Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver å begrense forbruket og utgiftene.

Hva må man ha utenom barnevogn, babysete, seng, klær, stellematte? 

Og kan det fås tak i brukt og billig?

Anonymkode: b0790...b34

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fint lite. De krever ikke stort annet i starten. Bilstol og seng (madrass) villr jeg kjøpt nytt, resten brukt

Anonymkode: e00b3...85a

• Liker 2
Skrevet

Og bleier og diverse ting relatert til skift selvfølgelig (kluter, kremer)

Anonymkode: e00b3...85a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Prøver å begrense forbruket og utgiftene.

Hva må man ha utenom barnevogn, babysete, seng, klær, stellematte? 

Og kan det fås tak i brukt og billig?

De krever egentlig veldig lite annet enn hva du har ramset opp - egentlig ingenting annet enn bleier og slikt utstyr. Alt annet kan man potensielt få tak i brukt og rimelig etterhvert som man ser behov for det.

Finnes grupper på facebook, masse på finn.no, tise etc. 

Anonymkode: 2fa2d...81b

Skrevet

Du vet kanskje om det allerede, men tipser likevel: Apotek 1, kiwi og rema har babybokser man kan bestille som medlem. Babyboksene er gratis og inneholder litt ulike ting. Kiwi og rema sine har ganske likt innhold med bleier og ammeinnlegg, mens apoteket også hadde flaske og et par smukker og diverse bleier og ammeinnlegg.

Annet hva man MÅ ha er jeg dessverre veldig grønn på selv, men jeg har funnet det meste brukt for en billig penge! Bare å følge med på finn og facebook 🙂

Anonymkode: 0333e...1d3

• Liker 1
Skrevet

Nesten ingenting, synes ikke man trenger alt på listen din engang, min liste er mer pupper, bæretøy, tøybleier, kluter, noen klesplagg etter sesong, bilsete hvis man kjører bil. Baby sover ved siden av meg. 
Løs stellematte brukte jeg dog ja, glemte det, hadde den i sofaen. 

Anonymkode: f45c0...ae6

• Liker 1
Skrevet

Hvis du har lyst å redusere forbruk anbefaler jeg å ikke kjøpe noe før du ser behovet. Det er fort gjort å kjøpe masse som du absolutt ikke har bruk for, fordi du hører om hvor mye andre trenger det.

Jeg brukte bæresele 3 ganger, andre bruker det hver dag i flere år. Jeg kjøpte 10 tåteflasker og brukte alle nesten daglig, andre trenger ingen. Jeg har hatt god nytte av vannkoker med temperaturmåler, men det er mulig du aldri trenger. Forskjellige liv, forskjellige behov!

Anonymkode: a5fc7...33e

• Liker 6
Skrevet

Sinksalve, bæresele/bæresjal og vognpose

Anonymkode: 157df...d7d

Skrevet

Jeg prøver å handle minst mulig før fødsel, men jaggu blir det litt likevel. Har landet på klær, bleier, salver, vogn, bilstol, seng, vognpose, bæresjal, éi flakse og én boks mme (har ikke tenkt til å stå 04 og ha plagdes i timesvis med sulten baby og utslitt meg), stellebord, vippestol. Er sikkert mye som kan droppes, men leker og klær begrenser jeg til jeg værtfall vet hvor stor ungen er ved fødsel 🤷‍♀️

Anonymkode: 44d84...e68

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du har lyst å redusere forbruk anbefaler jeg å ikke kjøpe noe før du ser behovet. Det er fort gjort å kjøpe masse som du absolutt ikke har bruk for, fordi du hører om hvor mye andre trenger det.

Jeg brukte bæresele 3 ganger, andre bruker det hver dag i flere år. Jeg kjøpte 10 tåteflasker og brukte alle nesten daglig, andre trenger ingen. Jeg har hatt god nytte av vannkoker med temperaturmåler, men det er mulig du aldri trenger. Forskjellige liv, forskjellige behov!

Anonymkode: a5fc7...33e

Dette er godt poeng! 

Kjøpte flasker..har enda ikke brukt én av flaskene.

Kjøpte ikke tripptrapp med spedbarnsstol, men det var noe vi trengte gitt...

Kjøpte bedsidecrib, babyen HATET den, så ble brukt til nattbord æ 😭

Anonymkode: 157df...d7d

Skrevet

Bleier og litt klær er det eneste man må ha.

Anonymkode: c4914...758

Skrevet

Strengt tatt trenger du ikke seng til babyen (les deg opp på trygg samsoving) og kanske ikke vogn heller (noen babyer foretrekker bæresele/bæresjal). Det aller aller meste kan uansett kjøpes brukt for en rimelig penge. Anbefales ny madrass og bilstol. 

Ting du kanske ikke trenger men som likevel er utrolig kjekt å ha i huset om behovet melder seg: termometer og baby-paracet, saltvannsspray og snørrsuger, tåteflaske og et par kartonger ferdig MME.

Anonymkode: a51a0...92a

• Nyttig 2
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Vogn MÅ jeg ha, det vil si går veldig mye på tur og bruker sjelden bil. Så tvi tvi at baby godtar vogn. Ellers takk for gode tips om stelleutstyr. 🥰 Kan kanskje kjøpe en veldig billig seng brukt, og sjekke om baby godtar å ligge i seng. Vil helst ikke samsove for vi har ikke så bred seng.

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tusen takk for svar alle sammen. Vogn MÅ jeg ha, det vil si går veldig mye på tur og bruker sjelden bil. Så tvi tvi at baby godtar vogn. Ellers takk for gode tips om stelleutstyr. 🥰 Kan kanskje kjøpe en veldig billig seng brukt, og sjekke om baby godtar å ligge i seng. Vil helst ikke samsove for vi har ikke så bred seng.

Bedsidecrib ville jeg kjøpt. Da blir det nesten samsoving

Endret av Maleficenta
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Strengt tatt trenger du ikke seng til babyen (les deg opp på trygg samsoving) og kanske ikke vogn heller (noen babyer foretrekker bæresele/bæresjal). Det aller aller meste kan uansett kjøpes brukt for en rimelig penge. Anbefales ny madrass og bilstol. 

Ting du kanske ikke trenger men som likevel er utrolig kjekt å ha i huset om behovet melder seg: termometer og baby-paracet, saltvannsspray og snørrsuger, tåteflaske og et par kartonger ferdig MME.

Anonymkode: a51a0...92a

Syns snørrsuger er noe man må ha. Min baby har oppkom av snørr av og til. Noen babyer hater bæresele og vogna er nå kjekk å ha i butikken

Endret av Maleficenta
  • Liker 3
Skrevet

Teppe/ dyne. Sovepose til vogna om vinteren. Noe å bade ungen i. Du kan sikkert gjøre det i badekaret hjemme, men det blir litt styrete.

Sjekk gis bort på finn. Folk gir bort helt fine senger, stellebord og baljer.

Vil du spare penger, så gå til innkjøp av "rumpekluter" til å vaske etter bleieskift. Vi brukes også kluter til å tørke etter måltider. Da slipper vi å kjøpe masse våtservietter.

Gulpekluter kan du lage av gamle laken/ håndkler osv.

Anonymkode: c4ef6...a91

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvis du må ha vogn for turer osv, så trenger du en god vognpose til vinteren og ulldress 💞 Kan selvfølgelig kjøpes brukt!

Anonymkode: b382b...480

Skrevet

Skal gi deg en liste om hva jeg har kjøpt og hva jeg faktisk har brukt regelmessig: 

- Babynest 

- Vogn 

- MAM flasker

- BIB + MAM smokker 

- Bedside crib 

- Svøpeposer 

- Soveposer (uten arm) 

-Neseplukker

-Nesesuger

-Termometer 

- Stellebord 

- Babygym 

- 10 pysjer (nyfødt) 

- 10 bodyer (nyfødt) 

- 10 Pysjer (56) 

- 10 bodyer (56) 

- badetermometer

- 10 gulpekluter 

- Nappycaddy 

- Babybjorn bouncer 

- Bæremeis (babybjorn) 

Hva jeg anbefaler: 

- Vogn 

- Mam-flasker (3 om du pumper, 5 om du bruker MME)

- 2 smokker holder. En på snor og en til legging

- Bedside crib var absolutt verdt det for meg 

- Svøpepose gull verdt de første 3 mnd. 

- Sovepose like bra etter 3 mnd. 

- Neseplukker er faktisk genialt 

- Min var forskjølet etter 5 uker og nesesugeren har vært i flittig bruk. 

- Termometer har ikke vært så mye brukt men du angrer aldri på den 

- Stellebord er greit om du ikke allerede har en overflate å skifte på. Det hadde jeg så brukt lite. 

- Babygym er supert etter 2mnd 

- Du trenger IKKE 10 pysjer av hver størrelse. Trenger rundt 5-7 for å holde vasken gående. 50 og 56 størrelsene går i hverandre så ikke kjøp så mye klær. Jeg hadde alvorligtalt alt for mye. 

- Badetermometer er fint for nyfødt når du ikke stoler på egen arm. Brukte armen først så termometer for å bekrefte. Etterhvert som de blir eldre så stoler du mest på hudtemperatur. 

- 10 gulpekluter står jeg fortsatt ved. Du vil ha bruk for de. 

- Nappycaddy er genialt om du liker å ha bleiene og produktene på ett sted. For oss var det verdt det, søsteren min mener det er bortkastet. 

- Bouncer vil jeg si er en bra investering. Må ikke være babybjorn. Du får billigere hos maxi-cosi osv. 

- Bæremeis er genialt! dra på butikken og en kjapp tur uten problem. Ha den tilgjengelig i vogna om baby skulle bli grinete. 

Jeg har levdt fint uten vugge-maskiner og sterilisatorer. Men dette er helt opp til ditt behov. Jeg trodde jeg måtte ha absolutt alt men det viste seg at det absolutt ikke er tilfellet. 

Anonymkode: 6d165...e2b

Skrevet

Nå har jeg nettopp fått mitt tredje barn, og har vesentlig mindre ting og utstyr denne runden enn første😅

det vi har nå er:

sprinkelseng (kjøpt brukt på finn til 100kr, men ny madrass og dyne) 

Litt klær (babyer vokser superfort, og det trengs faktisk mindre enn en tror hvis en har vaskemaskin. Pluss min erfaring er at de aller fleste gir klær i barselgave. Denne runden har vi ikke kjøpt noe klær selv, men har rikelig nå likevel. Ellers finner en billige klespakker på finn/tise osv) 

snørrsuger (har en «ballongsuger» fra barnas hus. Nesten som en liten pipette. Den er genial å ha hvis den lille får litt buser som setter seg fast)

stellematte (vi har ikke eget stellebord, bare matte. Men kan fint skifte både i seng og sofa allikevel. 

flanellskluter (til gulp, til å svøpe baby i, til underlag osv osv. selges på sparkjøp. Vi har vel en 10-12 stk) 

det er vel dette vi bruker til hverdags. Mitt «beste» råd er å ikne kjøpe noe før du ser om du har behov. Babyer er ulike, og mødre er ulike. 

Anonymkode: 88c4e...5b8

Skrevet

Åh, dere. Tusen takk for gode, grundige svar🥰 Hilsen ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...