AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #1 Skrevet 14. august 2024 Hei, Fødte en datter for 4 uker siden og ønsker å feire hennes ankomst. Er selv døpt og konfirmert men har meldt meg ut av statskirka for lenge siden og verken jeg eller mannen er kristne eller ønsker humanetisk navnefest. Vi er derimot spirituelle og glad i tradisjoner og syntes det er fint å feire livets begivenheter. Vil samle nær familie og venner til mat og festligheter og lurte på om noen har tips til seremonielle ting man kan ha med/utføre i en privat slik fest? Tenker vi ønsker å si noen ord og gjøre et slags rite/holde en liten seremoni for jenta uten at det er knyttet religion eller livssyn men usikker på hva. Om vi skal leie inn noen til å holde en slags seremoni eller lage en selv. Nå er det også slik at mine foreldre og min bror bor nærme men hele resten av slekta bor på andre siden av landet. Mannen har hele familien sin her hvor vi bor. Føler det blir litt skeivt fordelt om vi inviterer alle hans slektninger og kun mine 4 som er her. Samtidig så er det ikke så høytidelig som dåp og vet ikke om det blir for mye å invitere ned slekt fra andre siden av lander for «kun» en privat velkommen-til-verden fest. Skal gifte oss neste år og da blir alle fra hele landet invitert også, så blir kanskje litt mye eller hva hadde dere gjort/tenkt? på forhånd takk ♥️ Anonymkode: 9fb3a...e11
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #2 Skrevet 14. august 2024 Jeg har vært invitert, og reist til navnefest på andre siden av landet, var veldig hyggelig det. Jeg syns på generell basis man bør inviterer alle involverte på ting, og så må de velge selv om de vil komme eller ikke. De fleste som kommer i dåp kommer jo for å være med på et familieselskap, ikke for at de er så engasjert i dåpen ( eller konfirmasjonen ) i seg selv 😊 Man vil jo feire den lille. Anonymkode: 84ba5...e07 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #3 Skrevet 15. august 2024 Vi hadde også en slik fest, uten at det var en seremoni slik navnefest/dåp har. Inviterte all familie, og mange kom reisende. Selv om det ikke er like høytidelig som dåp så er det en kjempefin måte å samle familien på, og ikke minst at de som bor unna kan få hilst på barnet. Leide et rom på restaurant, hadde mat og så medbrakte kaker. Var et par taler og noen i familien som sang en sang. Veldig fin dag🥰 Anonymkode: 4afae...318
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #4 Skrevet 15. august 2024 Vi hadde lignende feiring, men veldig enkelt. Inviterte til mat og kaker. Jeg tenker det holder med en tale. Si noen ord til familie og nære, noen lykkeønskninger til barnet og ellers det dere ønsker å si. Hva med at dere tenner et stort lys (eller et spesielt, kanskje hjemmelaget av dere?), også er det flere mindre lys gjestene kan tenke etterpå. Dere kan evt be gjestene tenke på noen lykkeønskninger til barnet. I tillegg kan dere ha en bok de kan skrive noen ord/dikt/ønsker/råd på veien el. Dere kan jo også lage et slektstre som barnet kan få senere. Ha mrd feks polaroidkamera gjestene kan bruke selv. De som ikke kan komme kan dere likevel fikk bilder for senere. Jeg ville invitert de som bor et stykke unna også. Dere kan jo informere at dere forstår hvis ikke de har mulighet, for de skal jo reise om et år igjen. Ellers ville jeg jo vurdert å utsette denne festen. Hva med å feire barnet i bryllupet også (hvis barnet er med)? Eller invitere de til en liten feiring med kake og evt noe mer å bite i et par dager i forveien. Anonymkode: fbca7...2d7
Rosa Dartle Skrevet 15. august 2024 #5 Skrevet 15. august 2024 Vi hadde en slik fest siden vi ikke er religiøse, men ønsker å markere på grunn av tradisjoner og for å kunne møtes. Gjorde mye av det samme, hadde velkommen-tale, gjestebok til barnet osv. Vi inviterte alle, så avgjorde de selv om de ville komme. Folk kom fra både nord og sør, og ville feire og møtes 😊
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #6 Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Tenker vi ønsker å si noen ord og gjøre et slags rite/holde en liten seremoni for jenta uten at det er knyttet religion eller livssyn men usikker på hva. Om vi skal leie inn noen til å holde en slags seremoni eller lage en selv. på forhånd takk ♥️ Anonymkode: 9fb3a...e11 Dette er bare et forslag inspirert av Tornerose-eventyret... Hvis dere vil ha en liten seremoni, hva med at alle gjestene gir barnet sine beste ønsker? Gjest 1: Jeg ønsker deg god helse Gjest 2: Jeg ønsker deg mange venner Gjest 3: jeg ønsker deg et lyst hode osv. Anonymkode: b5d8d...e06
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #7 Skrevet 15. august 2024 Husk at alle er barnas familie, så barnet kommer ikke til å skille på det du mener er skeiv fordeling. Det er barnet som feires, ikke du og mannen. Derfor blir det ikke feil om det er mange flere fra hans side som inviteres. Når det gjelder sermonier, har også en del spirituelle retninger ulike typer sermonier. Så undersøk litt rundt det, og se om dere finner noe som passer. Og de fleste som drar på dåp og navnefest, drar jo ikke for seremonien i seg selv. Kirka kan de jo eventuelt fra til ellers også, om det er det som er det viktigste. De fleste drar for å møte barnet og samles til et selskap, mens andre drar fordi det er forventet av dem. Anonymkode: f4621...84d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå