Gå til innhold

Jobben vil henge opp bilde av alle ansatte, kan man "motsette" seg dette?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er en skole hvor arbeidsgiver nå ønsker å henge opp bilde av alle ansatte. 

For å være ærlig så er jeg ikke særlig interessert i det av diverse grunner.

Uavhengig av grunnen så lurer jeg på om man har rett å ikke ville ha bilde av seg hengende på offentlig plass? 

Anonymkode: 64f10...38c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på de gode grunnene dine. 

"Vil ikke" høres bare vanskelig ut

Anonymkode: 43a42...cb0

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er «diverse» grunner?

det er ikke noe jeg ville bedt arbeidsgiver om i alle fall. Det er måte på hvor vanskelig man bør gjøre seg som ansatt. 

nan fu forhøre deg om flere føler det samme og evt ta det opp med tillitsvalgt?

om du skal be om at ditt bilde ikke henges opp bør du forklare hvorfor, på samme måte som ledelsen bør forklare hvorfor de mener det er nødvendig å henge opp bilder av alle ansatte. Hva er deres hensikt? Hva skal det føre til eller forbedre? 

Anonymkode: dd915...58e

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vil ikke burde være bra nok, hvis man ikke er ansatt som foto-modell så har vel ikke arbeidsgiver noe krav på bilder av ansatte noe sted? Jeg jobber i ett yrke der de elsker å plastre ansatte over hele nettet og det har jeg bedt om å bli ekskludert fra. Jeg ønsker ikke bilder av meg selv på internett eller andre steder. Enkelt og greit. Jeg  bryr meg om mitt personvern

Anonymkode: bdd42...cc3

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ar alltid noen som må være vanskelige...

Anonymkode: 50f48...bfa

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde jeg også villet motsette meg, dersom arbeidsgiver ville gjøre det her.

Vet ikke regelverket, men de kan vel ikke tvinge deg til å bli tatt bilde av? Kan ikke stjele bilder fra evt fb eller andre steder heller.

Anonymkode: 5c9de...9f8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvorfor skal de gjøre det?

Anonymkode: 924e8...8b0

Sikkert for at folk lettere skal kjenne oss igjen og ta kontakt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Vil ikke burde være bra nok, hvis man ikke er ansatt som foto-modell så har vel ikke arbeidsgiver noe krav på bilder av ansatte noe sted? Jeg jobber i ett yrke der de elsker å plastre ansatte over hele nettet og det har jeg bedt om å bli ekskludert fra. Jeg ønsker ikke bilder av meg selv på internett eller andre steder. Enkelt og greit. Jeg  bryr meg om mitt personvern

Anonymkode: bdd42...cc3

Forskjell på Internett og en skole gitt. 

Bildene er for at barna skal vite hvem lærere er. Hvis du kan vise ansikter ditt på jobben kan de nok også ha et bilde av deg der 

• Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ganske vanlig praksis flere steder. Skoler, avdelinger på sykehus etc. jeg setter stor pris på å kunne se på disse bildene. Jeg er utrolig dårlig på å huske navn og dette gjør at jeg lettere kan knytte navn til person. På skolen så blir det enklere for barna å huske alle de voksne. 

Selv om jeg er en veeeeldig privat person av meg, så synes jeg faktisk at bilde på arbeidsplassen i noen tilfeller er innafor. 

Anonymkode: 93d83...10e

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er jo ganske vanlig praksis flere steder. Skoler, avdelinger på sykehus etc. jeg setter stor pris på å kunne se på disse bildene. Jeg er utrolig dårlig på å huske navn og dette gjør at jeg lettere kan knytte navn til person. På skolen så blir det enklere for barna å huske alle de voksne. 

Selv om jeg er en veeeeldig privat person av meg, så synes jeg faktisk at bilde på arbeidsplassen i noen tilfeller er innafor. 

Anonymkode: 93d83...10e

Det er ikke barn som går her. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes det er mer naturlig at arbeidsgiver forklarer hvorfor de vil henge opp bilder av ansatte.

