AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #1 Skrevet 14. august 2024 Å lage en fin og praktisk hage, til et hus som kun har natur vegetasjon rundt huset, da er vel potensiale desto større, så hvor starter jeg med å få forståelse? Anonymkode: a42a2...701
Amossa Skrevet 14. august 2024 #2 Skrevet 14. august 2024 På pinterest og Insta finner du mye hagestoff. Bladet Hagerom & Uteliv er også veldig godt, og der lærer du mye om planter også. Egentlig finner du må hagestoff over alt på nettet. Er du så heldig å ha naturtomt, så start med å rydde, kviste (forsiktig). Ta vare på mest mulig. Spesielt er trær viktig, for de tar lang tid å få store om du må plante. Mitt beste tips er å begynne i en del av hagen, og konsentrere seg om den til den er ok nok. Så fortsetter du. 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #3 Skrevet 14. august 2024 Et alternativ er å bruke hagedesigner. I forhold til hvor mye selve jobben koster er det en liten investering som kan ha svært stor betydning på resultatet. Anonymkode: d6b98...58f 3 1
Surpomp Skrevet 14. august 2024 #4 Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Å lage en fin og praktisk hage, til et hus som kun har natur vegetasjon rundt huset, da er vel potensiale desto større, så hvor starter jeg med å få forståelse? Anonymkode: a42a2...701 Planlegging og utvikling er halve moroa. Lag enkle skisser over forskjellige alternativer. Hent inspirasjon fra nabolag og tidsskrifter. Hvor skal det være bed, sti, vannspeil, trær, sol, skygge osv ? Skal du bruke belegningsstein eller rundstein ? Jordsmonn, fuktighet, solinnstråling bestemmer plantearter Regn med mye prøving og feiling (hvis du ikke engasjerer en kostbar hagedesigner) Lykke til i en morsom, bærekraftig og inspirerende hobby 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #5 Skrevet 14. august 2024 Jeg hadde begynt med å tenke på hva jeg ville ha i hagen ; grønnsaker, urter, blomster, bærbusker eller noe annet. Så kan man søke info om det. Anonymkode: dba23...faf 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #6 Skrevet 14. august 2024 Amossa skrev (35 minutter siden): På pinterest og Insta finner du mye hagestoff. Bladet Hagerom & Uteliv er også veldig godt, og der lærer du mye om planter også. Egentlig finner du må hagestoff over alt på nettet. Er du så heldig å ha naturtomt, så start med å rydde, kviste (forsiktig). Ta vare på mest mulig. Spesielt er trær viktig, for de tar lang tid å få store om du må plante. Mitt beste tips er å begynne i en del av hagen, og konsentrere seg om den til den er ok nok. Så fortsetter du. tusen takk. Anonymkode: a42a2...701 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #7 Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Et alternativ er å bruke hagedesigner. I forhold til hvor mye selve jobben koster er det en liten investering som kan ha svært stor betydning på resultatet. Anonymkode: d6b98...58f tusen takk. Anonymkode: a42a2...701
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #8 Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg hadde begynt med å tenke på hva jeg ville ha i hagen ; grønnsaker, urter, blomster, bærbusker eller noe annet. Så kan man søke info om det. Anonymkode: dba23...faf tusen takk. Anonymkode: a42a2...701
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #9 Skrevet 14. august 2024 Surpomp skrev (26 minutter siden): Planlegging og utvikling er halve moroa. Lag enkle skisser over forskjellige alternativer. Hent inspirasjon fra nabolag og tidsskrifter. Hvor skal det være bed, sti, vannspeil, trær, sol, skygge osv ? Skal du bruke belegningsstein eller rundstein ? Jordsmonn, fuktighet, solinnstråling bestemmer plantearter Regn med mye prøving og feiling (hvis du ikke engasjerer en kostbar hagedesigner) Lykke til i en morsom, bærekraftig og inspirerende hobby tusen takk. Anonymkode: a42a2...701 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #10 Skrevet 14. august 2024 Det er også gode bøker du kan låne på biblioteket som kan hjelpe deg i gang. Hva ønsker du av hagen din? Hvordan vil du bruke den? Hvor er det fint å sitte med tanke på sol/skygge/vær og vind/ utsikt/innsyn? Anonymkode: b2bad...cd7 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #11 Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er også gode bøker du kan låne på biblioteket som kan hjelpe deg i gang. Hva ønsker du av hagen din? Hvordan vil du bruke den? Hvor er det fint å sitte med tanke på sol/skygge/vær og vind/ utsikt/innsyn? Anonymkode: b2bad...cd7 tusen takk. Anonymkode: a42a2...701
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå