Gå til innhold

Boligblokk med åpen eller låst inngangs dør på dagtid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som bor i blokk er inngangsdøren til blokken åpen eller låst på dagtid? Hva er egentlig ulempene og fordelene med å ha åpen eller låst dør? 

Jeg bor i en forholdsvis stor by men ikke Oslo. Og her er inngangsdøren til blokken åpen fra kl 7-21 på dagtid. Jeg synes det er greit for jeg synes det er flaut å måtte snakke i dørtelefonen hvis det ringer på. Jeg vet også alltid når jeg får besøk så da avtaler jeg bare at de ringer på min private inngangsdør. Da kan jeg jo også se hvem som ringer på gjennom kikkehullet før jeg åpner. Tenker også det er greit at bygget er lettere tilgjengelig for f.eks ambulanse, politi og brannvesen hvis det skulle være behov for.

Anonymkode: 1e8eb...f32

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg regner med det er liten sjanse for innbrudd så lenge man har sine individuelle inngangsdører låst? Det er vel få som tar sjansen på å bryte seg inn i en dør i blokk siden flere naboer garantert vil høre og reagere?

Skrevet

Hos oss skal inngangsdørene alltid være stengt/låst. Ingen ønsker uvedkommende inn i byggene.

Med tanke på politi, ambulanse, brannvesen, så har de både kontaktpersoner og det er nøkler tilgjengelig i byggene for dem.

Vi har også bestemmelse om at ingen skal vise vei til leiligheter om noen spør etter enkeltpersoner og hvor de bor. De som skal på besøk osv. må ha avtale, eller få vite hvor leiligheten er av eier, ingen andre.

Anonymkode: 74bc8...5ee

• Liker 9
Skrevet

Her er den låst. Jeg liker heller ikke å snakke i dørklokke-telefonen, men jeg liker egentlig ganske godt at døra alltid er låst nede. Selvom det teknisk sett ikke har noe å si, for jeg trenger jo strengt tatt ikke to låste dører mellom meg og verden. Sikkerhetsmessig hadde det selvsagt holdt med å bare ha min egen dør låst. 

Anonymkode: 65dde...074

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hos oss skal inngangsdørene alltid være stengt/låst. Ingen ønsker uvedkommende inn i byggene.

Med tanke på politi, ambulanse, brannvesen, så har de både kontaktpersoner og det er nøkler tilgjengelig i byggene for dem.

Vi har også bestemmelse om at ingen skal vise vei til leiligheter om noen spør etter enkeltpersoner og hvor de bor. De som skal på besøk osv. må ha avtale, eller få vite hvor leiligheten er av eier, ingen andre.

Skjønner. Det siste du nevner om at ingen skal vise vei til leiligheter om noen spør etter enkeltpersoner og hvor de bor handler det om folk som f.eks kan ha besøksforbud eller skjult adresse og siden man aldri vet dette så skal man ikke avsløre hvor folk bor? Og hvordan fikk du vite om denne regelen? Står det i husordensreglene deres eller?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her er den låst. Jeg liker heller ikke å snakke i dørklokke-telefonen, men jeg liker egentlig ganske godt at døra alltid er låst nede. Selvom det teknisk sett ikke har noe å si, for jeg trenger jo strengt tatt ikke to låste dører mellom meg og verden. Sikkerhetsmessig hadde det selvsagt holdt med å bare ha min egen dør låst. 

Anonymkode: 65dde...074

Det er jo på en måte en ekstra sikkerhet med to låste dører da, men man kan jo og  risikere at uvedkommende bare står og venter til folk kommer ut av blokka og kommer seg inn på den måten? Man kan jo ikke akkurat stoppe og forhøre folk om de bor i blokka eller ikke før man velger om man skal holde døra åpen for personen eller nekte de å komme inn? 

Skrevet

Låst dør hindrer uvedkommende å komme inn. Alt fra folk som stjeler pakker på dørmattene til rusmisbrukers som ender med å søple ned stedet mer alt fra brukte sprøyter til blod. Eller Jehovas Vitner. Alt handler om hvor man bor og hvile utfordringer området har. 

Nødetater kommer seg inn. Antakelig har dere nøkkelboks på yttersiden de kan få tak i nøkkel til døra på.

Anonymkode: 85b16...e00

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner. Det siste du nevner om at ingen skal vise vei til leiligheter om noen spør etter enkeltpersoner og hvor de bor handler det om folk som f.eks kan ha besøksforbud eller skjult adresse og siden man aldri vet dette så skal man ikke avsløre hvor folk bor? Og hvordan fikk du vite om denne regelen? Står det i husordensreglene deres eller?

Alle beboere fikk beskjed om dette etter at en person hadde vist en besøkende vei til leiligheten til en dame. Det var tydeligvis ikke et ønsket besøk, slik at styret ble gjort oppmerksom på hva som hadde skjedd, og de la derfor ut informasjon til alle beboere slik at dette ikke skulle gjenta seg.

Tidligere hendte det også at folk ringte på nede på bakkeplan og spurte om de kunne slippes inn av ulike grunner, men det skal heller ikke gjøres. De som skal inn må ha avtale direkte med eier.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo på en måte en ekstra sikkerhet med to låste dører da, men man kan jo og  risikere at uvedkommende bare står og venter til folk kommer ut av blokka og kommer seg inn på den måten? Man kan jo ikke akkurat stoppe og forhøre folk om de bor i blokka eller ikke før man velger om man skal holde døra åpen for personen eller nekte de å komme inn? 

Hvis det er noen som synlig står og venter på at døren skal åpnes, bruker jeg å spørre om de har en avtale med noen. Ingen blir fornærmet av det.

Men, man ser naturligvis an personen. Er det et eldre menneske som skal inn til en venninne, eller et barn som skal besøke en venn, hender det jeg bare lar det gå. Ser an situasjonen.

Vi har for øvrig veldig sjelden noen som vandrer rundt i fellesarealene som ikke hører til her, så det er god hjelp i at dørene holdes låst nede på bakkeplan. Det høres ut som at jeg bor i et belastet området, men det gjør jeg ikke. Det er en dyrt og flott boligkompleks. Men, det ligger midt i en by, og da tar man forholdsregler, til beste for alle. Og det bor tydeligvis folk her som har ønske om å være så anonyme som mulig.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis det er noen som synlig står og venter på at døren skal åpnes, bruker jeg å spørre om de har en avtale med noen. Ingen blir fornærmet av det.

Men, man ser naturligvis an personen. Er det et eldre menneske som skal inn til en venninne, eller et barn som skal besøke en venn, hender det jeg bare lar det gå. Ser an situasjonen.

Vi har for øvrig veldig sjelden noen som vandrer rundt i fellesarealene som ikke hører til her, så det er god hjelp i at dørene holdes låst nede på bakkeplan. Det høres ut som at jeg bor i et belastet området, men det gjør jeg ikke. Det er en dyrt og flott boligkompleks. Men, det ligger midt i en by, og da tar man forholdsregler, til beste for alle. Og det bor tydeligvis folk her som har ønske om å være så anonyme som mulig.

Hva hadde du gjort da hvis det kom en person gående bak deg på vei inn som gav deg dårlige vibber? Lurer på hvordan man kan løse det i praksis? Man kan vel ikke akkurat dra igjen døren etter seg hvis vedkommende akkurat har nådd tak i dørhåndtaket på døren på andre siden? Man kunne jo tross alt risikert at det faktisk var noen som bodde i blokken? Og man kan vel ikke akkurat ringe politiet og si: "Det er en mann her som vil inn i blokken jeg bor som sier han kjenner noen som bor her i men jeg tror han lyver".

Beklager om dette blir litt dumt spørsmål men jeg er nemlig litt redd for at det skal skje meg nå. At en uvedkommen kommer inn også er det min skyld da.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Alle beboere fikk beskjed om dette etter at en person hadde vist en besøkende vei til leiligheten til en dame. Det var tydeligvis ikke et ønsket besøk, slik at styret ble gjort oppmerksom på hva som hadde skjedd, og de la derfor ut informasjon til alle beboere slik at dette ikke skulle gjenta seg.

Tidligere hendte det også at folk ringte på nede på bakkeplan og spurte om de kunne slippes inn av ulike grunner, men det skal heller ikke gjøres. De som skal inn må ha avtale direkte med eier.

Uff, det var jo kjipt. Høres egentlig lurt ut å ha en sånn regel da.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva hadde du gjort da hvis det kom en person gående bak deg på vei inn som gav deg dårlige vibber? Lurer på hvordan man kan løse det i praksis? Man kan vel ikke akkurat dra igjen døren etter seg hvis vedkommende akkurat har nådd tak i dørhåndtaket på døren på andre siden? Man kunne jo tross alt risikert at det faktisk var noen som bodde i blokken? Og man kan vel ikke akkurat ringe politiet og si: "Det er en mann her som vil inn i blokken jeg bor som sier han kjenner noen som bor her i men jeg tror han lyver".

Beklager om dette blir litt dumt spørsmål men jeg er nemlig litt redd for at det skal skje meg nå. At en uvedkommen kommer inn også er det min skyld da.

Hvis det var en som tydelig ville smette inn, ville jeg ha spurt om tilhørighet. Jeg bor i et stort boligkompleks, mange har bare nummer på dørene sine, så det er veldig vanskelig å orientere seg om man ikke vet hvor man skal. Har vedkommende brikke å vise til, så er det jo ikke mer å lure på, men om det er en besøkende, kan han ringe eier.

Nå blir dette en problemstilling som man egentlig sjelden kommer bort i, men de aller fleste har stor forståelse for det når man viser til hendelser der det har blitt sluppet inn folk som ikke skulle hatt adgang.

Og, ja, du kan ta en telefon til politiet om det er en person du får en dårlig følelse overfor, det er jo ikke meningen at du nærmest skal kontrollere og bortvise folk selv. Dette blir i helt ekstreme tilfeller, der du forstår at noe ikke stemmer. Du vil også kunne ta en telefon til leder i styret og snakke med ham/henne, om du er usikker. De har gjerne en oversikt over beboere.

Skrevet

Vi hadde tidligere åpen dør nede på dagtid og stengt om kvelden og natten, men siste 1-2 årene har det vært stengt hele døgnet etter stemming på generalforsamling. Jeg opplevde aldri uvedkommende i oppgangen før vi hadde den låst hele døgnet, men lurer på om det var et innbrudd i en bod i en av de andre oppgangene som gjorde at de endret rutinene. Vi kan gå inn til bodene våre både fra oppgangen og utenfra, og samtidig som ytterdøren ble låst hele døgnet så fikk vi også smekklås på døren utenfra og inn til bodene, så tror det var årsaken. For min del spiller det ikke så stor rolle, men det er jo en ekstra trygghet, spesielt mtp. bodene våre (jeg er ellers svært lite redd for at noen skal ta sjansen på å gå forbi alle naboene mine og bryte seg inn hos meg i 3. etasje). Jeg tror også det resulterer i mindre folk på døren som prøver å selge ting eller type Jehovas Vitner osv.  noe som er en bonus. Jeg har også video på ringeklokken min slik at jeg se hvem som ringer på nede, så jeg åpner døren dirkete uten å snakke dersom det er kjentfolk, og om det ikke er noen jeg kjenner eller noen jeg forventer skal komme på døren, så tar jeg normalt både å ignorerer dem :P

Det jeg kan se på som negativt mtp. låst dør hele døgnet er om man har barn i en alder hvor de er alene ute i gaten å leker. Jeg har ikke barn selv, men ser for meg at det er litt upraktisk for dem å enten måtte ha egen nøkkel eller ringe på når de skal inn hjemme. Man må også være nøye med å ikke glemme igjen nøkkelen når man går ut da det jo er smekklås på døren, men normalt vil man jo alltid låse døren til leiligheten og dermed vil det være vanskelig å glemme å ta med seg nøkkelen videre ut, så dette har i hvert fall ikke vært et problem for meg. 

Anonymkode: 56016...fa4

Skrevet

Nettopp fordi vi alltid har låst på gateplan, hender det at jeg går ut uten å låse døren til min leilighet hvis jeg bare skal ut med noe søppel, eller ned for å hente noe i postkassen i garasjeanlegget. Om jeg skulle låse meg ute, har jeg kontaktinfo til en i styret som bor i min oppgang, og jeg har hilst på alle de naboer som bor i min etasje, så jeg vil bare kunne ringe på hos en av dem, og de slipper meg inn. Vi har også video på ringeklokken.

Skrevet

Nå husker jeg ikke om døren var åpen eller låst da vi bodde i blokk. Men døren er alltid låst i blokken min mor bor, så der må en enten låse opp med egen nøkkel eller taste inn koden og fortelle hvem du er.

Jeg synes det er trygt at ytterdøren til en stor blokk er låst hele tiden.

Anonymkode: 46546...f91

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men, man ser naturligvis an personen. Er det et eldre menneske som skal inn til en venninne, eller et barn som skal besøke en venn, hender det Jobare lar det gå. Ser an situasjonen.

Jobber du som portør eller dørvakt i blokken siden du bruker å spørre folk som skal på besøk om de har en avtale ?

Anonymkode: 46546...f91

Skrevet

Bodde i blokk før. Jobber turnus, en del natt. Jævlig irriterende når folk ringte på, på dagtid når jeg sov fordi den de skulle til ikke åpnet. Men sånn  sett er det best med låst dør. Det var ikke heis så de med barnevogn i oppgangen hadde disse under trappen. Man hadde også tilgang til boder, riktignok låste boder, men ikke vanskelig å bryte opp hvis man vil. Låste alltid egen dør. Jeg slapp ikke inn ukjente, kun de jeg viste om fra før som ofte besøkte naboene.

Anonymkode: d1f33...3f9

Skrevet

Jeg bor midt i Oslo og døren er ALLTID låst. 

Hvis ikke er det som å be om å få innbrudd i bodene. 

Jeg har bodd forskjellige steder sentralt i Oslo i 15 år og det har vært et problem i alle blokker, det henger lapper på dørene om å HUSK Å LUKKE PORTEN ETTER DEG liksom, for folk kan smette inn etter deg når døren er treg på å lukke seg etter du har gått ut.

Har aldri vært med på at det har vært innbrudd i leiligheter, problemer at at byens løse fugler tar seg inn i boder og stjeler sykler og lignende, prøver å bryte seg inn i biler om det er en garasje, eller bare henger der og setter skudd og sånt. Ene blokken jeg bodde i, så viste det seg at en fyr hadde nærmest bodd i et rom over heisen en stund. En gang jeg bodde i et veldig belastet strøk, så var det også noen som fant ut at det bare var å ta med en jekk så kan du bryte opp hele rader med postkasser og forsyne deg. Det skjedde flere ganger.

Anonymkode: db88c...e25

• Liker 5
Gjest jegerrinne
Skrevet

Da jeg bodde i blokk en periode og der var døra låst hele døgnet. Var egen boks til nødetatene 

Skrevet

Alltid låst.

Anonymkode: 42c79...e09

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...