Gå til innhold

Hjemmealene trening 5 mnd valp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er bekymret for at vår 5 mnd valp har begynnende separasjonsangst. 
Til informasjon var det en hendelse når hun var 9 uker gammel som førte til at hun plutselig og uplanlagt var alene i 20 minutt, etter det var hun veldig klengete på meg og samboer. 

Hun misliker å være alene, og piper dersom jeg eller samboer drar ut av huset. Vi øver på å gå ut og inn av huset og å være alene opp til 10 minutt med en kong. Hun er inne på kjøkkenet når hun øver på å være alene, og vi lar henne slappe av der x antall gang gjennom dagen. Noen ganger hyler hun selv om vi sitter rett ved siden av, men roer seg dersom vi er inne på kjøkkenet sammen med henne. Enkelte ganger bryr hun seg ikke om kongen i det hele tatt, mens andre ganger spiser hun den. Problemet er at hun hyler sekundet hun er ferdig med kongen og stresser seg opp. Vi går ikke inn dersom hun hyler. 

Har dere noen tips til hjemme alene treningen? 

Anonymkode: 7277e...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er flere nylige innlegg på første og andre side av kjæledyr forumet her om hjemme-alene trening, hvor det står masse gode tips om hvordan man trener.

Å ikke gå inn når valpen hyler, gjør separasjonsangsten verre og verre for hver gang. Om dere går ut døra og valpen stresser seg opp, har den fått en dårlig erfaring med å være alene, og da vil den stresse seg opp enda mer neste gang.

Når man trener hjemme-alene, så må man gå så sakte frem at valpen ALDRI får mulighet til å bli ukomfortabel/stressa. Man tar musesteg. Og om valpen på et tidspunkt piper/hyler, så må man gå rett inn og ta noen steg tilbake i treningen.

Det er ikke en god ide å gi valpen kong eller annet når dere skal trene. Da vil den være distrahert når dere går ut, og få panikk når den forstår at dere er borte.

For mange begynner treningen i gangen, fordi hunder med separasjonsangst begynner å stresse det øyeblikket eier går mot døren. Med min hund, så brukte jeg 2 dager på å gå til og fra gangen 15-20 ganger om dagen. Jeg gikk og tok på og av ytterklær, rørte på nøkler osv (vanlige "nå går jeg" lyder), før jeg gikk tilbake til å se på tv, lage middag eller annet. Jeg gjorde ikke en big deal av det. Etter 2 dager med dette, sluttet hunden å følge etter meg til gangen. Da fortsatte jeg med samme greia, men jeg la til å ta i låsen/dørhåndtaket. Når hunden sluttet å reagere på det, begynte jeg i tillegg å åpne og lukke døra (uten å gå ut). Når hunden ikke lenger reagerte på at døren åpnet og lukket seg, begynte jeg å gå ut døra, også øyeblikkelig rett inn igjen. Jeg gjorde alt dette 15-20 ganger om dagen så hunden ble vant til at "gå ut" lydene ikke betyr at den nå skulle bli forlatt alene og føle på stress.

Når hunden var ok med at jeg kunne gå ut og rett inn igjen, begynte jeg å stå utenfor i 2 sekunder før jeg gikk inn igjen. Om hunden var komfortabel med det, økte jeg til 5 sekunder og holdt meg til 5 sekunder i et par dager. Deretter 7 sekunder, så 10 sekunder osv osv osv. Etter en stund kunne jeg fint gå ut med søppelet, også gikk det fint å dra på butikken. Nå kan hun fint være hjemme i mange timer, og jeg kan gå inn og ut uten at hun stresser. 

Her er det viktig å være tålmodig. Om du på et tidspunkt hører/ser at valpen stresser, så må du øyeblikkelig gå inn, også tar du noen steg tilbake i treningen.

Scroll ned på forumet her og se på de andre innleggene om hjemme-alene trening for gode tips og metoder. 

Anonymkode: a18f8...d26

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt det AB over sier. 

