Gå til innhold

Tidsbegrenset spising i hverdagen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har IBS, og har merket at magen er mye bedre i helger/ferier. Har tenkt at det kanskje har sammenheng med stress, men kom over en artikkel med Marit Kolby i Aftenposten om dette med tidsbegrenset spising. Så da tenkte jeg over at jeg i helger og ferier spiser tre solide måltider daglig og lar det gå flere timer mellom hver gang jeg spiser, mens jeg i hverdagen spiser oftere. Hun hadde visst selv slitt med IBS, og ble bedre etter å justere ned til 2-3 måltider. Så jeg ønsker å teste og spise som jeg gjør i helgen, i hverdagen. 

Skjønner at jeg ikke er så løsningsorientert av meg når jeg må lage meg en tråd om det her, men håper noen kanskje har noen tips til meg🙊 Har prøvd denne uken, og jeg får det ikke helt til! I hverdagene er dagene så mye lengre, generelt et jevnt høyere aktivitetsnivå og det går så mange timer uten mat hvis jeg skal spise 3 ganger (2 ganger kan jeg bare glemme). Jeg er 30 år og veier 50-51 kg og har tidligere gått på noen smeller der jeg har blitt altfor tynn, og må være forsiktig så jeg ikke havner der igjen. Det gjør det litt vanskeligere. På jobb har vi lunsj klokken 11, og jeg klarer ikke å vente helt til det. Da blir jeg skjelven og uvel. Liker best å spise frokost når jeg kommer på jobb, er da jeg først er ordentlig sulten, men da er det jo ikke så lenge til klokken er 11.. blir jo bare tull det her🙄 Og fra lunsj til middag er det jo så mange timer at jeg ikke helt klarer å se hvordan man ikke skal klare å spise noe i mellom, særlig hvis man trener som jeg liker å gjøre etter jobb?

Er det mulig å få til i en hektisk hverdag? Har egentlig tro på at å gi tarmen pauser fra mat er fornuftig, men synes det er litt vanskelig å få det til i praksis. Noen som spiser på denne måten? Setter stor pris på innspill☺️

Anonymkode: 2d874...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiser du ordentlig mat da? Hvis du spiser det så skal det ikke være noe problem å holde seg til 3 måltider i løpet av en dag.

Anonymkode: 6d82c...456

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Spiser du ordentlig mat da? Hvis du spiser det så skal det ikke være noe problem å holde seg til 3 måltider i løpet av en dag.

Anonymkode: 6d82c...456

Ja, gjør jo det. God sammensetning av protein, fett, langsomme karbohydrater.. Men fra kl 11 til kl 18-19 blir det litt for lenge uansett hva jeg spiser føler jeg. Eventuelt må jeg jo droppe lunsj med kollegaene på jobb da, men det er jo litt kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig kulturen i Norge som har lunsj altfor tidlig?😆 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når spiser du frokost? 

Jeg tenker at du kan spise en skikkelig frokost når du kommer på jobb,( 8?) ikke spise kl 11 ( men skravle med dine kollegaer allikevel), vente til 13-14 og spise lunsj ved pulten og spiste middag 18-19

Alternativt spise frokost kl 11, "lunsj" kl 16, og middag 19-20

Selv spiser jeg første måltid kl 11 på jobb og middag 16-17 og ikke mer før neste dag i hverdagene. 

I helgene blir det frokost 09-10, snacks 14 og middag 17-18

Anonymkode: 9b81f...909

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye spiser du til måltidene, da? Jeg tester ut litt rundt Marit Kolby sine råd selv, både for å se om det bedrer min IBS og nattesøvn. Hadde aldri trodd jeg skulle klare såpass lenge mellom måltidene som nå. Men det krever at jeg spiser meg skikkelig mett til måltidene. Altså en solid lunsj og middag. Spiser en ganske liten frokost.

Er opptatt at å spise mat jeg blir ordentlig mett av, og kun mat laget fra bunnen (baker også eget brød). Hvis jeg spiser lys pasta med saus til middag, blir jeg liksom sulten igjen nesten med en gang. Men ved å tenke mer på hva som metter godt, merker jeg at jeg kan gå fra middag rundt kl 18 til neste dag uten å være særlig sulten. Kunne kanskje droppet frokost, men starter dagen rett på tidlige møter ledet av meg, hvor jeg føler press på å være skikkelig skjerpet (noe jeg innbiller meg at jeg er mer når jeg har spist noe til frokost). 

Anonymkode: bb7c3...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser første måltid ca kl 12-13, og så spiser jeg middag ca kl 18 kanskje. 

Har ikke IBS, men det funker fint for meg så lenge jeg passer på sammensetningen i måltidene. Er overvektig, da, driver og går ned.

Anonymkode: c7399...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor mye spiser du til måltidene, da? Jeg tester ut litt rundt Marit Kolby sine råd selv, både for å se om det bedrer min IBS og nattesøvn. Hadde aldri trodd jeg skulle klare såpass lenge mellom måltidene som nå. Men det krever at jeg spiser meg skikkelig mett til måltidene. Altså en solid lunsj og middag. Spiser en ganske liten frokost.

Er opptatt at å spise mat jeg blir ordentlig mett av, og kun mat laget fra bunnen (baker også eget brød). Hvis jeg spiser lys pasta med saus til middag, blir jeg liksom sulten igjen nesten med en gang. Men ved å tenke mer på hva som metter godt, merker jeg at jeg kan gå fra middag rundt kl 18 til neste dag uten å være særlig sulten. Kunne kanskje droppet frokost, men starter dagen rett på tidlige møter ledet av meg, hvor jeg føler press på å være skikkelig skjerpet (noe jeg innbiller meg at jeg er mer når jeg har spist noe til frokost). 

Jeg spiser det jeg har lyst på/ samboer har laget til middag. Lunsj er 2-3 knekkebrød med pålegg. 

Hvis det viser seg at middagen ble litt lite mettende blir dette et par knekkebrød til kveld. Skjer kanskje 3-5 ganger pr mnd.  

Jeg kan også fint trene før jobb, og fortsatt ikke spise før lunsj.  Drikker kun kaffe/ vann tidlig på dagen, og merker ingen forskjell om jeg spiser før møter/ viktige hendelser eller ikke.  (Spiser jeg før lunsj er jeg mer sulten til lunsj enn om jeg ikke spiser. Og spiser jeg etter kl 19 på kvelden er jeg dritsulten nesten morgen.  Typisk seminarer med sen middag, da er hotellfrokosten god å finne neste morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg spiser det jeg har lyst på/ samboer har laget til middag. Lunsj er 2-3 knekkebrød med pålegg. 

Hvis det viser seg at middagen ble litt lite mettende blir dette et par knekkebrød til kveld. Skjer kanskje 3-5 ganger pr mnd.  

Jeg kan også fint trene før jobb, og fortsatt ikke spise før lunsj.  Drikker kun kaffe/ vann tidlig på dagen, og merker ingen forskjell om jeg spiser før møter/ viktige hendelser eller ikke.  (Spiser jeg før lunsj er jeg mer sulten til lunsj enn om jeg ikke spiser. Og spiser jeg etter kl 19 på kvelden er jeg dritsulten nesten morgen.  Typisk seminarer med sen middag, da er hotellfrokosten god å finne neste morgen. 

For meg hadde 2-3 knekkebrød til lunsj hvertfall gjort det vanskelig å klare meg til middag. For meg er det mye bedre med enten en mettende salat (tenker avocado, kikerter, egg, tunfisk, nøtter pluss div andre grønnsaker (ikke nødvendigvis alt dette samtidig) eller en lettere salat med et grovt rundstykke ved siden av. Eller middagsrester. Jeg merker hvertfall at hvis jeg skal spise sjelden, må måltidene føre til skikkelig metthet. Og da tåler jeg bedre å gå lengre uten mat. Og det føles som totalen av inntak dagen før avgjør om jeg feks kunne klart meg uten frokost neste dag, selv om jeg ikke har testet det ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser to ganger om dagen og det holder i massevis. Mye bedre i magen nå enn før da jeg drev og spiste flere måltider.

Anonymkode: 4da97...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å lese boken til Marit Koldby om du er interessert i å gå mer i dybden om tidsbegrenset spising, ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...