AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #1 Skrevet 14. august 2024 Hva var dine erfaringer med dette under studiet? Og din første arbeidsplass hvor sykepleie til døende var aktuelt, og hele prosessen rundt dette? Skriv gjerne hvor du jobbet og når du ble utdannet da det kanskje har noe å si. Og hvordan opplever du å stå I det? Blir du veldig berørt? Distanserer du deg litt og fokuserer på jobben? Føler du deg trygg i den rollen? Anonymkode: f02bf...4ae
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #2 Skrevet 14. august 2024 Opplevde bare sterk fortvilelse. Mitt første pasientdødsfall skjedde uten at jeg var til stede, da jeg hadde hendene fulle med ytterligere 12 pasienter på nattevakt. Ingen burde dø alene. Hvis tegnene kommer snikende hurtig, i løpet av få timer, hvor de ansatte flyr beina av seg for å hjelpe alle dem som ringer på og for å utføre alle oppgavene sine, så er det slettes ikke alltid at helsepersonell har tid til å oppdage at døden er i ferd med å inntre. Døden kan også komme helt plutselig. Anonymkode: ad7c4...ca8 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #3 Skrevet 15. august 2024 Jeg gikk på et av landets diakonale høyskoler og vi hadde masse, masse undervisning om døden. Både i forhold til den døende, de pårørende og oss selv. Det var veldig fint, synes jeg. I sykehjemspraksis var de også veldig gode på dette og jeg husker jeg synes døden var naturlig da det skjedde under praksis. Undervisningen på skolen var kjempe god, og inneholdt både tema langsom sorg, akutte kriser og lignende. Hadde forelesninger med både prester, psykologer osv. Så følte meg veldig godt forberedt egentlig. Jeg jobber nå psykososialt med ungdom og har *heldigvis* ikke opplevd dødsfall på jobb. Håper ikke jeg kommer borti det heller - så har ingen egne erfaringer med det som selvstendig sykepleier. Anonymkode: 74ad6...046
Petra200 Skrevet 15. august 2024 #4 Skrevet 15. august 2024 Jobber med palliative pasienter hver eneste dag, står veldig greit i det, men synes undervisningen på universitetet var mangelfull.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #5 Skrevet 15. august 2024 Undervisningen var god, men det er uansett stor forskjell på teori og praksis. Vanskelig å forestille seg hvordan det kom til å bli og det var skremmende når det skjedde. Opplevde ikke dødsfall under praksis i studietiden. Anonymkode: df7c2...b1e
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #6 Skrevet 15. august 2024 Dårlig undervisning underveis i studiet. Begynte å jobbe på kreftavdeling med palliativ enhet, der fikk jeg kjempe god opplæring både når det gjelder den døende og deres pårørende! Anonymkode: 96a2d...4c7
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #7 Skrevet 15. august 2024 Synes det var grei info om det, og var borti dødsfall allerede sommeren etter førsteåret på studiet da jeg jobbet som pleieassistent i sykehus. Anonymkode: b8b6f...ebf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå