Gå til innhold

Jente 5 år. Sliter ut familien vår

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei nydelig datter, men herrgud så sliten vi er av henne. Hun blir utredet, og vi har mistanke om ADHD. Hver ettermiddag så hylgråter hun, utagerer og er slem mot oss foreldre eller søskene sine etter barnehagen. Jeg lurer veldig på hva naboene våre tenker.. Det høres jo ut som vi mishandler henne.

Vi har ikke mulighet til å hente tidligere i barnehagen men en sjelden gang i blant hennes svigermor henne, eller jeg en gang i blant. I dag fikk lille bror gjennomgå igjen.. Stakkars, han får så mye dårlig oppførsel av henne og vi er rådville. Vi har gitt henne mye mer oppmeksomhet enn søskene pga utfordringene hennes, og hun får tilbud om mye mer enn de. Lillesøskene virker litt redd henne, og vi må være tett på henne hele tiden!  Når hun er sliten gjør hun herverk i hjemmet. Velter glass, tegner på vegger og gulv, og generelt bare gjør faenskap som å ødelegge leker, kaste de i gulvet eller bare rasere! Er så lei.. Prøver å være pedagogikk men jeg når ikke inn. Er sliten! 

Hun hyler og slår seg vrang hver ettermiddag. Nekter å spise middag om det ikke er pølse eller pasta. Alt annet er mer eller mindre uinteressant. Hun er veldig umoden for alderen og hun er mindre moden enn lillebroren på 3 år. Bruker smokk fortsatt, men ikke i barnehagen. Dette har vi prøvd å kutte ut i lang tid, men barnehagen mener hun trenger den for å hjelpe å roe ned.  Vi har senket alle krav til henne, og vi ser at hun sliter. Men alikevel sliter vi med å forstå henne. Hun kjører oss hardt og vi er helt på felgen til tider. Vi bruker hørselsværn inne fordi hun lager så mye bråk når hun setter i gang og plager søskene sine, eller slår seg vrang. Vi har begynt å separere henne og lillebroren, og vi er sjeldent hjemme sammen lengre. Det begynner å gå utover forholdet, og vi gjør stort sett ting hver for oss. Alt for å bevare husfreden! 

Får så vondt av henne og vi er slitne. Har tenkt på avlastning gjennom BV, men føles ut som et nederlag. Svigermor ser henne, og tar ekstra vare på henne. Min mor ser også at hun sliter, men hun når ikke inn hos henne. Min mor blir ofte slått eller skreket til. Resten av venner i barnehagen tar avstand, fordi de reagerer på henne. 
Hun har alt hun kan tenke seg, og hun er heldig med to foreldre som er veldig glade i henne og hun mangler ingenting. Vi gir henne mye kjærlighet, men hun er så slem mot oss. Vet at hun ikke prøver å være slem, men hun slår, sparker og hyler. 

Neste høst starter hun på skolen og jeg vet ikke om jeg skal grue meg eller glede meg. 

Hun har mange positive sider og er veldig morsom, omsorgsfull og kreativ. Bare synd hun ikke har tid til å sitte lenge om gangen, da hun stadig søker nye ting før hun avsluttet det gamle. I morgen har jeg tenkt å ta henne med på en aktivitet etter barnehagen bare jeg og henne, for å prøve å gi henne litt alenetid. Føler hun trenger mye av dette, da hun sier selv at hun ikke vil være sammen med søskene sine. Hun blir veldig fort sjalu på søskene, om de får tid med en av oss foreldre. Hun er en av tre søsken og hun er størst! 

Ps. Hadde en beintøff fødsel med henne og har tenkt om komplikasjonene under fødsel er det som kan ha vært årsaken, men det er uvisst. Hun er ikke typisk autistisk.. 

Anonymkode: b1fbf...301

• Hjerte 20
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må søke hjelp - nå!

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Har hun noe svar på hvorfor hun oppfører seg slik hvis dere spør? 

