AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #1 Skrevet 15. august 2024 Skal til DPS og har fått masse skjemaer å fylle ut. Føler at kanskje 10% av spm er relevant og resten føler jeg er umulig å svare på eller at de ikke beskriver situasjonen min i det hele tatt. Føler alle svar jeg gir er feil og blir bare redd av hele greia. Egentlig vil jeg bare svare at jeg ikke har noen problemer med noe, men da får jeg vel ikke komme. Svarene mine spriker virkelig i alle retninger, på den ene siden svarer jeg ingen arbeidsevne, neste svarer jeg st jeg forventer å jobbe snart. Jeg er både syk og frisk, har både vondt og godt, har god selvtillit og dårlig selvtillit håp og fortvilelse, kraft og utmattelse er sterk og svak gode og dårlige relasjoner Aktiv og passiv Jeg føler meg somatisk syk men har ingen somatisk diagnose Jeg er kanskje psykisk syk men jeg distanserer meg til de psykiske plagene. Tror kanskje at fortidens selv som er med meg og i konflikt med mitt mer modne selv. Anonymkode: 2fc23...bb1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #2 Skrevet 15. august 2024 Det er bedre at du smører litt tykt på enn at du bare krysser av på at du ikke har noen vansker. Det er kanskje distanseringen din til de psykiske vanskene som gjør det vanskelig for deg å svare på spørsmålene? Anonymkode: ad52e...809
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #3 Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er bedre at du smører litt tykt på enn at du bare krysser av på at du ikke har noen vansker. Det er kanskje distanseringen din til de psykiske vanskene som gjør det vanskelig for deg å svare på spørsmålene? Anonymkode: ad52e...809 Ja det kan være en del av det. Jeg er også redd for å ikke bli sett på rett måte. Føler at spørsmål ikke beskriver problemene. Om jeg bare kunne fått en halvtime til å fortelle så ville det vært lettere. Eller skrive en a4 side eller noe. For eksempel lurte de på om jeg har problemer med å delta på aktiviteter i lokalsamfunnet. Og om jeg er alene og isolert. Men jeg vet ikke om det har vært noen aktiviteter her i området jeg gikk glipp av og antageligvis ville jeg valgt å ikke gå. Jeg føler meg ikke ensom og isolert når jeg er alene, jeg føler det bår jeg er sammen med andre. Anonymkode: 2fc23...bb1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #4 Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er bedre at du smører litt tykt på enn at du bare krysser av på at du ikke har noen vansker. Det er kanskje distanseringen din til de psykiske vanskene som gjør det vanskelig for deg å svare på spørsmålene? Anonymkode: ad52e...809 Jeg har en sterk frykt for å smøre tykt på, fordi jeg vet at når jeg blir konfrontert med svarene mine så vil jeg få sterk angst. Jeg blir livredd om en autoritetsperson stiller spørsmål ved om jeg er «såå dårlig» Det pirker rett i mot traume Anonymkode: 2fc23...bb1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #5 Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja det kan være en del av det. Jeg er også redd for å ikke bli sett på rett måte. Føler at spørsmål ikke beskriver problemene. Om jeg bare kunne fått en halvtime til å fortelle så ville det vært lettere. Eller skrive en a4 side eller noe. For eksempel lurte de på om jeg har problemer med å delta på aktiviteter i lokalsamfunnet. Og om jeg er alene og isolert. Men jeg vet ikke om det har vært noen aktiviteter her i området jeg gikk glipp av og antageligvis ville jeg valgt å ikke gå. Jeg føler meg ikke ensom og isolert når jeg er alene, jeg føler det bår jeg er sammen med andre. Anonymkode: 2fc23...bb1 Ang aktiviteter i lokalsamfunnet kan du da svare at du har problemer med å delta, i og med at du skriver at dersom det hadde vært noen aktiviteter så hadde du nok ikke gått. Om du ER alene og isolert, er noe annet enn om du føler deg ensom. Siden du føler deg ensom sammen med andre, regner jeg da med at du faktisk er mye alene og isolerer deg, så da må du svare ja på det. Anonymkode: ad52e...809 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #6 Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ang aktiviteter i lokalsamfunnet kan du da svare at du har problemer med å delta, i og med at du skriver at dersom det hadde vært noen aktiviteter så hadde du nok ikke gått. Om du ER alene og isolert, er noe annet enn om du føler deg ensom. Siden du føler deg ensom sammen med andre, regner jeg da med at du faktisk er mye alene og isolerer deg, så da må du svare ja på det. Anonymkode: ad52e...809 Ja du har rett i det. Jeg føler veldig sterk motvillighet til å plassere meg i formuleringer jeg ikke kjenner meg igjen i. Kanskje på samme måte som om du skal i et viktig jobbmøte og noen ber deg møte opp (som den eneste) i Spicegirls kostyme eller lignende. Anonymkode: 2fc23...bb1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #7 Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har en sterk frykt for å smøre tykt på, fordi jeg vet at når jeg blir konfrontert med svarene mine så vil jeg få sterk angst. Jeg blir livredd om en autoritetsperson stiller spørsmål ved om jeg er «såå dårlig» Det pirker rett i mot traume Anonymkode: 2fc23...bb1 Du blir nok ikke konfrontert med noe av det du har svart, eller at en psykolog vil spørre "er du sååå dårlig egentlig?". Jeg er ikke psykolog, men i jobben min sender jeg ut generelle kartleggingsskjema som har med psykisk helse å gjøre, og det jeg gjør etterpå med disse skjemaene er at jeg kan si "ut i fra disse svarene, viser det en score på xx poeng, og normal score vil være under xx poeng", og så sier jeg også gjerne på hvilke tematikker i skjemaet som er mest fremtredene problematisk for vedkommende. I skjemaene jeg har er det en tallscore, så på de spørsmålene eller utsagnene der det er krysset av veldig høy score kan jeg spørre hva det handler om, for å utforske. Det er ingen mistenksomhet mot at de som svarer på skjemaene er uærlige, og jeg er fullstendig klar over at det kan være vanskelig å svare det man føler er "riktig", men at svarene til sammen kan gi meg en slags pekepinn, sånn at jeg kan hjelpe best mulig. Håper det gir mening for deg Anonymkode: ad52e...809 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #8 Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du blir nok ikke konfrontert med noe av det du har svart, eller at en psykolog vil spørre "er du sååå dårlig egentlig?". Jeg er ikke psykolog, men i jobben min sender jeg ut generelle kartleggingsskjema som har med psykisk helse å gjøre, og det jeg gjør etterpå med disse skjemaene er at jeg kan si "ut i fra disse svarene, viser det en score på xx poeng, og normal score vil være under xx poeng", og så sier jeg også gjerne på hvilke tematikker i skjemaet som er mest fremtredene problematisk for vedkommende. I skjemaene jeg har er det en tallscore, så på de spørsmålene eller utsagnene der det er krysset av veldig høy score kan jeg spørre hva det handler om, for å utforske. Det er ingen mistenksomhet mot at de som svarer på skjemaene er uærlige, og jeg er fullstendig klar over at det kan være vanskelig å svare det man føler er "riktig", men at svarene til sammen kan gi meg en slags pekepinn, sånn at jeg kan hjelpe best mulig. Håper det gir mening for deg Anonymkode: ad52e...809 Takk det gir mening. Sånn sett er det også forståelig at ikke alle spørsmål er relevant. Hvor trykker skoen. Frykten kommer av at jeg i oppvekst ikke har blitt trodd når jeg har fortalt om psykisk eller fysisk smerte. Så det er det jeg forventer når jeg møter en autoritetsfigur. Og det gjør at jeg distanserer meg og sier at alt er bra fordi da slipper jeg å få plagsomme tanker om at jeg skaper meg og sånt. Anonymkode: 2fc23...bb1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #9 Skrevet 15. august 2024 Fylte alt til ingen nytte, Dps avslo meg. Dps er en stor vits. Anonymkode: 24940...c7e
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #10 Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fylte alt til ingen nytte, Dps avslo meg. Dps er en stor vits. Anonymkode: 24940...c7e Fikk du avslag etter at du hadde fylt ut skjemaene? Jeg har fått time, kan den bli kansellert nå, hvis jeg har svart «feil»? Anonymkode: 2fc23...bb1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #11 Skrevet 15. august 2024 Ja, man må være frisk for å være syk. Håper det ordner seg for deg ❤️ Anonymkode: 32654...f89
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #12 Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Fikk du avslag etter at du hadde fylt ut skjemaene? Jeg har fått time, kan den bli kansellert nå, hvis jeg har svart «feil»? Anonymkode: 2fc23...bb1 Nei, du har fått time så den blir ikke avlyst. Ikke få panikk nå ❤️ Fyll ut så godt du kan du, og ta det derfra. Dette går bra. Anonymkode: 32654...f89 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #13 Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Skal til DPS og har fått masse skjemaer å fylle ut. Føler at kanskje 10% av spm er relevant og resten føler jeg er umulig å svare på eller at de ikke beskriver situasjonen min i det hele tatt. Føler alle svar jeg gir er feil og blir bare redd av hele greia. Egentlig vil jeg bare svare at jeg ikke har noen problemer med noe, men da får jeg vel ikke komme. Svarene mine spriker virkelig i alle retninger, på den ene siden svarer jeg ingen arbeidsevne, neste svarer jeg st jeg forventer å jobbe snart. Jeg er både syk og frisk, har både vondt og godt, har god selvtillit og dårlig selvtillit håp og fortvilelse, kraft og utmattelse er sterk og svak gode og dårlige relasjoner Aktiv og passiv Jeg føler meg somatisk syk men har ingen somatisk diagnose Jeg er kanskje psykisk syk men jeg distanserer meg til de psykiske plagene. Tror kanskje at fortidens selv som er med meg og i konflikt med mitt mer modne selv. Anonymkode: 2fc23...bb1 Dine svar bør jo samsvare med legens henvisning, mulig du finner henvisningen under henvisninger eller i journalen din på Helse-Norge.no Liker du ikke skjema og føler at du ikke passer inn så tar du et blant ark og skriver med dine egne ord hvordan du opplever ulikhetene i spørsmålene. Anonymkode: fc7bb...127
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå