Gå til innhold

Har vunnet mye i lotto. Hva bruke pengene på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vunnet en del millioner i lotto. Jeg ble veldig satt ut av dette og har tatt meg en god porsjon is i magen. Men skjønner at jeg må ta et aktivt valg med pengene nå. Jeg må investere i fremtiden min og fremtiden til mine fremtidige barn men hvordan? Har snakket med finansrådgiver og aktuelle investeringer er fond, aksjefond, boligmarkedet, eller høyrentekonto. Jeg kan lite om investeringer ellers og er ikke noe god på oppussing/flipping av bolig. 
Hva ville dere ha brukt pengene på?

 

Anonymkode: b262e...49d

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville brukt på bolig.

Anonymkode: 61058...bbd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har vunnet en del millioner i lotto. Jeg ble veldig satt ut av dette og har tatt meg en god porsjon is i magen. Men skjønner at jeg må ta et aktivt valg med pengene nå. Jeg må investere i fremtiden min og fremtiden til mine fremtidige barn men hvordan? Har snakket med finansrådgiver og aktuelle investeringer er fond, aksjefond, boligmarkedet, eller høyrentekonto. Jeg kan lite om investeringer ellers og er ikke noe god på oppussing/flipping av bolig. 
Hva ville dere ha brukt pengene på?

 

Anonymkode: b262e...49d

Undersøke hvordan Statens pensjonsfond også kalt " oljefondet " er bygd opp? Og tenkt spredning på investeringene, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville brukt på bolig.

Anonymkode: 61058...bbd

Har vunnet en del mer enn til bolig til meg selv, ville du investert alt i bolig og leid ut? Er det ikke ganske mye jobb med utleie? 

Anonymkode: b262e...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er vel å spre ut de på flere ting hvis mulig så det hadde jeg gjort. 

Anonymkode: 36726...be9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (Akkurat nå):

Undersøke hvordan Statens pensjonsfond også kalt " oljefondet " er bygd opp? Og tenkt spredning på investeringene, 

Investering i pensjonsfondet? Mener du da investering i egen pensjon?

Takk for tips om spredning, det høres lurt ut 

Anonymkode: b262e...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En bolig jeg har skikkelig lyst til å bo i med lave faste kostnader. Trygg bil med lave driftskostnader. Blir det noe igjen hadde jeg kjøpt aksjefond.

Anonymkode: 2b47b...e90

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betale evt. gjeld.

Hvis du er fornøyd med der du bor nå og planlegger å bli der en stund ville jeg vurdert å bruke midler på å gjøre boligen mer energieffektiv.

Etterisolering, nye vinduer, varmepumpe med berg/jordvarme, solceller osv.

Evt bytte til en bedre, nøktern bolig.

Mulig du kan vurdere en nyere bil hvis den du har er gammel?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har vunnet en del millioner i lotto. Jeg ble veldig satt ut av dette og har tatt meg en god porsjon is i magen. Men skjønner at jeg må ta et aktivt valg med pengene nå. Jeg må investere i fremtiden min og fremtiden til mine fremtidige barn men hvordan? Har snakket med finansrådgiver og aktuelle investeringer er fond, aksjefond, boligmarkedet, eller høyrentekonto. Jeg kan lite om investeringer ellers og er ikke noe god på oppussing/flipping av bolig. 
Hva ville dere ha brukt pengene på?

 

Anonymkode: b262e...49d

Du har altså snakket med finansrådgivere men ender opp med å spørre folk på kvinneguiden om investeringsråd, da tror jeg neppe at du har vunnet mer enn 50 kroner. 

Anonymkode: 99147...381

  • Liker 27
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Investering i pensjonsfondet? Mener du da investering i egen pensjon?

Takk for tips om spredning, det høres lurt ut 

Anonymkode: b262e...49d

Tenker mer på å se hvordan pensjonsfondet er bygd opp,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En bolig jeg har skikkelig lyst til å bo i med lave faste kostnader. Trygg bil med lave driftskostnader. Blir det noe igjen hadde jeg kjøpt aksjefond.

Anonymkode: 2b47b...e90

Takk for tips, må nok sette meg inn i hvordan aksjefond fungerer

Anonymkode: b262e...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petterm skrev (2 minutter siden):

Betale evt. gjeld.

Hvis du er fornøyd med der du bor nå og planlegger å bli der en stund ville jeg vurdert å bruke midler på å gjøre boligen mer energieffektiv.

Etterisolering, nye vinduer, varmepumpe med berg/jordvarme, solceller osv.

Evt bytte til en bedre, nøktern bolig.

Mulig du kan vurdere en nyere bil hvis den du har er gammel?

Takk for mange gode tips

Anonymkode: b262e...49d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har altså snakket med finansrådgivere men ender opp med å spørre folk på kvinneguiden om investeringsråd, da tror jeg neppe at du har vunnet mer enn 50 kroner. 

Anonymkode: 99147...381

Også kalt selgere,

så kanskje ikke så rart at hun spør andre steder om råd? 😅

TS: Akkurat nå ville jeg nok bare latt pengene stå på høyrentekonto.

Renta er høy, verden er ustabil, krona er svak (mao sjanser for at krona vil styrke seg = mindre verdi i utenlandske fond).

Endret av AllahBallah
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har altså snakket med finansrådgivere men ender opp med å spørre folk på kvinneguiden om investeringsråd, da tror jeg neppe at du har vunnet mer enn 50 kroner. 

Anonymkode: 99147...381

Folk spør jo om mye rart her så hvorfor ikke. Det er noe annet å rådføre seg med hvermannsen enn å bare snakke med fagperson. Har blitt veiledet på forsikringer før og frarådet forsikringer, og hørte på det, som viste seg å være en skikkelig bommert.. så ja hvorfor ikke høre med mannen i gata også

Anonymkode: b262e...49d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har vunnet en del millioner i lotto. Jeg ble veldig satt ut av dette og har tatt meg en god porsjon is i magen. Men skjønner at jeg må ta et aktivt valg med pengene nå. Jeg må investere i fremtiden min og fremtiden til mine fremtidige barn men hvordan? Har snakket med finansrådgiver og aktuelle investeringer er fond, aksjefond, boligmarkedet, eller høyrentekonto. Jeg kan lite om investeringer ellers og er ikke noe god på oppussing/flipping av bolig. 
Hva ville dere ha brukt pengene på?

 

Anonymkode: b262e...49d

Du kan få økomisk rådgivning av norsk tipping, så hvis du er i tvil og kan lite om investeringer bør du si ja til det. 

Anonymkode: fa250...658

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AllahBallah skrev (1 minutt siden):

Også kalt selgere,

så kanskje ikke så rart at hun spør andre steder om råd? 😅

TS: Akkurat nå ville jeg nok bare latt pengene stå på høyrentekonto.

Renta er høy, verden er ustabil, krona er svak (mao sjanser for at krona vil styrke seg = mindre verdi mot utenlandske fond).

Helt riktig

takk for gode poenger.

Anonymkode: b262e...49d

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan få økomisk rådgivning av norsk tipping, så hvis du er i tvil og kan lite om investeringer bør du si ja til det. 

Anonymkode: fa250...658

Er de jeg har snakket med pluss en rådgiver i banken jeg er kunde hos. Men tatt mye is i magen da jeg er usikker 

Anonymkode: b262e...49d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er de jeg har snakket med pluss en rådgiver i banken jeg er kunde hos. Men tatt mye is i magen da jeg er usikker 

Anonymkode: b262e...49d

Rådgiverne på norsk tipping erni hvert fall mer nøytrale, så de kan du stole mer på enn andre som er knyttet mer til noe de også kan selge. Hva var det de hos norsk tipping anbefalte da? 

Anonymkode: fa250...658

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Rådgiverne på norsk tipping erni hvert fall mer nøytrale, så de kan du stole mer på enn andre som er knyttet mer til noe de også kan selge. Hva var det de hos norsk tipping anbefalte da? 

Anonymkode: fa250...658

De hadde ikke en konkret anbefaling men nevnte det jeg listet opp i HI. Og at det kommer litt an på hva jeg ønsker, prisvekst på lang sikt eller månedlig inntekt (utleie) osv.. investeringer privat som bolig og bil, nedbetaling gjeld… men jeg har ikke gjeld. 

Anonymkode: b262e...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan føltes det å få telefonen fra norsk tipping? Vant du mer enn 14 mill?

Anonymkode: d7489...ea4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...