Gjest Gjesta Skrevet 19. februar 2006 #1 Skrevet 19. februar 2006 Oppdaget i dag at den ene katten min har fått invollsorm, vet ikke hvilken type. Ser ingenting i avføringa, men oppdaget to små 1/2 cm lange hvite kravlende "ormegreier" i pelsen rundt analåpningen. Noen som vet hva dette kan være? Vet ikke hvor lenge katten har hatt dette, men hun fikk siste ormekur for 2 måneder siden. Nå har jeg startet ormekur på begge kattene for å bli kvitt dette. Så lurer jeg på om innvollsorm er noe som kan smitte over på mennesker? Jeg har mye kontakt med kattene og de sover i senga mi, så det er litt ekkelt å tenke på hva jeg kan ha kommet i kontakt med
Titti72 Skrevet 19. februar 2006 #2 Skrevet 19. februar 2006 Det smitter som bare det. Det var sånn min datter fikk mark.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2006 #3 Skrevet 19. februar 2006 Små kravlende hvite greier i pelsen rundt rumpehullet? Det er sikkert bendelorm. Vet ikke om det smitter til mennesker, spør lege el søk på nettet. Det som er sikkert, er at katter må ha markkur med jevne mellomrom når de er utekatter. De får jevnlig i seg innvollsormsmitte av eks smågnagere, som er mellomverter for innvollsormen. Kom gjerne tilbake her og fortell hva du har funnet ut.
Brunhilde Skrevet 19. februar 2006 #4 Skrevet 19. februar 2006 Innvollsorm smitter sjelden fra katt til menneske, men det er klart at det kan skje. Katter har som regel spolorm eller bendelorm, en sjelden gang hakeorm. Det menneskebarn har er som regel "barneorm" - altså ikke samme type som katten har. 1
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2006 #5 Skrevet 19. februar 2006 Jeg vet jeg har lest at i hvert fall èn type orm kan smitte fra katt til menneske, men den vil ikke "etablere seg" i oss, altså ikke formere seg og stortrives, men en orm kan overleve i mennesketarmer. Mener det er spolorm som gjør dette. Ville kanskje tatt en telefon til veterinær og beskrevet ormen og hørt om smittefare.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2006 #6 Skrevet 19. februar 2006 Hvite, veldig tynne spaghetti-liknende mark er spolorm. Bendelormen er litt større. Det som kan smitte over på oss mennesker er ringorm, men dette er en sopp. Ideellt sett skal alt i huset desinfiseres hvis katten pådrar seg dette. Da vår katt og et familiemedlem fikk dette ble begge behandlet og vi så aldri noe mer til dette. Og så kan toksoplasmose smitte over på mennesker. Men dette er helt ufarlig, og har man hatt det en gang er man gjerne resistens (det er derfor det er en fordel å renske mange kattekasser før man blir gravid). Dessuten er det større sjanse å bli smittet av dette via dårlig stekt kjøtt/dårlige vaskete grønnsaker.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2006 #7 Skrevet 19. februar 2006 http://www.dyrehospital.no/stoff/maned/apr2005.htm
Gjest gjest1 Skrevet 21. februar 2006 #8 Skrevet 21. februar 2006 http://www.dyrehospital.no/stoff/maned/apr2005.htm ← Smitte til mennesker: Smitte fra hund og katt til menneske kan forekomme, men gir vanligvis ikke alvorlige symptomer Herlig. Gudene må vite hva man kan ha i tarmene..
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #9 Skrevet 21. februar 2006 Hvite, veldig tynne spaghetti-liknende mark er spolorm. Bendelormen er litt større. Det som kan smitte over på oss mennesker er ringorm, men dette er en sopp. Ideellt sett skal alt i huset desinfiseres hvis katten pådrar seg dette. Da vår katt og et familiemedlem fikk dette ble begge behandlet og vi så aldri noe mer til dette. Og så kan toksoplasmose smitte over på mennesker. Men dette er helt ufarlig, og har man hatt det en gang er man gjerne resistens (det er derfor det er en fordel å renske mange kattekasser før man blir gravid). Dessuten er det større sjanse å bli smittet av dette via dårlig stekt kjøtt/dårlige vaskete grønnsaker. ← Dette er faen meg ikke ufarlig i det hele tatt!!! Skulle du noen gang få en tilstand hvor immunsystemet ditt er innskrenket, kan Toxoplasma Gondii ikke hindres lenger og hjernen din spises opp. Skjer i HIV smittede sent ute i sykdomsforløpet, et problem hos folk som trenger organtransplantasjon, etc. Katter er noe DRITT, det er hygienisk uforsvarlig. Brenn dem!!
