AnonymBruker Skrevet 15. august #21 Del Skrevet 15. august Jeg har tatt en evnetest som het Matrigma. Det ble til meg beskrevet at utvalget er de som tar testen. Altså er gjennomsnittet (som jeg også kom innunder), i et utvalg som har høyere utdanning osv. enn befolkningen for øvrig. Gjennomsnittlig er derfor bra og det man forventer av en arbeidssøker. Anonymkode: fe23a...d4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august #22 Del Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Bare jeg som synes det er galskap å bruke slike tester i jobbintervju? Jeg scorer godt over gjennomsnittet på IQ tester, men det gjør meg ikke nødvendigvis bedre til jobben jeg søker på. De fordelene jeg har med høyere IQ trenger ikke ha noen betydning for jobben, det er så utrolig mange andre faktorer som teller Anonymkode: ac244...0d5 Testene scorer ikke IQ fordi man skal se hvor smart kandidaten er. Den lager en rapport ut ifra svarene som forteller hvordan man tenker og hvilke logisk beslutninger man tar. Rapportene sier også noe om hvordan man jobber under press når man jobber med tidsbestemte oppgaver. Den kartlegger også om du kun svarer for å være "flink" og det du tror de ønsker å høre eller om svarene faktisk er genuine (noe som ofte vises om man ikke viser kontinuerligtet svar på spørsmål som egentlig betyr det samme). Den rapporten de får er helt annerledes enn de få resultatene man selv får presentert. Alle svar og valg man tar i en slik tester vil påvirke rapporten og si noe om hvem man er og hvordan man tenker. Ingen av svarene er nødvendigvis feil eller dårlige, men de må leses og velges ut ifra hva man trenger i den gitte stillingen. Hvis du skal ansette en person i en anbudsstilling som kun innebærer å svare med tilbud uten spesielt mye kundekontakt så trenger du en person som ikke er avhengig av et sterkt sosialt miljø samt som trives med å jobbe alene og selvstendig. Skal du ansette en person som skal ha kundeansvar og være bedriftens ansikt utad og kun jobbe med sosiale situasjoner så trenger du helt andre kvaliteter. Metodene har selvfølgelig muligheter for feiltolkninger, men det har mennesker som skal vurdere i fysiske intervju også. Å overlate avgjørelser i viktige stillinger kun basert på magefølelse er gambling. Begge prosessene med tester og fysiske intervju utfyller hverandre godt og gir lavere risiko for feilansettelse så lenge man vet hva man ser etter og hvilke kvaliteter man trenger. Anonymkode: c4090...633 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 15. august #23 Del Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Testene scorer ikke IQ fordi man skal se hvor smart kandidaten er. Den lager en rapport ut ifra svarene som forteller hvordan man tenker og hvilke logisk beslutninger man tar. Rapportene sier også noe om hvordan man jobber under press når man jobber med tidsbestemte oppgaver. Den kartlegger også om du kun svarer for å være "flink" og det du tror de ønsker å høre eller om svarene faktisk er genuine (noe som ofte vises om man ikke viser kontinuerligtet svar på spørsmål som egentlig betyr det samme). Den rapporten de får er helt annerledes enn de få resultatene man selv får presentert. Alle svar og valg man tar i en slik tester vil påvirke rapporten og si noe om hvem man er og hvordan man tenker. Ingen av svarene er nødvendigvis feil eller dårlige, men de må leses og velges ut ifra hva man trenger i den gitte stillingen. Hvis du skal ansette en person i en anbudsstilling som kun innebærer å svare med tilbud uten spesielt mye kundekontakt så trenger du en person som ikke er avhengig av et sterkt sosialt miljø samt som trives med å jobbe alene og selvstendig. Skal du ansette en person som skal ha kundeansvar og være bedriftens ansikt utad og kun jobbe med sosiale situasjoner så trenger du helt andre kvaliteter. Metodene har selvfølgelig muligheter for feiltolkninger, men det har mennesker som skal vurdere i fysiske intervju også. Å overlate avgjørelser i viktige stillinger kun basert på magefølelse er gambling. Begge prosessene med tester og fysiske intervju utfyller hverandre godt og gir lavere risiko for feilansettelse så lenge man vet hva man ser etter og hvilke kvaliteter man trenger. Anonymkode: c4090...633 Det kjøres også rene logiske evnetester. Det du beskriver er big5 etc som ser etter konsistens i svar om personlighetstrekk. Ikke logisk deduksjon etc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 15. august #24 Del Skrevet 15. august Jeg jobber i HR. Er sertifisert innen sånne tester Og intervjuer og tester folk nesten daglig. så ja, har god kjennskap til dem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august #25 Del Skrevet 15. august Summeer skrev (9 minutter siden): Det kjøres også rene logiske evnetester. Det du beskriver er big5 etc som ser etter konsistens i svar om personlighetstrekk. Ikke logisk deduksjon etc Det vet jeg, men de logiske evnetestene brukes ikke for å teste ren IQ i stillinger som TS søker på. Det er først og fremst for å se hvordan man tenker. Hadde hun hatt kompetanse eller søkt en stilling som setter høye krav til høy logisk sans så hadde ikke denne tråden vært opprettet... 😊 det samme gjelder personen jeg siterte i innlegget mitt. Ikke at det er noe galt i det 😊 Anonymkode: c4090...633 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå