AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #1 Skrevet 14. august 2024 Jeg tjener 620.000 i året, og når det blir snakk om lønn og slikt så sier jeg alltid at jeg tjener elendig, noe jeg mener at jeg gjør. Er kommunalt ansatt. Folk i min omgangskrets ligger å snuser på millionen i året, så sammenlignet med dem så føler jeg at jeg tjener veldig dårlig. Men sånn generelt sett i samfunnet: gjør jeg egentlig det? Jeg ligger vel godt under gjennomsnittslønn? Sa til min far at jeg som tjener så dårlig ikke kan gjøre ditt og datt, og da sa han at jeg måtte realitetsorientere meg fordi jeg ikke var «fattig» slik jeg selv påsto. Forstår at jeg ikke er direkte lavtlønnet, men har snart femten års ansiennitet og har en ganske krevende jobb der man må ha høyere utdanning for å bli ansatt. Føler «ingen andre» med høyere utdanning tjener så dårlig. Har jeg sett meg helt blind på egen lønn? Anonymkode: c2371...3a1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #2 Skrevet 14. august 2024 Du tjener relativt lavt for såpass lang ansiennitet og hvertfall hvis du har bachelor. Men du er jo ikke lavtlønnet! Til sammenligning har en sykepleier 507 000 i startlønn, som er vesentlig lavere enn deg. Anonymkode: 0d63f...958 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #3 Skrevet 14. august 2024 Du tjener 2,7 ganger så mye som jeg gjør. Jeg har alt jeg trenger: hus, bil, ferie/opplevelser etter hva vi kan få til. Alene med to barn. Jeg klarer meg ok. Med 2,7 ganger mer inntekt hadd ejeg vært gjeldsfri, hatt ferie hvert år og kjøpt det ungene ønsker og ikke kun det de trenger... Anonymkode: 5e943...e5d 7 2 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #4 Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du tjener relativt lavt for såpass lang ansiennitet og hvertfall hvis du har bachelor. Men du er jo ikke lavtlønnet! Til sammenligning har en sykepleier 507 000 i startlønn, som er vesentlig lavere enn deg. Anonymkode: 0d63f...958 Starlønn før en sykepleier er faktisk enda lavere, 453.000. Å tjene over 600.000 i året er ikke dårlig i min mening. En av mine familie medlemmer er lærer på ungdomsskole. Har 5 år på lærerutdanning og hen har tatt flere videreutdanninger etterpå og har full annsiennitet på arbeidsplassen og er allikevel bare såvidt over 500.000 i året. Anonymkode: ccd1d...d84 12
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #5 Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du tjener relativt lavt for såpass lang ansiennitet og hvertfall hvis du har bachelor. Men du er jo ikke lavtlønnet! Til sammenligning har en sykepleier 507 000 i startlønn, som er vesentlig lavere enn deg. Anonymkode: 0d63f...958 Ja, men det er det jeg mener. At jeg tjener lite til å ha jobbet i så mange år. Jobben krever helst master, men det har jeg ikke. Men jeg har to relevante bachelorgrader og videreutdanning. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du tjener 2,7 ganger så mye som jeg gjør. Jeg har alt jeg trenger: hus, bil, ferie/opplevelser etter hva vi kan få til. Alene med to barn. Jeg klarer meg ok. Med 2,7 ganger mer inntekt hadd ejeg vært gjeldsfri, hatt ferie hvert år og kjøpt det ungene ønsker og ikke kun det de trenger... Anonymkode: 5e943...e5d Skjønner. Men har du også like lang ansiennitet og en jobb som krever høyere utdanning? Anonymkode: c2371...3a1 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #6 Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Starlønn før en sykepleier er faktisk enda lavere, 453.000. Å tjene over 600.000 i året er ikke dårlig i min mening. En av mine familie medlemmer er lærer på ungdomsskole. Har 5 år på lærerutdanning og hen har tatt flere videreutdanninger etterpå og har full annsiennitet på arbeidsplassen og er allikevel bare såvidt over 500.000 i året. Anonymkode: ccd1d...d84 Det er faktisk helt sykt! Om det er noen som fortjener mer i lønn så er det lærerene. Anonymkode: c2371...3a1 2 2 