å gjøre - og du fremstår vilt uprofesjonell og litt dum om du drar det opp.

Arbeidsgiver er pliktig å ha møtet 🤷‍♀️

Ta med noen fra fagforening og henvis til legens plan.

I veldig små kommuner skjer mye rart, men uansett får du holde deg profesjonell. 

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...