Gå til innhold

Hva gjør deres 8 år gamle gutter når det er tid for å være inne?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, hva gjør de? Er jo ute så langt det går, men blir jo såklart noe tid innendørs også. Min gutt leker ikke noe særlig lenger, og sliter litt med hva han skal finne på. Hva gjør deres barn inne? (som ikke er skjerm)

Anonymkode: bd4eb...905

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tegne, lego, pusle, spille brettspill, lese bok?

Anonymkode: ac2c9...d44

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tegne, lego, pusle, spille brettspill, lese bok?

Anonymkode: ac2c9...d44

Han pusler litt, men det er jo begrenset hvor gøy det er å legge de samme 100 ganger. Er ikke stødig nok i lesingen til at han har interesse av å "lese på gøy" alene enda. Liker ikke å tegne. Spille brettspill må han jo gjøre med noen, det gjør vi såklart innimellom. Tenker på ting han kan gjøre alene. 

Skrevet

Playstation, tegne, Lego, lese, YouTube.

Anonymkode: 3e2e9...412

Skrevet

Tv, spille Roblox, bygge Lego. Skjelden spille brettspill. 

Anonymkode: 95e1d...c50

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Playstation, tegne, Lego, lese, YouTube.

Anonymkode: 3e2e9...412

Ba jo om tips som ikke er skjerm 😅

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tv, spille Roblox, bygge Lego. Skjelden spille brettspill. 

Anonymkode: 95e1d...c50

Igjen helst ikke skjerm.. Han spiller både Playstation og Roblox, men kan ikke gjøre det hele tiden. Men ser jo her at det tydeligvis er lite å gjøre utenom skjermen innendørs... 

• Liker 2
Skrevet

Det var mye lego og perling og bygging av klinkekulebane.
Men nå er min blitt 13 og kan fortsatt leke med legoen sin noen ganger... 

Da han var 8 var det vel også gøy med radiostyrt bil, hotwheels baner og biler, og til tider også togbane. 

Men det var jo en god del skjerm også.

Anonymkode: 344a8...a1f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Igjen helst ikke skjerm.. Han spiller både Playstation og Roblox, men kan ikke gjøre det hele tiden. Men ser jo her at det tydeligvis er lite å gjøre utenom skjermen innendørs... 

Da er jo svaret enda mer utetid. 

Anonymkode: 66d8a...55f

Skrevet

De deltar i husarbeid, rydder rommet, baker etc. En hadde en periode hvor han la mye kabal. Vi har turnringer i hallen hvor de leker/turner. Det går litt i Lego og ulike byggesett. Ellers leser de. Og mye annet.

Anonymkode: 27cea...4a8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva med å kjøpe inn noen figurer han kan leke med? Små gutter gir ofte biler og maskiner menneskelige egenskaper. Jenta mi lekte i den alderen med Lego, fortsatt litt duplo, dyrefigurer, barbie og andre dokketyper som polly pocket. Hadde dokkehus som gutter på besøk ofte var fascinert av.  Siden gutter ikke BARE skal bli sjåfører, bilmekanikere osv, gi dem leker som forbereder dem på livet med å kjøpe og innrede hus/leilighet, leve som skolegutt/student/samboer/pappa i en sosial sammenheng. Det er ikke bare kvinner som konstruerer, bygger og maler hus, er det vel? 

Anonymkode: cdb0c...f6e

• Liker 3
Skrevet

Lego, lego, lego

Anonymkode: 47bf2...832

• Liker 2
Skrevet

Jeg blir inspirert her til å innføre ting vi gjorde som 8 åringer FØR skjerm ble født😅😱 Mine barn på 4 og 5 ser kun litt på tv ca 5 dager i uken. Annen skjerm har de ikke(og savner heller ikke), og det skal jeg visst prøve å holde på så lenge jeg kan 😅

Anonymkode: 510e7...dd2

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg blir inspirert her til å innføre ting vi gjorde som 8 åringer FØR skjerm ble født😅😱 Mine barn på 4 og 5 ser kun litt på tv ca 5 dager i uken. Annen skjerm har de ikke(og savner heller ikke), og det skal jeg visst prøve å holde på så lenge jeg kan 😅

Anonymkode: 510e7...dd2

Det er jeg villig til å vedde gode penger på at du kan glemme så fort skolen starter. 

Anonymkode: 01be3...834

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Lydbok. Nå er min fyr snart 12 men vi har samme "problem" nå som da. Han vil gjerne leke, men det er få på hans alder som vil (eller kan) leke lengre. Det blir fort mye skjerm og "hanging around" noe som fører til gnål, syt og surmuling.

Han her hører mye lydbok. Jeg sier 30 min på dagtid (15 min da han var 8 tror jeg) men det ble ofte mer. Nå i dag godtar Han lydbok og lekser før skjerm. Det er ikke oppe for diskusjon engang.

På sommeren har jeg satt opp soltelt og tepper og puter, eller laget teppefort til han. Der får han med seg is, brus, leker, (figurer og biler) kanskje noe kjeks. I år fikk han med seg tlf eller switchen også (men da måtte han være ute i teltet). 

Jeg kjøper familie leker (kaste baller på snor, kubb, frisbee, hestesko, kaste ertepose på boks) men tar ofte frem tilæng han har glemt (rollerblades, kritt, ball, bobler) og får han i gang med noe. I sommer fikk han beskjed om å sykle til sentrum (vi bor sentrumsnært) for å se om det var unger der. Han kunne da kjøpe seg en is men måtte sitte der og spise isen (kan ikke sykle med pinnen i munnen, må vite) og se om det kom noen. Om ingen kom kunne han da sykle hjem igjen (jeg opplever det litt som fisking.. kaster han ut og ser om noen biter på lol).

Ellers lager vi en del mat sammen (omelett, kokt egg, pizza, rundstykker osv). Jeg har i perioder gravet frem brio banen (!!) Og flexi traxx. De leker veldig anderledes med de tingene nå enn de gjorde som små. Og minsten har lego, lego, lego.. og playmo! Playmo er kjempekult når han er alene med sin fantasi. Og nerf.. ikke glem nerf og det å skyte på blink..(ikke hverandre!!!).

Endret av luxifine
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, hva gjør de? Er jo ute så langt det går, men blir jo såklart noe tid innendørs også. Min gutt leker ikke noe særlig lenger, og sliter litt med hva han skal finne på. Hva gjør deres barn inne? (som ikke er skjerm)

Leser, spiller brettspill, hører lydbøker, hjelper til med matlaging, leker med søsken, Lego, slapper av.. 

Anonymkode: aaf17...456

• Hjerte 1
Skrevet

Her var det utrolig mange gode tips!

Vår åtteåring er ganske god på å underholde seg selv, det han driver med er allerede nevnt i tråden.

Jeg kan allikevel tilføye:

- lage ting av esker og papp (klipp og lim og masse rot 😌)

- kikke på ting med forstørrelsesglass 

- kjøre bilene sine utfor diverse høyder som han lager av puter og madrasser 

Han leker langt bedre alene enn sammen med besøk, det er som om gutta på samme alder ikke kan leke lengre? Vi bruker lite skjerm selv. Jeg klarer sjelden å hjelpe dem inn i leken når han får gutter på besøk.

Anonymkode: 747de...989

• Liker 1
Skrevet

Mye Lego, bygge putehytte; lage hinderløype, playmo, leke med pokemonfigurer, tegne, pusle, perle, brettspill, er kreativ med å lage noe. Leker alene, med nabo eller småsøsken. Ingen skjerm utenom tv i hus, litt pokemon go

Anonymkode: 5f082...9d7

• Liker 1
Skrevet

Mine bygget Lego, leste, eller vi spilte kort. De likte å spille keybord. Jeg ser du sier han ikke leser så godt, men hva med å høre på lydbok? 

Anonymkode: 1528b...b51

Skrevet

Connetix magneter og kulebaner.

Anonymkode: 66a36...e34

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...