Gå til innhold

Har noen her erfaring med IQ-test i forbindelse med jobbsøking?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er første gangen jeg må gjennomføre IQ-test i forbindelse med jobbsøking. Jeg trodde først jeg måtte gjennom personlighetstest, men det var visst begge deler. Jeg er nå litt bekymret for at jeg ikke er "smart" nok for jobben, siden jeg scoret gjennomsnittlig på testen, og ikke over gjennomsnittet. Har noen her gjennomført slike tester uten å få "supersmart" resultat, og fått jobben likevel?

Anonymkode: 98e6e...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørs jo helt hva du skal jobbe med. Matematiker og aktuar har andre krav enn hr-folk liksom. Jeg scorer noe over snitt, men det viktigste er å reflektere over eget resultat og ikke poengsummen din. De testene er uansett sånn at du kan øve deg til bedre score om du absolutt vil 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har tatt det. Husk på at i de fleste jobber er det ikke om å gjøre å score høyest mulig. De vil bare se at super tilstrekkelig oppegående i det de tester. Det er du helt sikkert. 

Det er i min erfaring negativt å score for høyt. Jeg scorte i top 2% (de hadde brukt mensa-oppgaver her), og det ble et stort tema på intervjuet, fordi de var bekymret for at jeg ikke ville passe inn. 

Anonymkode: 3aa54...371

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en sånn IQ-test før jeg fikk min nåværende jobb og fikk et godt resultat, uten at jeg tror det hadde så mye å si for at jeg fikk jobben. De to som intervjuet meg (avdelingssjefen og HR-sjefen) var mer opptatt av at man ikke lå under normalområdet, og sa at de selv lå helt på snittet, som de aller fleste gjør. 

Anonymkode: bbc2c...d8f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjennomført slike tester og fått jobb selv om jeg var flau over resultatet på testen. Hvor høye krav som settes kommer an på hvilken arbeidsgiver det er.  Selv tok jeg IQ-test for å få jobb i kundesupport og der var det ikke spesielt høye krav for å få jobb. Var faktisk overrasket over at de hadde en IQ-test. Nå kalte de det ikke en IQ-test, men det var samme spørsmål som i IQ-tester. 

Mitt inntrykk er at mange arbeidsgivere bruker tester som har lite relevans til jobben og i beste fall kun brukes til å luke ut de som er helt uskikket, f.eks om man skulle vært psykisk  utviklingshemmet. 

Anonymkode: 9fae2...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg gjort.

Jeg har tatt ordentlig IQ-test utført av nevrolog over flere dager tidligere, og vet at jeg scorer over normal.

På den ene jobben synes jeg testen var så teit, og jeg tok den sliten og daff en sen kveld, og fikk uten gjennomsnitt.  Fikk jobben.

Neste jobbsøkerunde i samme sektor (finans) hvor jeg scoret over snitt fikk jeg ikke jobben.

Anonymkode: 37855...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det har jeg gjort.

Jeg har tatt ordentlig IQ-test utført av nevrolog over flere dager tidligere, og vet at jeg scorer over normal.

På den ene jobben synes jeg testen var så teit, og jeg tok den sliten og daff en sen kveld, og fikk uten gjennomsnitt.  Fikk jobben.

Neste jobbsøkerunde i samme sektor (finans) hvor jeg scoret over snitt fikk jeg ikke jobben.

snek seg inn en uten. Fikk gjennomsnitt skulle det stå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste vil faktisk ha folk som ligger på snittet eller bittelitt over. Fordi de fleste kollegene vil ligge på det samme, og like barn leker best. Jeg har tatt slike tester for mange jobber, og scorer dessverre ganske høyt. Jeg sier dessverre, fordi det har blitt brukt mot meg ved flere av disse anledningene.

En gang fikk jeg mail om avslag rett etter testen, uten en samtale om det. Så scoren din er positiv.

Anonymkode: 1cc03...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt både personlighetstester (som jeg oppfatter som bare tull og tøys, og STOR variasjon i hva resultatet blir - virker som de vurderes på slump😅 ) og iq-tester (til jobber som man virkelig ikke trenger å være særlig intelligent). Min erfaring er at arbeidsgivere som bruker slike "metoder" gjør det for å fremstå som viktige og spesielle. 

Anonymkode: ea7ba...434

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Har tatt både personlighetstester (som jeg oppfatter som bare tull og tøys, og STOR variasjon i hva resultatet blir - virker som de vurderes på slump😅 ) og iq-tester (til jobber som man virkelig ikke trenger å være særlig intelligent). Min erfaring er at arbeidsgivere som bruker slike "metoder" gjør det for å fremstå som viktige og spesielle. 

Personlighetstester er blant annet tull fordi veldig få vil svare ærlig på en personlighetstest gitt som del av et jobbintervju. Man svarer hva man tror arbeidsgiveren vil høre. 

Er ekstremt naivt å tro noe annet.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

I tillegg blir de lurt av firmaene som selger dem disse testene. Det er big business. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svarene, så det er altså ikke helt håpløst. Hvor fort fikk dere innkalling til intervju etter at dere leverte inn testsvarene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Takk for alle svarene, så det er altså ikke helt håpløst. Hvor fort fikk dere innkalling til intervju etter at dere leverte inn testsvarene?

Intervju var allerede avtalt før jeg fikk tilsendt testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Intervju var allerede avtalt før jeg fikk tilsendt testen.

Ok. Her fikk jeg tilsendt testene tre dager etter søknadsfristen, har enda ikke fått invitasjon til intervju.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettere å jukse på en personlighetstest enn en IQ test 😏

Anonymkode: 1f46c...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her var testene mellom 1 og 2 gangs intervju alle gangene jeg har gjennomført tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I min forrige jobb så hyret jeg inn et rekrutteringsbyrå i forbindelse med noen ansettelsesprosesser. De hadde personlighetstest og "evnetest" som de kalte det i et pakketilbud. For min del var definitivt selve intervjudelen og referanser det jeg la mest vekt på. Jeg såg over evne- og personlighetstestene, men så lenge ingen stakk seg ut i en svært negativ retning, så hadde det lite betydning. Det vil si at man scorte i helt nederste området på evnetesten. Jeg trengte ingen rakettforsker, bare en normalt oppegående person. 

Jeg bruker ikke lenger slike tester i forbindelse med ansettelser, min erfaring er at dersom man kjører grundige intervjurunder vil man ut i prosessen avdekke om vedkommende ikke evner jobben. 

Hadde ikke bekymret meg så mye for disse testene om jeg var deg. Ta den når du er opplagt, har spist godt og har god konsentrasjon. Og fokuser heller på å forbrede deg godt til selve intervjuet. 

Lykke til! 

Anonymkode: 4d505...e8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I min forrige jobb så hyret jeg inn et rekrutteringsbyrå i forbindelse med noen ansettelsesprosesser. De hadde personlighetstest og "evnetest" som de kalte det i et pakketilbud. For min del var definitivt selve intervjudelen og referanser det jeg la mest vekt på. Jeg såg over evne- og personlighetstestene, men så lenge ingen stakk seg ut i en svært negativ retning, så hadde det lite betydning. Det vil si at man scorte i helt nederste området på evnetesten. Jeg trengte ingen rakettforsker, bare en normalt oppegående person. 

Jeg bruker ikke lenger slike tester i forbindelse med ansettelser, min erfaring er at dersom man kjører grundige intervjurunder vil man ut i prosessen avdekke om vedkommende ikke evner jobben. 

Hadde ikke bekymret meg så mye for disse testene om jeg var deg. Ta den når du er opplagt, har spist godt og har god konsentrasjon. Og fokuser heller på å forbrede deg godt til selve intervjuet. 

Lykke til! 

Anonymkode: 4d505...e8c

Takk :) Jeg er enda ikke innkalt til intervju, så det er ikke sikkert det blir noe. Men jeg håper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Min gjetning er at du ikke jobber for spesielt store firma eller i jobber som krever så mye.

Anonymkode: c4090...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare jeg som synes det er galskap å bruke slike tester i jobbintervju? 

Jeg scorer godt over gjennomsnittet på IQ tester, men det gjør meg ikke nødvendigvis bedre til jobben jeg søker på. De fordelene jeg har med høyere IQ trenger ikke ha noen betydning for jobben, det er så utrolig mange andre faktorer som teller

Anonymkode: ac244...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...