Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 
Hvilke symptomer hadde DU på PCOS? 
Hvis du tok blodprøver, hva sa de? 

Anonymkode: ca774...e2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kraftig hårvekst i ansikt og på kropp, sterk overvekt på kaloriunderskudd, svette, vondt i eggstokkene.

Sikkert mange fler, men disse var det mest plagsomme i hverdagen.

Anonymkode: 502d0...4d4

Skrevet

Uregelmessig syklus.  Vektansamling rundt magen.  Økt hårvekst.  Insulinresistens (men bare noen har det).  

Er lenge siden det ble målt, men mener det var hormonprøvene som slo ut.  Økt mannlige hormoner.  Jeg var ikke veldig plaget med cyster. 

Anonymkode: 17747...f63

Skrevet

Hårvekst i ansikt, vanskelig med å bli gravid pga hormonubalanse som skaper falske eggløsninger.

Anonymkode: d28a1...484

Skrevet

Da jeg sluttet med hormonprevensjon, var blødningene som jeg tenkte var mens, så ekstremt sparsomme (bare spotting, selv om det kom relativt regelmessig de første mnd) at jeg ble mistenksom på at det var noe. Etter et halvt års tid uten prevensjon var det bare totalt kluss, og plutselig 10 dager mellom blødning og så 50 dager etc. Har ingen spesiell hårvekst, ingen overvekt etc. 

Den første prøven som ble tatt på det som var tenkt var CD 23, viste progesteron på 1,0 som da betyr ingen eggløsning. 

Så tok jeg prøver på det som var tenkt var CD 3 ut i fra mine spottinger. De var som følger: 

LH: 7,8

FSH: 8,0

Østradiol: 0,28

Testosteron: 1,5

SHBG: 64

AMH: 92,9

Altså er min ratio mellom testosteron og SHBG normal som er relativt unormalt ved PCOS har jeg skjønt. Men jeg har 2 av 3 diagnosekriterier som da er anovulasjon og polycystiske eggstokker. 

Anonymkode: 78083...89c

Skrevet

Forhøyet nivå av testosteron. 

Stillestående vekt tross kaloriunderskudd, kostholdsendring, trening og metformin. 

Uregelmessig syklus/ uteblitt mensen over lang tid. 

Anonymkode: 454c3...039

Skrevet

Jeg begynte når jeg var 14...jeg blødde i 3-4 uker i strekk .. blødde så mye at jeg flere ganger måtte hjem fra skolen...og ureggelmeSIG SYKLUS. Etter vært la jeg på meg fort...fikk bart...fikk ikke eggløsning. 

Skrevet

Husker ikke hva blodprøvene sa når jeg tok dem for 10 år siden. Er 28 år nå. Symptomer: overvekt (vanskelig å ta av), økt behåring (hår på overleppe, noen få lange svarte hår på hake, hals, svarte lange hår på bakside lår, mye og svarte hår på underliv, legg og armhule som vokser ut samme kveld de blir barbert, hår rundt anus), litt mandigere stemme, lang menstruasjonssymptomer (mens 2-3 ganger i året, menstruasjonen var ekstremt kraftig og kunne vare alt fra 2-7 uker), masse cyster på eggstokkene. Er dette jeg kommer på i forbifarten.

Har gått ned fra fedme klasse tre til overvektig, bruker metformin og har med denne medisinen 28 dagers syklus. Denne medisinen fikk meg også gravid (fordi den stabiliserte syklus + vektnedgang som fjernet en del cyster) med første, og er nå gravid med andre. Hadde fått beskjed av sykehus under utredning at det ville bli vanskelig for meg å få barn. Men ble veldig enkelt gravid med litt vektnedgang + metformin.

Anonymkode: f54f6...2e0

Skrevet

Uteblivende/svært sjelden menstruasjon. Fettsamlikg på magen (men ellers ikke overvekt), kviser, sterke smerter i eggstokkene, cyster som sprakk.

blodprøvene var helt normale, og viste ikke forhøyet testosteronnivå. Jeg ble operert og eggstokkene var fullstendig dekket av cyster, legene hadde sjelden sett så mange og store cyster. Cystene kom tilbake innen to år og jeg får Ikke ny operasjon ettersom jeg ikke ønsker barn.

Anonymkode: 27604...bfe

Skrevet

Ts her: 

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg ikke har hatt mens på et halvt år. Har nylig vært hos gynekologen og det eneste symptomet på PCOS jeg har er uregelmessig menstruasjon. Det har blitt tatt blodprøver, så jeg venter på svar. 
Er de fine skal jeg begynne på Letrozol, viser de at jeg har PCOS så må jeg ta både metformin og Letrozol. 
Håper veldig at de er fine! 
Men har skjønt at man kan ha PCOS selvom man ikke har noen kroppslige symptomer?

Anonymkode: ca774...e2f

Skrevet

Mistet mye hår på hodet, økt hårvekst i ansiktet og beina, spesielt bakside lår. Svette/varm, høyre eggstokk full i syster, høyt kolesterol  høyt blodtrykk, vektøkning på kaloriunderskudd og trening, fettet samler seg rundt magen i all hovedsak, grumsete stemme, kraftige og smertefulle blødninger, fatigue før jeg kuttet ut melkeprodukter, blødning etter sex, 

Ja... alt mulig rart...

Anonymkode: fa1ea...41a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...