Det kan være mange grunner til at folk ikke vil ha bilder av seg oppe. Ekstremvarianten kan jo være at TS er trusselutsatt og lever på hemmelig adresse osv., under kode 6 osv. 

Man kan gjerne si at da kan TS ta det med arbeidsgiver, men da er jo spekulasjonene i gang blant de andre ansatte. Det er utrolig hvor ubetenksomme folk kan være når det gjelder sladring og rykter.

Men, TS, jeg vil tro dette defineres som et personvernspørsmål, og det er jo klare regler ang. bilder av ansatte på nett, så jeg vil anbefale deg å sjekke det med datatilsynet, selv om dette er offentlig sted og ikke nett. De kan helt sikkert gi informasjon om hva som gjelder i ditt tilfelle.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bilder av de som er primær på pasientrom. Synes ikke noe om det jeg heller,men orket ikke være den vanskelige. Jeg sminket meg og ville ha på et fint filter 😂Gikk så bra så! Tenker ikke noe over det nå. Ser at flere pårørende setter pris på det.

Anonymkode: c6e87...cd9

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ifølge god KG-ånd skal man her ikke behøve å grunngi noe som helst. Det holder med å ønske at det ikke henges opp noe.

Anonymkode: 4f383...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi er en skole hvor arbeidsgiver nå ønsker å henge opp bilde av alle ansatte. 

For å være ærlig så er jeg ikke særlig interessert i det av diverse grunner.

Uavhengig av grunnen så lurer jeg på om man har rett å ikke ville ha bilde av seg hengende på offentlig plass? 

Ring og snakk med Datatilsynet så får du seriøse svar. 

Anonymkode: 2e1a9...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er den typen som gjerne hadde laga litt oppstuss og nekta å bli opphengt på veggen. Liker ikke å se meg på bilde så det gidder jeg ikke. 

Anonymkode: adfde...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her på jobben har vi hengt opp bilder av de ansatte slik at det er lett å se hvem som er hvem (mange ulike avdelinger). Stadig vekk er det noen der og sjekker hvem hun der var, eller hva han der heter. Aldri noen som har uttalt seg kritisk, tvert i mot.

Anonymkode: 4a100...bab

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I jobbsammenheng er jeg mitt profesjonelle selv. I mange yrker er det vanlig at noen vil ha et ansikt til navnet, om ikke annet for å føle seg tryggere når de møter deg. Både bilde og informasjon kan henges opp, eller legges ut på nett, om det fremmer arbeidsplassen. 

Privat skal ingenting ut på nett. 

Anonymkode: fcb91...cc0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en skolekatalog med bilder av klasser og stab, en av oss ansatte har mange prinsipper, og vil ikke ha bildet sitt der, har akseptert at navnet står, men ikke foto. Jeg har ikke slikt prinsipp selv, men aksepterer at hun har det, og forventer heller ingen begrunnelse. Det må være helt frivillig. Er du ikke komfortabel med det, så skal det aksepteres. Jeg er absolutt ikke sikker på at alle elevene heller ønsker bildet sitt i skolekatalogen, og mener vi skal drøfte med dem om den er nødvendig og ønskelig. Jeg ser at mange av elevene  ikke har profilbilde på facebook og vil bestemme selv hvor de er synlige. voksengenerasjonen som er oppvokst med stuen full av familiebilder fra en analog tidsalder  sliter litt med å ta innover seg at portretter på veggen kanskje ikke er noe alle vil ha. Også når de er sjef på jobb. 

Anonymkode: 0f62f...7bd

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...

Fyfaen så mange idiotiske svar her.

Dette reguleres av åndsverkloven § 104. Du har selvfølgelig retten til ditt eget bilde. Selv om dette ikke er internettet, er det et offentlig sted der mange vil kunne se bilde av deg. Siden det er et portrettbilde av deg som publiseres "offentlig", må arbeidsgiver ha ditt samtykke. Du står helt fritt til å protestere dette. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...