I tillegg så ga jeg godbiter på en plass, i mitt tilfelle et teppe, jeg ønsket at hunden frivillig skulle oppsøke. Hver gang jeg drev på kjøkkenet, kom det innimellom godbiter på teppet som lå utenfor kjøkkenet. I dag går han dit, for han vet at det er det eneste stedet det kan dukke opp noen godbiter. Jeg forsterker med dette både plassen, men også at det kan lønne seg å være borte fra meg. 

Jeg har ingen kommando på dette, for jeg vil jo ikke at han skal måtte bli på et teppe når jeg er ute av huset. Da er han fri til å tusle rundt. Jeg belønner derfor bare opp det å være på teppet, og jeg ser at han legger seg der både om natta (selv om han oftest foretrekker senga med meg) og når jeg er ute. 

Ta museskritt, så kommer du raskere framover, er det beste rådet når det gjelder hjemme alene-trening, særlig når man har hunder som reagerer på å være alene hjemme. De som har hunder som ikke reagerer i det hele tatt, kan gå fortere fram, men det er ikke alle hunder som er sånn :)

Anonymkode: 0e78c...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan mener du ts at det å ikke gå inn når hun hyler, skal gjøre henne trygg? Tror du en valp bare automatisk vil skjerpe seg og tenke "ingen vits å stå her å gaule,jeg satser på at de kommer tilbake"?

Det er en valp, en baby. Dere må trygge henne, ikke skille henne fra flokken før hun er klar. Stakkars 

Anonymkode: 58903...f2d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke gå ut om hun hyler hver gang. Da må alenetr. starte inne med museskritt. 2 sek, 3 sek. (feks mellom stue og gang etc) Til hunden føler seg trygg og at den synes at det å være alene er en fiiin ting. Slik alenetrening må startes når man får hunden, ikke etter et halvt år. Men det er ikke umulig. Må bare trene riktig og være tålmodig.

Anonymkode: f2212...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde problemer med den treningen med at man går ut og inn til hunden bare minutter. Han ble bare veldig usikker av det. Å sitte utenfor inngangsdøren eller med døren åpen var også vanskelig og hjalp ikke noe. Det som fungerte her var å overvåke han og å snakke til han mens han var alene. Jeg gikk fra han et kvarter og om han reiste seg og pep så ba jeg han legge seg (vennlig men bestemt) Det gjorde han. Og da gikk jeg inn til han. Og så økte vi til halvtime, han sovnet etterhvert og da gikk jeg inn før han våknet. Men det å snakke til han beroliget han til å finne roen. Han vil fortsatt ikke ha kong når ham er alene, men han vil kose seg med den når vi er sammen igjen.

Anonymkode: 1653f...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan mener du ts at det å ikke gå inn når hun hyler, skal gjøre henne trygg? Tror du en valp bare automatisk vil skjerpe seg og tenke "ingen vits å stå her å gaule,jeg satser på at de kommer tilbake"?

Det er en valp, en baby. Dere må trygge henne, ikke skille henne fra flokken før hun er klar. Stakkars 

Anonymkode: 58903...f2d

Jeg går inn når hun har et øyeblikk stillhet, hun blir så klart ikke stående i flere minutter hylende. Det er snakk om få sekunder😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg går inn når hun har et øyeblikk stillhet, hun blir så klart ikke stående i flere minutter hylende. Det er snakk om få sekunder😊 

Samt at vi prøver å gå inn før hun rekker å stresse og bli urolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sett på alene-treningsmetoden til Hun om Hund / Emma Garlant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Om hun klynker når dere går ut, så må dere ta noen skritt tilbake i treningen, for da er hun ikke klar for det riktig enda.

Å ignorere for å eliminere en uønsket atferd, er en fin løsning i tilfeller hvor hunden bjeffer/piper for å mase seg til kos, mat, oppmerksomhet eller leking. I situasjoner hvor hunden kjenner på stress og usikkerhet, så er ignorering ingen god løsning. Det er utdatert læring å vente på at hunden skal stoppe og lage lyd når den er alene. Lydene er et symptom på følelser av uttrygghet, og uttryggheten vil ikke forsvinne selv om man "lærer" hunden at dere kun kommer tilbake om den er stille.

Det er følelsene rundt det å være alene dere vil endre, ikke hvorvidt hun lager lyder eller ikke. Fokuser på å gjøre henne trygg og komfortabel med å være alene, og pipingen vil automatisk forsvinne. Det er derfor man bør normalisere aktivitet/lyder i gangen, dørlyder osv, også gå ut og inn, og veldig veldig gradvis øke tiden man er utenfor. Også må man være sikker på at hunden er komfortabel for hvert steg man tar. 

LadyGrey skrev (6 timer siden):

Ville sett på alene-treningsmetoden til Hun om Hund / Emma Garlant. 

Enig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jeg sikkert veldig populær, men jeg har god erfaring med å bruke bur når vi trener på å være alene. Det er også en fordel hvis hunden blir syk/skadet og må være til overvåkning hos veterinær eller helt i ro hjemme om den finner ro og kan være alene i bur. Ikke hele arbeidsdager men noen få timer, nå er hundene voksne å har aldri spist en sko eller hatt seprasjonsangst.

Jeg begynte med bur i bilen. Gradvis så var valp/unghund med meg på butikken, jobb, hunde trening, konkurranse osv osv. Begynte med 1-2 minutter, latet alltid som ingenting når jeg kom tilbake og hunden fikk ingen oppmerksomhet hvis den var urolig. Forhåndsregler etter årstid selfølgelig

Inne i huset så laget jeg en rutine. Etter tur/trening når hunden skulle slappe av så fikk den noe godt å jobbe med inni buret. Etterhvert så fikk hunden beskjed om å gå å legge seg etter aktivitet, hvis den ikke klarte å finne roen selv etter flere sjanser og veiledning så fikk den ligge litt i buret. Det skapte en forventning om at bur = avslapning og/eller belønning, og begge mine hunder har funnet ro og følt seg trygge med den rutinen. Så kunne jeg bevege meg opp/ned en etasje i huset, gå ut å hente posten, være i et annet rom osv mens hunden slapped av i buret. Så bygget jeg videre på det så buret ble en trygg og kjent plass hvis hunden måte være alene en liten stund. Når ingen av hundene fikk oppleve å ha stor plass å vandre rundt på, masse møbler/ting å tygge istykker når jeg gikk ut døra så brydde de seg ikke om å lage sirkus når de fikk være alene hjemme uten å være i bur. 

Anonymkode: ed095...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nå blir jeg sikkert veldig populær, men jeg har god erfaring med å bruke bur når vi trener på å være alene. Det er også en fordel hvis hunden blir syk/skadet og må være til overvåkning hos veterinær eller helt i ro hjemme om den finner ro og kan være alene i bur. Ikke hele arbeidsdager men noen få timer, nå er hundene voksne å har aldri spist en sko eller hatt seprasjonsangst.

Jeg begynte med bur i bilen. Gradvis så var valp/unghund med meg på butikken, jobb, hunde trening, konkurranse osv osv. Begynte med 1-2 minutter, latet alltid som ingenting når jeg kom tilbake og hunden fikk ingen oppmerksomhet hvis den var urolig. Forhåndsregler etter årstid selfølgelig

Inne i huset så laget jeg en rutine. Etter tur/trening når hunden skulle slappe av så fikk den noe godt å jobbe med inni buret. Etterhvert så fikk hunden beskjed om å gå å legge seg etter aktivitet, hvis den ikke klarte å finne roen selv etter flere sjanser og veiledning så fikk den ligge litt i buret. Det skapte en forventning om at bur = avslapning og/eller belønning, og begge mine hunder har funnet ro og følt seg trygge med den rutinen. Så kunne jeg bevege meg opp/ned en etasje i huset, gå ut å hente posten, være i et annet rom osv mens hunden slapped av i buret. Så bygget jeg videre på det så buret ble en trygg og kjent plass hvis hunden måte være alene en liten stund. Når ingen av hundene fikk oppleve å ha stor plass å vandre rundt på, masse møbler/ting å tygge istykker når jeg gikk ut døra så brydde de seg ikke om å lage sirkus når de fikk være alene hjemme uten å være i bur. 

