AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #1 Skrevet 15. august 2024 Inspirert av en annen tråd her inne med diskusjon rundt låst eller åpen inngangsdør til boligblokk lurer jeg på hva som forventes av de/vi som bor i en blokk med låst inngangsdør dersom noen man ikke vet hvem er skal inn døren til blokken du bor i? Jeg tenker da at du i det tenkte scenarioet enten 1) Er på vei inn døren og personen kommer rett bak deg eller 2) Du er på vei ut og personen står ute og er på vei inn. Det er vel naturlig å holde døren åpen? Eller skal man starte ett lite forhør og spør om personen bor der eller hvem de kjenner? Personen kan så fall lett lyve og man har jo aldri noen garanti og det ville vel kanskje vært ganske merkelig ting å gjøre? Jeg aner ikke? Hva er deres mening og/eller erfaring med dette? Anonymkode: 7c900...6d5 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #2 Skrevet 15. august 2024 Hvis det er et helt ukjent fjes, ville jeg ha spurt om vedkommende har en avtale med noen. Jeg kjenner selvsagt ikke alle beboere i boligkomplekset, men det er litt preventivt at en kan få spørsmålet. Det er eier som skal slippe inn, ikke andre. Jeg har for eksempel alltid brikken klar når jeg kommer til døren, så selv om noen andre allerede har åpnet den, vil de se at jeg har brikke. Hvis noen blir sure for å bli spurt om tilhørighet, er det bare å vise til at det har vært sluppet inn mennesker som har besøksforbud tidligere, noe som er veldig uheldig, og at det er bestemmelse fra styret. Anonymkode: 4e380...6c9 5
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #3 Skrevet 15. august 2024 Spør hvem de skal til og sier de må vente til vedkommende kommer og henter de. Folk som blir sure for det har nesten alltid ingenting der å gjøre… Anonymkode: 9939c...88a 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #4 Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Spør hvem de skal til og sier de må vente til vedkommende kommer og henter de. Folk som blir sure for det har nesten alltid ingenting der å gjøre… Anonymkode: 9939c...88a Så en slipper ikke inn hvis en er der for å hente post / vanne planter for foreldre, eller skal hente klær/medisiner for beboer som er havnet på sykehuset ? For da kan ikke beboer komme ned og hente deg. Anonymkode: 912ac...f42 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #5 Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så en slipper ikke inn hvis en er der for å hente post / vanne planter for foreldre, eller skal hente klær/medisiner for beboer som er havnet på sykehuset ? For da kan ikke beboer komme ned og hente deg. Anonymkode: 912ac...f42 Men da har man sikkert nøkkel? Anonymkode: 73196...d1e 8 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #6 Skrevet 15. august 2024 Det har vært MYE problemer de stedene jeg har bodd sentralt i Oslo, så det har vært strengt forbudt å slippe inn uvedkommede. Ser det jo an da, jeg tar det på magefølelsen. Så er jo ikke den idiotisikker da, men.. Vil du komme deg inn i en blokk, så være en ung velkledd kvinne, gjerne med barnevogn. Så vil folk holde døren oppe for deg. Jeg husker en gang jeg smalt igjen porten etter meg, og en litt eldre kvinne kom halsende etter og bedende ba meg åpne for henne. Hun så ut for meg litt ut som en tigger, men hun kunne jo også bare vært noens mor eller bestemor for alt jeg visste. Jeg følte meg super-rasistisk, men jeg viste til at vi ikke fikk lov til å slippe inn noen som helst folk vi ikke kjente og beklagde. Og hadde vondt i magen etterpå og syntes synd på henne. Litt senere popper det opp en melding på Facebook-gruppen for sameiet at det står en tigger ute i bakgården som har tatt seg inn i noen oppganger og går rundt og ringer på og spør om penger. Det var jo henne da, som hadde kommet seg inn til slutt. Anonymkode: 47deb...b47 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #7 Skrevet 15. august 2024 Slipper ingen inn med mindre jeg vet de hører til i bygget. Jeg synes det kan være ubehagelig å avvise, spesielt om det er personer som ser litt ustabile ut, men da får jeg heller late som om jeg har glemt nøkkel og gå tilbake til leiligheten/bilen uten å åpne døra. For mange år siden opplevde en kamerat at naboen hans ble drept av noen som ble sluppet inn i bygget, så selv om de fleste sikkert har gode hensikter ville jeg aldri tatt sjanser med de andre beboernes sikkerhet på den måten. Anonymkode: d98ce...dff 3
powerpuffen Skrevet 15. august 2024 #8 Skrevet 15. august 2024 Spør hvem de skal til. Ser på postkassene om navnet står der. Hvis ja, så slipper jeg inn. Hvis nei, så ber jeg de vente.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #9 Skrevet 15. august 2024 Jeg slapp ikke inn noen når jeg bodde i blokk. Jeg bodde i «kjelleren» altså inngang ved meg og inngang i «andre» etasje. Jeg ante ikke hvem som bodde lenger opp enn meg. Siden det var sjeldent folk brukte den inngangen ved oss. Sorry. Jeg kjenner deg ikke. Stenge regler for å slippe inn folk er det å si. Og hvis dem bor der sp vet man jo at man ikke vil ha folk i blokka som man ikke kjenner. Så rart å bli sur da tenker jeg. Anonymkode: e743a...521 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #10 Skrevet 15. august 2024 Ble stanset slik av en persom som var på vei ut, som spurt hvor jeg skulle. Jeg har nøkkel til mammas leilighet. Hun var relativt ny i blokka. Jeg orket heller ikke å bli avhørt så jeg ventet til døra ble lukket og låst. Da låste jeg meg inn. Men etterpå kommer den personen inn etter meg, ser på at jeg henter posten. Og blir med opp i etasjene og ser på at jeg låser meg inn i mammas leilighet. Bor det mange nevrotiske mennesker i blokk? Jeg orket ikke å stå til rette for fremmede, ergo følger man med selv med nøkkel? Anonymkode: 42ae2...21b 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #11 Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men da har man sikkert nøkkel? Anonymkode: 73196...d1e Ja jeg har egen nøkkel. Det jobber ingen portvakt i blokken hennes, døren er som regel alltid låst og en bruker enten nøkkel eller kode for å komme inn. Anonymkode: 912ac...f42
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #12 Skrevet 15. august 2024 Opplevde innbruddsraid fordi noen slapp inn en søt, ung kvinne som skulle «mate bestemors katt». Etter at beboer var gått videre slapp den fremmede kvinnen inn en gjeng menn som hadde stått rundt hjørnet. Overvåkningsbildene viser veldig tydelig at hun slipper dem inn. Etter det tok styret en alvorsprat og sa strengt at ingen skal slippe inn noen med mindre du 100% kjenner dem. Naboen som du kjenner etter mange år kan du slippe inn, men den nyinnflyttede naboen du er litt usikker på om du kjenner igjen skal ikke slippes inn. Og aldri slippe inn sivilkledd «politi» som ikke har ID. Anonymkode: e178c...e66 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #13 Skrevet 15. august 2024 Bor ikke i blokk, men ville sagt «hei, jeg kjenner ikke deg igjen, så det er fint om du ringer på til den du kjenner for å komme inn». Trenger ikke noe lengre forhør. Anonymkode: 831a3...d84 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #14 Skrevet 15. august 2024 Jeg kjenner til alle beboeres ansikter i min blokk, men så er det barnebarn og annen familie som jeg ikke kjenner. I tillegg kommer fagfolk som skal gjøre en jobb. Jeg gjør det likt med alle og ber dem om å ringe på og hvis ingen svarer, heller ikke på mobil, så må de komme igjen en annen dag, for ingen skal gå rundt i blokken sånn uten videre. Svares det ikke i leilighetene, så må de kontakte vedkommende på annet vis. Vi har også hatt uroligheter med folk på flukt, politi og ambulanse ang. folk som kom og gikk og ikke bodde her. Når beboer har hatt besøk og disse skal gå, så skal de følges ut av beboer og ytterdøren skal lukkes forsvarlig etter dem. Det er hver beboers ansvar. Ikke alle bryr seg om dette og lukker fritt inn folk som skal selge aviser, lodder, tigge panteflasker eller andre ting på hver dør og dette er ikke ønskelig og heller ikke lov. Hvis ingen skal til meg, eller er kjentfolk i blokka, så lukker jeg ikke opp. Takk for kikkehullet døra. Anonymkode: 59bdc...88c 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #15 Skrevet 15. august 2024 Her har alle fått beskjed om å aldri slippe inn ukjente og be de om å ringe på dørklokke til leiligheten de skal til, be de vente på at den de skal besøke kommer og slipper inn. Evt be de låse seg inn selv med nøkkel. Særlig om det er ukjente ansikter. Naboer jeg kjenner ansiktet til slipper jeg såklart inn når jeg har låst opp. Anonymkode: da324...aec 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #16 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg kjenner til alle beboeres ansikter i min blokk, men så er det barnebarn og annen familie som jeg ikke kjenner. I tillegg kommer fagfolk som skal gjøre en jobb. Jeg gjør det likt med alle og ber dem om å ringe på og hvis ingen svarer, heller ikke på mobil, så må de komme igjen en annen dag, for ingen skal gå rundt i blokken sånn uten videre. Svares det ikke i leilighetene, så må de kontakte vedkommende på annet vis. Vi har også hatt uroligheter med folk på flukt, politi og ambulanse ang. folk som kom og gikk og ikke bodde her. Når beboer har hatt besøk og disse skal gå, så skal de følges ut av beboer og ytterdøren skal lukkes forsvarlig etter dem. Det er hver beboers ansvar. Ikke alle bryr seg om dette og lukker fritt inn folk som skal selge aviser, lodder, tigge panteflasker eller andre ting på hver dør og dette er ikke ønskelig og heller ikke lov. Hvis ingen skal til meg, eller er kjentfolk i blokka, så lukker jeg ikke opp. Takk for kikkehullet døra. Anonymkode: 59bdc...88c Så en har altså ikke lov til å vanne planter/ ta inn post for familie som er på ferie i blokken din ? For de svarer selvfølgelig ikke hvis vi ringer på. Her følger ingen noen ned når vi går hjem, døren har smekklås og går i lås når vi lukker den. Anonymkode: 912ac...f42 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #17 Skrevet 16. august 2024 Jeg slipper dem ukritisk inn. Døren er uansett stadig vekk åpen, så det spiller ingen rolle for min del. Tanken om at eksterne er mer "farlige" enn naboer i en blokk er meg fremmed og fiktiv. Man låser sin egen dør i en blokk. Og man antar minst en av naboene er like farlige som eksterne. Fordi det har vært min erfaring. Farlige folk er ikke narkomane i en grøft - de er naboer, småbarnsforeldre, etc - de er helt vanlige folk. Anonymkode: 5b8df...357 1
enkefru Skrevet 16. august 2024 #18 Skrevet 16. august 2024 Automatisk døråpner hos oss, så døra står oppe x-antall sek. Får ikke lukket den manuelt.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #19 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (På 15.8.2024 den 2.58): Inspirert av en annen tråd her inne med diskusjon rundt låst eller åpen inngangsdør til boligblokk lurer jeg på hva som forventes av de/vi som bor i en blokk med låst inngangsdør dersom noen man ikke vet hvem er skal inn døren til blokken du bor i? Jeg tenker da at du i det tenkte scenarioet enten 1) Er på vei inn døren og personen kommer rett bak deg eller 2) Du er på vei ut og personen står ute og er på vei inn. Det er vel naturlig å holde døren åpen? Eller skal man starte ett lite forhør og spør om personen bor der eller hvem de kjenner? Personen kan så fall lett lyve og man har jo aldri noen garanti og det ville vel kanskje vært ganske merkelig ting å gjøre? Jeg aner ikke? Hva er deres mening og/eller erfaring med dette? Anonymkode: 7c900...6d5 Slipper de ikke inn. Anonymkode: c3244...74b 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #20 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Ble stanset slik av en persom som var på vei ut, som spurt hvor jeg skulle. Jeg har nøkkel til mammas leilighet. Hun var relativt ny i blokka. Jeg orket heller ikke å bli avhørt så jeg ventet til døra ble lukket og låst. Da låste jeg meg inn. Men etterpå kommer den personen inn etter meg, ser på at jeg henter posten. Og blir med opp i etasjene og ser på at jeg låser meg inn i mammas leilighet. Bor det mange nevrotiske mennesker i blokk? Jeg orket ikke å stå til rette for fremmede, ergo følger man med selv med nøkkel? Anonymkode: 42ae2...21b Hva er galt med å spørre? Er du ikke glad for at din mor bor et sted hvor folk passer på hverandre? Synes det er fryktelig merkelig oppførsel fra din side. Hadde også tenkt du hadde noe å skjule om du ikke svarte. Om du bare hadde sagt noe ala «jeg skal inn til Toril i 3.etasje» og kanskje vist nøkkelen hadde du jo sluppet sluppet alt dette.. Anonymkode: 0fae6...7c7 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå