Gå til innhold

Vond fot, dra på legevakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klarte å tryne i dag og slå foten mens jeg gjorde en eksplosiv øvelse. Foten har fått en kul oppå, men ikke blå. Sliter med å bøye foten og krølle tærne bakover. Belastning vondt, men mulig. Hvor mange dager burde jeg avvente før jeg drar på legevakta? Klarer ikke gå uten svikt fordi det er så smertefullt, under hele foten og oppå.

har brukket ankelen før, er en stund siden så vanskelig å sammenligne, men kunne gå på foten da også.

Anonymkode: 0b6f1...c36

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bestiller time hos fastlegen. 

Anonymkode: 87237...4cd

• Liker 11
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg hadde ventet en uke eller mer. Sånt går som regel over.

• Liker 1
Skrevet

Ligg med beinet høyt med ispose på, så ser du hvordan det er imorgen først.

Anonymkode: 329af...11d

Skrevet

Kjente med en gang at noe ikke var riktig, men prøver å ikke stresse. Sitter med benet høyt og har iset. Klarer nesten ikke gå, men trenger jo ikke være brudd for det.

er litt redd for har en fysisk jobb og vet ikke en gang om jeg klarer å bruke gassen på bilen i morgen

Skrevet

Bestill time hos fastlegen i morgen hvis du føler den er såpass, men jeg ville ventet, går stort sett over. Og hvis ikke blir det veldig tydelig. 

Anonymkode: 8e661...e72

• Liker 1
Skrevet

Ikke legevakt. Fastlege er rett sted. Dette er ikke akutt. Ring i morgen! 

Anonymkode: a791e...076

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bestill time hos fastlegen i morgen hvis du føler den er såpass, men jeg ville ventet, går stort sett over. Og hvis ikke blir det veldig tydelig. 

Anonymkode: 8e661...e72

Har ikke fastlege her😭 skulle dit neste uke men er 7t å kjøre så usikker på om jeg klarer det nå.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

det skjedde for to timer siden. Når jeg hadde brudd i ankelen gikk jeg også til legevakten

• Nyttig 1
Skrevet

Ring legevakten og hør med dem fremfor en haug med folk uten medisinsk kompetanse!

Anonymkode: f23fd...428

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du bestiller time hos fastlegen. 

Fastleger vil ikke ha mistanker om brudd der røntgen er nødvendig for å stille diagnose. Unntakene kan være leger og pasienter bosatt i ødeland, der pasienten får mange timers reisevei. 
Legevakt/skadepoliklinikk er stedet for ts. 

Anonymkode: 59989...e32

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg hadde ventet en uke eller mer. Sånt går som regel over.

Særlig! Dersom det er brudd, så må bruddet brekkes opp igjen og en operasjon må til. Gud hjelpes!

Anonymkode: 59989...e32

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mulig brudd gjør situasjonen selvfølgelig akutt... og fastlegen har verken røntgen eller røntgensyn, ergo er legevakt mer naturlig.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis du ikke har fastlege der du er, er det bare å ringe legevakta. Å vente ei uke for å se om det blir bedre er veldig unødvendig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mulig brudd gjør situasjonen selvfølgelig akutt... og fastlegen har verken røntgen eller røntgensyn, ergo er legevakt mer naturlig.

Ja det er min erfaring også. Derfor jeg tenkte legevakt over fastlege i dette tilfellet. 
har ringt de og fikk som sagt beskjed om å se an noen dager også evt ringe de igjen, men føler jeg undersnakket smerten. Samtidig er jeg redd for å ringe igjen i morgen også tar jeg røntgen og det er ikke brudd… samtidig har jeg gått rundt med brudd og avrevet menisk i flere måneder fordi jeg var redd for å være til bry. (gjorde ironisk nok øvelser for å bli bedre etter denne operasjonen når jeg skada meg nå🙃)

Skrevet

Du ringer legevakten og spør der. Om det er brudd er det idiotisk å gå en uke før man oppsøker lege. Og fastlegen har lite med brudd å gjøre og hadde sendt pasienten på legevakt/sykehus for røntgen.

Anonymkode: 2c51c...f60

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja det er min erfaring også. Derfor jeg tenkte legevakt over fastlege i dette tilfellet. 
har ringt de og fikk som sagt beskjed om å se an noen dager også evt ringe de igjen, men føler jeg undersnakket smerten. Samtidig er jeg redd for å ringe igjen i morgen også tar jeg røntgen og det er ikke brudd… samtidig har jeg gått rundt med brudd og avrevet menisk i flere måneder fordi jeg var redd for å være til bry. (gjorde ironisk nok øvelser for å bli bedre etter denne operasjonen når jeg skada meg nå🙃)

Da ringer du tilbake i morgen! Er det ikke brudd så gjør det ingenting!❤️

Skrevet

Men er det innafor å ringe på nytt i morgen om jeg sliter med å gå/kjøre bil?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvis du har fått beskjed av legevakten om å se det ann noen dager så gjør du det.

Anonymkode: 329af...11d

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Klarte å tryne i dag og slå foten mens jeg gjorde en eksplosiv øvelse. Foten har fått en kul oppå, men ikke blå. Sliter med å bøye foten og krølle tærne bakover. Belastning vondt, men mulig. Hvor mange dager burde jeg avvente før jeg drar på legevakta? Klarer ikke gå uten svikt fordi det er så smertefullt, under hele foten og oppå.

har brukket ankelen før, er en stund siden så vanskelig å sammenligne, men kunne gå på foten da også.

14 dager 

Anonymkode: 8fae7...372

Skrevet
nordlending skrev (10 minutter siden):

Hvis du ikke har fastlege der du er, er det bare å ringe legevakta. Å vente ei uke for å se om det blir bedre er veldig unødvendig. 

Seriøst? Går du til legen om du har vondt i foten med det samme i stedet for å se det an? Også når det ikke er akkut som her?

De fleste muskulære smerter går over etter 14 dager. Gjør de ikke det, så er det grunn til å oppsøke lege, da det kan være andre årsaker. 

Anonymkode: 8fae7...372

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...