Gå til innhold

Enorm matlyst og rask vektoppgang i andre trimester

Anbefalte innlegg

Skrevet

I første trimester gikk jeg ikke opp i vekt. Nå er jeg 19 uker og har gått opp 5 kilo. Det er ikke ille i seg selv, men de siste to ukene har jeg gått opp rundt 1,5 kilo i uka og bekymrer meg om vekten går opp like mye fremover.

Spiser også veldig mye mer enn før svangerskapet. Spiser 2 brødskiver mer i løpet av en dag, så jeg vet jeg spiser mer kalorier ekstra enn det som er anbefalt i andre trimester. Er så sulten at jeg har vondt i magen til lunsjtid og middagstid... 

Hvis vektoppgangen fortsetter med 1,5 kilo i uka så kommer jeg jo til å bli alt for stor. Samtidig vet jeg ikke hva jeg skal gjøre fordi jeg er så ekstremt sulten og blir dårlig av å ikke spise. Jeg kan ikke spise mer grovt eller mer grønnsaker enn jeg gjør, fordi jeg har IBS og blir dårlig av det.

Jeg har ikke neste kontroll før i uke 24 og er redd vekten løper løpsk til da. 

Anonymkode: 48143...d33

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn var det for meg også, la faktisk på meg 10 kg i løpet av andre trimester (og 4 i første). La på meg 0 i tredje trimester. Det er altså ikke sånn at man alltid legger jevnt på seg hele svangerskapet, det kan gå i rykk og napp. Hvis du er så sulten som du beskriver ville jeg ikke tenkt så mye på de ekstra brødskivene.

Så tenker jeg at det kan være en idé å kontakte jordmor for en liten prat, siden dette er noe du stresser over og det er så lenge til neste time? For mange (inkludert meg selv) er det skummelt å legge på seg så mye, men som oftest er det bare det kroppen trenger. Jordmor kan sikkert trygge deg enda mer. I noen tilfeller kan også rask vektøkning være tegn på andre ting (men jeg ville ikke bekymret meg), så det kan være greit at jordmor er oppmerksom på det.

Anonymkode: aaf22...057

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.8.2024 den 9.22):

Sånn var det for meg også, la faktisk på meg 10 kg i løpet av andre trimester (og 4 i første). La på meg 0 i tredje trimester. Det er altså ikke sånn at man alltid legger jevnt på seg hele svangerskapet, det kan gå i rykk og napp. Hvis du er så sulten som du beskriver ville jeg ikke tenkt så mye på de ekstra brødskivene.

Så tenker jeg at det kan være en idé å kontakte jordmor for en liten prat, siden dette er noe du stresser over og det er så lenge til neste time? For mange (inkludert meg selv) er det skummelt å legge på seg så mye, men som oftest er det bare det kroppen trenger. Jordmor kan sikkert trygge deg enda mer. I noen tilfeller kan også rask vektøkning være tegn på andre ting (men jeg ville ikke bekymret meg), så det kan være greit at jordmor er oppmerksom på det.

Anonymkode: aaf22...057

Takk, skal se det an litt. Jordmor er på ferie så da blir det evt legen min jeg må til. Har lest at veldig rask vektoppgang kan være svangerskapsforgiftning. Føler meg pløsete i beina og. Ser det an en liten uke tenker jeg.. 

Skrevet

Jeg hadde det også sånn. Appetitten kom i andre trimester. Gikk faktisk opp over 20 kg i svangerskapet. Stresset selv veldig med det, men jordmoren min beroliget meg og sa at det kom til å gå helt fint. Gikk ned 13 kg kort tid etter fødsel. De resterende 7 kilo mista jeg gradvis i permisjonen – ca ett kilo i måneden, og var på startvekt da jeg var ferdig mer perm og tilbake i jobb. 

Poenget mitt er: hvis du i utgangspunktet er normalvektig og lever noenlunde sunt, så ville jeg ikke stressa nevneverdig over dette!☺️

Anonymkode: 5bfa8...db0

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg hadde det også sånn. Appetitten kom i andre trimester. Gikk faktisk opp over 20 kg i svangerskapet. Stresset selv veldig med det, men jordmoren min beroliget meg og sa at det kom til å gå helt fint. Gikk ned 13 kg kort tid etter fødsel. De resterende 7 kilo mista jeg gradvis i permisjonen – ca ett kilo i måneden, og var på startvekt da jeg var ferdig mer perm og tilbake i jobb. 

Poenget mitt er: hvis du i utgangspunktet er normalvektig og lever noenlunde sunt, så ville jeg ikke stressa nevneverdig over dette!☺️

Anonymkode: 5bfa8...db0

Takk! Synes bare det er rart at det går så fort opp. Det er snakk om 200-300 gram opp hver eneste dag for tiden. Føler ikke at det er normalt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.8.2024 den 9.11):

I første trimester gikk jeg ikke opp i vekt. Nå er jeg 19 uker og har gått opp 5 kilo. Det er ikke ille i seg selv, men de siste to ukene har jeg gått opp rundt 1,5 kilo i uka og bekymrer meg om vekten går opp like mye fremover.

Spiser også veldig mye mer enn før svangerskapet. Spiser 2 brødskiver mer i løpet av en dag, så jeg vet jeg spiser mer kalorier ekstra enn det som er anbefalt i andre trimester. Er så sulten at jeg har vondt i magen til lunsjtid og middagstid... 

Hvis vektoppgangen fortsetter med 1,5 kilo i uka så kommer jeg jo til å bli alt for stor. Samtidig vet jeg ikke hva jeg skal gjøre fordi jeg er så ekstremt sulten og blir dårlig av å ikke spise. Jeg kan ikke spise mer grovt eller mer grønnsaker enn jeg gjør, fordi jeg har IBS og blir dårlig av det.

Jeg har ikke neste kontroll før i uke 24 og er redd vekten løper løpsk til da. 

Kokt egg, metter det samtidig som det er snilt mot magen? Ikke veldig mye kalorier heller

Anonymkode: 1c02b...618

Skrevet

Passer/tenker du på HVA du spiser da? Mer proteiner og næringstett mat for å mette mer ect. Sjekket for svangerskapsdiabetes?

Skrevet
Millinea skrev (Akkurat nå):

Passer/tenker du på HVA du spiser da? Mer proteiner og næringstett mat for å mette mer ect. Sjekket for svangerskapsdiabetes?

Jeg er 19 uker på vei. De sjekker ikke for svangerskapsdiabetes før i uke 28 med glukosebelastning. Har lest at så rask vektøkning kan være tegn på preeklampsi, men blodtrykket mitt var helt fint for 1 uke siden. Ikke tatt urinprøve siden uke 15, og neste er i uke 24. 

Tenker absolutt over hva jeg spiser. Jeg tenker over det hele tiden nå som jeg går opp så mye. Spiser grove knekkebrød til lunsj med leverpostei, makrell i tomat, egg, avokado etc, men må spise 4 knekkebrød for at det skal holde til middag.. Spiser en helt normal porsjon middag. Mellommåltid mellom frokost og lunsj er frukt og bær eller tomater for eksempel. Så spiser jeg bare 1 brødskive til kvelds. Trener gjør jeg og.

Likevel fyker vekten opp, og jeg kan ikke forstå at det skal være pga det jeg spiser. Hvis jeg skal gå opp 1,5 kilo i fettvekt på en uke må jeg spise ca 10.000 kalorier mer enn jeg forbrenner hver uke. Det er snakk om 2000 kalorier ekstra per dag. Jeg spiser vel 1500-2000 kalorier tilsammen på en hel dag slik det er.

Skrevet

Er nok også mye annet enn mat som gjør at du legger på deg. Brystene vokser, babyen vokser osv. Vanskelig å føle på sult, men pass på at du spiser mat som metter. Er det grove skiver med proteinrikt pålegg? Hva spiser du i løpet av en dag? Jeg ville ha passet på litt, så man ikke får overskudd av energi på sikt. Er vel ca 300 kcal ekstra man trenger i 2 trimester. Så ei brødskive eller noe annet er helt innafor.

Spoiler

• Liker 1
Skrevet
AlternativX skrev (1 minutt siden):

Er nok også mye annet enn mat som gjør at du legger på deg. Brystene vokser, babyen vokser osv. Vanskelig å føle på sult, men pass på at du spiser mat som metter. Er det grove skiver med proteinrikt pålegg? Hva spiser du i løpet av en dag? Jeg ville ha passet på litt, så man ikke får overskudd av energi på sikt. Er vel ca 300 kcal ekstra man trenger i 2 trimester. Så ei brødskive eller noe annet er helt innafor.

Vis skjult innhold

Jeg kan ikke spise grove brødskiver i tillegg til de grove knekkebrødene jeg spiser ila en dag. Så de to skivene jeg spiser, er glutenfrie havreskiver. Hvis jeg spiser mer grovt enn jeg gjør, får jeg mye mer diaré enn jeg allerede har. Jeg skreiv i innlegget over ca hva jeg spiser. Jeg spiser gjerne en skive til frokost med et glass juice, fire knekkebrød til lunsj, normal porsjon middag og en skive til kvelds. Så spiser jeg frukt og bær mellom frokost og lunsj, og kanskje en liten yoghurt så jeg ikke skal besvime eller kaste opp før jeg får spist middag.

Jeg går og er skrubbsulten store deler av dagen fordi jeg prøver så godt jeg kan å begrense matinntaket. Har lest at man ikke bør være så opphengt i kalorier som gravid, men jeg har ikke annet valg når vekten øker så ekstremt. Jeg tenker å gå til legen i neste uke hvis jeg fortsetter å gå opp 200-300 gram daglig, mtp preeklampsi.

Hilsen TS.

Skrevet

Det er veldig vanlig å få økt matlyst i andre trimester. Starten av svangerskapet er ofte preget av mer ubehag og kvalme, når det avtar øker ofte matlysten igjen. 
Du kommer ikke til å legge på deg likt gjennom hele svangerskapet. Og om du er bekymret for svangerskapsforgiftning er det noe som skjer på slutten av svangerskapet. Da legger man ofte på seg veldig mye på svært kort tid, gjerne mye vann. Samtidig som høyt blodtrykk og proteiner i urinen. 
Jeg fikk svangerskapsforgiftning i uke 38. Jeg hadde ikke lagt på meg ekstra utover det normale, men hadde proteiner og blodtrykk. 
Noen brødskiver til eller fra er ikke det som utgjør den store vektoppgangen. 
ved svangerskapsforgiftning er det vannmengden som økes og ikke maten 

Anonymkode: ad056...6ce

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg kan ikke spise grove brødskiver i tillegg til de grove knekkebrødene jeg spiser ila en dag. Så de to skivene jeg spiser, er glutenfrie havreskiver. Hvis jeg spiser mer grovt enn jeg gjør, får jeg mye mer diaré enn jeg allerede har. Jeg skreiv i innlegget over ca hva jeg spiser. Jeg spiser gjerne en skive til frokost med et glass juice, fire knekkebrød til lunsj, normal porsjon middag og en skive til kvelds. Så spiser jeg frukt og bær mellom frokost og lunsj, og kanskje en liten yoghurt så jeg ikke skal besvime eller kaste opp før jeg får spist middag.

Jeg går og er skrubbsulten store deler av dagen fordi jeg prøver så godt jeg kan å begrense matinntaket. Har lest at man ikke bør være så opphengt i kalorier som gravid, men jeg har ikke annet valg når vekten øker så ekstremt. Jeg tenker å gå til legen i neste uke hvis jeg fortsetter å gå opp 200-300 gram daglig, mtp preeklampsi.

Hilsen TS.

Ok, men høres ut som du spiser normale mengder, så da ville jeg ikke brydd meg så mye over vekta. Spise litt ekstra når sulten blir for mye. Preeklampsi så tidlig er ikke veldig vanlig, men absolutt ta en sjekk hvis du er bekymret! Tror dette stabiliserer seg🙂

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...