Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt råd. For 3 år siden slo jeg halebenet, klarte ikke sitte på rumpa i nesten to år. Etter dette fikk jeg smerter i korsryggen. Har vært flere ganger til lege, røntgen osv. Ingen funn eller forklaring på smertene. Fått smertestillende som funket veldig men disse kan jeg ikke gå på fast. Ellers hjelper ikke ibux, paracet osv. Smertene kommer når jeg skal bøye meg, reise meg opp osv. Ganske smertefullt og går som en 90 åring hver gang jeg reiser meg før jeg klarer å rette meg opp. Ikke vondt når jeg ligger, går osv. 

Noen som har opplevd lignende? Hva hjalp? Har hatt disse smertene i et år nå og det begynner å bli veldig slitsomt. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom man over tid har vondt som du beskriver vil man også bruke kroppen feil for å prøve unngå smertene, som igjen vil føre til andre smerter og det vil bli en vond sirkel. Jeg har selv kroniske diagnoser som gir mye smerte, tidvis morfintype preparater og det jeg har lært over et nå langt liv med dette fra jeg var i tjueårene og nå er over femti er at det handler også om å lære seg at smerten i seg selv ikke er farlig og at kroppen faktisk virker til tross for smertene. Så har jeg vært på smerteklinikk og fått hjelp av psykomotorisk fysioterapi, samtaler med fagpersonell i smertelindring og bevegelse - og joda, noe av det hjelper men smertene er fortsatt med meg hver dag og DET handler om hva JEG gjør med denne smerten, hvordan JEG klarer leve med det, være aktiv til tross for smertene og IKKE ta tabletter og falle inn i denne runddansen fordi JEG ønsker et annet liv for min del. Det betyr ikke at det er riktig for deg, men jeg valgte for eksempel å forsøke alternativer som kiropraktor, bailine, fokus på kost og ernæring, hypnose osv fordi jeg ikke ønsket at noe skulle være uprøvd rett og slett fordi det alltid er noen som har gode råd til hva som hjelper dem - jeg sier ikke noe av dette er riktig for deg, men for meg hjelper bailine to ganger hver uke for å tvinge musklaturen til å slappe av og koble seg riktig på igjen, kiropraktor løser opp låsninger som følge av at jeg bruker kroppen feil i perioder, mat hjelper regulere andre ting som lav toleranse overfor gluten, laktose osv og hypnose - vel jeg blir ikke verre av det i allefall.. 

Anonymkode: 5cf5c...f57

Skrevet

Gå til fysioterapeut eller kiropraktor for behandling og opptreningsprogram. Å styrke muskulaturen i området/kjernemuskulatur,er kjempeviktig. Gå korte, rolige turer. Bedre med to korte turer per dag, enn 1 lengre. Bevegelse er viktig. 

Anonymkode: dfe7c...6dd

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg var på mr av hofte, bekken og korsrygg. De fant noe som KUNNE være årsaken til smertene i hoften og korsryggen, men de vet ikke 100% sikkert om operasjon vil hjelpe. Så bør ikke utsette meg for det. 

trening og fysioterapi har hjulpet meg. Jeg blir værre av å stå stille lenger enn et par minutter. Da stivner korsryggen. Gå i fjellet, og gjøre øvelsene jeg har fått av fysioterapeuten holder det i sjakk. 

be om henvisning til ryggfysio på sykehuset eller ring en vanlig fysioterapeut:) 

Anonymkode: 4bbb0...3e6

Skrevet
satc skrev (1 time siden):

Trenger litt råd. For 3 år siden slo jeg halebenet, klarte ikke sitte på rumpa i nesten to år. Etter dette fikk jeg smerter i korsryggen. Har vært flere ganger til lege, røntgen osv. Ingen funn eller forklaring på smertene. Fått smertestillende som funket veldig men disse kan jeg ikke gå på fast. Ellers hjelper ikke ibux, paracet osv. Smertene kommer når jeg skal bøye meg, reise meg opp osv. Ganske smertefullt og går som en 90 åring hver gang jeg reiser meg før jeg klarer å rette meg opp. Ikke vondt når jeg ligger, går osv. 

Noen som har opplevd lignende? Hva hjalp? Har hatt disse smertene i et år nå og det begynner å bli veldig slitsomt. 

Og du har ikke snakket m/kiropraktor eller lignende?

• Liker 2
Skrevet
Rødstrupa skrev (1 time siden):

Og du har ikke snakket m/kiropraktor eller lignende?

Nei. Kun gjort fysioøvelser, uten bedring. Men burde kanskje søker mere hjelp der.  Kiropraktor finnes ikke i nærheten, må da reise flere timer.

Skrevet
satc skrev (3 minutter siden):

Nei. Kun gjort fysioøvelser, uten bedring. Men burde kanskje søker mere hjelp der.  Kiropraktor finnes ikke i nærheten, må da reise flere timer.

Da må du be om andre øvelser. 😊

Anonymkode: 262aa...d9c

• Nyttig 1
Skrevet

Markløft ! Takk meg senere. 👍😁

Anonymkode: 379b2...96d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.8.2024 den 19.28):

Markløft ! Takk meg senere. 👍😁

Anonymkode: 379b2...96d

Tar utfordringen 😁

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.8.2024 den 19.26):

Da må du be om andre øvelser. 😊

Anonymkode: 262aa...d9c

Har bestilt time neste uke så skal gjøre det😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.8.2024 den 18.02):

Jeg var på mr av hofte, bekken og korsrygg. De fant noe som KUNNE være årsaken til smertene i hoften og korsryggen, men de vet ikke 100% sikkert om operasjon vil hjelpe. Så bør ikke utsette meg for det. 

trening og fysioterapi har hjulpet meg. Jeg blir værre av å stå stille lenger enn et par minutter. Da stivner korsryggen. Gå i fjellet, og gjøre øvelsene jeg har fått av fysioterapeuten holder det i sjakk. 

be om henvisning til ryggfysio på sykehuset eller ring en vanlig fysioterapeut:) 

Anonymkode: 4bbb0...3e6

Time til fysioen neste uke. Takk for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...