Gå til innhold

Gått ned i vekt - hva nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har gått ned 17 kg siden jul, og sier meg nå fornøyd. Men har jo vært i underskudd hele veien. Hva skjer når jeg begynner å spise til vedlikehold? Vil jeg gå opp litt da, eller vil vekten forbli der den er? Har ligget på ca 1200 kalorier, og mitt vedlikehold er på rundt 1600. Hvis jeg nå begynner å spise 1600 kalorier, fyker jeg opp noen kg da?

Anonymkode: b95ed...ad2

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bra jobbet!

vedlikehold er nettopp vedlikehold, du skal ikke fyke opp, men i teorien holde deg der du skal være (gitt at du har regnet deg frem til riktig mengde ved vedlikehold).

Selv velger jeg å ligge litt under vedlikehold, dersom jeg vet det skal være utskeielser i løpet av uken. Altså, jeg prøver egentlig å se på en og en uke under ett. Skal jeg ikke noe spesielt, men vet at det kan bli en is i helgen, så spiser jeg vedlikehold hver dag (og regner med isen den dagen jeg spiser den). Men vet jeg at det skal være jentekveld, med god mat, vin og snacks, så ligger jeg noen 100 kalorier under vedlikehold hver dag den uka, men lar være å telle den dagen med jentekveld.

For hodet mitt sin del så stopper jeg også å telle i perioder, men veier meg minst 2 ganger i uken. Har en grense på max 2 kg opp, før jeg setter inn «tiltak», altså tilbake til kaloritelling og litt i underskudd, til jeg er tilbake. Vi er jo alle forskjellige, men for min del sklir jeg gradvis litt ut når jeg slutter å telle. Vet jo utmerket godt antall kalorier i mye, men blir rett og slett for mange utskeielser. Som om de ikke telles når de ikke skrives ned 😛

Anonymkode: aefec...932

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba!!! 💪🏻

Jeg hadde vært svært nøye med å tracke kalorier en god stund fremover. Hvis du vet vedlikehold er 1600 legg deg på det og sjekk at du ikke går opp eller ned over tid. Men å slippe helt opp og spise som du gjorde før vektnedgang er oppskrift på å få deg tilbake det du var før, og da spretter du opp igjen. Og det vil man jo ikke 😊

Anonymkode: 5d856...5a4

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bra jobbet!

vedlikehold er nettopp vedlikehold, du skal ikke fyke opp, men i teorien holde deg der du skal være (gitt at du har regnet deg frem til riktig mengde ved vedlikehold).

Selv velger jeg å ligge litt under vedlikehold, dersom jeg vet det skal være utskeielser i løpet av uken. Altså, jeg prøver egentlig å se på en og en uke under ett. Skal jeg ikke noe spesielt, men vet at det kan bli en is i helgen, så spiser jeg vedlikehold hver dag (og regner med isen den dagen jeg spiser den). Men vet jeg at det skal være jentekveld, med god mat, vin og snacks, så ligger jeg noen 100 kalorier under vedlikehold hver dag den uka, men lar være å telle den dagen med jentekveld.

For hodet mitt sin del så stopper jeg også å telle i perioder, men veier meg minst 2 ganger i uken. Har en grense på max 2 kg opp, før jeg setter inn «tiltak», altså tilbake til kaloritelling og litt i underskudd, til jeg er tilbake. Vi er jo alle forskjellige, men for min del sklir jeg gradvis litt ut når jeg slutter å telle. Vet jo utmerket godt antall kalorier i mye, men blir rett og slett for mange utskeielser. Som om de ikke telles når de ikke skrives ned 😛

Anonymkode: aefec...932

Takk! 😁Ja, jeg tenker at jeg hvert fall må ha litt kontroll på kaloriene. Trenger ikke telle hver dag sikkert, men det du sier her skal jeg ta med meg videre. Jeg trener, så på de dagene vil jeg sikkert spise litt mer, bruker å være med sulten da. Men skal prøve å holde alt under kontroll.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bra jobba!!! 💪🏻

Jeg hadde vært svært nøye med å tracke kalorier en god stund fremover. Hvis du vet vedlikehold er 1600 legg deg på det og sjekk at du ikke går opp eller ned over tid. Men å slippe helt opp og spise som du gjorde før vektnedgang er oppskrift på å få deg tilbake det du var før, og da spretter du opp igjen. Og det vil man jo ikke 😊

Anonymkode: 5d856...5a4

Tusen takk! 😁Nei, det er jo liksom det. Vil ikke spise sånn som jeg gjorde før jeg gikk ned. Det kommer jeg mest sannsynlig ikke til å gjøre heller, for jeg merker hvor mye mer energi jeg har når jeg bare tenker litt over hva jeg putter i meg. Men hadde vært fint å kunne spise bittelitt mer til hvert måltid. Kommer sikkert til å tracke litt i starten hvert fall.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 kalorier må mange ligge på for å holde nede en stabil vekt. Noen ganger spiser jeg mer, og legger da på meg, og så må jeg spise litt mindre igjen.

Anonymkode: da39a...fde

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du har ligget så lavt som 1200 kcal, så må du forberede deg på at du vil legge litt på deg, men absolutt ikke mange kg. Om du kan og har mulighet, ville jeg trent styrke, på den måten kan du i hvert fall legge på deg mer muskler, og ikke bare fett. 

Anonymkode: 83750...960

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Om du har ligget så lavt som 1200 kcal, så må du forberede deg på at du vil legge litt på deg, men absolutt ikke mange kg. Om du kan og har mulighet, ville jeg trent styrke, på den måten kan du i hvert fall legge på deg mer muskler, og ikke bare fett. 

Vil det være en fordel å øke sakte, eller har ikke det noen hensikt uansett?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

1600 kalorier må mange ligge på for å holde nede en stabil vekt. Noen ganger spiser jeg mer, og legger da på meg, og så må jeg spise litt mindre igjen.

Anonymkode: da39a...fde

Jeg leste et sted at damer bør ligge på 2100 kalorier, mens menn skal ligge på 2400 kalorier for å holde stabil vekt. Er det jeg har forholdt meg til, og dermed gikk jeg jo opp masse. 1600 er nok det som stemmer for meg og min høyde, så skal prøve å ligge på det. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vil det være en fordel å øke sakte, eller har ikke det noen hensikt uansett?

Ts

Hvis du har regnet deg frem til 1600 kcal som vedlikeholdsbehovet ditt, så ville jeg lagt meg på det med en gang, og heller gjort ukentlige veiinger. Da må du selvsagt huske å ta hensyn til syklusen din, så du ikke får "panikk" av å veie 4 kg mer, 3 dager før du får mensen, nå antar jeg bare at du er kvinne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis du har regnet deg frem til 1600 kcal som vedlikeholdsbehovet ditt, så ville jeg lagt meg på det med en gang, og heller gjort ukentlige veiinger. Da må du selvsagt huske å ta hensyn til syklusen din, så du ikke får "panikk" av å veie 4 kg mer, 3 dager før du får mensen, nå antar jeg bare at du er kvinne. 

Er kvinne ja 😃 Nei, det har du jo rett i. Alltid dritt å veie seg rett før mensen, så det har jeg sluttet med😆

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en som har slanket seg mange ganger og føket rett opp i vekt igjen etterpå, til nå hvor det endelig har "stuck" etter å ha gått ned 22 kg for siste gang (har vært normalvektig i 5 år); jobben fortsetter. Innse det først. 

Med meg ble det mye prøving og feiling i starten. Jeg ønsket å slutte å telle kalorier fast etter hvert, og det som gjorde det mulig var å planlegge måltidene og ha færre måltider. Og hele tiden være bevisst på å ta gode valg. 

Veier meg én gang i uken, til samme tidspunkt hver gang. Syns det gir et realistisk bilde på vekten, og at daglig veiing fort blir støy (grunnet hormoner, vannvekt ect). Men for noen funker det også. Har jeg gått opp så må jeg kutte her og der. 

Nå etter 5 år går det fullstendig av seg selv. Veier innenfor de samme 2 kg hver eneste gang, og spiser mer intuitivt fordi jeg vet som hvor mye jeg trenger (som er ca 1800 kcal siden jeg trener en del) Men rett etter jeg kom i mål så måtte jeg fortsette som om jeg fremdeles slanket meg, og telle kalorier til det ble en livsstil å spise det jeg trengte, og ikke mer. 

Anonymkode: 07d80...a94

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fra en som har slanket seg mange ganger og føket rett opp i vekt igjen etterpå, til nå hvor det endelig har "stuck" etter å ha gått ned 22 kg for siste gang (har vært normalvektig i 5 år); jobben fortsetter. Innse det først. 

Med meg ble det mye prøving og feiling i starten. Jeg ønsket å slutte å telle kalorier fast etter hvert, og det som gjorde det mulig var å planlegge måltidene og ha færre måltider. Og hele tiden være bevisst på å ta gode valg. 

Veier meg én gang i uken, til samme tidspunkt hver gang. Syns det gir et realistisk bilde på vekten, og at daglig veiing fort blir støy (grunnet hormoner, vannvekt ect). Men for noen funker det også. Har jeg gått opp så må jeg kutte her og der. 

Nå etter 5 år går det fullstendig av seg selv. Veier innenfor de samme 2 kg hver eneste gang, og spiser mer intuitivt fordi jeg vet som hvor mye jeg trenger (som er ca 1800 kcal siden jeg trener en del) Men rett etter jeg kom i mål så måtte jeg fortsette som om jeg fremdeles slanket meg, og telle kalorier til det ble en livsstil å spise det jeg trengte, og ikke mer. 

Anonymkode: 07d80...a94

Takk for god tilbakemelding. Er egentlig forberedt på at jobben fortsetter. Tidligere har jeg gått ned, for så å fortsette som før jeg gikk ned, og det funket jo aldri. Ser at det går igjen hos folk her, fortsett å veie, fortsett å tell litt kalorier. Så kommer til å gjøre det!

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flink du er. Jeg har prøvd å gå ned i vekt hele livet men har ikke fått det til. Klarer ikke den konstante sultfølelsen.

Anonymkode: a4731...874

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så flink du er. Jeg har prøvd å gå ned i vekt hele livet men har ikke fått det til. Klarer ikke den konstante sultfølelsen.

Anonymkode: a4731...874

Nei, det skjønner jeg, det er plagsomt. Jeg har stappa i meg masse grønnsaker, det er egentlig det som har berget meg fra å ikke sulte ihjel 😅

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere fått anbefalt at man øker gradvis for å se hvordan kroppen responderer på økningen. 

Anonymkode: be1a3...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har tidligere fått anbefalt at man øker gradvis for å se hvordan kroppen responderer på økningen. 

Anonymkode: be1a3...12d

Okei. Har enda ikke økt noe, og er litt usikker på hvordan jeg skal gå fram. Både det å gå rett på, og å øke høres logisk ut for meg. Kanskje jeg rett og slett bare må prøve meg frem. Går jeg opp mye, vet jeg jo at jeg klarer å gå det ned igjen.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...