Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

har en gutt på 6 uker, og jeg tror jeg har for lite morsmelk. For tiden vil han amme hele tiden, og gjerne lenge. Han fikk smokk allerede i uke 1, og jeg tror han er sugefoevirrwt. Han har også fått flaske av samboer. Tror jeg har for lite da han etter amming kan ha plass til 100(!) ml mme. Han har fått et litt dårlig sugetak ift. de første ukene. Han bruker også puppen som smokk når vi legger oss på kvelden. 
Hvordan kan jeg øke produksjonen uten å sulte han? Om jeg skal fjerne flaske og smokk får han jo ikke i seg mat dersom jeg skal pumpe i tillegg (og ikke kan bruke flaske her).

Hva bør jeg gjøre? 

Anonymkode: 3c7ba...3cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan har vekten hans utviklet seg? Hvis kurven flater ut eller daler har du kanskje ikke nok melk, men det bør du ta med helsesøster. Om det er tilfelle bør du pumpe en times tid etter hver amming, da skal produksjonen øke.

Anonymkode: 3c742...44c

• Liker 1
Skrevet

Hater uttrykket «bruke puppen som smokk», vi bruker smokk som pupp. Det er helt normalt at babyer i perioder vil ligge på puppen tilnærmet 24/7. Går han tilstrekkelig opp i vekt? Er han misfornøyd og tydelig sulten selv når han ligger på puppen? 

Anonymkode: 0d3fe...2f4

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Snakk med ammehjelper😊 Send mail til ammehjelpen, eller ta kontakt med dem feks via ammehjelpsgruppen på facebook (fantastisk gruppe som anbefales!). Er det god ammekompetanse på helsestasjon, så bruk dem. Det at baby vil amme hele tiden er ikke uvanlig, jeg ammet to ganger i timen i perioder. Tenk gjennom om du hadde brystutvikling i pubertet og under svangerskap/etter fødsel. Hvis du hadde det har du etter all sannsynligvis nok kjertelvev til å amme. Da gjenstår det å bedre sugetaket hvis det er dårlig samt at baby må få die så ofte som han vil. Følg med på antall våte bleier, helsestasjonen følger med på vekten. Små pupper har mindre lagringskapasitet enn store, da må man amme oftere. Å bruke puppen som smokk er også normalt😊 Husk at det egentlig er smokken som brukes som pupp, puppen kom først😄 Lykke til, dette fikser du! 🙌

Anonymkode: aa659...724

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hei!

har en gutt på 6 uker, og jeg tror jeg har for lite morsmelk. For tiden vil han amme hele tiden, og gjerne lenge. Han fikk smokk allerede i uke 1, og jeg tror han er sugefoevirrwt. Han har også fått flaske av samboer. Tror jeg har for lite da han etter amming kan ha plass til 100(!) ml mme. Han har fått et litt dårlig sugetak ift. de første ukene. Han bruker også puppen som smokk når vi legger oss på kvelden. 
Hvordan kan jeg øke produksjonen uten å sulte han? Om jeg skal fjerne flaske og smokk får han jo ikke i seg mat dersom jeg skal pumpe i tillegg (og ikke kan bruke flaske her).

Hva bør jeg gjøre? 

Anonymkode: 3c7ba...3cf

Søk råd hos ammehjelpen eller helsestasjonen. De er der for å hjelpe og gi råd og veiledning om slikt. 

Anonymkode: eb079...36b

Skrevet

Hvorfor gir dere 100 ml mme til en på 6 uker? Har han lagt på seg mindre enn forventet?

Anonymkode: da0f5...be8

Skrevet

Det er ganske vanlig at en på 6 uker vil ha pupp "som smokk" og vil amme hele tiden. Sånn var det iallfall her og.

Jeg ville spurt om hjelp med sugetak på helsestasjonen, de skal ha egne ammehjelpere som bistår med sånt :)

De færreste har for lite melk det er heller treg utdrivning eller babys sugetak som er problemet. Og det viktige er ikke hvor ofte baby vil amme men om han går opp i vekt.

Anonymkode: 5e3d1...2b9

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er ganske vanlig at en på 6 uker vil ha pupp "som smokk" og vil amme hele tiden. Sånn var det iallfall her og.

Jeg ville spurt om hjelp med sugetak på helsestasjonen, de skal ha egne ammehjelpere som bistår med sånt :)

De færreste har for lite melk det er heller treg utdrivning eller babys sugetak som er problemet. Og det viktige er ikke hvor ofte baby vil amme men om han går opp i vekt.

Takk, fint å vite at det er normalt å gi mat 1 gang i timen hvertfall 😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.8.2024 den 14.44):

Hvorfor gir dere 100 ml mme til en på 6 uker? Har han lagt på seg mindre enn forventet?

Anonymkode: da0f5...be8

Det er normalt å la de drikke til de er mett… 

Anonymkode: 39210...3bf

• Liker 1
Skrevet

Egentlig er dette en klassisk felle. Babyer skal amme konstant i starten - det er slik de får opp din produksjon. Mange gjør den feilen og tror at de har for lite melk, så de gir mme. Da ammer jo barnet mindre fordi det er mett, og melkeproduksjonen blir ikke nok stimulert. Dette resulterer jo i for lite melk, og man gir mer mme. Det blir en ond sirkel.

Anonymkode: fc346...cd9

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Og jeg som trodde dette var et innlegg om sjokolade.... 

Skrevet
On 8/15/2024 at 1:26 PM, Hjelpenfrøken said:

Takk, fint å vite at det er normalt å gi mat 1 gang i timen hvertfall 😂

Og så har man økedøgn og baby vil amme hver halvtime, hurra 😅 Men jeg ammet nok min hver 1,5 time til hun var iallfall 5 måneder gammel 🫠 Hun spiste ofte men ikke så veldig lenge hver gang. Om jeg prøvde å "tvinge" til lengre måltider for at det skulle gå lenger til neste gang fordi jeg fikk kommentarer på at hun spiste for ofte og for lite så bare gulpet hun masse etterpå. Så jeg valgte å amme etter når hun selv ønsket så langt det var mulig.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...