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #7 Skrevet 14. august 2024 "Den gjennomsnittlige årslønnen i Norge er 668 700 kr. Dette er basert på tall fra Statistisk sentralbyrå for 2023." Tror nok mange smører litt tjukt på, pluss at flere som tjener godt er mer villig til å dele hva de tjener. Jeg her 665k i året, og som noen som vokste opp fattig så føler jeg at jeg nærmest vasser i penger. Jeg jobber innen IT, har en bachelor. Anonymkode: 9520b...f0b 9 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #8 Skrevet 14. august 2024 Hei, jeg har master og jobbet i staten. Tjente vel 630 000 kanskje. Følte også at jeg tjente veldig dårlig sammenlignet med alle jeg kjenner. Venner med lønn opp mot millionen her også. Venner uten utdanning eller bare fagbrev som lå over meg osv. Til slutt ble jeg deprimert og utbrent (for jobben i seg selv var krevende, men føltes utakknemlig). Jobber nå et annet sted med endra mindre lønn (598000), men også litt mindre stress. Anonymkode: 7193f...867 4 1
Annoyium Skrevet 14. august 2024 #9 Skrevet 14. august 2024 Sett i lys av utdanning og ansiennitet så burde du tjent bedre. Lønnen din er dog veldig vanlig og verken veldig høy eller veldig lav. 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #10 Skrevet 14. august 2024 Jeg er enig med din far, du må realitetsorientere deg. Hvem faen bryr seg om du ikke tjener like mye som dine venner? Hva er det du liksom ikke kan gjøre med den lønnen som er så viktig for din velferd? Kos deg, nyt DITT liv, du lever bare ett! Jeg er til forskjell fattig, det er jo mitt problem, jeg har en inntekt på 240 000 i året, da er det vanskelig å leve, og en har i alle fall ikke råd til ting en helst har lyst til. Vær ærlig med deg selv, utover at du synes du tjener elendig i forhold til det du hadde ønsket, er det sant at du stoppes fra å leve? Høres ut som et kjipt liv å fokusere så negativt. Anonymkode: 1feea...e28 14 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #11 Skrevet 14. august 2024 Jeg er nå på 1,2 i året, og bonus, som kan variere en del. Mastergrad. Privat næringsliv, så ansiennitet er ikke en greie, men har jobbet i 17 år. Ville følt det du tjener som veldig lite om jeg hadde gått glipp av 5 år i arbeidslivet, og mulighet for å komme inn på boligmarkedet tidligere, for kjenner en del som gikk yrkesfag hjemme som tjener tilsvarende (ikke noe negativt om det - viktige jobber, med de tjente jo rått på å gå rett på dette mens jeg studerte). Anonymkode: 9e200...7a2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #13 Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg tjener 620.000 i året, og når det blir snakk om lønn og slikt så sier jeg alltid at jeg tjener elendig, noe jeg mener at jeg gjør. Er kommunalt ansatt. Folk i min omgangskrets ligger å snuser på millionen i året, så sammenlignet med dem så føler jeg at jeg tjener veldig dårlig. Men sånn generelt sett i samfunnet: gjør jeg egentlig det? Jeg ligger vel godt under gjennomsnittslønn? Sa til min far at jeg som tjener så dårlig ikke kan gjøre ditt og datt, og da sa han at jeg måtte realitetsorientere meg fordi jeg ikke var «fattig» slik jeg selv påsto. Forstår at jeg ikke er direkte lavtlønnet, men har snart femten års ansiennitet og har en ganske krevende jobb der man må ha høyere utdanning for å bli ansatt. Føler «ingen andre» med høyere utdanning tjener så dårlig. Har jeg sett meg helt blind på egen lønn? Anonymkode: c2371...3a1 Noen av oss i kommunen drømmer om den lønna. Kanskje se utenfor egen sfære? Anonymkode: 3e7a7...e81 4 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #14 Skrevet 14. august 2024 Hvis du har mulighet for hjemmekontor og fleksitid, parkerer gratis på jobb og koser deg med gratis julebord og årlig kickoff, slipper nattevakter og tunge løft, ja da syns jeg at du tjener skikkelig godt. Anonymkode: ff287...9ce 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #15 Skrevet 14. august 2024 Jeg har master + høgskolepedagogikk, har jobbet 10 år som høgskolelektor i staten og tjener rundt 560 000. Det er jo helt tullete sammenlignet med hva andre med langt mindre utdanning tjener, men hva skal man gjøre. Anonymkode: 55745...924 7