• Liker 2
Skrevet

Avlastning via barnevern når dere er 2 og har familie....Tro'kke det, ass!

Anonymkode: a3945...76a

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette høres tøft ut. Godt at jenta deres er under utredning. 
Kanskje det kunne hjelpe med rådgiving for dere foreldre? Slik at dere får noen gode verktøy for hvordan dere skal møte henne og håndtere utageringen? 
Ta kontakt med helsestasjonen og be om videre hjelp. 

Anonymkode: 70fa2...337

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Avlastning via barnevern når dere er 2 og har familie....Tro'kke det, ass!

Anonymkode: a3945...76a

Hvis hennes utagering går ut over søskene så kan det være en mulighet. 

Anonymkode: 72fb2...751

• Liker 20
  • Nyttig 3
Skrevet

Avlastning er ikke et nederlag! Selv om du er usikker på om du ønsker det,  anbefaler jeg deg å ta kontakt med barnevernet slik at de kan informere deg om hva dette innebærer, så kan du vurdere etterpå.

Det høres ut som dere står i en svært krevende situasjon. Gi dere selv litt kred for at dere greier det og vær modige nok til å be om hjelp. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er aldri et nederlag å spørre om hjelp. Dette går dessuten ut over de andre barna deres. Kjenner to andre familier som har fått avlastning og det har hjulpet dem masse. Prøv å søk, noe må gjøres. Ta kontakt med helsestasjon, hvis de er på banen kan kanskje saken stille sterkere? Ellers bra at dere får utredning på henne. Masse lykke til!

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ps. Hadde en beintøff fødsel med henne og har tenkt om komplikasjonene under fødsel er det som kan ha vært årsaken, men det er uvisst. Hun er ikke typisk autistisk.. 

Anonymkode: b1fbf...301

Bare er kort innspill: «typisk» autistisk gjelder i liten grad jenter, og spekteret er innmari stort. Det fins gode strategier for å hjelpe henne med å finne mestring og å regulere seg dersom hun faller innenfor denne kategorien. Det er verdt å undersøke. 

• Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet

Er hun blitt utredet for autismespekterforstyrrelse?

Jeg spør fordi mye av det du beskriver kjenner jeg igjen fra et familiemedlem. Jeg har også hørt at jenter ofte maskerer bedre, og har litt andre symptomer enn gutter. Mange med autisme har forresten add i tillegg. 

Anonymkode: a8e3a...27a

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Uff. Stakkars liten jente. Det kan ikke være lett. Foreldre som ikke forstår deg, mener du burde være glad for det du da, når du ikke har bedt om å komme til verden. Fått søsken man ikke ønsker seg. 

Selvsagt må dere be om hjelp! For henne! Hun skal ha ett liv! Hun trenger hjelp!! Det er ikke dere som trenger hjelp! Men henne!!!! 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
2 minutter siden, Brukerano said:

Uff. Stakkars liten jente. Det kan ikke være lett. Foreldre som ikke forstår deg, mener du burde være glad for det du da, når du ikke har bedt om å komme til verden. Fått søsken man ikke ønsker seg. 

Selvsagt må dere be om hjelp! For henne! Hun skal ha ett liv! Hun trenger hjelp!! Det er ikke dere som trenger hjelp! Men henne!!!! 

Det er jo ikke enten/eller - både foreldrene og jenta trenger hjelp. Barn får hjelp gjennom voksne, primært foreldrene sine, og da må de voksne få hjelp først slik at de klarer å gi den videre. Her er det åpenbart foreldre som ønsker det beste for alle sine barn, som er fortvilte over at de ikke lykkes med det. 

Anonymkode: 2085c...6ef

• Liker 6
  • Nyttig 7
Skrevet

Jenta vår ble sånn av kronisk forstoppelse. Fytti katta det var ille når det sto på som værst. Vi vurderte helt seriøst å flytte fra hverandre for å ha henne annen hver uke bare..  men så fikk vi hjelp, behandling på sykehuset, psykolog hele pakka og medisiner. Fy søren som det hjalp! Dere må tenke at nå starter utredningen som etterhvert vil lede til hjelp for jenta og dere også, da blir livet levelig igjen. Det kommer til å bli bedre! 

• Liker 6
  • Hjerte 3
Skrevet

Akkurat likt her.

Jente på 5 år, lillebror på 2.

Sliter ut hele familien, skriking og gråting hele ettermiddagen om det ikke går hennes vei. Trenger mye stimuli, helst cære oppå en voksen konstant, hele dagen. Myyyye mas og prating hele tiden. Bruker lang tid på å sovne, og vi må ligge sammen med henne.

Hadde kolikk som baby. Ikke utredet for ADHD, men far har det - så det er godt mulig.

Ekstremt smart, omsorgsfull, kreativ jente som får seg lett venner. Men drar ut all energi. 

Vi har ingen familie i nærheten, og min mor orker ikke passe.

Jeg.er.utslitt.

Så jeg forstår deg TS.

Anonymkode: 7c6a9...f03

• Liker 1
  • Hjerte 14
  • Nyttig 1
Skrevet
Agatha skrev (1 time siden):

Jenta vår ble sånn av kronisk forstoppelse. Fytti katta det var ille når det sto på som værst. Vi vurderte helt seriøst å flytte fra hverandre for å ha henne annen hver uke bare..  men så fikk vi hjelp, behandling på sykehuset, psykolog hele pakka og medisiner. Fy søren som det hjalp! Dere må tenke at nå starter utredningen som etterhvert vil lede til hjelp for jenta og dere også, da blir livet levelig igjen. Det kommer til å bli bedre! 

Kronisk forstoppelse?

Anonymkode: 7c6a9...f03

Skrevet

Hva om dere leier en hybel og bor der med henne noen dager i uka hver, så alle får litt pause? Hvis du bor der med henne to dager, far to dager, og så får jenta være hjemme med søsken og dere begge tre dager?

Anonymkode: 1096c...781

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Grüner skrev (1 time siden):

Du må søke hjelp - nå!

Hun er jo under utredning 

Anonymkode: ecfc1...78a

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Her var det en del ufine svar, og mange fine. 

Vet ikke hva som er gjort og ikke. Men få barnehagen til å be om utredning fra PPT. Og snakk med helsestasjonen, om de har forslag til noen som kan observere henne og veilede. (Selv om helsestasjonen nok spiller ballen videre til barnehagen). 

Det et flott at dere ser at hun også sliter og at dere ønsker hjelp. 

Sånn rent personlig syns jeg det kan høres ut som adhd, og med riktig medisinering kan hun få et nytt liv. 

Lykke til! 

Anonymkode: e9775...1aa

• Liker 4
Skrevet

Ta kontakt med psykososial tjeneste i kommunen, via helsestasjonen. 
De har mye råd og hjelp å komme med. 
Barnevernet er en instans for barn som lever under omsorgssvikt osv. de kan ikke hjelpe her. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her var det en del ufine svar, og mange fine. 

Vet ikke hva som er gjort og ikke. Men få barnehagen til å be om utredning fra PPT. Og snakk med helsestasjonen, om de har forslag til noen som kan observere henne og veilede. (Selv om helsestasjonen nok spiller ballen videre til barnehagen). 

Det et flott at dere ser at hun også sliter og at dere ønsker hjelp. 

Sånn rent personlig syns jeg det kan høres ut som adhd, og med riktig medisinering kan hun få et nytt liv. 

Lykke til! 

Anonymkode: e9775...1aa

Kjenner jeg blir litt lei av diagnose setting på nett. 
jenta er under bup og de vil ta de testene som er nødvendig for å utrede bredt. 

• Liker 7
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...