Anonymkode: ed095...830

Men så er det slik at mange hunder som lider av separasjonsangst, også sliter med å bli stengt inne i bur.

Min har for øvrig separasjonsangst hjemme, men ikke i bilen. Og det at han fint kan ligge i bilen i timesvis, har ingen som helst overføringsverdi til verken bur hjemme eller hjemme alene-trening. 

Ellers er jeg helt enig i at det er nyttig med burtrening, så lenge det skjer med positiv innlæring på hundens premisser, det er bare viktig å være klar over at det ikke er sikkert at det har noen positiv effekt på hunder som har problemer med å være hjemme alene :) 

Anonymkode: 0e78c...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en 16 måneder gammel unghund og sliter også med separasjonsangst, men det går sakte fremover ved å bruke gradvis tilvenning, med mål om å alltid holde oss på et nivå som ikke skaper stress og uro i hunden. Vi startet på sekunder og er nå på gode dager oppe i en time, og da er det snakk om en time helt uten stress. Det har tatt lang tid og med flere tilbakefall, men det er utrolig godt å se at det fungerer så lenge man er tålmodig og ikke gir opp!

Det kan være en litt komplekst trening å forklare via et forum, så jeg anbefaler deg å lese Separation Anxiety in Dogs, av Malena Demartini-Price: 

https://www.adlibris.com/no/bok/separation-anxiety-in-dogs---next-generation-treatment-protocols-and-practices-9781617812743

Vi betalte også for tilgang til foredragene til norske Emma Garlant for å se de som handler om separasjonsangst. 400 kr for et års tilgang. Veldig nyttig og lærerikt! Garlant og Demartini-Price har ganske like fremgangsmåter, så det passer fint å hente lærdom fra begge to.

https://hunomhund.no/butikk/medlemskap/venn/

Hvis dere prøver å trene på denne måten over tid uten særlig suksess er det også mulig å snakke med veterinær om å få teste beroligende medisin i kombinasjon med trening. Mange veterinærer vil at man skal gjøre dette i samråd med en atferdsspesialist. Vi har så vidt testet ut medisinen Tessie, enn så lenge har vi ikke brukt den for alenetrening her hjemme men derimot første dag hos en som passet hunden vår da vi var en uke på ferie. I stedet for å stresse, ule og savne oss slo han seg til ro og resten av uken gikk kjempebra. (Vi hadde øvd i mange måneder på at han skulle bli trygg hos hundepasseren, men det ble likevel nødvendig med medisinering første dag.)

Lykke til!! Hold ut, og prøv å lukke ørene for alle velmenende folk blant slekt, venner og naboer som sier at det bare er å gå fra dem og la dem hyle fra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Takk for gode råd! Nå har vi prøvd oss gradvis frem med å gå ut noen sekunder i slengen. Vi er nå oppe i 5 minutter😊 Valpen kan være alene godt opp mot 30 minutt dersom hun vet at vi er i huset. Vil dette også ha betydning for alenetreningen?

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for gode råd! Nå har vi prøvd oss gradvis frem med å gå ut noen sekunder i slengen. Vi er nå oppe i 5 minutter😊 Valpen kan være alene godt opp mot 30 minutt dersom hun vet at vi er i huset. Vil dette også ha betydning for alenetreningen?

Så flott! Når man ser fremgang, så vet man at man har funnet rett metode. Fortsett sånn 😊 Og jo lengre dere kommer i treningen, jo fortere vil ting gå. 

Ja, det vil ha betydning for alenetreningen. Valpen lærer å slappe av selv om den ikke har direkte tilgang til dere, og det vil definitivt ha en positiv innvirkning på alene-treningen også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...