Gå til innhold

hvor starte planleggingen - hage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å lage en fin og praktisk hage, til et hus som kun har natur vegetasjon rundt huset, da er vel potensiale desto større, så hvor starter jeg med å få forståelse?

Anonymkode: a42a2...701

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På pinterest og Insta finner du mye hagestoff.  Bladet Hagerom & Uteliv er også veldig godt, og der lærer du mye om planter også.  Egentlig finner du må hagestoff over alt på nettet.  
Er du så heldig å ha naturtomt, så start med å rydde, kviste (forsiktig).  Ta vare på mest mulig.  Spesielt er trær viktig, for de tar lang tid å få store om du må plante.  
Mitt beste tips er å begynne i en del av hagen, og konsentrere seg om den til den er ok nok.  Så fortsetter du.  

• Liker 2
Skrevet

Et alternativ er å bruke hagedesigner. I forhold til hvor mye selve jobben koster er det en liten investering som kan ha svært stor betydning på resultatet.

Anonymkode: d6b98...58f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å lage en fin og praktisk hage, til et hus som kun har natur vegetasjon rundt huset, da er vel potensiale desto større, så hvor starter jeg med å få forståelse?

Planlegging og utvikling er halve moroa.
Lag enkle skisser over forskjellige alternativer. Hent inspirasjon fra nabolag og tidsskrifter.
Hvor skal det være bed, sti, vannspeil, trær, sol, skygge osv ?
Skal du bruke belegningsstein eller rundstein ?
Jordsmonn, fuktighet, solinnstråling bestemmer plantearter

Regn med mye prøving og feiling (hvis du ikke engasjerer en kostbar hagedesigner)

Lykke til i en morsom, bærekraftig og inspirerende hobby

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde begynt med å tenke på hva jeg ville ha i hagen ; grønnsaker, urter, blomster, bærbusker  eller noe annet. Så kan man søke info om det. 

Anonymkode: dba23...faf

• Liker 4
Skrevet
Amossa skrev (35 minutter siden):

På pinterest og Insta finner du mye hagestoff.  Bladet Hagerom & Uteliv er også veldig godt, og der lærer du mye om planter også.  Egentlig finner du må hagestoff over alt på nettet.  
Er du så heldig å ha naturtomt, så start med å rydde, kviste (forsiktig).  Ta vare på mest mulig.  Spesielt er trær viktig, for de tar lang tid å få store om du må plante.  
Mitt beste tips er å begynne i en del av hagen, og konsentrere seg om den til den er ok nok.  Så fortsetter du.  

tusen takk.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Et alternativ er å bruke hagedesigner. I forhold til hvor mye selve jobben koster er det en liten investering som kan ha svært stor betydning på resultatet.

Anonymkode: d6b98...58f

tusen takk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg hadde begynt med å tenke på hva jeg ville ha i hagen ; grønnsaker, urter, blomster, bærbusker  eller noe annet. Så kan man søke info om det. 

Anonymkode: dba23...faf

tusen takk.

Skrevet
Surpomp skrev (26 minutter siden):

Planlegging og utvikling er halve moroa.
Lag enkle skisser over forskjellige alternativer. Hent inspirasjon fra nabolag og tidsskrifter.
Hvor skal det være bed, sti, vannspeil, trær, sol, skygge osv ?
Skal du bruke belegningsstein eller rundstein ?
Jordsmonn, fuktighet, solinnstråling bestemmer plantearter

Regn med mye prøving og feiling (hvis du ikke engasjerer en kostbar hagedesigner)

Lykke til i en morsom, bærekraftig og inspirerende hobby

tusen takk.

• Liker 1
Skrevet

Det er også gode bøker du kan låne på biblioteket som kan hjelpe deg i gang. Hva ønsker du av hagen din? Hvordan vil du bruke den? Hvor er det fint å sitte med tanke på sol/skygge/vær og vind/ utsikt/innsyn? 

Anonymkode: b2bad...cd7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er også gode bøker du kan låne på biblioteket som kan hjelpe deg i gang. Hva ønsker du av hagen din? Hvordan vil du bruke den? Hvor er det fint å sitte med tanke på sol/skygge/vær og vind/ utsikt/innsyn? 

Anonymkode: b2bad...cd7

tusen takk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...