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #16 Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Starlønn før en sykepleier er faktisk enda lavere, 453.000. Å tjene over 600.000 i året er ikke dårlig i min mening. En av mine familie medlemmer er lærer på ungdomsskole. Har 5 år på lærerutdanning og hen har tatt flere videreutdanninger etterpå og har full annsiennitet på arbeidsplassen og er allikevel bare såvidt over 500.000 i året. Anonymkode: ccd1d...d84 Dette kan jo ikke være sant. Jeg har 12 års ansiennitet, ingen videreutdanning, og tjener 607000. Anonymkode: bf5d5...19b
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #17 Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har master + høgskolepedagogikk, har jobbet 10 år som høgskolelektor i staten og tjener rundt 560 000. Det er jo helt tullete sammenlignet med hva andre med langt mindre utdanning tjener, men hva skal man gjøre. Anonymkode: 55745...924 Herregud! Jeg kondolerer. Dere bør streike mye oftere. Reklamebransjen eller noe annet sånt ræl burde kuttes til beinet og overført sine midler rett i lønningspåsan til læreren. Helt helt HELT urimelig at dette er lønnen din. Anonymkode: c2371...3a1 3 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #18 Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis du har mulighet for hjemmekontor og fleksitid, parkerer gratis på jobb og koser deg med gratis julebord og årlig kickoff, slipper nattevakter og tunge løft, ja da syns jeg at du tjener skikkelig godt. Anonymkode: ff287...9ce Joda, er egentlig helt med deg på den. Disse tingene er absolutt verdt noe. Jeg kom fra en sånn type jobb (ikke nattevakter da). Jobbet i barnehage tidligere, og det er helt grusomt å ikke kunne gå på do engang uten å avtale med andre kolleger fordi det aldri passer. Så det å styre over egen arbeidstid og å kunne flekse er super. Har ikke mulighet til hjemmekontor, men vi hadde det før. Håper å få det tilbake. Men nå tjener vel forsåvidt pedagogiske ledere i Oslo mye bedre enn meg i året da. Så sånn sett gikk jeg ned i lønn når jeg begynte i kommunen, selv om jeg fikk andre goder. Anonymkode: c2371...3a1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #19 Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg er enig med din far, du må realitetsorientere deg. Hvem faen bryr seg om du ikke tjener like mye som dine venner? Hva er det du liksom ikke kan gjøre med den lønnen som er så viktig for din velferd? Kos deg, nyt DITT liv, du lever bare ett! Jeg er til forskjell fattig, det er jo mitt problem, jeg har en inntekt på 240 000 i året, da er det vanskelig å leve, og en har i alle fall ikke råd til ting en helst har lyst til. Vær ærlig med deg selv, utover at du synes du tjener elendig i forhold til det du hadde ønsket, er det sant at du stoppes fra å leve? Høres ut som et kjipt liv å fokusere så negativt. Anonymkode: 1feea...e28 Jeg er absolutt ikke misfornøyd med livet generelt 😅 Tror du leste litt mye inn i HI Anonymkode: c2371...3a1 2
Agatha Skrevet 14. august 2024 #20 Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Starlønn før en sykepleier er faktisk enda lavere, 453.000. Å tjene over 600.000 i året er ikke dårlig i min mening. En av mine familie medlemmer er lærer på ungdomsskole. Har 5 år på lærerutdanning og hen har tatt flere videreutdanninger etterpå og har full annsiennitet på arbeidsplassen og er allikevel bare såvidt over 500.000 i året. Anonymkode: ccd1d...d84 Da tror jeg slektningen din underdriver, evt ikke har full stilling. Se tarifftabell...https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/tariffavtaler/ks/lonnstabell-ks/ 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå