Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette er svært dårlig!! Jeg har samme lønn og har færre års ansiennitet. 

Hilsen økonom i staten. 

Anonymkode: 200ab...ad7

Ja, men jeg trives så godt og vil ikke bytte jobb heller. Så lite å gjøre med 😊

Anonymkode: c9f40...7ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ligger an til å tjene 450.000kr i år. Har 7 års utdannelse, jobber som musiker. Synes jeg har råd til alt jeg trenger med den lønnen. Det jeg mangler er et fast ansettelsesforhold med mulighet til å blir syk uten å tape inntekt + å spare til pensjon, det får jeg ikke til. Dere er heldige alle dere som har fast jobb!

Har du over 600.000kr i årslønn og alle de formelle godene på plass, tenker jeg det kun er din egen holdning og forventning som skaper trøbbel her, ikke lønnen i seg selv. Du har ikke lav lønn.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tjener 620.000 i året, og når det blir snakk om lønn og slikt så sier jeg alltid at jeg tjener elendig, noe jeg mener at jeg gjør. Er kommunalt ansatt. Folk i min omgangskrets ligger å snuser på millionen i året, så sammenlignet med dem så føler jeg at jeg tjener veldig dårlig. Men sånn generelt sett i samfunnet: gjør jeg egentlig det? Jeg ligger vel godt under gjennomsnittslønn? Sa til min far at jeg som tjener så dårlig ikke kan gjøre ditt og datt, og da sa han at jeg måtte realitetsorientere meg fordi jeg ikke var «fattig» slik jeg selv påsto. Forstår at jeg ikke er direkte lavtlønnet, men har snart femten års ansiennitet og har en ganske krevende jobb der man må ha høyere utdanning for å bli ansatt. Føler «ingen andre» med høyere utdanning tjener så dårlig. Har jeg sett meg helt blind på egen lønn? 

Anonymkode: c2371...3a1

Master her! 40 år 

jobber i det private

634 000 i året

Anonymkode: ab060...1b9

• Liker 1
Skrevet

480.000 bhg, bachelor

Anonymkode: fd127...3c6

• Liker 1
Skrevet

Du kan ikke sammenligne med folk som jobber i det private og i andre yrker enn deg. Lønna di er rundt det som er vanlig for kommunale ansatte i administrasjonsjobb med en mastergrad i en mindre kommune. 

Anonymkode: 781d3...e99

• Liker 2
Skrevet

Jeg er helt enig med faren din, du tjener ikke veldig dårlig. Du har en lønn som er ganske grei, vil jeg si, med mindre du har en jobb som krever master. Hvis du har en jobb hvor det kun er krav om bachelor, vil jeg si du har en helt kurant lønn (så lenge du ikke er leder). For å tjene 1 million i kommunen må du ha en relativt høy lederstilling. Det er nok dine venner som ikke er helt gjennomsnittlige. 
Jeg har en venninne som er lektor med tillegg med maks ansiennitet som sier hun tjener så fryktelig dårlig, hun tjener vel rundt 800k. Hun sammenligner seg med venner av henne som jobber som… fastlege. Heh. Ja, de har råd til dyr hytte og to biler, og det har ikke du. Men du eier et hus til 10 millioner, har ny bil… og å velge å sammenligne seg med fastleger, vel… da ber du jo om å være misfornøyd hele livet. 

Anonymkode: e2b96...6d7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det er derfor jeg ikke orker å ta en doktorgrad eller søke på lektorstillinger på høgskole/ universitet. Jeg har maks ansiennitet og har en grunnlønn på 800.000 som lektor med tilleggsutdanning (har 22.000 ekstra for enda mer tilleggsutdanning) for å jobbe i barneskole ... Anonymkode: e0370...82b

Det forstår jeg godt. Jeg jobber som førsteamanuensis, tjener 830 000 (riktignok før årets lønnsoppgjør, vet ikke hva det vil ende med pga tvungen lønnsnemnd), og jeg ville hatt full ansiennitet i skolen. Har PhD + mye annen utdanning også. Og jeg tjener betydelig mer enn mange mine førsteamanuensis-kolleger... Akademia har et stort rekrutteringsproblem, og det er virkelig ikke rart. Skammelig lønnspolitikk fra staten! Man ønsker jo at de beste skal undervise på høyere utdanning, men de er ikke villig til å betale for det. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En av mine familie medlemmer er lærer på ungdomsskole. Har 5 år på lærerutdanning og hen har tatt flere videreutdanninger etterpå og har full annsiennitet på arbeidsplassen og er allikevel bare såvidt over 500.000 i året. 

Anonymkode: ccd1d...d84

Har du fem år på lærerskole og full ansiennitet, så tjener du mer enn det som lærer... 

Anonymkode: 95e42...d5c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Herregud! Jeg kondolerer. Dere bør streike mye oftere. Reklamebransjen eller noe annet sånt ræl burde kuttes til beinet og overført sine midler rett i lønningspåsan til læreren. Helt helt HELT urimelig at dette er lønnen din. 

Haha, vi streiket jo nå i vår… det gikk jo kjempefint… 

Ansatte i UH-sektoren blir ALDRI prioritert i lønnsoppgjør. Vi skal bare godta dårlig lønn og arbeidstid på 45-46 timer i uka (ubetalt, vi har kun fem ukers ferie og får ikke overtid) fordi vi «elsker faget» og «får lov til å forske». 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du fem år på lærerskole og full ansiennitet, så tjener du mer enn det som lærer... 

Man skulle tro det ja, men hen gjør ikke det 🤷‍♀️ Samme skvipet som ofte skjer i helsevesenet hvor de som har jobbet der lenge har mindre lønn enn de som er nyansatte, fordi man bruker lønn for å få inn nok folk.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Man skulle tro det ja, men hen gjør ikke det 🤷‍♀️ Samme skvipet som ofte skjer i helsevesenet hvor de som har jobbet der lenge har mindre lønn enn de som er nyansatte, fordi man bruker lønn for å få inn nok folk.

Da må han melde seg inn i et forbund. 

Skrevet

620 000 her også, jobber i UH-sektoren (staten). Mastergrad.

Har i praksis ca 650 000 pga overtid, men hjemmekontor-avtale, fleksibel arbeidstid, trening i arbeidstiden, IA-bedrift, velferdspermisjon, betalt fri på røde dager ++ gjør at jeg føler det er «god» lønn likevel.

Min mann tjener det dobbelte, men jobber kveld, natt, helg, høytider uten samme fleksibilitet. Hadde ikke byttet.

Anonymkode: c73a2...993

Skrevet

Grei lønn det, såfremt man kom inn på boligmarkedet for mange år siden. Er man ung i dag, bor sentralt og vil ha barn må man dessverre ha mye høyere lønn – derav lave fødselstall.

Ansiennitet er ikke en greie i noen av firmaene jeg har jobba i, så alt som betyr noe er avtalen man signerte på ved ansettelse. Skulle nok bedt om litt mer i sin tid.

Anonymkode: c5ae7...7ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er absolutt ikke misfornøyd med livet generelt 😅 Tror du leste litt mye inn i HI

Du skrev dette: 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Sa til min far at jeg som tjener så dårlig ikke kan gjøre ditt og datt, og da sa han at jeg måtte realitetsorientere meg fordi jeg ikke var «fattig» slik jeg selv påsto.

Jeg svarte deretter. Slutt å kalle deg fattig, slutt å sutre over ting du ikke kan gjøre. 

Anonymkode: 1feea...e28

• Liker 1
Skrevet

Jamen, så bytt jobb, da...

Hvis du får deg en jobb med 700.000 i lønn, blir du da fornøyd? 800.000? 900.000? Du kommer jo alltid til å sammenligne deg med de som har mer enn deg, så hvorfor ikke bare slutte med det først som sist?

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns du har en god lønn. Jeg tjener 570 000, 8 års ansiennitet. Jobber i kommunen. Vi har relativt høyt boliglån + billån helt ny bil. Likevel klarer vi å spare noen tusenlapper hver måned. Hadde vi bodd billigere så hadde vi hatt ganske mye penger til overs. Flere kolleger av meg med lik lønn bor mye billigere enn oss, og har dermed ganske god råd.

Vi har råd til å spare, spise litt ute nå og da og å ha to ganske store lån. Så å tjene rundt 600 000 er IKKE en elendig lønn.

Jeg kjenner ikke så mange som tjener oppmot millionen da. Har ei venninne som tjener mer, men som er singel og uten barn. Hun reiser MYE. Kan fint ta to turer til usa hvert år, og hun har dyr kunst på veggen og dyre klær, spiser mye ute osv. Men jeg er ikke misunnelig. Hadde jeg tjent mye mer vet jeg ikke hva jeg hadde brukt pengene på. Kanskje bygd hus, sånn for moroskyld. Med stor garasje til mannen, lekerom til barna, egen leilighet til gjester og et hobbyrom til meg. Men jeg MÅ jo ikke ha det.

Anonymkode: 647d4...406

• Liker 3
Skrevet

Skjønner at jeg ser meg litt blind selv også. Master, 9 års ansiennitet, kommune. 700.000.

Skrevet

Jeg er ferdig med min mastergrad nylig og søker jobb. Har en Bachelor innen noe helt annet fra tidligere. Fikk tilbud om jobb et sted hvor den tidligere graden var relevant og kun bachelorgraden av den nye utdanningen. Fikk tilbud om 590k siden jeg kvalifiserte til max ansiennitet. Det var toppen, var ikke snakk om å få mer, var det alle andre fikk også. Dette er en stor statlig organisasjon. 

Så jeg er enig med din far, du bør nok realitets orientere deg. Du tjener ikke så elendig som du vil ha det til.

Anonymkode: 48192...2b7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Starlønn før en sykepleier er faktisk enda lavere, 453.000.

Å tjene over 600.000 i året er ikke dårlig i min mening. En av mine familie medlemmer er lærer på ungdomsskole. Har 5 år på lærerutdanning og hen har tatt flere videreutdanninger etterpå og har full annsiennitet på arbeidsplassen og er allikevel bare såvidt over 500.000 i året. 

Det kan ikke stemme. Startlønnen for lektor ligger på 590 000 i året, men full ansienitet snuser man vel på nærmere 700.000

Anonymkode: a7312...5e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Starlønn før en sykepleier er faktisk enda lavere, 453.000.

Å tjene over 600.000 i året er ikke dårlig i min mening. En av mine familie medlemmer er lærer på ungdomsskole. Har 5 år på lærerutdanning og hen har tatt flere videreutdanninger etterpå og har full annsiennitet på arbeidsplassen og er allikevel bare såvidt over 500.000 i året. 

Dette er bare tull, i 2024, har lærere med full ansiennitet (16 år eller mer), en  grunnlønn mellom 650 000 til 700 000 kroner per år. Denne summen kan være høyere dersom læreren har videreutdanning, spesialkompetanse, eller mottar andre tillegg som for eksempel kontaktlærertillegg eller funksjonstillegg.

For eksempel viser tariffavtalen mellom KS og utdanningsforbundet for 2023-2024 følgende lønnsnivåer for lærere med full ansiennitet:

•    Adjunkt med opprykk (full ansiennitet): Ca. 695 000 - 705 000 kroner per år.
    •    Lektor med opprykk (full ansiennitet): Ca. 750 000 - 770 000 kroner per år.

Dette kan variere litt avhengig av hvilken kommune eller fylke læreren er ansatt i, og hvilke tillegg de mottar. De nøyaktige tallene kan finnes i de gjeldende tariffavtalene som er offentlig tilgjengelige gjennom KS og Utdanningsforbundet. 

• Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...