Gå til innhold

Vurderer å boikotte Temu


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter jeg oppdaget Temu for 3 måneder siden ble jeg helt frelst. Har kjøpt alt fra klær, kjøkkenredskaper, hårpynt, klistremerker og notatblokker derifra.

Noe fikk meg plutselig til å sette meg litt mer inn i selskapet, og det som skremmer meg mest er all giften som angivelig skal finnes i produktene. Jeg har i tillegg små barn og er livredd for å skade dem.

Den siste uken har jeg gått igjennom alt fra Temu i huset og kastet mye. Men ikke alt. Stiller meg selv spørsmål om jeg er fornuftig eller hysterisk?

Er primært giftstoffene som skremmer meg fra å potensielt handle fra Temu igjen. Jeg tenker helsa er viktigere enn penger. 

Jeg har aldri handlet fra Amazon, Shein, Wish osv før så konseptet Temu var helt nytt for meg.

Men hva tenker dere, er jeg hysterisk eller bør jeg kaste resten, samt boikotte?

Anonymkode: 5711c...774

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør være oppmerksom på at enkelte ting kan inneholde ulovlige mengder gift, men den største grunnen til å boikotte er barnearbeid. 

Anonymkode: 1c200...3a0

  • Liker 24
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er fornuftig

Anonymkode: 434cd...801

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært innom tanken. Skal innrømme at jeg har en handlekurv liggende som har ligget nå et par uker. Veldig usikker på om jeg skal trykke kjøp.

Har også barn og har plutselig blitt livredd for det jeg allerede har kjøpt. Kjøpte bl.a en stableleke til han i silikon som han digger.

Vet også at bhg kjøper leker fra temu 😱

Anonymkode: c0d49...e0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Etter jeg oppdaget Temu for 3 måneder siden ble jeg helt frelst. Har kjøpt alt fra klær, kjøkkenredskaper, hårpynt, klistremerker og notatblokker derifra.

Noe fikk meg plutselig til å sette meg litt mer inn i selskapet, og det som skremmer meg mest er all giften som angivelig skal finnes i produktene. Jeg har i tillegg små barn og er livredd for å skade dem.

Den siste uken har jeg gått igjennom alt fra Temu i huset og kastet mye. Men ikke alt. Stiller meg selv spørsmål om jeg er fornuftig eller hysterisk?

Er primært giftstoffene som skremmer meg fra å potensielt handle fra Temu igjen. Jeg tenker helsa er viktigere enn penger. 

Jeg har aldri handlet fra Amazon, Shein, Wish osv før så konseptet Temu var helt nytt for meg.

Men hva tenker dere, er jeg hysterisk eller bør jeg kaste resten, samt boikotte?

Anonymkode: 5711c...774

Jeg driver med journaling og var på en side som var dyr. Sjekket Temu og de selger det samme for brøkdelen av prisen. 

Anonymkode: 5eeab...f40

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har vært innom tanken. Skal innrømme at jeg har en handlekurv liggende som har ligget nå et par uker. Veldig usikker på om jeg skal trykke kjøp.

Har også barn og har plutselig blitt livredd for det jeg allerede har kjøpt. Kjøpte bl.a en stableleke til han i silikon som han digger.

Vet også at bhg kjøper leker fra temu 😱

Anonymkode: c0d49...e0b

Det er det jeg synes er ekkelt. Hvis jeg nå skal gå fra å storhandle på Temu til å boikotte, så kommer jeg jo til å gå rundt konstant og være redd for at noe som helst rundt meg og barna skal være fra Temu.

Var helt tilfeldig at jeg oppdaget at den ene kjolen vi fikk fra svigers til barnebarnet var fra Temu (som jeg kastet når jeg fant ut av), men har f.eks kjøpt masse klespakker fra Finn til barna helt fra de var nyfødt... skal jeg liksom kaste det også, siden jeg ikke vet om noe av det er fra Temu eller ikke? :( blir små-engstelig av detta...

Ts

Anonymkode: 5711c...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg driver med journaling og var på en side som var dyr. Sjekket Temu og de selger det samme for brøkdelen av prisen. 

Anonymkode: 5eeab...f40

Ja, jeg oppdaget også at et bikinisett jeg kjøpte for 400 kr for ett år siden ligger på 80 kr på Temu. Så jeg tror noe av det stemmer. Men hvor mye av varene gjelder det egentlig?

Anonymkode: 5711c...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler ikke fra slike steder, og det får ikke ungdommene mine lov til heller.

Anonymkode: 36ca3...cae

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri for sent å ta til vettet - å la være å kjøpe giftige varer er bare synn fornuft. Å gå fra å være helfrelst superhandler til å hyle om boikott og  kaste alt fra en nettbutikk fordi den har en del varer man bør styre unna høres overdrevent dramatisk og overkompenserende ut. Vi er tross alt ganske mange som ikke har handlet det i utgangspunktet, uten å gjøre noe nummer av det...

Anonymkode: 11475...ac3

  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er det jeg synes er ekkelt. Hvis jeg nå skal gå fra å storhandle på Temu til å boikotte, så kommer jeg jo til å gå rundt konstant og være redd for at noe som helst rundt meg og barna skal være fra Temu.

Var helt tilfeldig at jeg oppdaget at den ene kjolen vi fikk fra svigers til barnebarnet var fra Temu (som jeg kastet når jeg fant ut av), men har f.eks kjøpt masse klespakker fra Finn til barna helt fra de var nyfødt... skal jeg liksom kaste det også, siden jeg ikke vet om noe av det er fra Temu eller ikke? :( blir små-engstelig av detta...

Ts

Anonymkode: 5711c...774

Sånn her kan du ikke holde på. Det er ikke slik at alle norske varer testes heller, så mye av det kan være helseskadelig.  

Du bør unngå det du garantert vet er temu fordi mengden miljøgifter samlet ikke skal bli så høy.

Skal du unngå alt helt er umulig.  Selv når du fisker egen fisk i Finnmark er den full av miljøgifter og mikroplast.  

Selv morsmelk fra brystet inneholder mikroplast! 

Anonymkode: 5e993...fdc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god regel å ha, er å ikke kjøpe ting som skal være i kontakt med mat eller hud. Samt elektronikk. Dette er ikke gammelt nytt akkurat...

Anonymkode: ea886...5ab

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke for helseskadelige stoffer så bør alle droppe å handle derfra for å ikke fylle verden med ræl. Det er så billig at folk kjøper masse de ikke trenger, og så havner det på dynga. 

  • Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er det jeg synes er ekkelt. Hvis jeg nå skal gå fra å storhandle på Temu til å boikotte, så kommer jeg jo til å gå rundt konstant og være redd for at noe som helst rundt meg og barna skal være fra Temu.

Var helt tilfeldig at jeg oppdaget at den ene kjolen vi fikk fra svigers til barnebarnet var fra Temu (som jeg kastet når jeg fant ut av), men har f.eks kjøpt masse klespakker fra Finn til barna helt fra de var nyfødt... skal jeg liksom kaste det også, siden jeg ikke vet om noe av det er fra Temu eller ikke? :( blir små-engstelig av detta...

Ts

Anonymkode: 5711c...774

Temu har jo bare vært veldig stort i norge i det siste. Jeg tviler dermed på at så mye klær i 2023 og bakover fra finn er temu klær? Men det er helt rett at det kan bli mer og mer av temu ting som inneholder diverse giftstoffer som barn vil komme i kontakt med. Også babyer. Og tenk så overfylt det blir av giftstoffer på både finn, på gjenbruksentre og på søppeldyngene. Og i havene. Dette spiser dyr. Og vi spiser dyr. Om noen år blir barn født med gift i kroppen. 

Men som du kansje har lest her på KG så er det aller aller viktigst at "vi holder kjeft, ikke blander oss, og ikke bryr oss om hva andre driver med" 

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg boikotter Temu da musa og pissa i havet. 

Harrysentral delux det nettstedet 

Anonymkode: 2ccd0...ebe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er aldri for sent å ta til vettet - å la være å kjøpe giftige varer er bare synn fornuft. Å gå fra å være helfrelst superhandler til å hyle om boikott og  kaste alt fra en nettbutikk fordi den har en del varer man bør styre unna høres overdrevent dramatisk og overkompenserende ut. Vi er tross alt ganske mange som ikke har handlet det i utgangspunktet, uten å gjøre noe nummer av det...

Anonymkode: 11475...ac3

Så fordi noen av dere som aldri har handlet der ikke gjør noe nummer ut av det, så kan ikke jeg lage en diskusjonstråd om det på et diskusjonsforum? 

Er det å innse at ting kan inneholde gift, og handle deretter overdrevent? Hva er det du prøver å komme fram til egentlig, bortsett fra snikskryting om at du aldri har handlet der før?

Anonymkode: 5711c...774

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (2 minutter siden):

Temu har jo bare vært veldig stort i norge i det siste. Jeg tviler dermed på at så mye klær i 2023 og bakover fra finn er temu klær? Men det er helt rett at det kan bli mer og mer av temu ting som inneholder diverse giftstoffer som barn vil komme i kontakt med. Også babyer. Og tenk så overfylt det blir av giftstoffer på både finn, på gjenbruksentre og på søppeldyngene. Og i havene. Dette spiser dyr. Og vi spiser dyr. Om noen år blir barn født med gift i kroppen. 

Men som du kansje har lest her på KG så er det aller aller viktigst at "vi holder kjeft, ikke blander oss, og ikke bryr oss om hva andre driver med" 

Veldig fint og opplysende svar 😊 jeg er mye mer åpen til å ta et annet perspektiv nå enn før. Jeg så innimellom svar som dette dukket opp, men tenkte ikke så mye over det før nå. Det gjør meg enda mer sikker på å kutte ut Temu 😬 

Anonymkode: 5711c...774

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke kom og vær sjokkert over at billig drit handlet fra Kina for 10 kr inneholder giftstoffer og at de baserer seg på barnearbeid og alt som går galt med miljøet. Er paven katolsk??!

  • Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ja, jeg oppdaget også at et bikinisett jeg kjøpte for 400 kr for ett år siden ligger på 80 kr på Temu. Så jeg tror noe av det stemmer. Men hvor mye av varene gjelder det egentlig?

Anonymkode: 5711c...774

Nei si det. 

Anonymkode: 5eeab...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Så fordi noen av dere som aldri har handlet der ikke gjør noe nummer ut av det, så kan ikke jeg lage en diskusjonstråd om det på et diskusjonsforum? 

Er det å innse at ting kan inneholde gift, og handle deretter overdrevent? Hva er det du prøver å komme fram til egentlig, bortsett fra snikskryting om at du aldri har handlet der før?

Anonymkode: 5711c...774

Hørt uttrykket "å slå inn åpne dører"? Overdrevent er å gjøre et nummer av at også du har skjønt noe som har vært velkjent lenge (og selv uten gift sier det seg selv at å handle billig dritt fra andre siden av kloden er problematisk på så mange måter at man burde ha vett til å la være uansett).

Anonymkode: 11475...ac3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hørt uttrykket "å slå inn åpne dører"? Overdrevent er å gjøre et nummer av at også du har skjønt noe som har vært velkjent lenge (og selv uten gift sier det seg selv at å handle billig dritt fra andre siden av kloden er problematisk på så mange måter at man burde ha vett til å la være uansett).

Anonymkode: 11475...ac3

Kjære vene. Nåde den som våger å tilegne seg kunnskap og endre mening og Gud forby den som i tillegg sier det høyt! Burde virkelig skamme meg.

Nei, best å holde kjeft for å ikke provosere sånne som deg.

Anonymkode: 5711c...774

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...