Gå til innhold

Å leve med personer med diagnoser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å leve med FLERE familie medlemmer med diagnoser på nært hold (mann, barn) har det påvirket dere negativt helsemessig? Ev på hvilken måte?

Her er det snakk om OCD, ADHD og ticks, i tillegg til utfordrende personlighet knyttet til rigidhet, konfliktsky, hygiene, arroganse rundt væremåte/diagnose m.m. 

Det er til å bli litt sprø av. Ofte frustrert og stresset selv over væremåten/oppførselen deres. Jeg tenker jo at det ikke er et sundt miljø. 

Statistikken sier jo tydelig at parforhold med eksempelvis adhd har økt sjanse for skillsmisse. Flere med erfaring? 

Anonymkode: 1aefb...d76

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere vært på «hva med oss?» kurs? Det er kurs for barn som er kronisk syke

Anonymkode: 5e6b7...516

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å leve med FLERE familie medlemmer med diagnoser på nært hold (mann, barn) har det påvirket dere negativt helsemessig? Ev på hvilken måte?

Her er det snakk om OCD, ADHD og ticks, i tillegg til utfordrende personlighet knyttet til rigidhet, konfliktsky, hygiene, arroganse rundt væremåte/diagnose m.m. 

Det er til å bli litt sprø av. Ofte frustrert og stresset selv over væremåten/oppførselen deres. Jeg tenker jo at det ikke er et sundt miljø. 

Statistikken sier jo tydelig at parforhold med eksempelvis adhd har økt sjanse for skillsmisse. Flere med erfaring? 

Jeg tenker at adhd og ridigitet er en kobling jeg ikke helt greier å kjenne igjen, så her må det vel være noe mer? Adhd folk er gjerne impulsive og har vansker med planlegging og struktur. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

rigidhet, konfliktsky, hygiene, arroganse rundt væremåte/diagnose m.m. 

Dette er ikke symptomer på "adhd" men noe mer. Å ikke kunne se på seg selv på en selvkritisk eller selvgranskende måte er ikke et adhd symptom. 

Skrevet

Diagnoser, diagnoser. Diagnoser kan være så mangt. Diabetes er også en diagnose, men det er normalt ikke vanskelig å leve med en person med det. Er så lei av at folk kaller folk som oppfører seg vanskelig pga adhd og liknende for folk med diagnoser. Hvorfor ikke bare si hvilken diagnose det er? Diagnoser er ikke noe samlebegrep for å unnskylde dårlig oppførsel. Folk trenger ikke oppføre seg dårlig selv om de har en diagnose! Selv om adhd, Aspergers, tourettes osv selvfølgelig kan gi utfordringer. Men enhver sykdom eller syndrom er faktisk en diagnose og det er ikke alle diagnoser som gjør folk vanskelige. 

Anonymkode: f1572...e8c

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Diagnoser, diagnoser. Diagnoser kan være så mangt. Diabetes er også en diagnose, men det er normalt ikke vanskelig å leve med en person med det. Er så lei av at folk kaller folk som oppfører seg vanskelig pga adhd og liknende for folk med diagnoser. Hvorfor ikke bare si hvilken diagnose det er? Diagnoser er ikke noe samlebegrep for å unnskylde dårlig oppførsel. Folk trenger ikke oppføre seg dårlig selv om de har en diagnose! Selv om adhd, Aspergers, tourettes osv selvfølgelig kan gi utfordringer. Men enhver sykdom eller syndrom er faktisk en diagnose og det er ikke alle diagnoser som gjør folk vanskelige. 

100% enig, er så lei "hun har en diagnose" som shorthand for "hun er psykisk syk". Alle har diagnoser, og de aller fleste er relativt bagatellmessige sosialt. Det er også mange som aldri har blitt diagnostisert, men det gjør dem jo ikke noe friskere.

Anonymkode: acfb1...a91

• Liker 3
Skrevet

Man er ikke diagnosen sin. Det finnes egne team for OCD behandling som viser veldig god effekt, gjerne med medisiner i tillegg som roer stresset i hodet. 

Husk også at det er ikke selve diagnosen som sier noe om funksjonaliteten vår. Noen med bipolar fungerer dritbra, mens andre som har adhd fungerer ikke i det hele tatt. Aka, en diagnose er ikke en unnskyldning. 

Skrevet

Ja det synes jeg.  Jeg har selv en diagnose, som er den samme som samboeren min har, bare veldig  mye mindre  merkbart og utpreget og det blir mye usikkerhet. Han er snill og god og det finnes ingenting vondt i han, men han er svært lite belastbar.  Alt blir et problem og ork i hodet hans.  Alt skal problematiseres og konsekvensutredes , han blir raskt stressa og  lite løsningsorientert.  Det påvirker meg og jeg lever også med indre stress.  Bare det å sette opp en bokhylle blir vanskelig.  Den blir vel bare overfylt med enda flere ting vi ikke trenger? Hva om jeg ikke klarer å sette den i henhold til bruksanvisning  og den raser sammen?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Gjest Lykkedykker
Skrevet (endret)

Her er kona bipolar og adhd. Jeg er autist. Og jentungen er under utredning. Kan være slitsomt med en jente som har sine utfordringer, men det er da ingenting å bli sprø over. Vi takler en dag av gangen. Er ingen skillsmisse i horisonten heller. 

Endret av Lykkedykker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg skrev diagnosen inne i innlegget, bare så du vet. Har du i det hele tatt erfaring med adhd? Kan jo ikke sammenligne diabetes med ADHD. Da er du helt på bærtur. Det er en kjent sak at det ofte medfører ekstra utfordringer å leve med noen med eksempelvis ADHD og OCD og TICKS, selv om kanskje ingen er like.. Spørsmålet mitt var om det er andre som har noe av den samme erfaringen. Det har ikke du tydeligvis, så hvorfor svare? Vet du egentlig hva OCD og ticks er? Hvis man har ADHD så er det nokså vanlig å ha disse tilleggsvanskene som OCD og TICKS. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg skrev diagnosen inne i innlegget, bare så du vet. Har du i det hele tatt erfaring med adhd? Kan jo ikke sammenligne diabetes med ADHD. Da er du helt på bærtur. Det er en kjent sak at det ofte medfører ekstra utfordringer å leve med noen med eksempelvis ADHD og OCD og TICKS, selv om kanskje ingen er like.. Spørsmålet mitt var om det er andre som har noe av den samme erfaringen. Det har ikke du tydeligvis, så hvorfor svare? Vet du egentlig hva OCD og ticks er? Hvis man har ADHD så er det nokså vanlig å ha disse tilleggsvanskene som OCD og TICKS. 

Du skjønner ikke hva jeg mener. Jeg sammenlikner ikke de to! Jeg sier bare at ALLE sykdommer er diagnoser og at jeg er lei av at "hun er vanskelig å leve med pga diagnose" og "hun må ha en diagnose". Ikke bare det du skriver, men generelt. Sorry at jeg ikke er så god på å forklare meg. All vanskelig oppførsel kalles diagnoser her på KG. Det er liksom en samlebetegnelse på dårlig eller urtfordrende oppførsel. Mener som sagt ikke bare ditt innlegg. Selvfølgelig vet jeg at det medfører ekstra utfordringer med adhd, ocd og tics, det skrev jeg også, eller adhd da og asperger/autisme, for det kan også gi store utfordringer. Ja, jeg vet godt hva ocd og tics er. ADHD også. Har en person i nær familie med tourettes og har selv det som før ble kalt ADD, altså adhd uoppmerksom type.

• Liker 4
Skrevet

Hadde samboer som hadde uhelbredelig kreft og det var dødsangst, mye dårlig humør, jeg ble hans psykolog 24/7, da sykehuset ikke kunne stille opp med psykolog.

Jeg gikk på en smell og følelsene ble nesten borte. Jeg holdt på å bli kvelt av hans sykdom, samtidig som jeg selv hadde ventesorg over han.

Et helvete😭

Anonymkode: a7c71...ad6

• Hjerte 2
Skrevet
lillevill skrev (3 timer siden):

Jeg tenker at adhd og ridigitet er en kobling jeg ikke helt greier å kjenne igjen, så her må det vel være noe mer? Adhd folk er gjerne impulsive og har vansker med planlegging og struktur. 

lillevill skrev (3 timer siden):

Dette er ikke symptomer på "adhd" men noe mer. Å ikke kunne se på seg selv på en selvkritisk eller selvgranskende måte er ikke et adhd symptom. 

Kanskje greit å lese hovedinnlegget ordentlig en gang til?

Anonymkode: 11302...732

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette! Jeg har noen av diagnosene som ble nevnt i hovedinnlegget og begynner å bli lei av at vi kun blir omtalt som mennesker med diagnoser akkurat som at da kan alle automatisk vite hvordan jeg er som person.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Poenget i kommentaren du siterte  fløy tydeligvis veldig høyt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du skjønner ikke hva jeg mener. Jeg sammenlikner ikke de to! Jeg sier bare at ALLE sykdommer er diagnoser og at jeg er lei av at "hun er vanskelig å leve med pga diagnose" og "hun må ha en diagnose". Ikke bare det du skriver, men generelt. Sorry at jeg ikke er så god på å forklare meg. All vanskelig oppførsel kalles diagnoser her på KG. Det er liksom en samlebetegnelse på dårlig eller urtfordrende oppførsel. Mener som sagt ikke bare ditt innlegg. Selvfølgelig vet jeg at det medfører ekstra utfordringer med adhd, ocd og tics, det skrev jeg også, eller adhd da og asperger/autisme, for det kan også gi store utfordringer. Ja, jeg vet godt hva ocd og tics er. ADHD også. Har en person i nær familie med tourettes og har selv det som før ble kalt ADD, altså adhd uoppmerksom type.

Det første innlegget ditt var veldig forståelig selv om ts ikke tok poenget :) 

• Liker 2
Skrevet

Her har vi mange diagnoser å forholde oss til, men stort sett klarer vi å ha humor på dette. "De gærne har det godt!", "Så kjedelig livet ville være som normal.", og så videre. 

Min mann: C- PTSD, prolaps og lungesyk.

Jeg: Adhd hyper type, IBS, fibromyalgi, Graves, skoliose og en type kognitiv svikt som følge av de fysiske utfordringene. (Kroppen min forgifter seg selv pluss slites ut, enkelt forklart.)

Sønn: Adhd hyper type, dysleksi, generelle lærevansker, tidvis depresjon på grunn av mobbing tidligere i livet. 

Datter: Adhd stille type, kronisk jernmangel (blant annet) på grunn av mage- tarm utfordringer. Problemer med arbeidsminnet. 

Jeg tror det var det, men kan ha glemt noe. 

Oppi dette er vi en ganske vanlig familie også, men det er klart slikt tidvis gir ganske store utfordringer. Vi gjør egentlig ikke så mye ut av dette med diagnosene. Vi lever hver dag som best mulig og takler utfordringer som kommer etterhvert som de dukker opp. Så er det altså også mye humor på dette. Ganske rå/brutal humor også, som å gjemme mors handleposer, og ikke si det før mor er på vei tilbake i butikken, sikker på å ha glemt dem der. Slikt høres fælt ut for andre, men her ler vi så tårene spretter av slikt. Også den som utsettes for tullet. 

Anonymkode: 96652...a9f

Skrevet

Alle har en eller annen diagnose. 
Har barn med både adhd og kronisk sykdom. Aldri tenkt over det, da det er en del av vårt hverdag. 

Anonymkode: bce8b...3b9

Skrevet

Jeg bor sammen med to med adhd, i utgangspunktet ikke av hypertype, men med perioder med hyperfiksering på grensen til mani... jeg selv sliter med angst og depresjon og muligens fibro. Er utredet for adhd, har det ikke, men noen ganger lurer jeg litt...

Jeg blir veldig sliten, og det som sliter mest er alle hensyn man ender opp med å ta, som når det skal støvsuges, hva er støy ( både i form av lyd og f.eks interiør), hvor store biter er det i salaten? De fungerer på helt andre måter enn meg mentalt også,  så det kan være vanskelig å delta i samtaler og tankerekker,fordi jeg sliter med å henge med. Så jeg kan i perioder bli veldig sliten psykisk

Anonymkode: 4729e...136

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

utfordrende personlighet knyttet til rigidhet, konfliktsky, hygiene, arroganse rundt væremåte/diagnose m.m. 

Dette ligner veldig på mitt søsken som har ADHD, har alltid tenkt at hen mest sannsynlig er på spekteret og...

Uansett, her har jeg kuttet ut relasjoner som ikke fungerer så har ikke kontakt med søsken. Har mer med personlighet enn diagnose å gjøre. Har venner med både autisme og ADHD og det er velfungerende mennesker med fantastiske personligheter så diagnose er ingen unnskyldning.

Anonymkode: b8c7b...735

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...