Gå til innhold

Hva luktet så godt på bestemødres baderom?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å finne ut hva dette kan være. Jeg husker en lukt av såpe som kom fra en skål med tørkede blomster som jeg ofte så på gamle folk sitt baderom når jeg var liten. Jeg husker det luktet sterkt av gammeldags såpe og blomster. Og noen gsng en skål med såper som var formet som blomster som var brukt som romduft. Hva er dette og hvor kan jeg finne dette?

Anonymkode: 1d2bf...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Jeg tenker også potpourri

how-to-make-potpourri-1316138-05-622129139c6d416da34773cf38aa71ee.webp.f3cceb04a3dad6d95d0613a15fc0875c.webp

Tenker du på slike såper mange dekorerte med bl.a. silkebånd, så tror jeg mange brukte lux 

4abbcae8f7b3cfc4b3b8989e5b1ec7ca.jpg.19078e54399d263df75e45300b4a3bf0.jpg

Anonymkode: cbe71...bf6

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemor hadde Vanderbilt (?) parfyme i tillegg.

Mye lukt

Anonymkode: f15ef...45c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjorde de med de der såpene da? Tok de ut av papir og lo de ligge åpent å lukte? Sånn potpurri lukter jo heller ikke særlig lenge, hva er hemmeligheten her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sunlight- såpe. 

Anonymkode: b4e7d...562

Sunlightsåpe lukter ikke særlig godt, den var/er helst til klesvask. Den hører ikke hjemme på badet, stemmer for Lux såpe, den luktet godt..Ellers var det Sterilan-såpe, den var grønn . 

Anonymkode: 08935...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaneel skrev (37 minutter siden):

Hva gjorde de med de der såpene da? Tok de ut av papir og lo de ligge åpent å lukte? Sånn potpurri lukter jo heller ikke særlig lenge, hva er hemmeligheten her? 

Jeg husker ikke hva det kaltes, men det var forskjellige varianter lignende denne

Anonymkode: cbe71...bf6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, de der husker jeg og.

På badet til ene bestefaren min lukta det også Elnett hårspray etter bestemor, for han klarte ikke å rydde vekk hårsprayen hennes når hun ble borte. Så nå har jeg en liten boks med Elnett hårspray stående som jeg bruker innimellom og bare drar inn lukta på.

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri hatt bestemor selv men har kjent lukt fra bestemødres baderom luktet lavendel eller fra noen blader som hang på veggen i sånn lite stålbur 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun gamle naboen vår hadde slike små reisesåper som aldri skulle åpnes og brukes. De luktet av roser alle sammen. Tror ikke slike fåes lenger, men faste håndsåper med roseduft og lavendelduft er vel det nærmeste man kommer i dag. Men kanskje SparKjøp har noe?

Anonymkode: ec0a7...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at besteforeldre hadde sånne fint innpakkede såper som de la i skuffene der håndklærne lå. Og både farmor og mormor var den typen som alltid hadde det skinnende rent, så da luktet det vel diverse vaskemidler, også.

Anonymkode: b3173...3f6

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker noen sånne duft porselensballer hvor det var hull og det lå en klump inni som luktet litt krydderaktig. Luktet godt

Anonymkode: 545c4...d34

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...