Gjest *Gjest Skrevet 21. februar 2006 #10 Skrevet 21. februar 2006 jummy!!! Katten vår har disse ormene med jevne mellomrom. Han er utekatt så han får kur jevnlig, men av og til kommer de raskere enn man skulle tro. Veterinæren sa katten kan bli smittet igjen dagen etter så den må få kur jevnlig. Håper ikke jeg har en farm i tarmene mine sa, siden han pg sover i sengen av og til.... *grøss*
Shea Skrevet 21. februar 2006 #11 Skrevet 21. februar 2006 Katta vår har hatt orm flere ganger. Det hadde også kattene vi har hatt før, helt fra jeg var liten. Skjer hver vår og til tider flere ganger før det er blitt vinter igjen. Ser ut slik du beskriver og er sansynligvis bendelorm. Vår katt sover også i senga men når hun har orm er hun alltid tilbaketrukket og ønsker ikke så mye kontakt med oss som når hun er frisk. Ingen av oss er noen gang blitt smittet. Når ormen er kommet på utsiden går det ikke lang tid før den er død. Den tørker inn. Selvfølgelig er det skikkelig herslig, men det går over. Kjenner katta på gangen nå og får alltid gitt henne ormekur før det går så langt at dem kommer ut endetarmen. Typsike teng er når hun hele tiden går å gnikker ryggen helt ned mot halen eller når hun aker rumpa bortover gulvet. Har en skjenk i gangen som er ganske høy, akkurat passelig til at katta kan stå under og gnikke ryggen/rumpa mot bunnen av skjenken. Hun startet foresten på en ny kur i dag. Møkkavinter med nesten ikke snø og mye mildvær har gjort at hun jakter mye mus. Det positive er at det er lite mus rund huset. Pass bare på at om du har en utekatt og ikke sandkasse inne så vil sansynligvis katta få behov for å gjøre fra seg ganske kort tid etter at hun har fått medisin.
Gjest Gjesta Skrevet 22. februar 2006 #12 Skrevet 22. februar 2006 Etter å ha lett fram bilder av forskjellige ormer på nettet, har jeg kommet fram til at det var bendelorm kattene mine hadde. I dag er siste dagen av ormekuren, og jeg tror den har gjort jobben sin. Lillepusen har fortsatt ormer rundt analåpningen innimellom, men de ser ut til å allerede være døde. I motsetning til i forgårs, da de ikke døde før de forlot katten. Gufne greier, spesielt med katter som absolutt skal stå oppreist i fanget og få kos med rompa nesten opp i ansiktet mitt . Tror ikke jeg har pådratt meg noe gufne greier selv, men må innrømme at tanken på å få dette oppi senga mi har gjort at jeg har stengt kattene ute fra soverommet de siste dagene. Til store protester . Så nå skifter jeg på kassa og vasker alle tepper o.l. som de pleier å ligge på. Så håper jeg det er borte for godt. Må innrømme at jeg syns dette har vært ganske ekkelt. Har hatt katt(er) i over 20 år nå, og aldri vært borti innvolsorm før. Men jeg har kanskje bare vært heldig
Gjest Gjesta Skrevet 22. februar 2006 #13 Skrevet 22. februar 2006 Og jeg merket heller ingenting på kattenes oppførsel. Virket ikke som om de var klar over at de hadde innvollsorm, eller det plaget dem iallefall ikke nevneverdig. Storepusen klarte jeg aldri å bli sikker på at han faktisk hadde orm. Han har hvit pels så det var vanskelig å se om det fantes orm der. Spesielt siden han ikke ble altfor glad da jeg prøvde å kikke ham i rompa . Men begge har iallefall fått kur. Storepusen måtte, pga at han er så stor, få 2 tabletter daglig (Panacur). Det var ikke særlig populært, og han lærte etterhvert å bite kjevene hardt igjen for å unngå tabletten. Men fikk tips fra naboen om en pastavariant som kan smøres på poten slik at katten slikker den i seg. Den skal jeg skaffe til neste kur, for det høres iallefall mye enklere ut.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2006 #14 Skrevet 22. februar 2006 Men fikk tips fra naboen om en pastavariant som kan smøres på poten slik at katten slikker den i seg. Den skal jeg skaffe til neste kur, for det høres iallefall mye enklere ut. ← Ja, panacur skal finnes i pastaform. har enda ikke sett den på apoteket. Så pass på at det er panacuren du får tak i, og ikke banmith. Banmith er den vanligste pastavarianten de har, men den tar ikke bendelorm. Det er den man pleier å gi til kattunger, men altså ikke til voksne som jakter mye ute.
Gjest Catwoman Skrevet 22. februar 2006 #15 Skrevet 22. februar 2006 Gufne greier, spesielt med katter som absolutt skal stå oppreist i fanget og få kos med rompa nesten opp i ansiktet mitt er ikke alle katter sånn? Men jeg oppdaget akkurat det samme som deg med en av mine katter for mange år siden. Fan en hvit mark kravlende i pelsen rundt analåpningen. Det ble ormekur med en gang, men jeg så aldri noe mer enn denne ene marken. Og jeg fikk ikke noe mark selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå