Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra ei som lever på under 300 000 så tjener du bra.

Anonymkode: 98865...397

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg tjener 620.000 i året, og når det blir snakk om lønn og slikt så sier jeg alltid at jeg tjener elendig, noe jeg mener at jeg gjør. Er kommunalt ansatt. Folk i min omgangskrets ligger å snuser på millionen i året, så sammenlignet med dem så føler jeg at jeg tjener veldig dårlig. Men sånn generelt sett i samfunnet: gjør jeg egentlig det? Jeg ligger vel godt under gjennomsnittslønn? Sa til min far at jeg som tjener så dårlig ikke kan gjøre ditt og datt, og da sa han at jeg måtte realitetsorientere meg fordi jeg ikke var «fattig» slik jeg selv påsto. Forstår at jeg ikke er direkte lavtlønnet, men har snart femten års ansiennitet og har en ganske krevende jobb der man må ha høyere utdanning for å bli ansatt. Føler «ingen andre» med høyere utdanning tjener så dårlig. Har jeg sett meg helt blind på egen lønn? 

Anonymkode: c2371...3a1

Du tjenere ikke dårlig, men hvis du har større forbruk enn inntekt så blir det dårlig uansett hvor mye du tjener. Senk forbruket og være fornøyd, det er det viktigste.

Anonymkode: ddbb9...db7

• Liker 1
Skrevet

Jeg tjener 620.000 i året, og når det blir snakk om lønn og slikt så sier jeg alltid at jeg tjener elendig, noe jeg mener at jeg gjør. Er kommunalt ansatt. Folk i min omgangskrets ligger å snuser på millionen i året, så sammenlignet med dem så føler jeg at jeg tjener veldig dårlig. Men sånn generelt sett i samfunnet: gjør jeg egentlig det? Jeg ligger vel godt under gjennomsnittslønn? Sa til min far at jeg som tjener så dårlig ikke kan gjøre ditt og datt, og da sa han at jeg måtte realitetsorientere meg fordi jeg ikke var «fattig» slik jeg selv påsto. Forstår at jeg ikke er direkte lavtlønnet, men har snart femten års ansiennitet og har en ganske krevende jobb der man må ha høyere utdanning for å bli ansatt. Føler «ingen andre» med høyere utdanning tjener så dårlig. Har jeg sett meg helt blind på egen lønn? 

Hm... jeg vet ikke.
Forhandler du lønn? Går du opp hvert år? Har du lønnsutvikling?
I såfall har du jo bare startet lavt. Om du har hatt samme jobb i 15 år burde du byttet jobb litt oftere for å få lønna opp, det er ofte effektivt, svinge innom noe privat til høyere lønn, for å returnere til kommunen pga komeptansen og erfaringen din, men da selvsagt til høyere lønn. 

Høy lønn skjer ikke av seg selv alltid, de som har høy lønn har ofte jobbet for det på et eller annet vis. Om det er med en særskilt utdannelse, strategiske jobbskifter og/eller lønnsforhandlinger. 

Anonymkode: 7270a...0f5

Skrevet

TS, jeg er i lik situasjon, bare at jeg jobber i staten. Her hos oss ryktes det at kommunalt ansatte har høyere lønn enn oss? :D

Jeg har 630 000, da. Mastergrad og 20 års ansiennitet. Jobber ved et universitet som rådgiver.

Selv om det egentlig er en OK lønn, så er det ikke verdt å studere i mange år for denne lønna, når man tenker på lav pensjonsopptjening pga studietid og alle årene man har måttet nedbetale flere tusen kroner hver mnd på et studielån. Vi har håndtverkere i familien, og IT-folk uten utdanning, som tjener dobbelt av hva jeg gjør, og som kan gå av med pensjon mange år før meg. Jeg blir alltid veldig sur når vi snakker om lønn..... :(

Anonymkode: 80400...514

Skrevet

Jeg har 675 i grunnlønn som spesialsykepleier. 10 års ansiennitet. Bachelor + videreutdanning. Kan legge til at jeg var ferdig med bachelor i 2019 og videreutdanning i 2023. Så har vært heldig med å få så god ansiennitet tidlig.

Anonymkode: f3e96...4b0

Skrevet

En doktorgradskandidat tjener rundt 570-580 k. Du har bachelorgrad, synes ikke du har så dårlig lønn. 

Anonymkode: 54a75...d71

Når man tar doktorgrad får man praktisk talt lønn for å studere videre. Du har helt fleksibel tid (altså, forsøk etc kan gjøre at man kan og bør jobbe hele døgnet, men det er ingen som sjekker om du møter opp). Du er også ganske fleksibel på hvor mye du bør produsere av artikler, man kan få doktorgrad med ganske lite.

Nå hatet jeg doktorgradstilværelsen nettopp fordi jeg trenger mer struktur og forutsigbarhet, men lønna var ikke grunnen til at jeg hoppet av. 

Anonymkode: 273ce...333

• Liker 1
Skrevet

Skjønner. Men har du også like lang ansiennitet og en jobb som krever høyere utdanning? 

Handler innlegget om lønn iforhold til ansiennitet og utdanning eller var spørsmålet om hun har sett seg blind på beløpet?

Jeg svarer ut i fra det siste: 620k er ikke lite penger og OP har sannsynligvis lagt forbruket sitt etter lønna. Hun har rett og slett blitt fartsblind og faren prøver å realitetsorientere henne. 

I forhold til utdanning/ansiennitet så tjener hun ikke fett, ganske så gjennomsnittlig, men det er ikke dårlig betalt ift andre yrker. Tjener hun mindre ift andre i samme yrke må hun kontakte fagforbund, reforhandle betingelsene sine, se på om jobben har fordeler utenom jobb (feks hyttelån, bil, avskrivinger++ ting med verdi utenom lønna). Så kan hun sjekke med lønningskontoret om hun får alle tillegg for utdannelse og ansiennitet som hun har krav på. Skal gå av seg selv, men feil kan skje.

Anonymkode: 5e943...e5d

• Liker 2
Gjest takinova
Skrevet (endret)

En av mine familie medlemmer er lærer på ungdomsskole. Har 5 år på lærerutdanning og hen har tatt flere videreutdanninger etterpå og har full annsiennitet på arbeidsplassen og er allikevel bare såvidt over 500.000 i året. 

Anonymkode: ccd1d...d84

Det stemmer ikke.

Tidligere ble det sagt at 750k var toppen av lykke. Mer penger enn det ga ikke mer lykke. Ny "forskning" viser at lykkefølelsen på lønn stiger helt opp til 5mnok. Dette i USA og der trenger man kanskje mer pga mindre sikkerhetsnett.

Ny forskning: Så mye må du tjene for å bli lykkelig | Finansavisen

Endret av takinova
Skrevet

Det er jo litt denne lønnen som er gitt om man skal jobbe i gode og sikre offentlige stillinger. Du ligger over medianlønnen i Norge og har "bare" bachelor, så det er vel ikke så galt? Hvis du vil øke i lønn må du gjerne bytte jobb, og da gjerne gå litt inn og ut av det private næringslivet. Men da er det jo helt andre krav til prestasjon og lønnsomhet enn det du møter i det offentlige. Ikke er jobbene like trygge heller, det er mindre pensjonssparing og det er ikke sommerarbeidstid. Man jobber også gjerne mer enn 40 timer i uken.

Jeg jobber i det private som prosjektleder og tjener 860000. Har byttet jobb et par ganger på 10 år, og burde nok byttet igjen snart. Men så er det noe med å bli i stillinger man trives i - lønn er ikke alt. Men uten hopping får du jo bare de årlige prosentene og det blir det ikke mye ekstra av. Skal du ha hopp i lønn må du faktisk hoppe selv (til ny stilling med mer ansvar o sannsynligvis høyere krav til prestasjon og innsats og tilgjengelighet).

Anonymkode: 1e522...f6f

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ung ufør har barr hatt en jobb hele mitt liv i 3 år er 27 nå jeg får 533750 i året med 1 barnetillegg. 620 for så mye arbeid høres lite ut.

Anonymkode: 704d6...514

Skrevet (endret)

Ts, synes du det er dårlig når 70% tjener det samme eller mindre enn deg?

Endret av Brunello
  • Liker 3
Skrevet

Tror du må se over egen økonomi og forbruk hvis du mener du har dårlig råd. Jeg tjener vesentlig mindre en deg, rett over 400K. Jeg er alene med 3 barn, har huslån og setter av litt hver mnd til sparing. JEG er lavlønnet og kan ikke ta meg råd til sånn og sånn. Du sitter relativt godt i det vil jeg si

Anonymkode: f9539...dd8

• Liker 2
Skrevet

Jeg har 640k og føler også jeg tjener helt elendig...

Anonymkode: f7abe...12a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.8.2024 den 19.44):

Starlønn før en sykepleier er faktisk enda lavere, 453.000.

Å tjene over 600.000 i året er ikke dårlig i min mening. En av mine familie medlemmer er lærer på ungdomsskole. Har 5 år på lærerutdanning og hen har tatt flere videreutdanninger etterpå og har full annsiennitet på arbeidsplassen og er allikevel bare såvidt over 500.000 i året. 

Det gjelder i så fall ikke alle. Søsteren min ble ferdig lærer i fjor og har 650 000,- i året. 

Anonymkode: 5efaf...93a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

TS, jeg er i lik situasjon, bare at jeg jobber i staten. Her hos oss ryktes det at kommunalt ansatte har høyere lønn enn oss? :D

Jeg har 630 000, da. Mastergrad og 20 års ansiennitet. Jobber ved et universitet som rådgiver.

Selv om det egentlig er en OK lønn, så er det ikke verdt å studere i mange år for denne lønna, når man tenker på lav pensjonsopptjening pga studietid og alle årene man har måttet nedbetale flere tusen kroner hver mnd på et studielån. Vi har håndtverkere i familien, og IT-folk uten utdanning, som tjener dobbelt av hva jeg gjør, og som kan gå av med pensjon mange år før meg. Jeg blir alltid veldig sur når vi snakker om lønn..... :(

Anonymkode: 80400...514

Jeg har master, er lektor med tilleggsutdanning (pluss enda flere år) og jobber i kommunen, og har en lønn på over 800.000 (som er grunnlønna mi), fordi jeg er kontaktlærer i tillegg. 

Anonymkode: e0370...82b

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Når man tar doktorgrad får man praktisk talt lønn for å studere videre. Du har helt fleksibel tid (altså, forsøk etc kan gjøre at man kan og bør jobbe hele døgnet, men det er ingen som sjekker om du møter opp). Du er også ganske fleksibel på hvor mye du bør produsere av artikler, man kan få doktorgrad med ganske lite.

Nå hatet jeg doktorgradstilværelsen nettopp fordi jeg trenger mer struktur og forutsigbarhet, men lønna var ikke grunnen til at jeg hoppet av. 

Anonymkode: 273ce...333

Hvis du ikke produserer noe, vil det jo plukkes opp, og du kan bli sparket ved manglende progresjon. Du går ikke i tre år og ikke leverer en dritt uten at noen merker det. De fleste stipendiater jobber mye mer enn 37,5 timer i uka. 
Antall artikler er fleksibelt noen steder, men skal man under tre, vil det stilles store krav til de 1-2 artiklene du har. Jeg kjenner ingen som har gjort dette. 

Anonymkode: e2b96...6d7

Skrevet

Dere som har skrevet årslønnen deres her, er den inkludert feriepenger eller kommer de utenom? Den gjennomsnittslønnen som står på ssb.no, er den inkludert feriepenger? Syns det er vanskelig å tolke. 

Anonymkode: 8f00a...171

Skrevet
Juliv skrev (På 15.8.2024 den 9.43):

Dette er bare tull, i 2024, har lærere med full ansiennitet (16 år eller mer), en  grunnlønn mellom 650 000 til 700 000 kroner per år. Denne summen kan være høyere dersom læreren har videreutdanning, spesialkompetanse, eller mottar andre tillegg som for eksempel kontaktlærertillegg eller funksjonstillegg.

For eksempel viser tariffavtalen mellom KS og utdanningsforbundet for 2023-2024 følgende lønnsnivåer for lærere med full ansiennitet:

•    Adjunkt med opprykk (full ansiennitet): Ca. 695 000 - 705 000 kroner per år.
    •    Lektor med opprykk (full ansiennitet): Ca. 750 000 - 770 000 kroner per år.

Dette kan variere litt avhengig av hvilken kommune eller fylke læreren er ansatt i, og hvilke tillegg de mottar. De nøyaktige tallene kan finnes i de gjeldende tariffavtalene som er offentlig tilgjengelige gjennom KS og Utdanningsforbundet. 

Det er ikke tull 🙄 Skulle gjerne ønsket at familiemedlemmet som det er snakk om hadde en såpass god lønn, men hen er ikke i nærheten engang. Hen har fortalt og vist meg at hen såvidt har over 500.000 i året. Jeg vet ikke hvorfor det ikke stemmer overens med det du skriver inn her. Men den det gjelder har dårlig lønn og strever med å få det til å gå rundt i hverdagen med lønna som hen har. Skulle inderlig ønsket at det ikke var sånn og at vedkommende faktisk hadde 700.000 i året. Det hadde ført til en helt annen hverdagen for den personen...

Skrevet

Du tjener mer enn meg og partner til sammen og vi lever iallefall rimelig bra.

Eier en rimelig stor og fin leilighet i Oslo (groruddalen), reiser på ferier, sparer og har det vi trenger med mer. Ingen av oss har arva eller fått penger av foreldre heller så jeg skjønner nesten ikke hva folk bruker penga på. Vi har ikke bil eller barn riktignok men hadde greid det også. 

Realitetsorientering er lurt, sjekk hva du bruker penga på og gå litt igjennom prioriteringene så finner du nok raskt ut at du kan ommøblere økonomien litt med positiv effekt.

Anonymkode: 4de62...58d

Skrevet

Jeg tjener 600k i året uten utdanning

Anonymkode: 4e51f...3b6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...