Gå til innhold

Vanskelig beslutning om avlivning eller ei

FruBjerke

Anbefalte innlegg

Jeg har en blandingshund på 3,5 år og som hele sitt liv har hatt lavt aktivitetsnivå. Hun er blitt grundig utredet indremedisinsk.  Skulle tro hun hadde ME..... I dag har jeg dratt henne etter meg i 980 meter. Skal til dyrlege senere i dag for å ta røntgen av rygg/hofter. Jeg er i tvil om hennes livskvalitet. Hun gjemmer seg når vi skal ut på tur, så sant hun ikke har hvilt i 8 timer. Hun nekter å bli med i bilen da den muligens er forbundet med lengre tur. Hun er rolig med andre hunder. I det siste er det blitt mer krevende for henne å møte ukjente hunder og å leke med de hun kjenner. Hun spiser normalt. 

Jeg har snakket med dyrlegen om dette på forhånd, men det er jeg alene som må ta beslutningen om dette livet er verdt å leve for henne. Hun orker ikke være med meg på sosiale treff, da piper hun og vil hjem. Hun har separasjonsangst. Sitter i vinduet og våker over gårdsplassen hele dagen, de få fagene jeg jobber, og er utslitt når jeg kommer hjem. 

Er det noen som kan gi meg nyttig tilbakemelding på hvordan de har tatt et slikt vanskelig valg?

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du hage der hun kan gå løs? Funker det bedre med småturer i nabolaget? Spiser hun normalt? Virker hun tilfreds sammen med deg hjemme? Har hun glede av aktivitetstrening som å søke etter godbiter i kjent miljø?

Anonymkode: 5c974...682

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du hage der hun kan gå løs? Funker det bedre med småturer i nabolaget? Spiser hun normalt? Virker hun tilfreds sammen med deg hjemme? Har hun glede av aktivitetstrening som å søke etter godbiter i kjent miljø?

Hun går løs i hagen og kan leke/søke etter godbit i korte perioder. Livet handler om mer enn inni huset og hagen, hun må kunne leve utenfor dette. Når vi to er hjemme, sover hun eller tigger etter godbit. Hun både blir med når jeg inviterer til aktivitet, og nekter ( går og gjemmer seg). Hun har ikke interesse av å se ut av vinduet på hva som skjer. 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det tatt røntgen av rygg? Min hund opplevdes plutselig veldig gammel i væremåten og ble mer og mer passiv. Viste seg at han har spondylose i ryggen. Får nå sprøyte hver måned og er som en helt ny hund!

Anonymkode: dc629...430

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrleger avliver ikke friske dyr. Om en dyrlege er villig til å avlive din hund, så tenker de nok sitt, selv om de lar det være ditt valg. 

Anonymkode: 0117b...cd0

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun vil jo selvfølgelig leve. Kanskje hun trenger noe nytt. Nye mennesker, nye steder, eller ja… ikke bare deg liksom men «annen» input. Lykke til ❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som om hun har mye angst, og at du er hennes eneste familie (trygge havn).

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det tatt røntgen av rygg? Min hund opplevdes plutselig veldig gammel i væremåten og ble mer og mer passiv. Viste seg at han har spondylose i ryggen. Får nå sprøyte hver måned og er som en helt ny hund!

Anonymkode: dc629...430

Skal til røntgen i dag. Så fantastisk at hunden din er blitt bra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glowmustgoon skrev (5 minutter siden):

Hun vil jo selvfølgelig leve. Kanskje hun trenger noe nytt. Nye mennesker, nye steder, eller ja… ikke bare deg liksom men «annen» input. Lykke til ❤️

Hun har ikke bare meg, det er andre som passer henne innimellom. Vi er med på hundetreff/byvandring, er i skogen og treffer folk og dyr. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Høres ut som om hun har mye angst, og at du er hennes eneste familie (trygge havn).

Hun var slik da vi var flere hjemmeboende i familien, også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å sette seg inn i din situasjon.

Men som du selv skriver, livskvalitet.

Hunden er ikke 4 år en gang. OM dyrlegen ikke finner noe galt, tror du hunden (og du) vil ha det bra i 10 år til med det samme som nå? 

Anonymkode: 0a632...1e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dyrleger avliver ikke friske dyr. Om en dyrlege er villig til å avlive din hund, så tenker de nok sitt, selv om de lar det være ditt valg. 

Som sagt skal hun til røntgen i dag, ikke avlivning. Det er dyrlegen som tidligere, uoppfordret, har tatt opp spørsmålet om hennes livskvalitet pga uspesifikke kroniske plager. Jeg har brukt 70 000 kr hittil på å utrede henne, dette er en sum utenom det forsikringen har dekket. For meg går det en økonomisk grense. Jeg har avfunnet meg med situasjonen og VIL IKKE avlive henne. Min intensjon med dette innlegget er å kanskje tenke mer på hennes behov frem for mitt behov for å ha henne i livet mitt. Som dyrlegen sa: tenk på om du ville byttet liv med henne, og dyrevelferd er mer enn å holde hunden i live. 

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte ha min hund i bur når vi var borte. Han følte han måtte passe på hele huset og var helt utslitt når vi kom hjem. Men når jeg tok han i bur så var han en helt annen hund når jeg kom hjem. For sa var det bare buret han måtte passe. Vi har stort hus. Nesten 300 kvm. Men det andre du sliter med har jeg ikke noe råd å komme med. Høres ikke ut som hun har det bra. Håper dere finner ut av det. Og at det går an å fikse. 

Anonymkode: 8193e...97f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er vanskelig å sette seg inn i din situasjon.

Men som du selv skriver, livskvalitet.

Hunden er ikke 4 år en gang. OM dyrlegen ikke finner noe galt, tror du hunden (og du) vil ha det bra i 10 år til med det samme som nå? 

Anonymkode: 0a632...1e2

Jeg ønsker henne frisk. En periode i sommer tenkte jeg at hun sikkert bare er en lat hund, og at jeg får innrette meg deretter. Men, hun viser tydelig at det er krevende å gå 1 km pr tur, og toppen 3 km og da nekter hun aktivitet resten av dagen/neste døgn. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruBjerke skrev (2 minutter siden):

Som sagt skal hun til røntgen i dag, ikke avlivning. Det er dyrlegen som tidligere, uoppfordret, har tatt opp spørsmålet om hennes livskvalitet pga uspesifikke kroniske plager. Jeg har brukt 70 000 kr hittil på å utrede henne, dette er en sum utenom det forsikringen har dekket. For meg går det en økonomisk grense. Jeg har avfunnet meg med situasjonen og VIL IKKE avlive henne. Min intensjon med dette innlegget er å kanskje tenke mer på hennes behov frem for mitt behov for å ha henne i livet mitt. Som dyrlegen sa: tenk på om du ville byttet liv med henne, og dyrevelferd er mer enn å holde hunden i live. 

Jeg måtte avlive min hund jeg å. Men han var mye eldre enn din. Verste jeg har gjort. Lell om jeg vet at det ikke var noe liv for han lenger. Men noen ganger så må man sette hunden først og ikke våre følelser. For jeg hadde jo ikke lyst å miste han. Han var jo hele livet mitt. Men det var det beste for han. Så fikk jeg bare jobbe meg gjennom sorgen. Og det har jeg klart. Men er glad for at urna hans er her hos meg. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg måtte ha min hund i bur når vi var borte. Han følte han måtte passe på hele huset og var helt utslitt når vi kom hjem. Men når jeg tok han i bur så var han en helt annen hund når jeg kom hjem. For sa var det bare buret han måtte passe. Vi har stort hus. Nesten 300 kvm. Men det andre du sliter med har jeg ikke noe råd å komme med. Høres ikke ut som hun har det bra. Håper dere finner ut av det. Og at det går an å fikse. 

Hun ble roligere hjemme når hun kunne gå fritt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg måtte avlive min hund jeg å. Men han var mye eldre enn din. Verste jeg har gjort. Lell om jeg vet at det ikke var noe liv for han lenger. Men noen ganger så må man sette hunden først og ikke våre følelser. For jeg hadde jo ikke lyst å miste han. Han var jo hele livet mitt. Men det var det beste for han. Så fikk jeg bare jobbe meg gjennom sorgen. Og det har jeg klart. Men er glad for at urna hans er her hos meg. 

Ja, du skriver det jeg tenker. Man må ta noen vanskelige valg av og til. Fint å ha urnen med han!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en veldig vanskelig situasjon, og er egentlig umulig å si over KG hva som er riktig. Men jeg lurer på om du har prøvd hundetrener eller hundepsykolog? Om hun fungerer bedre hjeme/alene en på tur og sammen med andre, så er det kanske angst som sliter henne ut? En adferdsproblem ekspert kan komme hjem til deg å vurdere om det kan skyldes noe slikt som dere kan trene på. En ekspert kan kansje også vurdere adferden til hunden og si noe om livskvalitet. Kansje du kan føle deg litt trygere på valget dit om du ikke må ta det helt allene. Vill anbefale Cannis om du bor i nærheten av en av deres hundeskoler!  

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

ER det en frisk hund som beskrives syns du? 

Anonymkode: e1797...fd2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er for lite informasjon her til å bestemt mene at avliving er det beste.   Bare 3,5 år...
Du skriver at hun er blitt grundig utredet, men slik jeg forstår det , så er det ikke funnet noe galt med henne. Hun altså ingen sykdommer. 
Hvilke raser er hun blanding av  ?
Er det tatt blodprøver av vitaminer og mineraler for å se om hun har mangler ?
Hva forer du henne med ?
Oppfatter du henne som uten livsglede ?
Har du brukt samme dyrlege hele tiden ?

Anonymkode: 0d287...958

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...